Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-05-27, 08:40   #1
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 654
Mängder med frågor om puls

Hur mycket ska pulsen variera över natten? Jag har läst att pulsen ska följa en kurva som liknar en hängmatta, vilket min gör till viss grad. Brukar registrera 48 som lägsta puls under natten, och brukar ligga runt 50-53 övrig tid då pulsen är låg. Jag har dock enstaka "pulstoppar" där pulsen stiger något under natten, jag undrar då hur högt dessa kan nå för att anses normalt? Vissa nätter är dessa endast uppe på 60 vilket innebär att min puls varierar från ca 50-60 vilket känns rimligt. Inatt steg min puls dock till 70 vid enstaka tillfällen vilket känns lite högt?

Hur mycket ska den genomsnittliga pulsen variera från dag till dag?
Har förstått att det kan vara ett bra verktyg att kolla hur pulsen förändras från dag till dag för att bedömma eventuell överträning/sjukdom. Om jag snittar 50 i vilopuls en vanlig dag, hur mycket är det då rimligt att detta genomsnitt varierar från dag till dag om jag är frisk?

Är en pulsklocka träffsäker vid högre pulser och hur optimerar man detta? Min Garmin Forerunner 245 Music har endast registrerat 140 som högstapuls vid högintensiv intervallträning vilket jag tycker låter orimligt. Hur bör jag gå till väga för att maximera chanserna att klockan ger träffsäkra mätvärden? Ska klockan sitta hårt åtspänd? Positionerad på nått speciellt ställe på handleden osv..
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-27, 18:19   #2
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 518
Aldrig funderat på pulsen under natten.
Pulsen borde variera med vår sömncykel. Lägre under djupsömnen och som högst under REM-sömnen. Säkert ännu lite mer högre precis innan vi vaknar.


Jag skulle satsa på bra sömnkvalité och låta hjärtat sköta sig själv.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-27, 18:27   #3
Duckfeathers
Registered User
 
Duckfeatherss avatar
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 103
Ang. dagliga variationer så brukar min morgonpuls i friskt tillstånd variera med upp till tre slag, sällan mer än så. Utifrån vad jag har fått lära mig är det vid skillnader upp emot 20% som det börjar bli dags att fundera kring överträning/sjukdom (jag har dock inget vetenskapligt att backa upp detta med, så jag reserverar mig för att det kan vara fel).

EDIT: ang. pulsklockan kan du ju alltid testa den genom att göra två maxpulstest där du först tar pulsen manuellt, sen ett till där du tar med klockan och ser om du får liknande siffror.
__________________
Obsession is a gift. Balance is mediocrity in disguise.

Senast redigerad av Duckfeathers den 2020-05-27 klockan 18:29.
Duckfeathers är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-27, 19:56   #4
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Hur mycket ska pulsen variera över natten? Jag har läst att pulsen ska följa en kurva som liknar en hängmatta, vilket min gör till viss grad. Brukar registrera 48 som lägsta puls under natten, och brukar ligga runt 50-53 övrig tid då pulsen är låg. Jag har dock enstaka "pulstoppar" där pulsen stiger något under natten, jag undrar då hur högt dessa kan nå för att anses normalt? Vissa nätter är dessa endast uppe på 60 vilket innebär att min puls varierar från ca 50-60 vilket känns rimligt. Inatt steg min puls dock till 70 vid enstaka tillfällen vilket känns lite högt?

Hur mycket ska den genomsnittliga pulsen variera från dag till dag?
Har förstått att det kan vara ett bra verktyg att kolla hur pulsen förändras från dag till dag för att bedömma eventuell överträning/sjukdom. Om jag snittar 50 i vilopuls en vanlig dag, hur mycket är det då rimligt att detta genomsnitt varierar från dag till dag om jag är frisk?

Är en pulsklocka träffsäker vid högre pulser och hur optimerar man detta? Min Garmin Forerunner 245 Music har endast registrerat 140 som högstapuls vid högintensiv intervallträning vilket jag tycker låter orimligt. Hur bör jag gå till väga för att maximera chanserna att klockan ger träffsäkra mätvärden? Ska klockan sitta hårt åtspänd? Positionerad på nått speciellt ställe på handleden osv..
Ingen aning om hur pulsen förändrar sig under natten. Men rimligen kommer den variera som tusan beroende på drömmar etc.

