Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-01-28, 19:05   #21691
rooz
Legimtimerad flaggstång
 
roozs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Hos Mor & far
Inlägg: 9 962
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas Visa inlägg
Jag är åter här för att höra med den samlade expertisen: En V40 eller en BMW 118i för pendling och körning upp till 3000 mil per år?

Jag och frugan är i diskussion och är inne på några alternativ:

1. Byta in vår bil och köpa en V40 modell 2017-2018.
2. Ta över en privatleasing med relativt kort tid kvar och sen köpa loss den, 2018 års modell.
3. Privatleasa den nya 118i trots dess inte helt ekonomiska fördelar som någon av de ovan.

V40 är bekvämare längre sträckor är min gissning medan BMW är roligare att köra. Men vad är det man bör tänka på? Överlåtelsebesiktning om man ska ta över ett avtal är självklart.
Jag har inget att inflika över varken V40 eller hur du skall finansiera köpet. Bmw 1-serie däremot

Nu skrev du inte vilken motor V40'n skulle kunna tänkas ha,men 118i är inget direkt monster. Min har 2.0 turbo disel och har ok med kräm till att köra om och sånt. Min 116i är en trafikfara (och gammal).

Komforten är nog sämre i bmw'n med tanke på att den har mindre ljudisolering än de större modellerna. jag har vant mig, men i en 535'a så är ljudnivån markant lägre. Volvos stolar är rätt bra komfort, men bmw's m-paket stolar är bättre (standard stolar så är volvo bättre).

Bmw'n är ingen optimal vinterkärra (om nu volvon är bättre vet jag inte, men bakhjulsdrift är lite speciellt i en lätt bil).

För mig kommer det ned till hur långa sträckor du kör, hur ofta du kör och lite vilken utrustning bilen har. Jag väljer bort BMW p.g.a bullret vid motorvägskörning.
__________________
Citat:
Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla
rooz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-29, 07:51   #21692
Stuffer
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2016
Inlägg: 191
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas Visa inlägg
Jag är åter här för att höra med den samlade expertisen: En V40 eller en BMW 118i för pendling och körning upp till 3000 mil per år?

Jag och frugan är i diskussion och är inne på några alternativ:

1. Byta in vår bil och köpa en V40 modell 2017-2018.
2. Ta över en privatleasing med relativt kort tid kvar och sen köpa loss den, 2018 års modell.
3. Privatleasa den nya 118i trots dess inte helt ekonomiska fördelar som någon av de ovan.

V40 är bekvämare längre sträckor är min gissning medan BMW är roligare att köra. Men vad är det man bör tänka på? Överlåtelsebesiktning om man ska ta över ett avtal är självklart.

Alternativ 2 lär du vara noga med att den möjligheten verkligen finns i avtalet. Ofta är inte ens alternativet/optionen att köpa loss bilen inskrivet. Om man får/kan köpa loss den efter avtalstiden blir alltså en ny förhandling med leasingbolaget men det är då alltså inte givet att man har någon förtur eller någon bättre deal än resten av befolkningen.
Leasingbolaget kan alltså helt enkelt välja att ta tillbaka den och sälja på öppna marknaden om de anser att det är en bättre deal. Om inte annat är inskrivet i avtalet såklart.

Angående bilvalen så gillar jag båda dessa. BMW är lite åt den sportiga hållet om man gillar sånt. Tror inte jag har åkt i den senaste generationen av 1-serien men mycket i den föregående. Bara någon enstaka gång i v40n. Vill minnas att volvon har ett bättre baksäte där man sitter helt ok. BMWn har väldigt dåligt men benutrymme bak. Iaf tidigare generationer.

