Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-08-17, 17:22   #16
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av svag74 Visa inlägg
Nej det är noter utanför mitt nuvarande omfång
Men jag har testat lite att trumma takten med vänster o höger samtidigt.
Annars övat C dur skala o fingersättning höger o vänster, vilket går som ett rinnande vatten, men på tröga pianot gick det knappt alls...
Kanske vanesak, eller så är det för svårt bara...
Har dessutom lätt att bli överansträngd i händer, av datorsittande osv, så piano kanske blir för tungt ändå.
Du kan inte öva det utan ett piano. P-125, om det var det du testade, är inte anmärkningsvärt trög och faktiskt rätt lik deras stående pianon i karaktär. Sen är det förvisso lättare att spela på något som Kawai VPC 1, men är i varje fall dubbla priset också.
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-17, 17:56   #17
svag74
Registered User
 
svag74s avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 1 002
Citat:
Ursprungligen postat av High1ander Visa inlägg
Riktiga pianon är normalt sett trögare än vanliga elektroniska pianon. Bättre keyboards, stage pianon, el-pianon har bättre emulering av riktiga piano-tangenter. Men är det under 5000kr är det oftast skit på den punkten. Även dyrare stage pianon och keyboards, runt 20 000kr har inte perfekta tangenter även om de är avsevärt bättre. Vill man ha bra tangenter så är det el-piano som gäller då de är lite större (dvs. inte tänkt att man giggar med utan de står fast hemma), för då kan man faktiskt få plats med bättre/riktigare tangent-mekanik som annars inte får fysiskt plats i stage pianon.

Det man normalt sett vill ha är t.ex. att pianot är tyngre på basnoter och lättare på högre noterna. Normalt sett ska ca 50g räcka för att sänka en tangent i mitten, är det över 60g så är det för tungt, är det under 40g så är det alldeles för lätt.

Kawai och Roland brukar anses ha riktigt bra mekanik på tangenterna 10 000kr och upp.

Sen är det ju viktigt att poängtera att det finns inget "egenvärde" i att "härma ett riktigt piano", då det mer handlar om att riktiga pianister ska kunna byta mellan digitalt och analogt utan för stora bekymmer. Tekniskt sett så kan man lika gärna mer eller mindre ha samma vikt på alla tangenter, osv. enda som egentligen spelar roll är typ hur snabba och känsliga dom är för att kunna spela snabbt... Så har man inga planer på att bli koncert-pianist kan man lika väl spela på vad som helst man tycker är skönt.
Jo men jag vet inte ens om jag kommer tycka det är roligt, så jag kan inte lägga 10 lakan på en sån chansning.
Yamaha P125 ligger precis lagom i pris, och den har väl lite väl enkel tangentmekanik, men jag vet inte om det måste vara starkt begränsande eller om det bara är en vanesak. Kändes markant sladdrigt/plastigt jämfört med riktiga pianot som stod intill (som jag knappt vågade plinka på då det lät så högt och jag inte kan spela ).
Lite orättvist också att jämföra elektroniskt instrument för 6000 spänn mot ett akustiskt sådant för 30 lax eller vad det kan ha kostat...

Tänkte också tanken att jag kanske borde köpa en billigare synth/keyboard istället, med 70-nånting tangenter.
Men då lär man sig ju inte spela "riktigt piano" om man skulle hamna framför ett sånt nån gång, och det kommer inte låta riktigt lika bra heller, eller va lika snyggt i hemmet.

Citat:
Ursprungligen postat av Gregow Visa inlägg
Du kan inte öva det utan ett piano. P-125, om det var det du testade, är inte anmärkningsvärt trög och faktiskt rätt lik deras stående pianon i karaktär. Sen är det förvisso lättare att spela på något som Kawai VPC 1, men är i varje fall dubbla priset också.
Nej jag märkte det, blir något helt annat med riktiga tangenter som faktiskt ska tryckas ned rejält! Lite antiklimax som sagt
Ja P125, verkar va enda alternativet i prisklassen, och jäkligt snyggt med riktiga pianostället till och riktiga pedaler.
Roland har ju nån konkurrent, med tydligen aningen bättre ljud och känsla, men verkar ha rätt många nackdelar också och inte alls lika poppis.