Vad menar du med genomsnittlig puls? Då man mäter vilopuls så gör man det på ett sätt som innebär att man inte får en massa obekanta variabler som påverkar. Dvs man mäster pulsen det första man gör på morgonen. Antingen ligger man kvar i sängen, eller så går man upp och sätter sig i en stol. Men man gör exakt samma sak varje morgon. Ifall man tycker man måste gå upp och pinka först så gör man det. Men då gör man alltså det varje dag. Vad man definitivt inte gör innan är att äta frukost, dricka kaffe, gör något som är det minsta lilla ansträngande. Ifall man gör en massa sådant så blir det väldigt svårt att vara säker på att förhållandena varit exakt likadana varje dag då man mätt vilopulsen. Av samma anledning finns det ingen större mening med att ta en paus mitt på dagen och kolla "vilopulsen".

EDIT: Jag tycker det enklaste sättet att mäta vilopulsen är att göra det manuellt. Dvs jag sätter två fingrar på handleden och räknar antalet pulsslag under 30s. Då slipper jag hålla på och joxa med pulsband och sådant.

Men ifall du nu gör exakt likadant varje morgon så kan vilopulsen ändå variera 5-10bpm bara genom "dagsformen". Dvs ifall du har några slag högre vilopuls idag jämfört med igår så kan man säga att det betyder att ditt max är aningen sämre idag än igår. Detta kan bero på att du inte är helt utvilad från tidigare träning eller så kan det kanske bero på andra faktorer. För att man ska se det som ett tecken på överträning så skulle jag säga att man konstant har betydligt högre vilopuls än man haft tidigare. Att man har högre vilopuls en dag räcker inte som "bevis" för överträning. Sen kan det också vara så att överträningen inte visar sig på vilopulsen. Det kan också vara så att det visar sig genom att man har svårt att komma upp i puls under ett träningspass. Ytterligare en variant kan vara att pulsen sjunker väldigt mycket långsamare än den brukar då man vilar efter en period av intensivare träning (typ intervaller).

Men generellt tror jag det är svårt att gå efter fasta riktlinjer som "gäller för alla". Du får hålla koll på hur just din puls beter sig i vissa situationer för att sedan kunna känna igen dessa situationer enbart utifrån hur din puls beter sig.

Olika pulsklockor är olika bra på att mäta puls. Polar har väl varit de bästa på just pulsmätning historiskt sätt. Men nu har de andra stora märkena kommit ikapp tror jag.

Ifall din klocka inte kan visa din puls kontinuerligt under träningen (och spara hela träningspasset i en loggfil där du kan se exakt vilken puls du haft med 1s intervaller under hela passet), så är det inte en seriös pulsklocka och chansen är stor att de inte heller lagt ner särskilt hårt arbete på att få själva sensorn att fungera bra.

Angående sensorer så är det fortfarande mer träffsäkert med pulsband kring bröstet som mäter mha elektromagnetiskt fält. Ifall man har dioder i armbandet som mäter via ljus så är den teknologin flera decenier nyare och inte alls lika finslipad. Det kan bli ganska stora fel beroende på behåring, hudfärg och en massa annat hokus pokus. Har man tur funkar det klockrent. Har man otur funkar det dåligt.

Senast redigerad av svenbanan den 2020-05-27 klockan 19:59.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-27, 21:14   #5
Frustrator
Klen och gnällig
 
Frustrators avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Halmstad
Inlägg: 1 264
1. På natten sjunker din puls till en baseline, och sen beroende på drömmar mm får du små toppar. Sällan över 100. Men har du ngn riktigt rälig mardröm kan du få upp den högre.
__________________
Göteborgsvarvet 2006, 21km, 1 tim 24 min och 7sekunder.
10K 34:55.
Guld i medicinar-sm 2005, 2006, 2007, 2008, 2009. Silver 2010. "Nu då!"
Vasaloppet -08,-09,-10,-12,-13,-14,-17,-18,-19
Frustrator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-27, 22:05   #6
DonFlex
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2014
Inlägg: 153
Jag noterar också en del toppar under natten, så det är nog normalt. Brukar vara nere på 43 som lägst och runt 90 helt plötsligt under natten. Snitt 52-53 i vilopuls. I dag är tekniken väl utvecklad så många pulsklockor visar ganska träffsäkert. Har själv Garmin forerunner 735xt, som jag köpte för den skulle var bra och tillförlitlig för just träning och är vattentät. Klockan får inte sitta löst, men måste inte sitta hårt runt handleden.

