Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Tävlande/aktiva

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-06-28, 07:25   #1561
RassK
Registered User
 
RassKs avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 6 417
Citat:
Ursprungligen postat av maqan Visa inlägg
Sick shit, vad bestod det av?
100g Cell-tech, 35g Massport, 10g eaa, 10g bcaa, 300g lösgodis, 1l fetmjölk och 400g baguette! Mums!

Citat:
Ursprungligen postat av Jode Visa inlägg
Vore riktigt kul om du körde en paleo-diet. Lyssnar du föresten på The paleo solution podcasten?
Njet, jag har fortfarande lite problem med paleo-lösningen. Även om det har några vettiga punkter så tror jag inte det är någon helhetslösning. Men jag ska dyka in i ämnet.

Citat:
Ursprungligen postat av maqan Visa inlägg
Har själv sedan ett par veckor tillbaka uteslutit pseudo-cerealier som bovete och quinoa samt begränsat mjölkprodukter på grund av återkommande magproblem och det har blivit betydligt bättre. Problemet är dock att man blir väldigt begränsad i sina livsmedelsval, framförallt om man även är mån om matkvalitet.
Bovete sprutlackerade min toalett och quinoa åker alltid med ut i toaletten fast på ett mycket lugnare sätt. Pris/smakmässigt har det också gått ut ur min diet sen en tid tillbaka. Behandlar ämnet i nästa citat, känner även som dig när det gäller livsmedelsval - snart har man för fan inget kvar att äta. Det är mycket beroende på var i världen man bor tror jag. Jaja, se nedan.

Citat:
Ursprungligen postat av Prost Visa inlägg
Testat utan mjölkprodukter någon gång? :-) http://www.johnberardi.com/articles/...of_apr2001.htm Bara ett tips om du vill hitta en Möjlig orsak men det kan ju lika gärna vara något annat med..
Japp, kört en hel period för ca 1½ år sedan där jag uteslöt mjölkprodukter. Kan inte förklara det fysiologiskt men jag mådde helt enkelt bättre overall. Å andra sidan mådde jag bäst i mitt liv när jag var vegetarian också, lol. Men jag kan helt enkelt inte kompromissa bort mjölkprodukter (eller animaliska produkter över lag) ur mitt liv pga dess många fördelar och dessutom eftersom det är 90% av utbudet i svenska affärer och kultur. Men det är alltid intressant med nya artiklar och synvinklar! Tack!

Edit: Läst artikeln nu. Inga konstigheter då jag själv märkt att mjölkprodukter påverkar den akuta formen negativt. Både pga dess insulinogena effekt och att de innehåller mycket natrium påverkar vätskeretentionen. Det är något jag är väl medveten om och håller mig borta från speciellt vid laddning/tömning. I vardagslivet/bulk/mid-diet ser jag inget negativt med det, snarare positivt med post-wo 1l mjölk.

Citat:
Ursprungligen postat av Exdiaq Visa inlägg
OL - hells yeah!
Smygkikat på fajsboken? Eleiko Education Center rulz!

Överkropp/Framsida lår/Myoreps
kv: 79.95kg

Latsdrag
50x10+12

Lutande Hantelpress
26x11+12

Hantellyft med kabel
10x10+12

Tricepsext. ö.h.
55x9+8

Pushdown
55x8

Kabelrodd
40x12+14

Benspark
60x12+13

Kryssdrag
15x12+12

Kommentar: Fick lite nostalgi när jag läste guddi's väldigt utförliga artikel i body om myoreps och tyckte det passade in med min nuvarande "lågvolymskarriär". Körde några myoreps-pass anno 2007 lr nått när det kom men tyckte inte det var nån större hit. Dock fick det upp mina ögon för rest-pause. Slutsats: Bra koncept men fortfarande tråkigt som fan. Dock är restpause/dropset/kort vila/fst-7/superset kalla det vad fan du vill.. min kopp med té.
__________________
Instagram: optiholm
Journal - En kronisk kaloriräknares krönika
Onlinecoaching - Body Comp Coaching Halmstad
Citat:
Ursprungligen postat av John Kiefer
Best Breakfast Ever - None.
RassK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-28, 10:22   #1562
Jode
Registered User
 
Jodes avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Lund
Inlägg: 565
Kort inlägg men det var fan på tiden du uppdaterade. Av någon anledning finner jag din journal väldigt trevlig att följa. Nästa gång du ska gräva ner dig ett tag så se till att tipsa om annan journal att följa. !