Med hörlurar har jag ju hört att Yamahan låter magiskt fint på youtube, men ur högtalarna lät det lite klanglöst tycker jag. Men kan bero på att jag inte tog så fina ackord också

Antagligen SKA det kännas tungt, svårt, halvt omöjligt, och allmänt konstigt, om man inte rört en tangent på 25 år. Och bara sitter och klinkar i 5 minuter.
Eller så är P125 omöjligt att spela på...eller så har jag tappat all talang och kan inte längre lära mig
__________________
Gripper: CoC#1.5 - RB130

Senast redigerad av svag74 den 2020-08-17 klockan 17:57.
svag74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-17, 18:02   #18
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av High1ander Visa inlägg
Riktiga pianon är normalt sett trögare än vanliga elektroniska pianon. Bättre keyboards, stage pianon, el-pianon har bättre emulering av riktiga piano-tangenter. Men är det under 5000kr är det oftast skit på den punkten. Även dyrare stage pianon och keyboards, runt 20 000kr har inte perfekta tangenter även om de är avsevärt bättre. Vill man ha bra tangenter så är det el-piano som gäller då de är lite större (dvs. inte tänkt att man giggar med utan de står fast hemma), för då kan man faktiskt få plats med bättre/riktigare tangent-mekanik som annars inte får fysiskt plats i stage pianon.
Inte riktigt sant. Det är stor variation mellan pianon, akustiska som elektriska men går du ifrån keyboards till pianon hittar du instegsmodeller med realistisk tyngd till tangenterna. Enklare mekanismer tenderar dock att bli tröga och svåra att spela högt upp på tangenterna. Annat som skiljer är hur responsiva de är och känslan eftersom längre tangenter har en annan pivot-punkt (plus att de i vissa fall har riktiga mekanismer).

Citat:
Det man normalt sett vill ha är t.ex. att pianot är tyngre på basnoter och lättare på högre noterna. Normalt sett ska ca 50g räcka för att sänka en tangent i mitten, är det över 60g så är det för tungt, är det under 40g så är det alldeles för lätt.
Det är också en smaksak där olika pianon skiljer sig åt och bland konsertpianister är det inte ovanligt att vikten är justerad efter tycke och smak. Horowitzs Steinway snittade exempelvis 41g. Jämförelsevis är Yamahas Graded Hammer Action Standard (P45, P125 m.fl.) över 50g (tror det är 55g).
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-17, 18:20   #19
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av svag74 Visa inlägg
Jo men jag vet inte ens om jag kommer tycka det är roligt, så jag kan inte lägga 10 lakan på en sån chansning.
Yamaha P125 ligger precis lagom i pris, och den har väl lite väl enkel tangentmekanik, men jag vet inte om det måste vara starkt begränsande eller om det bara är en vanesak. Kändes markant sladdrigt/plastigt jämfört med riktiga pianot som stod intill (som jag knappt vågade plinka på då det lät så högt och jag inte kan spela ).
Lite orättvist också att jämföra elektroniskt instrument för 6000 spänn mot ett akustiskt sådant för 30 lax eller vad det kan ha kostat...
Jag har ett P45 och om du tycker det känns plastigt och sladdrigt ska du inte prova andra pianon i den prisklassen. Du kommer aldrig ifrån plastigheten med plasttangenter men sladdrigt ska det inte kännas.
Mekaniken är tillräckligt bra för att det inte ska vara någon jättesvår omställning att byta till ett riktigt piano. Svåraste problemet där skulle vara dynamiken som är helt annan i ett riktigt piano, särskilt om du spelar på låg volym med ditt digitalpiano.


Citat:
Nej jag märkte det, blir något helt annat med riktiga tangenter som faktiskt ska tryckas ned rejält! Lite antiklimax som sagt
Ja P125, verkar va enda alternativet i prisklassen, och jäkligt snyggt med riktiga pianostället till och riktiga pedaler.
Roland har ju nån konkurrent, med tydligen aningen bättre ljud och känsla, men verkar ha rätt många nackdelar också och inte alls lika poppis.

Med hörlurar har jag ju hört att Yamahan låter magiskt fint på youtube, men ur högtalarna lät det lite klanglöst tycker jag. Men kan bero på att jag inte tog så fina ackord också

Antagligen SKA det kännas tungt, svårt, halvt omöjligt, och allmänt konstigt, om man inte rört en tangent på 25 år. Och bara sitter och klinkar i 5 minuter.
Eller så är P125 omöjligt att spela på...eller så har jag tappat all talang och kan inte längre lära mig
Jag har testat Rolands alternativ och de om något känns sladdriga. Jag var inte alls imponerad.