Senast redigerad av DonFlex den 2020-05-27 klockan 22:14.
DonFlex är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-27, 23:26   #7
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Lite info från en artikel i Runners World från i vintras, angående hur pass tillförlitliga handledssensorer och bröstband är jämfört med EEG.

https://www.runnersworld.com/news/a2...-rate-monitor/

Lite synd att de inte testade optiska sensorer som man har runt överarmen. Dessa brukar ju anses vara lite bättre än handledssensorerna.

Citat:
Wrist-based heart rate monitors are certainly less cumbersome than those with a chest strap. But they’re also less accurate, especially as you run faster, and some models can be off by several beats per minute, according to new research.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6732081/

Citat:
The key finding: As the runners went faster, the wrist monitors became less accurate. At rest, the difference between the commercially available monitors and the ECG were small enough to be considered insignificant.
Citat:
At all paces, the readings from the chest strap most closely matched those from the ECG. None of the wrist monitors were as accurate as the chest strap; at 8 mph (7:30 mile pace) and 9 mph, the difference between the wrist monitor and ECG readings increased.
Citat:
The Apple monitor was the most accurate of the wrist devices at all paces. For example, at 9 mph, the Apple monitor was off by 1.5 beats per minute, compared to almost 3 beats per minute for the Garmin. Adding to the potential uncertainty: On average at any speed, the Garmin used in this study underestimated heart rate by of 2 beats per minute, while the TomTom monitor overestimated heart rate by 6 beats per minute.
Citat:
To what extent do these findings matter? On most runs, probably not much. But when you’re doing your hardest workouts and aiming for a heart rate in a quite narrow range, precision becomes more important. If your wrist device already under- or overestimates your heart rate, and then you add more inaccuracy at faster speeds, you might well be running too fast or too slow.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-01, 07:03   #8
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 654
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Lite info från en artikel i Runners World från i vintras, angående hur pass tillförlitliga handledssensorer och bröstband är jämfört med EEG.



https://www.runnersworld.com/news/a2...-rate-monitor/



Lite synd att de inte testade optiska sensorer som man har runt överarmen. Dessa brukar ju anses vara lite bättre än handledssensorerna.





https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6732081/
Nu har jag fått min klocka till att fungera. Körde igår 8 rundor cykelintervaller med 30 sek arbete följt av 90 sek lättare arbete. Jag kom upp i 194 som högsta puls, och hamnade aldrig under 180 i vilan. Trampade på bra i vilan fast med lätt motstånd.


En annan fråga om puls, min vilopuls var ca 5-10 slag högre än vanligt i natt efter passet, samt allmänt turbulent. Är det alltid så efter ett jobbigt intervallpass eller är det för att jag är ovan?

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-01, 09:51   #9
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Nu har jag fått min klocka till att fungera. Körde igår 8 rundor cykelintervaller med 30 sek arbete följt av 90 sek lättare arbete. Jag kom upp i 194 som högsta puls, och hamnade aldrig under 180 i vilan. Trampade på bra i vilan fast med lätt motstånd.


En annan fråga om puls, min vilopuls var ca 5-10 slag högre än vanligt i natt efter passet, samt allmänt turbulent. Är det alltid så efter ett jobbigt intervallpass eller är det för att jag är ovan?

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
Hur mäter du din vilopuls?
Det låter som att det du kallar vilopuls är nåt slags medelvärde över den puls du har under natten? Det är inte det jag skulle kalla vilopuls. Pulsen komer snurra runt en del under natten.

