Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2005-02-28, 23:07   #1
Bjorne
Neurologisk uppkopplad Medlem
 
Bjornes avatar
 
Reg.datum: May 2004
Ort: ~Malmö
Inlägg: 3 194
Smärta i armbågen försvinner inte.

Detta började för några månader sedan, fick ont i min vänstra armbåge efter att jag börjat köra enarmad pushdowns (liknnande) övning. Efter redan två pass började jag få ont i min vänsta armbåge, fick även avbryta passet en gång för att det gjorde så ont. Slutade naturligtvis med den här övningen, satt i mer än en månad, intensivt efter varje pass, dock minskade det så man knappt kände något. Men nu har det kommit tillbaks .

Väldigt rädd för att det ska vara något kroniskt, så tänkte ifall man kanske skulle uppsöka någon naprapat i Malmö som kanske kan ta sig en titt. Någon som kan rekommedera en naprapat för en ung stundent, som är lokaliserad någon stanns i närheten av Malmö.

Förslag på triceps/axel/bröst-övningar som man absolut bör undvika och som är milda för armbågarna.

Något man kan göra hemma för att förbättre läget för armbågen? Linda in armbågen i en linda? Redan smörjt in den i en salva som ska höja blodcirkulationen, armbågen känns lite varmare, så det funkar.

Bör man ha armstöd eller inte när man sitter vid datorn?
Bjorne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-02, 13:04   #2
Zulan
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2002
Ort: Malmö
Inlägg: 60
Jag med!

Tjena Björne!

Jag har samma problem fast i högra armbågen, jag trode först att det ev var typ tennis arbmåge och att jag fått det av mitt arbete med datorer, jag håller ju musen med höger arm. Så kan det naturligtvis fortfarande vara men efter mitt rygg pass igår så fick jag mycket mer ont än jag haft tidigare. Det har hållt på nu ca 1 mån, ibland mer, ibland mindre. Inget jag gjort tidigare förutom just arbeta med musen har förvärrat "skadan" och jag arbetar nu med datorn genom att använda musen med vänster hand vilket inte är så lätt ...

Innan det blev värre så var det så lite att det ibland var svårt att säga exakt var smärtan kom ifrån. Men jag tyckte det var precis innan för den lilla kulan man har längst ut i armbågen på den sidan som vätter mot kroppen. Men nu efter ryggpasset så tycker jag det känns mer typ där triceps borde fästa, alltså längst ner på övre delen av armen, ovanför armbågen. Var precis har du ont någonstans? Om du går till en läkare så uppdatera gärna vad som händer. Jag kanske också borde söka hjälp.
Zulan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-02, 13:25   #3
Pdaddy
Registered User
 
Pdaddys avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Fairing Gym !!
Inlägg: 3 694
Den smärtan kan ju va lite fatom aktig. De behöver inte vara armbågen som strular. De räcker med att en nerv ligger i kläm uppe i axeln tex..

Ja har råkat ut för de, men gå till en Naprapat som sagt

M
__________________
Fairing fanboy for life
Pdaddy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-02, 15:42   #4
Bjorne
Neurologisk uppkopplad Medlem
 
Bjornes avatar
 
Reg.datum: May 2004
Ort: ~Malmö
Inlägg: 3 194
Körde ben/biceps igår, efter 30min knäböj var jag ordentligt uppvärmd och skulle påbörja koncentrationscurl (med bänk som understöd), räckte med ett set för att jag skulle få känningar i armbågen, efter andra setet kändes det tydligen hela tiden, blev dock inte värre av att jag fortsatte träningen, därefter.

På kvällen försvann smärtan rätt snabbt, kände heller inget på morgonen och nu känner jag heller inget.

Vart smärtan sitter är svårt att säga nu såhär nu när jag inte känner något, men precis bakom kulan som du säger, någon stanns där.