Ljudet från själva pianot i sig är inget jag skulle betala extra för. Koppla till datorn och skaffa Pianoteq.
Här är förvisso en nackdel med många pianon. De begränsar MIDI-nivåerna så du får inte 0-127 utan kanske 0-90 eller 0-100. Det går att tweaka så att det blir hyfsat, men det är meckigt. Pianoteq funkar dock bra rakt av och låter bättre än något du får direkt ur pianot.

I början kommer det kännas tungt, svårt och halvt omöjligt. Du kommer också bli varse varje muskel och sena i händerna.
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-17, 18:36   #20
svag74
Registered User
 
svag74s avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 1 002
Sladdrigt och sladdrigt, det var inte lika fast/distinkt som det akustiska.
Och tangenterna liksom studsar när man släpper upp dem, vilket kanske inte gör nåt iofs men det kändes lite billigt liksom.
Antagligen är det rätt bra för de pengarna dock...

Kan hända mina händer inte orkar, får se hur jag gör...
Eller så får jag spela 15 min/dag.
__________________
Gripper: CoC#1.5 - RB130
svag74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-17, 21:57   #21
High1ander
Mycket Irriterande
 
High1anders avatar
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Mitt privata universum, och du är inte inbjuden
Inlägg: 2 637
Citat:
Ursprungligen postat av svag74 Visa inlägg
Jo men jag vet inte ens om jag kommer tycka det är roligt, så jag kan inte lägga 10 lakan på en sån chansning.
Yamaha P125 ligger precis lagom i pris, och den har väl lite väl enkel tangentmekanik, men jag vet inte om det måste vara starkt begränsande eller om det bara är en vanesak. Kändes markant sladdrigt/plastigt jämfört med riktiga pianot som stod intill (som jag knappt vågade plinka på då det lät så högt och jag inte kan spela ).
Lite orättvist också att jämföra elektroniskt instrument för 6000 spänn mot ett akustiskt sådant för 30 lax eller vad det kan ha kostat...
Det är P125 du vill skaffa om du just vill kunna spela om du råkar hamna vid ett "riktigt piano". Om du skaffar en synt/keyboard så kommer det vara väldigt ovant att spela på ett "segt piano". Oavsett vad så är det svårt att hoppa mellan piano-modeller, även riktigt bra. Det finns skitakustiska pianon också (har ett sådant hemma), om de inte servas så blir de dåliga. Man kan inte riktigt som du säger jämföra akustiska mot digitala som kostar en femtedel.

Kolla efter deals och ta något liknande P125, eller nått liknande från Kawai.

Citat:
Ursprungligen postat av Gregow Visa inlägg
Inte riktigt sant. Det är stor variation mellan pianon, akustiska som elektriska men går du ifrån keyboards till pianon hittar du instegsmodeller med realistisk tyngd till tangenterna. Enklare mekanismer tenderar dock att bli tröga och svåra att spela högt upp på tangenterna. Annat som skiljer är hur responsiva de är och känslan eftersom längre tangenter har en annan pivot-punkt (plus att de i vissa fall har riktiga mekanismer).
Vadå inte riktigt sant? Vad är det som är falsk som jag skulle påstått?

Jag gick inte in i detalj, men rent krasst så kan man inte få samma "action" utan att ha "samma längd och system" som flyglar, mycket är smarta sätt att härma och få samma känsla (därför t.ex. mitt stage piano som kostar ca 20 000kr ändå inte nödvändigtvis har bättre key-action än större el-pianon som just kan ha en längre pivot), men fortfarande allt är ju smaksak så länge man inte hämmas på nivån att man inte kan spela snabbt nog, eller med rätt styrka etc...

Men överlag om det inte var tydligt så är det ca 3 kategorier (iaf som jag uppfattar och som t.ex. Thomann delar upp): Keyboards, Stage piano och el-piano (digital piano). Det kan vara lite överlapp mellan sorterna men överlag så gäller:

Keyboards är till för spela syntmusik, tangenterna är överlag skit för pianospelare. Keyboards från 500kr - 20 000kr. Action på dessa är gjorda för "syntare" varken rätt eller fel. Mer normalt med att man skaffar dom utan 88 tangenter.