Mät hellre under en kort period då du sitter/ligger stilla och inte har gjort nåt ansträngande innan, och inte ätit mat eller druckit kaffe innan. Se till att du följer exakt samma procedur varje morgon. Dvs om du går upp och klär på dig och sätter dig vid köksbordet innan du mäter så är det okej. Men då kan du inte jämföra det med ifall du ligger kvar i sängen och tar pulsen.

Men om du nu mäter "på rätt sätt" så är det ändå svårt att säga nåt generellt om vad det beror på i ditt specifika fall. Logga pulsen varje morgon i ett par veckor så kan du ju se det i diagramform. Då kan du ju kanske dra några slutsatser om vad som eventuellt kan påverka din vilopuls också.

Men det är ju rätt många faktorer som kan tänkas spela in. Allmän stress (från jobb etc) kan påverka. Sjukdom likaså. Dåligt återhämtad från träning kan också påverka. Säkert en massa annat också.

Dessutom kan du själv påverka din puls genom andningen. Ifall du sätter på dig klockan och andas med rätt snabba andetag under en minut kommer du ha betydligt högre puls än om du tar väldigt lugna, långsamma och djupa andetag. Bara detta kan säkert få pulsen att ändra sig med 5-10 slag per minut.

Appropå korta intervaller så kanske du kan finna dessa videos intressanta. Väldigt mycket bra information om vilken slags träning som kan tänkas ge vilka effekter.

svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-08, 13:42   #10
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 654
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Hur mäter du din vilopuls?
Det låter som att det du kallar vilopuls är nåt slags medelvärde över den puls du har under natten? Det är inte det jag skulle kalla vilopuls. Pulsen komer snurra runt en del under natten.
Jag kollar på vad pulsen ligger som lägst under natten under en längre period. Detta värde brukar stämma överens med om jag gör som du säger typ lägger mig i några minuter på morgonen och mäter pulsen.

Jag har senaste veckan legat 10 slag över mitt medelvärde, är lite småsvullen i näsan, blåsor i hela munnen och vaknar med torr mun och är helt snurrig efter att jag sovit. Känns som att man kan anta baserat på detta att jag har någon skit i kroppen? Har ingen feber men känns som att jag behöver totalvila

Annan fråga. Kan denna ökning av vilopuls bero på att det är sommar och varmare temperatur?

Senast redigerad av smerk den 2020-06-08 klockan 13:47.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-08, 14:32   #11
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Jag kollar på vad pulsen ligger som lägst under natten under en längre period. Detta värde brukar stämma överens med om jag gör som du säger typ lägger mig i några minuter på morgonen och mäter pulsen.

Jag har senaste veckan legat 10 slag över mitt medelvärde, är lite småsvullen i näsan, blåsor i hela munnen och vaknar med torr mun och är helt snurrig efter att jag sovit. Känns som att man kan anta baserat på detta att jag har någon skit i kroppen? Har ingen feber men känns som att jag behöver totalvila

Annan fråga. Kan denna ökning av vilopuls bero på att det är sommar och varmare temperatur?
Ja, det låter ju som om att du skulle ha nåt virus eller nåt skit i kroppen och att det kanske är därför din vilopuls är lite högre.

Jag skulle dock ha väntat med att dra (förhastade) slutsatser en aning. Ifall det är så att din klockas pulssensor inte var fullt tillförlitlig under de fåtalet dagar då du hade 10 slag lägre puls så kanske detta helt och hållet kan förklaras av att din klocka då visade för låg puls. Dvs du kanske inte egentligen har högre puls nu än vad du hade då. Och du kanske inte är det minsta sjuk nu egentligen, utan du har bara bränt dig på för varmt te. Ifall du har flera veckor (månader) med data som du vet är tillförlitliga kan du kanske dra slutsatser om din fysiska status enbart ifrån hur vilopulsen förändrar sig.

Dock tror jag mycket väl man kan få förhöjd vilopuls ifall man sovit dåligt (vilket det ju låter som att du gjort) så det är ju inte i sig nåt konstigt.

