Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-02-27, 23:03   #1
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 068
Tråden för oss som äger en träningscykel eller tänker skaffa en

Jorå...Nu är det fan dags för en officiell cykeltråd. Snön smälter vilken dag som helst och äntligen kan man få rasta sin Trek och piska lite landsväg efter en bitter vinter med aptråkig styrketräning. Vore kul om alla på kollo som ägnar sig åt seriös cykelträning berättade lite vad de har för mål och vilka prylar de sitter på. Allt för att spä på det alarmerande behovet av få cykla på torra vägar.

Sitter på en Trek 1400 och den är normalt utrustad. MTB:n är en Cannondale som varit med några år nu. Byggkvaliten slår nog allt jag upplevt oavsett produkt.

Har cyklat av och till i många år. Som mest var det dock i början av 90-talet och de sista två åren. Har även jobbat som cykelbud i Stockholm. Cyklingen har alltid varit en soloresa för mig. Jag trivs bäst själv.

Börjat spana på en BH som är ruggigt fin. Det är ett rejält kliv uppåt så den kan jag först unna mig om jag näst intill sliter ut Trek:en tills hösten. Annars blir det lite nya kläder och eventuellt nya skor. Funderar på att testa VEET istället för hyveln.

Efter Touren förra året så var jag grinfärdig och bestämde mig lite löst för att lägga ner tittandet. Men vad säger man...tiden läker sår och man börjar tråna igen. Det är så jävla mysigt att krypa ner i soffan efter man själv varit ute några timmar i morgonsolen.

Så alla cykelfanatiker. Träd fram och skapa diskussioner!

* Vilka grejer måste man ha 2007?
* Vad har du för cyklar?
* Ska du köpa ny cykel, och i så fall vad?
* Träningsmål?
* Tävlingar? Med i klubb?


Ok, trådrubriken är inte direkt ny men med tanke på hur framgångsrika de andra varit borde det kanske funka på den här med.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-27, 23:15   #2
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Måste man vara seriös cyklist? Min cykel blev nämligen stulen förra sommaren så när det väl blir varmt ute behöver jag en ny. Ibland är det ju faktiskt skönt med små cykelturer. Budgeten kommer förstås vara så att ni cykelfantaster gråter blod, jag ska dock skona er och inte fråga om tips på billiga skrotcyklar. Vad jag däremot undrar över är vad man ska tänka på ur en rent ergonomisk synvinkel? Jag har liksom tillräcklig erfarenhet av skräpcyklar för att veta hur obekväm en cykel kan kännas, och det är just detta obehag jag vill försöka undvika(annars kan jag lika gärna strunta i att köpa cykel och låna brorsans istället).
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-27, 23:26   #3
JTH
Registered User
 
JTHs avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 110
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Så alla cykelfanatiker. Träd fram och skapa diskussioner!
Seriös och seriös...

Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
* Vilka grejer måste man ha 2007?
The usual good shit? Jag har tränat hela vintern och lovprisar:
1) Gore tex
2) Ullfrotté
3) Ullsulor i de förbannat kalla cykelskorna + biltemas ypperliga skoskydd
4) Nöjd med mina nya Oakley M-frame...

Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
* Vad har du för cyklar?
En MTB i 12 000 kr klassen med uppgraderas gaffel och 2,4 (!) däck, endast för terräng! Har nyligen införskaffat en cyclocross från Tyskland, Ultegra, Mavicfälgar och lite carbon (nöjd!). Har dessutom en "pendlarhoj" (en Tunturi) med stänkskärmar och pakethållare (så man får på Vaudeväskorna) mm, Nexus och rullbromsar är det som gäller på den (rena rama Volvo 745:an!).

Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
* Ska du köpa ny cykel, och i så fall vad?
Det lär dröja, men när så sker kommer det bli till att ersätta Tunturin med en lite mer sportig tourer. En lätt, stark ram, hydraliska skivor, rollhoffväxlar, någon form av svängt styre (jag lär få bygga själv). Jag har spanat lite på 29" MTB men det dröjer ännu längre eftersom jag studerar och den ekonomin är oförenlig med en ny MTB för 20 000 kr.

Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
* Träningsmål?
Gå ned i vikt och få kondition som en ångmaskin (se min "2007-deff").

Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
* Tävlingar? Med i klubb?
Funderar på Vättern, inte så sugen på att tävla MTB, det är en utpräglad lek för mig. Funderar på att gå med i en klubb i vår och köra lite landsväg (cyklocrossen med slicks) i grupp och känna på hur det är.
__________________
The fun starts at; JTH:s 2007-deff
JTH är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-27, 23:28   #4
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 068
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Måste man vara seriös cyklist? Min cykel blev nämligen stulen förra sommaren så när det väl blir varmt ute behöver jag en ny. Ibland är det ju faktiskt skönt med små cykelturer. Budgeten kommer förstås vara så att ni cykelfantaster gråter blod, jag ska dock skona er och inte fråga om tips på billiga skrotcyklar. Vad jag däremot undrar över är vad man ska tänka på ur en rent ergonomisk synvinkel? Jag har liksom tillräcklig erfarenhet av skräpcyklar för att veta hur obekväm en cykel kan kännas, och det är just detta obehag jag vill försöka undvika(annars kan jag lika gärna strunta i att köpa cykel och låna brorsans istället).
Du är alltid välkommen att skriva. Hur seriös man är får var och en bestämma själv. Det är alltså inte bara Touren-wannabees som är välkomna (även om de är mer välkomna än du).

Jag tycker du borde satsa på en Singelspeed. Hitta bättre begagnad. Otroligt sköna att cykla på och minimalt med meckande.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-27, 23:29   #5
Versus
Registered User
 
Versuss avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Floda
Inlägg: 177
Funderar på en Cyclocross får se till sommaren =)

I dagsläget har jag bara en gammal mtb.
Höll på mycket med DH och FR under 2003-2005. Riktigt kul var det var bland annat i Åre och hojade
Versus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-27, 23:33   #6
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 068
Citat:
Ursprungligen postat av JTH Visa inlägg
Seriös och seriös...


The usual good shit? Jag har tränat hela vintern och lovprisar:
1) Gore tex
2) Ullfrotté
3) Ullsulor i de förbannat kalla cykelskorna + biltemas ypperliga skoskydd
4) Nöjd med mina nya Oakley M-frame...


En MTB i 12 000 kr klassen med uppgraderas gaffel och 2,4 (!) däck, endast för terräng! Har nyligen införskaffat en cyclocross från Tyskland, Ultegra, Mavicfälgar och lite carbon (nöjd!). Har dessutom en "pendlarhoj" (en Tunturi) med stänkskärmar och pakethållare (så man får på Vaudeväskorna) mm, Nexus och rullbromsar är det som gäller på den (rena rama Volvo 745:an!).


Det lär dröja, men när så sker kommer det bli till att ersätta Tunturin med en lite mer sportig tourer. En lätt, stark ram, hydraliska skivor, rollhoffväxlar, någon form av svängt styre (jag lär få bygga själv). Jag har spanat lite på 29" MTB men det dröjer ännu längre eftersom jag studerar och den ekonomin är oförenlig med en ny MTB för 20 000 kr.


Gå ned i vikt och få kondition som en ångmaskin (se min "2007-deff").


Funderar på Vättern, inte så sugen på att tävla MTB, det är en utpräglad lek för mig. Funderar på att gå med i en klubb i vår och köra lite landsväg (cyklocrossen med slicks) i grupp och känna på hur det är.

Biltemas skoskydd säger du? Intressant!

Gick det smidigt att köpa cykeln från Tyskland? Hur mycket sparade du?

Funderar också på Vättern i år. Jag är dock en ensamvarg så hela grejen med tusentals cyklister ger mig dåliga vibbar.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-27, 23:34   #7
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 068
Citat:
Ursprungligen postat av Versus Visa inlägg
Funderar på en Cyclocross får se till sommaren =)

I dagsläget har jag bara en gammal mtb.
Höll på mycket med DH och FR under 2003-2005. Riktigt kul var det var bland annat i Åre och hojade
Varför la du av?

DH och FR har jag själv inte sysslat med. Är för feg och osmidig för sånt.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-27, 23:44   #8
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
(även om de är mer välkomna än du).
Såklart!

Citat:
Jag tycker du borde satsa på en Singelspeed. Hitta bättre begagnad. Otroligt sköna att cykla på och minimalt med meckande.
Hur mycket ska man betala för en sån?

Jag kika lite snabbt på blocket och det verkar finnas en del cyklar som i varje fall ser bra ut(för någon som tycker allt som liknar en räsercykel måste vara bra). Typ en del räsers för 3000-4000Kr.

Fast så mycket cyklar som stjäls är säkert 90% på blocket stulna.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-27, 23:54   #9
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 068
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Såklart!


Hur mycket ska man betala för en sån?