Stage piano är det som gäller om man vill spela på pianon som är lika stora och ser ut som vanliga keyboards, det är här man faktiskt försöker få dom att kännas som "piano", inga inbyggda högtalare. Keyboard ≠ Stage Piano.
Stage piano 3500kr - 40 000kr

El-piano (digital piano) är större och något som inte är portabelt, inbyggda högtalare.
El-piano 3000kr - 150 000kr

Priserna är inte nödvändigt max men däromkring.

Citat:
Ursprungligen postat av Gregow Visa inlägg
Det är också en smaksak där olika pianon skiljer sig åt och bland konsertpianister är det inte ovanligt att vikten är justerad efter tycke och smak. Horowitzs Steinway snittade exempelvis 41g. Jämförelsevis är Yamahas Graded Hammer Action Standard (P45, P125 m.fl.) över 50g (tror det är 55g).
Det du citerar sen om vikten är ju fortfarande inom gränserna som jag sa, 40-60g. Men även där, det är mer krasst så man vet om det räcker med 25g så är det troligtvis ett "simpelt keyboard". Är det över 60 så är det skadat/behöver rengöras. Var mest tänkt som en guide på "testa" detta om du ska köpa begagnat eller nytt för att se det inte är "fel".

Jag själv kör på ett Yamaha CP88 (jag är dock sämst på piano, men älskar att klinka ibland), brorsan som verkligen kan spela bra tyckte den var tung i början (för han var för tillfället van med en billig 3500kr Thomann-keyboard). Men efter han spelat på den i en vecka så var han frälst med just key-action jämfört med det han varit van att spela på i 5 år innan.

Jag valde CP88 just för tangenterna var i princip så bra man kan få på stage piano och ljudet av Bössendorfer-samplen är grym om man vill lyssna live (vill man ha bäst så är det bara att köra midi med någon bra sample). Men det var flera el-pianon som hade bättre mekanik som kosta lika mycket eller mindre, men dom tar dock mycket mer plats och kan inte användas för gig/studio lika lätt.
__________________
There can be only ONE...
Citat:
Ursprungligen postat av Tricklev Visa inlägg
Söta tjejer är dom man tänker på när man är lite småkär allmänt och saknar någon. -
Snygga brudar är dom man tänker på medans man knullar sin söta tjej så aggresivt man kan, samtidigt som man hatar henne för att hon inte är snygg nog.

Senast redigerad av High1ander den 2020-08-17 klockan 22:07.
High1ander är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-20, 14:44   #22
svag74
Registered User
 
svag74s avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 1 002
Någon som känner igen följande klassiska stycke?
Jag har letat och letat, påminner lite om vissa Chopin-valser, men inte kommit längre än så.

Är jag som spelar som liten, typ 12-13 år.
Vore kul hitta noter till det, ifall jag köper piano senare...
Vetefan hur man ska hitta detta, om man nu inte har tillgång till någon pianolärare att fråga, eller någon extremt bildad på klassisk musik :/

https://imgur.com/IaRnT7i

(fick lägga det till en helsvart video för hittade inte hur man delar en ljudfil )
__________________
Gripper: CoC#1.5 - RB130
svag74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-01, 14:49   #23
svag74
Registered User
 
svag74s avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 1 002
Testade P125 idag igen, med hörlurar på så jag kunde testa mer ohämmat
Satt nog 30 min, och det började kännas rätt ok efter ett tag - är nog inte omöjligt att lära sig igen, och ljudet låter hyfsat bra med lurar på.

Lyckades någorlunda tajt spela första 20 sek på denna, som på något sätt sitter kvar i muskelminnet sedan jag var liten, så nog funkar det att spela snabbt/tekniskt ändå trots att tangenterna känns lite plastiga (de är ju trots allt av plast så...).
Är annars såklart långt över min nivå, så köper jag pianot blir det till att börja typ från början.



EDIT: Nästa steg upp, om man vill ha lite bättre ljud och tangenter, men ändå kompakt, är visst 515 (eller nåt) och den kostar dubbelt så mycket så känns inte som något rimligt alternativ i nuläget.
__________________
Gripper: CoC#1.5 - RB130

Senast redigerad av svag74 den 2020-09-01 klockan 14:52.
svag74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-01, 19:23   #24
Lando
Registered User
 
Landos avatar
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 111
Yamaha P125 blir ett utmärkt startpiano för dig, det är ett solitt instrument. Sen kan du uppgradera om ett år om du fastnar för det och spelar varje dag.