Vet inte om jag ska vila från träningen idag, då jag inte tagit vilodag på länge, men kanske blir ett axel/traps-pass, återkommer med rapport om vart smärtan sitter då, ifall jag nu får känningar. Ska även testa att smörja på "Theranyl" (salva med värmande effekt) innan passet och se ifall det hjälper.
Bjorne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-03, 10:22   #5
Zulan
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2002
Ort: Malmö
Inlägg: 60
Jag snackade med en Naprapat på gymmet. Hon sa att det var vanligt att man sträckte ut armarna för långt när man kör t.ex bänkpress och att det bruakr ge problem. Det gör dock inte jag. Då frågade hon om jag brukar strecha, och det måste jag erkänna att jag är otroligt dålig på, tycker det är så jävla tråkigt

Hon menade att om man inte strechar och tränar hårt så kortas muskeln, det låter ju troligt tycker jag. Så i mitt fall så kunde det vara så att triceps har kortats, och därmed anstränger fästet hela tiden. Lösningen skulle då vara att stretcha triceps för att ge lindring åt fästet och att problemen då skulle försvinna. Dessutom tror jag att alla mina muskler är kortare än normalt, för jag är stel som en pinne. Det är ju inte svårare än att testa, vilket jag ska göra.

Senast redigerad av Zulan den 2005-03-03 klockan 10:24.
Zulan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-11, 15:32   #6
Bjorne
Neurologisk uppkopplad Medlem
 
Bjornes avatar
 
Reg.datum: May 2004
Ort: ~Malmö
Inlägg: 3 194
Nu har det gått mer än en vecka, och 6 pass utan att jag har fått ont i armbågen, faktiskt inte fått ens lite ont.

Jag vet inte vilken ändring eller moment som rådde bot på mitt problem.

Men, ni andra som också har problem kan ju testa att:
* Stretcha biceps, gjorde detta två gånger om dagen, på morgonen och direkt efter träningspass. Gjorde ont att strecha de första tre dagarna.
* Smörjde på "Theranyl" (värmande salva) på armbågen innan träningspassen.
* Sluta helt med kabelövningar för brösten, tror dem belastar armbågarna på ett dumt sätt.
* Använde långarmad tröja.

Ska bli ett andre bröst/triceps pass strax, det är detta pass då jag fått som mest ont och känt av det snabbast. Så ska bli intressant hur det går idag, återkommer med rapport.
Bjorne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-11, 16:13   #7
Thompah
Registered User
 
Thompahs avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 259
hihi, tycker inte denna tråden har hittat rätt plats.... Den passar väl bätre till träningsskador...

Ang enarmspushdowns så är det väl något allsmätigt gymväsen som straffar dig för att du gör sånna discoövningar
__________________
Hey! Because I can!
Thompah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-11, 16:29   #8
Bjorne
Neurologisk uppkopplad Medlem
 
Bjornes avatar
 
Reg.datum: May 2004
Ort: ~Malmö
Inlägg: 3 194
Citat:
Ursprungligen postat av Thompah
Ang enarmspushdowns så är det väl något allsmätigt gymväsen som straffar dig för att du gör sånna discoövningar
Du som gjort det då? Åå konung av disco...
Bjorne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-11, 16:38   #9
Thompah
Registered User
 
Thompahs avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 259
Enarms Pushdowns...

Vad kommer härnäst?
__________________
Hey! Because I can!
Thompah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-11, 16:49   #10
Bjorne
Neurologisk uppkopplad Medlem
 
Bjornes avatar
 
Reg.datum: May 2004
Ort: ~Malmö
Inlägg: 3 194
Citat:
Ursprungligen postat av Thompah
Enarms Pushdowns...

Vad kommer härnäst?
En isolationsövning, som kan vara skönt att köra ibland. Om du nu är så kung. Förklara för mig varför:
Efedrin är exakt som extascy.
Bra att leva på endast kött.
Varför Psylliumfrön "hah nej", "inten chans" sänker gi'n lika mycket eller mer än äppelcidervinäger.

Ska jag dra upp resten också, Herr AlltidFel...


