Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition > Träningsskador & Rehab

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-04-15, 10:02   #1
krulling
Registered User
 
krullings avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 16
Begynnande axelont

Hejsan
Har de senaste månaderna försökt att öka i bänken. Jag tränar absolut inte mycket nästan aldrig mer än 2 gågner i veckan ca 1 timme per gång. Kör mest basövningar som marklyft, knäböj. dips, militärpress, bänkpress, chins etc..
De senaste månaderna har jag dock kört 2-4 set bänkpress i veckan. Har inte kommit upp i några mosnter vikter, personbästa är 9 reps på 82,5 kg. Senaste två veckorna har jag dock känt av högra axeln. Det gör inte ont i den men det känns inne i axeln som om det är nån byggande inflammation eller som att det snart kommer att göra ont. En väldigt väldigt svag molande värk kan man säga.
Vänster axel känns helt bra.
Så igår när jag tränade tänkte jag att det är bäst att utesluta bänkpress för ett tag. Körde dips och hantelpress istället. Och en massa rotatorcuff övningar. Men idag känns det ännu värre. Det strålar svagt ner i armen.

Jag antar att jag bör vila helt från axelträning i minst två veckor eller så och sedan se hur det känns?
Det jag undrar över är om det går bra att köra andra övningar som inte involverar axlarna som: knäböj, marklyft (involverar ju trapezius en hel del iofs), biceps?

Eller är det total vila från gymmande som rekommenderas? Jag kan köra bänk utan att det gör direkt ont men jag känner på mig att nåt håller på att hända med axeln.
krulling är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-15, 13:16   #2
Krister Göransson
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Arguineguin Gran Canaria
Inlägg: 4
"Det strålar svagt ner i armen".
Problem som "strålar" ska man vara försiktig med!
Kan vara nerv- eller kärlinträngning och tom diskbrock i nacken!
Ligg, enligt ditt förslag, lågt ett par, tre veckor. Aktiv vila är vad som gäller.
Möjligtvis, träna ländrygg och ben utan att hålla i stång eller hantlar som belastar nacke och axlar. Känns det inte bättre på en vecka ska du kontakta läkare eller sjukgymnast/naprapat.
Ett test för diskbrock är: håll för näsan och blås ut (som när det har slagit lock för öronen), får du då ont ut i axeln/armen kan det vara fara o färde!
Hälsningar Krister
Krister Göransson är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)