Jag kika lite snabbt på blocket och det verkar finnas en del cyklar som i varje fall ser bra ut(för någon som tycker allt som liknar en räsercykel måste vara bra). Typ en del räsers för 3000-4000Kr.

Fast så mycket cyklar som stjäls är säkert 90% på blocket stulna.
Länka in lite cyklar så kan du ju snart få hela kollos samlade expertis omdöme.

För fyratusen bör du kunna hitta en riktigt bra singlespeed. De är ju billiga eftersom de saknar växelssystem.

Cykelstölder är fan inge kul. En kompis har blivit av med fyra Cannondale under loppet av 12 år. :-/

Skulle jag köpa beggat skulle jag kräva kvitto.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-28, 00:00   #10
Wikner
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Skövde
Inlägg: 328
Älskar att kolla på touren, vuelta osv
Delvis för att vacchi och adam är så grymt bra kommentatorer.
Man blev sjukt sugen på cykla när man kollade touren så man dammade av farsans gamla racer och blåste av 5 mil, konditionsmässigt var de inga problem...
men kunde inte pissa eller sitta på ett par dagar...gjorde så grönjävulst ont.
Så all cykel ligger på hyllan.
Wikner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-28, 00:06   #11
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 068
Citat:
Ursprungligen postat av Wikner Visa inlägg
Älskar att kolla på touren, vuelta osv
Delvis för att vacchi och adam är så grymt bra kommentatorer.
Man blev sjukt sugen på cykla när man kollade touren så man dammade av farsans gamla racer och blåste av 5 mil, konditionsmässigt var de inga problem...
men kunde inte pissa eller sitta på ett par dagar...gjorde så grönjävulst ont.
Så all cykel ligger på hyllan.
Haha!

Ta det lite lugnare nästa gång och dra på ett par sexiga cykelbyxor med blöja så kommer det gå bättre. Med lite vaselin samt barnpuder är man säkrad för skavsår.

Vacchi är Guden. Inget snack om saken. Han kan få mig att titta på Touren igen oavsett dopinfall.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-28, 00:18   #12
Cerberus
Adam e söt.
 
Cerberuss avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Ort: På en bananbåt utanför Colombias kust
Inlägg: 6 178
jag har spenderat hundratals timmar på min cykel, jag hatar den. När bulken i höst börjar ska ja ställa ner den i källaren / slå sönder den.


vore nice me nån annan typ av billig träningsmaskin..
Cerberus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-28, 00:24   #13
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 068
Citat:
Ursprungligen postat av Cerberus Visa inlägg
jag har spenderat hundratals timmar på min cykel, jag hatar den. När bulken i höst börjar ska ja ställa ner den i källaren / slå sönder den.


vore nice me nån annan typ av billig träningsmaskin..
Då blir jag tyvärr tvungen att ringa snuten. Jag är cykelrättsaktivist.


Allvarligt. Du ska nog inte satsa på cykel som främsta träningsform.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-28, 00:26   #14
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Länka in lite cyklar så kan du ju snart få hela kollos samlade expertis omdöme.

För fyratusen bör du kunna hitta en riktigt bra singlespeed. De är ju billiga eftersom de saknar växelssystem.

Cykelstölder är fan inge kul. En kompis har blivit av med fyra Cannondale under loppet av 12 år. :-/

Skulle jag köpa beggat skulle jag kräva kvitto.
Jag ska ju inte köpa cykel än på ett litet tag, men det vore förstås kul att höra vad ni tycker om lite olika alternativ, så kanske jag har bättre koll när det väl blir dags.

http://www.blocket.se/vi/10916040.htm?ca=11_s
http://www.blocket.se/vi/10824950.htm?ca=11_s
http://www.blocket.se/vi/10795488.htm?ca=11_s
http://www.blocket.se/vi/10706897.htm?ca=11_s (en sånhär har jag alltid velat ha *whistle* )
http://www.blocket.se/vi/10959396.htm?ca=11_s (billig och fruktansvärt ful, men ändå)
http://www.blocket.se/vi/10948249.htm?ca=11_s

Känns iof lite överkurs att kolla på räsercyklar, men ska jag cykla vill jag fan att det går så fort som möjligt.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-28, 00:34   #15
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 068
Pruta ner Avantin minst en tusing så är det nog det vettigaste köpet. Miyatan är för stor för dig (om jag minns din längd rätt). De andra påvisar det faktum att Blockets annonsörer är i regel dumma i huvudet och sätter fantasipriser IMHO.

Du kan få en sprillans ny Trek 1000 för 6000:
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)