Svågern har bakhjulsdriven 1-serie och de är väldigt missnöjda med framkomligheten på vintern. Bakhjulsdrivet och lätt i baken är en knepig kombo. Så pass att de några vintrar har fått lasta in viktskivor i bagaget för att bättra på fästet. Flera gånger kört fast inne i staden (södra norrland) och kommer knappt iväg från parkeringar om det har kommit lite snö. I samma förhållanden har jag alltid tagit mig fram galant med frugans framhjulsdrivna polo.
Den V40 jag har att jämföra med är syrrans fyrhjulsdrivna Cross Country som är en riktig pärla på vintern.
Stuffer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-03, 21:41   #21693
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 071
Alltså, helvete vad Koenigsegg levererar. Gemera (Ge mera!) är ju bara helt sanslös. Och herr Koenigsegg själv är ju bara bäst. Vilken passion.



MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-03, 21:45   #21694
Jorgen
Blibloblooobli
 
Jorgens avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: SKÅNE
Inlägg: 27 347
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Alltså, helvete vad Koenigsegg levererar. Gemera (Ge mera!) är ju bara helt sanslös. Och herr Koenigsegg själv är ju bara bäst. Vilken passion.
Otroligt fräck. Det är verkligen en biltillverkare som är i yttersta framkant.
1700 hk med el och en trecylindrig motor!
__________________


Citat:
Ursprungligen postat av rubusvulvan Visa inlägg
alltså mannen jag svär på gud du skriver med flera ord
Jorgen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-04, 02:50   #21695
The_RobRoy
Living the good life
 
The_RobRoys avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Hongkong
Inlägg: 1 787
Jag satt i soffan och skrattade rakt ut när han presenterade Gemeras stats - 3500 Nm, 1700 bhp och 0-100 på 1.9 sekunder.

Han är helt underbar, vilken förebild för Sverige! Jag känner mig stolt att ha suttit på stolen bakom honom på min flight mellan HKG och ARN, aldrig varit så star struck tidigare
__________________
Iron addict for life
The_RobRoy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-04, 08:48   #21696
martikainen
Lever på gamla meriter
 
martikainens avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Örebro
Inlägg: 3 152
Gemera är helt sinnessjuk, hur fan lyckas Christian & kollegor! Gaaaalet!
__________________
Pensionerad
martikainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-04, 14:17   #21697
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas Visa inlägg
Jag är åter här för att höra med den samlade expertisen: En V40 eller en BMW 118i för pendling och körning upp till 3000 mil per år?

Jag och frugan är i diskussion och är inne på några alternativ:

1. Byta in vår bil och köpa en V40 modell 2017-2018.
2. Ta över en privatleasing med relativt kort tid kvar och sen köpa loss den, 2018 års modell.
3. Privatleasa den nya 118i trots dess inte helt ekonomiska fördelar som någon av de ovan.

V40 är bekvämare längre sträckor är min gissning medan BMW är roligare att köra. Men vad är det man bör tänka på? Överlåtelsebesiktning om man ska ta över ett avtal är självklart.
V40 bör du nog undvika om du är över 180cm. Har även mycket litet bagage pga det sluttande taket.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-04, 22:29   #21698
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Gemera är cool men vad som vore ännu coolare vore en Gemindre. Tänk den där trecylindriga motorn i en liten, kompakt, kaross. Det skulle kunna ge en bil på kanske 800-900Kg och 600Hk...
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-23, 08:13   #21699
hahavaffan
tuff shit
 
hahavaffans avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Skåné
Inlägg: 2 528
Efter mycket funderande och velande blev det bilbyte för två veckor sedan. Ville ha något relativt roligt och onödigt, men samtidigt praktiskt och som funkar till vardags. Så det blev en X4 M40i. Väldigt nöjd än så länge!
__________________
IN SOILWORK we trust
hahavaffan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-23, 15:12   #21700
xcv
Registered User
 
xcvs avatar
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 260
Är det någon här inne som har optimerat sin bil?

Vad är ert intryck av hur försäkring påverkas? Har googlat lite och det verkar rätt oklart tycker jag. Det verkar som att ev. försökring kring motorfunktionen inte gäller om bilen är trimmad (rimligt såklart).