Sent from my GT-P1000
Jode är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-30, 17:24   #1563
RassK
Registered User
 
RassKs avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 6 417
Citat:
Ursprungligen postat av Jode Visa inlägg
Kort inlägg men det var fan på tiden du uppdaterade. Av någon anledning finner jag din journal väldigt trevlig att följa. Nästa gång du ska gräva ner dig ett tag så se till att tipsa om annan journal att följa. !
Haha! Sorry, jag har mycket jobb och lite fritid. Dessutom tränar jag inte särskilt ofta. Kanske 2-3x/v halvkropp el. helkropp.
Jag följer inga eller väldigt få andra journaler då jag tycker det skrivs alldeles för mycket skit i dem. Jag tycker om att vara ganska minimalistisk och skriva överskådligt och från tid till tid samla mina tankar i cyberrymden när jag kommit fram till något bra

Underkropp/Lågvolym
kv: 79.8 kg (-0.15)

Känböj
3 set 90kg ~10 reps

Frontböj
3 set 60kg ~12 reps

Benpress (restpause)
160x11+6+4 (11+9 som det kallas)

Band pullaparts
20
20

Band pullaparts supinerade
15
15

Band pullaparts supinerade med flexion i armbågsleden i höfthöjd
10
6

Enarms triceps pushdowns med gummibandet (bonus)
15
15
12

Kommentar: Fortfarande ont i baksida höger knä (infästningen vid lägre hamstrings) så jag gick till gymmet för att endast köra benpress. Se hur bra det gick då.
Ingen smärta i hamsen idag dock. Misstänker att det beror på övningar med resisterad flexion i knäleden. Får träna hamstrings med extension i höftleden istället då.

Har även lyckats plotta iväg mig och införskaffa mig en personvåg efter 6-12 månaders avhållsamhet! Det blev för mycket dräglande och kliande i fingrarna så fort jag kom i närheten av en våg! Det är också dags att sluta uppskatta formen med spegeln/mått/kaliper och ta reda på lite hårda fakta!


Beurer BG16 "diagnostisk våg" för 198:- på¨expert. 'tis a beaut ey.
Inte för att det är så värst pålitligt men Kroppsfett/Vätska/Muskler-analys kostade 8kr extra och är intressant att leka med imo!

Kvällsvikt igår: 80.6kg och 10.2%bf
Morgonvikt idag: 79.9kg och 9.9%bf
__________________
Instagram: optiholm
Journal - En kronisk kaloriräknares krönika
Onlinecoaching - Body Comp Coaching Halmstad
Citat:
Ursprungligen postat av John Kiefer
Best Breakfast Ever - None.
RassK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-30, 17:40   #1564
RassK
Registered User
 
RassKs avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 6 417
Överkropp
kv: 79.9 (+0.1)

Straight arm pulldowns (Lat activation)
20x16
20x8

Latsdrag (neutralt grepp för att skona axlar/biceps)
50x10
60x5
55x8

Drag till ansiktet (stimma baksida axlar)
25x12
25x12

Skruvpress
13x10
21x4
19x8+3 (sista 3 utan skruv)

Hantellyft åt sidan
4x15
4x12

Kabelrodd (brett grepp)
40x10
50x5
45x9

Hantellyft för baksida axlar
6x15
6x10

Lutande Hantelpress
26x10
34x4
29x16

Pecedc
45x15
45x10

Kabellyft åt sidan
12x10
10x10

Kommentar: Jag vet fortfarande inte hur man tränar. Alldeles för mycket lyft åt sidan och övervolym deluxe.
Nåja, jag har iaf bredare axlar än innan även om jag är lika blek fortfarande



Dietanalys (bulk) och kalipermätning kommer snarast.
__________________
Instagram: optiholm
Journal - En kronisk kaloriräknares krönika
Onlinecoaching - Body Comp Coaching Halmstad
Citat:
Ursprungligen postat av John Kiefer
Best Breakfast Ever - None.
RassK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-02, 08:40   #1565
RassK
Registered User
 