Angående att göra en direkt koppling till att man skulle få högre vilopuls på sommaren, så tror jag inte på ett sådant samband. Du kan ju kanske testa att lägga dig i badkaret med hett vatten i en halvtimme och se om detta ger högre vilopuls, men jag tror inte det. Sen kanske just du är allergisk mot pollen eller nåt, och att detta förekommer på sommaren, och att du därför får förhöjd puls. Vem vet.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-08, 14:52   #12
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 654
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Ja, det låter ju som om att du skulle ha nåt virus eller nåt skit i kroppen och att det kanske är därför din vilopuls är lite högre.



Jag skulle dock ha väntat med att dra (förhastade) slutsatser en aning. Ifall det är så att din klockas pulssensor inte var fullt tillförlitlig under de fåtalet dagar då du hade 10 slag lägre puls så kanske detta helt och hållet kan förklaras av att din klocka då visade för låg puls. Dvs du kanske inte egentligen har högre puls nu än vad du hade då. Och du kanske inte är det minsta sjuk nu egentligen, utan du har bara bränt dig på för varmt te. Ifall du har flera veckor (månader) med data som du vet är tillförlitliga kan du kanske dra slutsatser om din fysiska status enbart ifrån hur vilopulsen förändrar sig.



Dock tror jag mycket väl man kan få förhöjd vilopuls ifall man sovit dåligt (vilket det ju låter som att du gjort) så det är ju inte i sig nåt konstigt.



Angående att göra en direkt koppling till att man skulle få högre vilopuls på sommaren, så tror jag inte på ett sådant samband. Du kan ju kanske testa att lägga dig i badkaret med hett vatten i en halvtimme och se om detta ger högre vilopuls, men jag tror inte det. Sen kanske just du är allergisk mot pollen eller nåt, och att detta förekommer på sommaren, och att du därför får förhöjd puls. Vem vet.
Jag har haft klockan i ca ett halvår, samma puls. Har även mätt pulsen några gånger med mobilen för nått år sedan samt fått den uppmätt hos doktorn en gång för flera år sedan vilket även det stämmer överens med pulsen som tidigare har visats på klockan.

Så det känns som att jag med säkerhet kan säga att pulsen har varit mycket högre nu den sista tiden. Är nästan 15 slag högre vid vila nu.

Är pollenallergiker, men har ej påverkats såhär mycket tidigare under året..

Oavsett orsak till detta, indikerar en pulsökning att man bör ta vila? Jag känner mig inte sjuk så som vid feber men jag är lite lätt svullen i näsan samt sover dåligt och är molnig i huvudet.

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-08, 16:14   #13
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Jag hade för mig du skrev nåt om att du bara använt klockan i nån vecka eller så.

Men ifall du använt klockan på i princip samma sätt i ett halvår och har haft 50 i vilopuls hela tiden, men nu helt plötsligt har 60 i vilopuls, så är det ju rimligtvis nåt som är på gång. Att ha 10 slag högre nån enstaka dag är nog inget man bör fästa nån vikt vid. Då kan det röra sig om att återhämtningen inte hunnit ikapp efter ett enskilt pass, eller att man knasat till det vid mätningen på nåt sätt. Men ifall du har högre puls flera dagar i rad trots extra mycket vila från träning och sådant så kan det vara värt att tänka igenom vad det kan bero på.

Lite högre vilopuls betyder i sig inte att man nödvändigtvis behöver vila.

Ifall man har högre vilopuls för att man är sjuk, så bör man såklart vila av den anledningen.

Ifall man har högre vilopuls för att man är övertränad (dvs att man inte kan tillgodogöra sig träningen alls och att man verkligen är under isen) så lär det också vara en bra idé att vila. Det finns ju dock en massa gradskillnader i detta. Ibland kan det ju vara en bra idé att träna väldigt lugnt trots detta. Men ibland är det bästa att ligga i soffan och äta glass.

Ifall man har högre vilopuls för att man tränat hårt och inte hunnit återhämta sig helt så behöver man inte vila. Dock kan det ju då vara så att det tempo man i vanliga fall kan hålla i två timmar och ändå föra en konversation kommer kännas mycket jobbigare. Man får helt enkelt justera träningen utifrån dagsformen. Detta är alltså ett förstadium till överträning. Ifall man fortsätter träna "för hårt" med "för dålig" återhämtning under "för lång tid" så kan det leda till överträning. Men att undvika att träna bara för att man inte nåt upp till 100% är helt onödigt.