Bjorne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-11, 19:23   #11
Bjorne
Neurologisk uppkopplad Medlem
 
Bjornes avatar
 
Reg.datum: May 2004
Ort: ~Malmö
Inlägg: 3 194
Sådär, tillbaks från träningen och ingen som helst känningar i varken den ena eller andra armbågen. Känns riktigt bra
Bjorne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-11, 20:18   #12
Johan_P
Lite starkare, lite tjockare... inte bättre
 
Johan_Ps avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Helsingborg
Inlägg: 3 535
Hade själv också ont i min vänstra armbåge ett tag, men det är över nu för ett bra tag sedan. Men det var rätt så jobbigt hur som helst
Johan_P är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-11, 21:12   #13
Thompah
Registered User
 
Thompahs avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 259
Citat:
Ursprungligen postat av Bjorne
En isolationsövning, som kan vara skönt att köra ibland. Om du nu är så kung. Förklara för mig varför:
Efedrin är exakt som extascy.
Bra att leva på endast kött.
Varför Psylliumfrön "hah nej", "inten chans" sänker gi'n lika mycket eller mer än äppelcidervinäger.

Ska jag dra upp resten också, Herr AlltidFel...



Öhh jaha... Fan att jag inte har ett minne av det mesta ovanstående förutom ngn grej jag sa för ett år sedan ungefär som du lyckats överdriva till maxgränsen... Men rocka på du fortfarande Disco-Stu!!
__________________
Hey! Because I can!
Thompah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-11, 21:26   #14
Bjorne
Neurologisk uppkopplad Medlem
 
Bjornes avatar
 
Reg.datum: May 2004
Ort: ~Malmö
Inlägg: 3 194
Citat:
Ursprungligen postat av Thompah
Öhh jaha... Fan att jag inte har ett minne av det mesta ovanstående förutom ngn grej jag sa för ett år sedan ungefär som du lyckats överdriva till maxgränsen... Men rocka på du fortfarande Disco-Stu!!
Kommer du inte ihåg det med psylliumfrön? Var ju i förgår du sa det.

Att man skulle leva på kött sa du i slutet av sommaren när vi sprang på banvallen.

Det med efedrin och extascy minns jag inte när du sa det, men det nekar du väl inte till heller. Sedan att du nu tar efedrin gör det väl hela värre, en olycklig männska som söker lycka hos extasyn

Dessutom är det väl du som är kung disco, handskar utlämnas inte, men det görs där emot ben eftersom "brudar inte kollar på benen", eller hur var det du sa?
Bjorne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-11, 22:09   #15
Thompah
Registered User
 
Thompahs avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 259
Citat:
Ursprungligen postat av Bjorne
Kommer du inte ihåg det med psylliumfrön? Var ju i förgår du sa det.

Att man skulle leva på kött sa du i slutet av sommaren när vi sprang på banvallen.

Det med efedrin och extascy minns jag inte när du sa det, men det nekar du väl inte till heller. Sedan att du nu tar efedrin gör det väl hela värre, en olycklig männska som söker lycka hos extasyn

Dessutom är det väl du som är kung disco, handskar utlämnas inte, men det görs där emot ben eftersom "brudar inte kollar på benen", eller hur var det du sa?
hihi, roligt detta. Tror faktiskt ingen bryr sig, om detta, eller om du nu kör diskostuket.

Det med fröna, visste jag faktiskt inte om, men skillnaden mellan vinäger och dessa frön är väl ändå rätt marginell såfall.

Det med kött måstte du ha tagit från en annan människa för det har jag aldrig sagt... Ang efedrinet så var det väldigt länge sen, då visste jag inget om just efedrin. Läste lite snabbt på google och fick fram ngt i stil med det du skrev. Och det med brudar som kollar på ben, var grov ironi...

Men deffa du på dina 2200 kcal varav 1500 kcal kommer från fil... Och bara för jag tar och skojjar lite med enhandspushdowns.. så behöver du inte sluta med den för det...

Alltför mig idag mr Cable Guy

Allt från mig inom denna urballade tråden.. On Topic nu ... Fään är ju on topic... jaja
__________________
Hey! Because I can!
Thompah är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)