RassKs avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 6 417
Underkropp
kv: 79.9 kg (0.0)

Bägarböj (goblet squats)
19x12
21x8
24x15

Gående utfall
0x20
10x16 (över huvudet)
0x16

Benspark (restpause)
65x8
60x6
50x6

Benpress (restpause)
80x20
120x11
140x14
140x6
140x11 (smala)

Back hyperextensions 45° (utan *hyper)
20x15
21x15
25x15

Vadpress
11x16
11x9
10x10

Chins
4

Pullaparts
25
14 (supinerade)

Kommentar: Inte lönt att jag skriver restpause eftersom jag kör restpause på allt. 5-12 andetag sen nästa set. Kanske därför jag är så jävla svag, får skylla på det iaf!
  • 4038 kcal
  • 249 protein
  • 663 kolhydrat
  • 39 fett
(varav väldigt mycket pulver, bars, mjölk, kvarg, pasta och marshmallows)
__________________
Instagram: optiholm
Journal - En kronisk kaloriräknares krönika
Onlinecoaching - Body Comp Coaching Halmstad
Citat:
Ursprungligen postat av John Kiefer
Best Breakfast Ever - None.
RassK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-02, 12:10   #1566
RassK
Registered User
 
RassKs avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 6 417


Samlade diettankar om post-competition dieten:
Har alltså lyckats hålla formen på 6-7% kroppsfett sen jag tävlade på decembercupen 2011 i slutet av november - dvs 7-8 månader sedan. Gått upp totalt 6 kg (från 74 till 80) varav ~2kg intracellulär vätska direkt efter tävlingen och säker 1-2kg pga kreatinet jag började med för 2 veckor sedan. Den uteblivna viktuppgången i början var för att jag hade ultrahögt kolhydrat/proteinintag och således väldigt hög termogenes (jag har väldigt hög termogenes av även kolhydrat). Jag började inte gå upp i vikt förän jag bytte ut protein/kolhydrat mot fett. I detta läget gick jag från 40g till 60g sedan mot ~80 (1g/kg) fett/dag. Då antar jag att termogenesen sänktes och nettokaloriintaget blev högre trots att jag låg kvar på samma totala kaloriintag.

Bulkdieten: Dieten de senaste veckornar har varit s.k. testodiet bestående av 30E% fett från huvudsakligen enkelomättade och mättade fettsyror från fettkällor som köttfärs, ägg, mjölkprodukter, olivolja och vissa nötter. Detta har motsvarat ca 117g fett/dag och klassas som högfettskost i min värld. Proteinintaget har försökts hålla på 176g (20E%) vilket är väldigt svårt och blir runt 200g i praktiken. Kolhydraterna runt 4-500g/dag (~50E%). Kaloriintaget har legat på inte mindre än 3500 och inte mer än 4000kcal/dag.

Formen: Dagsformen har försämrats stadigt och det börjar som alltid med att linea alba (gropen mellan magrutorna) fylls i. Sen försvinner definitionen sakta från mitten av framsidan och bakåt. Vikten har ökat men efter en kalipermätning har jag insett att mot vad jag trott så har jag faktiskt inte lagt på mig något (eller särskilt mycket) fett.

Felkällor: Jobbar på frukt och grönt lager 5h/dag vilket bränner bort säkert en extra 1000 kcal/pass.
Viktökningen kan jag inte gå i god för då jag inte ägt en personvåg på nästan ett år och endast vägt mig sporadiskt på slumpmässiga vågar.

Min konklusion är att den akuta dagsformen påverkas negativt av högfettsbulk genom flera mekanismer såsom subkutan vätskeretention, mindre kolhydratstrück och att "högfettslivsmedel" ofta är sådana som är kategoriserade "onyttiga" dvs höga i natrium och skit. Dock måste jag höja kaloriintaget för att se om det gör att jag lägger på mig mer underhudsfett av högfett än lågfettskost - vilket är min teori.

Nästa steg: Ogillar högfettskost så jag kommer kompromissa med "testodiet" (3500/176/452/117) på vilodagar och de gamle goe 4000/200/700/40 trück/torrhetsdieten på träningsdagar!
__________________
Instagram: optiholm
Journal - En kronisk kaloriräknares krönika
Onlinecoaching - Body Comp Coaching Halmstad
Citat:
Ursprungligen postat av John Kiefer
Best Breakfast Ever - None.
RassK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-02, 18:40   #1567
Västkustarn
Registered User
 
Västkustarns avatar
 
Reg.datum: Mar 2012
Inlägg: 352
Intressant inlägg!