Ungefär så tänker jag iaf. Ifall du känner dig hängig och att du har nedsatt immunförsvar och kanske är på väg att bli sjuk så skulle inte jag tränat, iaf inte på nåt högintensivt sätt. Ifall du tror det kanske beror på dålig sömn (eller nåt liknande) så kan du kanske prova dig fram och försöka se om du är ett vrak eller vad som gäller.

Senast redigerad av svenbanan den 2020-06-08 klockan 16:17.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-09, 11:31   #14
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 654
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Jag hade för mig du skrev nåt om att du bara använt klockan i nån vecka eller så.

Men ifall du använt klockan på i princip samma sätt i ett halvår och har haft 50 i vilopuls hela tiden, men nu helt plötsligt har 60 i vilopuls, så är det ju rimligtvis nåt som är på gång. Att ha 10 slag högre nån enstaka dag är nog inget man bör fästa nån vikt vid. Då kan det röra sig om att återhämtningen inte hunnit ikapp efter ett enskilt pass, eller att man knasat till det vid mätningen på nåt sätt. Men ifall du har högre puls flera dagar i rad trots extra mycket vila från träning och sådant så kan det vara värt att tänka igenom vad det kan bero på.

Lite högre vilopuls betyder i sig inte att man nödvändigtvis behöver vila.

Ifall man har högre vilopuls för att man är sjuk, så bör man såklart vila av den anledningen.

Ifall man har högre vilopuls för att man är övertränad (dvs att man inte kan tillgodogöra sig träningen alls och att man verkligen är under isen) så lär det också vara en bra idé att vila. Det finns ju dock en massa gradskillnader i detta. Ibland kan det ju vara en bra idé att träna väldigt lugnt trots detta. Men ibland är det bästa att ligga i soffan och äta glass.

Ifall man har högre vilopuls för att man tränat hårt och inte hunnit återhämta sig helt så behöver man inte vila. Dock kan det ju då vara så att det tempo man i vanliga fall kan hålla i två timmar och ändå föra en konversation kommer kännas mycket jobbigare. Man får helt enkelt justera träningen utifrån dagsformen. Detta är alltså ett förstadium till överträning. Ifall man fortsätter träna "för hårt" med "för dålig" återhämtning under "för lång tid" så kan det leda till överträning. Men att undvika att träna bara för att man inte nåt upp till 100% är helt onödigt.

Ungefär så tänker jag iaf. Ifall du känner dig hängig och att du har nedsatt immunförsvar och kanske är på väg att bli sjuk så skulle inte jag tränat, iaf inte på nåt högintensivt sätt. Ifall du tror det kanske beror på dålig sömn (eller nåt liknande) så kan du kanske prova dig fram och försöka se om du är ett vrak eller vad som gäller.

Hade en natt med god sömn inatt, kände även innan jag skulle lägga mig att jag var avslappnad. Detta stämde överens med att pulsen även verkar ha återgått till nästintill normalt. Kände innan att jag aldrig kom ned i varv och som att jag inte kunde slappna av, när pulsen var förhöjd.

Blir en dag extra vila trots att jag känner mig helt frisk. Ska spana in videorna du skickade angående intervallträningen. Tackar för tipset.

Är det ovanligt att man som "nybörjare" inom konditionsträning får överträningssymtom i form av förhöjd vilopuls om man ger sig på en hård intervall i veckan med tidigare ovana vid sådan träning? Har inte dålig grundkondition men jag är ju som sagt inte vad vid att konditionsträna regelbundet..

Senast redigerad av smerk den 2020-06-09 klockan 11:32.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-09, 17:50   #15
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Hade en natt med god sömn inatt, kände även innan jag skulle lägga mig att jag var avslappnad. Detta stämde överens med att pulsen även verkar ha återgått till nästintill normalt. Kände innan att jag aldrig kom ned i varv och som att jag inte kunde slappna av, när pulsen var förhöjd.

Blir en dag extra vila trots att jag känner mig helt frisk. Ska spana in videorna du skickade angående intervallträningen. Tackar för tipset.