Precis som du gissat så grupperas oftast 9/8 i 3+3+3. även om det helt klart finns andra alternativ också..men oftast så ser man ju i notationen hur kompositören har tänkt att det ska kännas. 6/8 känns oftast som tvåtakt där åttondelarna skulle motsvara trioler om det var noterat som tvåtakt. 12/8 är på samma sätt likt fyrtakt, och själv noterar jag nästan alltid 12/8-låtar som fyrtakt med trioler istället för det är enklare att läsa så (tycker jag och de musiker jag skriver för).

Men allt det där är egentligen skit samma för dig just nu, askul att du fastnat för piano och Chopin. Köp ett instrument, försök att tyda ut notbilden och spela till inspelningar som du tycker om. När du tröttnar på att läsa noter så ta en paus från klassisk musik och lär dig ackord och sen kan du enkelt spela igenom hela pophistorien om du vill.

Lycka till!
Lando är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-01, 19:43   #25
svag74
Registered User
 
svag74s avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 1 002
Citat:
Ursprungligen postat av Lando Visa inlägg
Yamaha P125 blir ett utmärkt startpiano för dig, det är ett solitt instrument. Sen kan du uppgradera om ett år om du fastnar för det och spelar varje dag.

Precis som du gissat så grupperas oftast 9/8 i 3+3+3. även om det helt klart finns andra alternativ också..men oftast så ser man ju i notationen hur kompositören har tänkt att det ska kännas. 6/8 känns oftast som tvåtakt där åttondelarna skulle motsvara trioler om det var noterat som tvåtakt. 12/8 är på samma sätt likt fyrtakt, och själv noterar jag nästan alltid 12/8-låtar som fyrtakt med trioler istället för det är enklare att läsa så (tycker jag och de musiker jag skriver för).

Men allt det där är egentligen skit samma för dig just nu, askul att du fastnat för piano och Chopin. Köp ett instrument, försök att tyda ut notbilden och spela till inspelningar som du tycker om. När du tröttnar på att läsa noter så ta en paus från klassisk musik och lär dig ackord och sen kan du enkelt spela igenom hela pophistorien om du vill.

Lycka till!
Tack tack
Ja vi får se hur det blir.
Håller i alla fall på att jaga ihop lite noter, som jag sedan kan skriva ut och på sikt lära mig.
Är väl uppe i typ 10 roliga (och någorlunda rimliga) stycken nu.
Men svårt hitta saker som låter fint och inte är på tok för svårt, eller för enkelt och tråkigt...

Särskilt soft melankolisk/romantisk pianojazz skulle va kul att kunna spela lite, men sånt verkar inte finnas alls, så jag misstänker att alla som klinkar sånt bara improviserar fram det från teori...
Närmsta jag kan hitta är det här, och typ nån till liknande, på sin höjd.
Vore kul med en notbok med diverse blandade sådana låtar/stycken, men det verkar alltid va sån där jobbig traditionell jazz som jag avskyr över allt annat

__________________
Gripper: CoC#1.5 - RB130
svag74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-02, 17:42   #26
svag74
Registered User
 
svag74s avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 1 002
Här är ju ett perfekt exempel - långsam avkopplande enkel pianojazz.
Sånt här skulle va skitkul att kunna spela, och ha 4-5 låtar att variera mellan.
Bra nybörjarmusik också innan man kommit igång ordentligt.
Var fan hittar man såna noter?
Detta perfekta exempel är ju nåt hemmasnickrat till någon lärobok verkar det som...

__________________
Gripper: CoC#1.5 - RB130
svag74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-07, 13:32   #27
svag74
Registered User
 
svag74s avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 1 002
Haft pianot knappt två dagar nu, och har redan gett mig på alldeles för svåra saker
Har ändå inga riktiga nybörjarnoter hemma, så jag får hålla tillgodo med vad jag har
Många gånger blir det att sitta och räkna på notraderna för att få fram vilken ton det är, men är väl så man lär sig över tid - till slut fastnar allihop i minnet

https://imgur.com/v3kqoWi
__________________
Gripper: CoC#1.5 - RB130
svag74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-09, 14:22   #28
svag74
Registered User
 
svag74s avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 1 002
felpost
__________________
Gripper: CoC#1.5 - RB130
svag74 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)