Känner igen mig i mycket av det du skriver, fast för mig är det tvärt om.
Går jag upp i kolhydrat och ner i fett så suddas konturerna på magen ut och ansiktet ögon/kinder blir mycket pluffsigare.
Håller jag kolhydraterna under 80g dag fett ca75-95g så ser jag som torrast ut. (väger 75kg)

Fotsätt gärna leverera, följer din journal med stort intresse
Västkustarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-02, 19:21   #1568
PatJack
Registered User
 
PatJacks avatar
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Halmstad
Inlägg: 6 670
Kul med nya posts från dig! Som många andra säger så är din journal mycket intressant att följa! Formen ser bra ut! Fått upp volym på pattarna eller bara go pump och optiljus?

Fruktlager? Vart? Servera?
__________________
Min Träningsjournal!

Kolla in mig på Instagram!

Min YouTube kanal!
PatJack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-02, 19:58   #1569
maqan
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 1 179
Citat:
Ursprungligen postat av RassK Visa inlägg
Japp, kört en hel period för ca 1½ år sedan där jag uteslöt mjölkprodukter. Kan inte förklara det fysiologiskt men jag mådde helt enkelt bättre overall. Men jag kan helt enkelt inte kompromissa bort mjölkprodukter (eller animaliska produkter över lag) ur mitt liv pga dess många fördelar och dessutom eftersom det är 90% av utbudet i svenska affärer och kultur.
Jag mår också bättre utan mejeriprodukter men det blir väldigt svårt att täcka sitt protein- och energibehov utan dessa, framförallt av ekonomiska skäl. Problemet som jag ser det med mejeriprodukter är dess insulindrivande effekt vilket sannolikt leder till en rubbning i kroppens hormonsystem.
maqan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-04, 14:19   #1570
Amirel
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2012
Inlägg: 6
Goddagens! Underbar träninglogg, hittar dock inte en stor bild på din visningsbild, ser väldigt opti ut där. Är det något du kan slänga upp för närmare granskning ?
Amirel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-05, 10:09   #1571
RassK
Registered User
 
RassKs avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 6 417
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustarn Visa inlägg
Intressant inlägg! :thumbup:
Känner igen mig i mycket av det du skriver, fast för mig är det tvärt om.
Går jag upp i kolhydrat och ner i fett så suddas konturerna på magen ut och ansiktet ögon/kinder blir mycket pluffsigare.
Håller jag kolhydraterna under 80g dag fett ca75-95g så ser jag som torrast ut. (väger 75kg)
Fotsätt gärna leverera, följer din journal med stort intresse
Ja, det finns ju som sagt väldigt stora individuella skillnader när det gäller kapaciteten att hantera kolhydrat. Vilken bf ligger du på? Är du van vid lågkolhydratskost? Använder du några hypoglykemiska hjälpmedel (kanel, ala osv). Nåja, så länge man förstår att det finns skillnader och anpassar kosten efter individen så är allt lungan tykker jag.

Citat:
Ursprungligen postat av PatJack Visa inlägg
Kul med nya posts från dig! Som många andra säger så är din journal mycket intressant att följa! Formen ser bra ut! Fått upp volym på pattarna eller bara go pump och optiljus? :)

Fruktlager? Vart? Servera? :)
I am the king of optiljus och pump. Växer aldrig, flyttar bara kameran närmare :D
Jobbar på lidls centrallager - slit å släng med fruktlådor. Känns typ som att jag får en ny tendinos varje pass.

Citat:
Ursprungligen postat av maqan Visa inlägg
Jag mår också bättre utan mejeriprodukter men det blir väldigt svårt att täcka sitt protein- och energibehov utan dessa, framförallt av ekonomiska skäl. Problemet som jag ser det med mejeriprodukter är dess insulindrivande effekt vilket sannolikt leder till en rubbning i kroppens hormonsystem.
Indeed. Har inget att tillägga.