Men i övrigt, hel/halvförsäkring, om man är med i en olycka eller dylikt?
xcv är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-23, 18:14   #21701
martikainen
Lever på gamla meriter
 
martikainens avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Örebro
Inlägg: 3 152
Citat:
Ursprungligen postat av xcv Visa inlägg
Är det någon här inne som har optimerat sin bil?

Vad är ert intryck av hur försäkring påverkas? Har googlat lite och det verkar rätt oklart tycker jag. Det verkar som att ev. försökring kring motorfunktionen inte gäller om bilen är trimmad (rimligt såklart).

Men i övrigt, hel/halvförsäkring, om man är med i en olycka eller dylikt?
Efter att ha läst väldigt mycket om det för något år sen så är det en chansning, det verkar inte vara vanligt att de skulle kontrollera mjukvaran på vanliga svensson bilar, men om du har en sportigare bil och de pga typ av olycka kan misstänka något så kan de kontrollera.

Skulle de upptäcka att du modifierat mjukvaran så finns stor risk för utebliven ersättning helt och hållet.
__________________
Pensionerad
martikainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-23, 19:29   #21702
xcv
Registered User
 
xcvs avatar
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 260
Citat:
Ursprungligen postat av martikainen Visa inlägg
Efter att ha läst väldigt mycket om det för något år sen så är det en chansning, det verkar inte vara vanligt att de skulle kontrollera mjukvaran på vanliga svensson bilar, men om du har en sportigare bil och de pga typ av olycka kan misstänka något så kan de kontrollera.

Skulle de upptäcka att du modifierat mjukvaran så finns stor risk för utebliven ersättning helt och hållet.
Ajaj, inte värt det då imo! Tack för svar.
xcv är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-23, 19:40   #21703
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 071
Citat:
Ursprungligen postat av hahavaffan Visa inlägg
Efter mycket funderande och velande blev det bilbyte för två veckor sedan. Ville ha något relativt roligt och onödigt, men samtidigt praktiskt och som funkar till vardags. Så det blev en X4 M40i. Väldigt nöjd än så länge!
Grattis! Fel märke såklart, men ändå glad för din skull.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-24, 07:40   #21704
hahavaffan
tuff shit
 
hahavaffans avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Skåné
Inlägg: 2 528
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Grattis! Fel märke såklart, men ändå glad för din skull.
Tack! Du tillhör de fyra nollornas stödförening, inte sant? Hela familjen har gjort ett skifte dit, så jag tittade både en och två gånger på RS3 och SQ5 måste erkännas
__________________
IN SOILWORK we trust
hahavaffan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-24, 08:53   #21705
TheOne1994
Registered User
 
TheOne1994s avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 530
Citat:
Ursprungligen postat av xcv Visa inlägg
Är det någon här inne som har optimerat sin bil?

Vad är ert intryck av hur försäkring påverkas? Har googlat lite och det verkar rätt oklart tycker jag. Det verkar som att ev. försökring kring motorfunktionen inte gäller om bilen är trimmad (rimligt såklart).

Men i övrigt, hel/halvförsäkring, om man är med i en olycka eller dylikt?
Jag har optimerat min, som du säger är det svårt hur vad man ska tänka på. Olagligt är det ifl, vi får inte ändra effekten i motorer utan registreringsbesiktning. Biltillverkaren godkänner inte det såklart..

Jag får ut extremt mycket mer på min bil, risken att man köra av vägen är mycket större. Mer effekt = kör hårdare. Original gör den 100-200 på 12,5 sek, trimmad 8,25 sek.

När andra bilar är på vägen är jag försiktig, är jag ensam sular jag allt vad den går. Du får anpassa dig efter trafiken..du får köra smart helt enkelt.

Vad är det som lockar ? Farten ? eller accelerationen ?
__________________
född 1973 , fel vid registrering

Senast redigerad av TheOne1994 den 2020-03-24 klockan 08:59.
TheOne1994 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)