Är det ovanligt att man som "nybörjare" inom konditionsträning får överträningssymtom i form av förhöjd vilopuls om man ger sig på en hård intervall i veckan med tidigare ovana vid sådan träning? Har inte dålig grundkondition men jag är ju som sagt inte vad vid att konditionsträna regelbundet..
Jag skrev ett långt jävla svar tidigare, och jag är rätt säker på att jag även klickade på "Skicka Svar" och såg att inlägget publicerades här i tråden. Håller jag på att bli tokig, eller har inlägget försvunnit av nån anledning?

Hur som helst skrev jag att jag inte vet hurpass tidigt man kan fånga upp eventuell överträning genom att hålla koll på vilopulsen.

Jag har råkat ut för överträning såtillvida att jag tränat för mycket och för hårt under en rätt lång period. Resultatet av detta blev att jag tappade massor av aerob kapacitet. Det som veckorna innan var lugn pratfart blev helt plötsligt tröskeltempo. Jag kunde inte hålla mitt 10k-tempo (tävlingstempo) i ens 5k, vilket väl betyder att mitt 10k-tempo blev minst 20s/km sämre och troligen ännu sämre. Dvs min miltid blev kanske 4-5min sämre hux flux. Jag tror det som hände var att mitokondrierna slutade producera enzymer som används för att skapa ATP från glukos för att användas vid aerobt arbete. Kanske påverkades även enzymer för fettoxidation, dvs att energin från fettsyror också blev mindre. Jag är inte helt hundra på exakt hur detta samband ser ut. Men jag tror det är nåt liknande detta som sker ifall man tränar åt skogen för mycket och för hårt.

Detta ledde inte till några slags skadeproblem för mig. Jag tror anlednignen til detta var att förloppet var lite för hastigt, så jag hann inte köra tillräckligt många riktigt snabba pass i ett väldigt nedtränat tillstånd, vilket då skulle göra att diverse strukturer/mjukdelar i underbenen skulle riskera att bli försvagade och skadade. Jag tror att jag kanske hade kunnat riskera detta om jag hade tränat lite mindre hårt, och på så sätt inte fått ett så dramatiskt gensvar i form av att jag tappade all uthållighet och istället kanske jag hade tuggat på en månad till i ett tillstånd av lite lätt överträning, och kanske skadat mig. Men det är ju bara spekulationer.

För skedde detta i slutet av november och jag övergick till en period av väldigt lugn mängdträning under hela vintern. Det tog ett antal veckor innan kroppen började kännas lite normal igen. Jag har ingen riktig koll på hur snabbt det gick att återfå den uthållighet och syreupptag jag tappade eftersom jag bara körde lugna distanspass i flera månader.

Men som sagt så har jag ingen riktig koll på hurpass tidigt jag hade kunnat plocka upp via vilopuls att nåt var off. Jag är rätt säker på att själva processen som ledde till denna överträning var igång i mer än en månad. Men jag kände mig rätt bra i kroppen ända fram tills de sista veckorna då jag verkligen kände mig sliten.

Man är ju också i ett konstant i ett tillstånd av inte helt återhämtad eftersom det ju tar c:a 2v innan man är helt återhämtad från ett långt långpass, och kanske 1v efter ett intervallpass eller tröskelpass. Så man kanske fluktuerar mellan 60% och 90% (total gissning) under loppet av en vecka då man är i en träningsperiod. Så man får helt enkelt se till att man anpassar träningen och tränar lugnt dagen efter ett tufft pass (då man är nere på 60%) och när man ska köra sitt tröskelpass så ligger man kanske runt 85% och man får anpassa tempot utifrån detta. Sedan när man kör en formtoppning så skär man ju ner på hur jobbiga passen är men håller liv i träningsfrekvensen. Så man kommer upp närmare 100% under sista veckan innan man tänkt tävla.

Hur som helst tror jag det krävs att man plågar sig rätt mycket under en lite längre period för att man faktiskt ska lyckas överträna på det sättet jag gjorde (vilket var en ganska mild variant). Så jag tror inte det är överdrivet lätt hänt. Om man jämför med andra konditionsidrotter så är det nog lättare gjort vid löpning (pga high impact), och väldigt mycket lättare gjort vid löpning jämfört med styrketräning.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)