Citat:
Ursprungligen postat av Amirel Visa inlägg
Goddagens! Underbar träninglogg, hittar dock inte en stor bild på din visningsbild, ser väldigt opti ut där. Är det något du kan slänga upp för närmare granskning ?
Jorå, men den är inget märkvärdigt. Ser faktiskt bättre ut i miniatyr :(


Gjort lite jämförelser med min nya leksak :D



Man går alltså upp i vätska (lol?) och muskler (:D) och ner i fett (wee!) och vikt (självklart) av att kissa!
__________________
Instagram: optiholm
Journal - En kronisk kaloriräknares krönika
Onlinecoaching - Body Comp Coaching Halmstad
Citat:
Ursprungligen postat av John Kiefer
Best Breakfast Ever - None.
RassK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-05, 10:24   #1572
tigerofsweden
Fitness4Life
 
tigerofswedens avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Lomma
Inlägg: 6 865
Den bilden aså, gnaaaahhhh
tigerofsweden är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-05, 10:53   #1573
PatJack
Registered User
 
PatJacks avatar
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Halmstad
Inlägg: 6 670
Citat:
Ursprungligen postat av tigerofsweden Visa inlägg
Den bilden aså, gnaaaahhhh
+1 Sick ja! Gief den kf noes!
__________________
Min Träningsjournal!

Kolla in mig på Instagram!

Min YouTube kanal!
PatJack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-06, 09:02   #1574
RassK
Registered User
 
RassKs avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 6 417
Citat:
Ursprungligen postat av tigerofsweden Visa inlägg
Den bilden aså, gnaaaahhhh
Citat:
Ursprungligen postat av PatJack Visa inlägg
+1 Sick ja! Gief den kf noes!
Den e rätt ghey

Överkropp
kv: 79.9 (0.0)

uppvärmning
shoulder dislocations med band och pullaparts
foamrolling

Straaight-arm pulldowns (pullovers fast neråt)
25x13
20x9

Latsdrag nautralt
40x10
55x5
50x7

Höga drag till ansiktet
25x15
30x8

Skruvpress (ståendes)
16x10 (submax)
21x4 (submax)
16x11 (max)

Kabelrodd
40x12
35x8

Lutande Hantelpress
29x10 (submax)
34x5 (submax)
31x11 (max)

Pecdec
40x8

Kryssdrag uppåt
15x7

Tricepsextensions över huvudet
40x10 (submax)
60x9 (max)
55x8 (också max)

Pushdown
50x6

Kommentar: Osså nån jhävla reverse crunches grejj. Bra överkroppspass helt enkelt.

Opti-träningsdagskost enl. mina nuvarande teorier iaf
09.00 gourmet-pro, vassle, kakao, mörk choklad (100g), baananan och grönt te (0,5L)
11.00 bcaa (10) massport (35)
12.00 kellogs frosties (300g) minimjölk (1l)
14.00 kylling (100) ris/quinoa (120) sweetchilisås (100)
17.00 kylling (100) ris/quinoa (120)
21.00 kvarg (250) makaroner (120)
  • 4227 kcal
  • 203 protein
  • 713 kolhydrat (83% av kolhydraterna post-wo)
  • 56 fett (80% av fettet pre-wo)
Åt allt fett pre-wo och försökte hålla fettet så lågt som möjligt och kolhydraterna så högt som möjligt post-wo.
__________________
Instagram: optiholm
Journal - En kronisk kaloriräknares krönika
Onlinecoaching - Body Comp Coaching Halmstad
Citat:
Ursprungligen postat av John Kiefer
Best Breakfast Ever - None.
RassK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-06, 12:27   #1575
rolf
#VilaLagom
 
rolfs avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Ort: Halmstad
Inlägg: 12 742
Citat:
Ursprungligen postat av RassK
Åt allt fett pre-wo och försökte hålla fettet så lågt som möjligt och kolhydraterna så högt som möjligt post-wo.
Opti! Vi har ju en fin liten experimentgrupp med n=2 nu då.
Btw, kom och lös ut en gratisvecka på Actic så böjer vi tungt som fan™ så Paul Carter hade varit stolt.
__________________
[B][URL="http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=83197"]Rolf goes #suomitraining

Senast redigerad av rolf den 2012-07-06 klockan 12:28.
rolf är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)