Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2008-08-12, 22:48   #31
Brodholm
Registered User
 
Brodholms avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 3
Skulle inte säga att jag håller med er helt och hållet på dessa punkter. Har en del invändningar.

Blev jäv**gt långt, men jag för den som är intresserad blir det en trevlig lässtund

Har tänkt att beställa Eset smart security nästa vecka troligen. Så "prove me wrong". Efter att ni har läst såklart ;D

Har haft kaspersky nu i en månad och visst, det har fungerat bra och jag har inte märkt av några virus. Dock så är det lite problematiskt att få den att släppa igenom vissa program genom brandväggen. Troligen jag som gör något fel. Dock så funkar det mesta. Skulle helt klart säga att kaspersky är ett bra program dock inte det jag skulle ha valt.

Jag inte säga att jag blev så imponerad nu när jag avinstallerade kaspersky och installerade nod32 och såg att nod hittade 8 virus som kaspersky INTE hittade. Detta var alltså vanliga trojaner osv. Mycket besviken på kaspersky angående detta.

Sen är det som dag och natt när man ska scanna igenom datorn. Tog ca 6-7 timmar att scanna datorn med Kaspersky och ungefär 2 timmar med Nod32.

Nod32 har även blivit tilldelad bästa virusprogram nu 2 år irad. Detta är inte från vilken skitsida som helst utan från AV-comparatives.

De har delat ut följande priser de senaste åren:
YEAR 2004 (AV Product of the Year: Kaspersky)
YEAR 2005 (AV Product of the Year: Kaspersky)
YEAR 2006 (AV Product of the Year: ESET NOD32)
YEAR 2007 (AV Product of the Year: ESET NOD32)
YEAR 2008 (AV Product of the Year: ???)

detta år ser det ut som att det står mellan Nod32 och Avira. Båda har fått "Advanced+" i betyg under 2 av de 4 testperioderna det här året. Dock så får kaspersky endast betyget "standard" i det senaste testet.

Länk: (http://www.av-comparatives.org/index.../overview.html) Här kan ni kolla så ser ni vad de ha fått för betyg de senaste 3 åren. Citat "products that got the "standard"-level can be understood as products that based on our tests have a good on-demand detection rate, "advanced" a very good on-demand detection rate and "advanced+" an excellent on-demand detection rate."

Sen har vi även testet "Virus Bulletin 100%" som sidan www.virusbtn.com gör där man testar hur programet klarar sig. För att få utmärkelsen "Virus Bulletin 100%" ska programmet hitta 100 procent av alla virus som förekommer ute "i det fria" utan att ge ett falsklarm.

Värt att notera här är att nod32 har endast missat 3 gånger totalt och klarat det totalt 51 gånger sedan 1998. första missen var 1998 när de först testades och den senaste missen var i april 2002, vilket är ett bra tag sedan. Avira missade senast i december 2007 och har totalt missat 2 tester sedan 2005 när de började testas. Kaspersky missade som senast i juni 2008 och även i december och juni 2007. Totalt har kaspersky missat 16 tester sedan 1998 då de började testas. Detta är avsevärt mycket mer än tex Nod's32 tre gånger. Dock så har bara kaspersky missat 3 gånger under samma period som avira har varit med. Andra företag så som symantec har endast missat 6 gånger sedan 1998. senaste missen kom i september 1999 vilket är riktigt bra.

Det senaste testet nu i augusti 2008 så klarade nod32 testet ännu en gång. Men även kaspersky, avira och symantec klarade sig.

Sammanfattning (Virus Bulletin 100%).
Nod32: 51 Success / 3 Failure
Kaspersky: 43 Success / 16 Failure
Avira: 14 Success / 2 Failure
Symantec: 45 Success / 6 Failure

Även här ligger nod32 bäst till just nu.

Länkar till testen och resultaten:
http://www.virusbtn.com/vb100/archiv...ts?vendor=VE14 (Nod32)
http://www.virusbtn.com/vb100/archiv...ts?vendor=VE37 (Avira)
http://www.virusbtn.com/vb100/archiv...ts?vendor=VE15 (Kaspersky)
http://www.virusbtn.com/vb100/archiv...lts?vendor=VE4 (Symantec)
OBS: Du måste vara medlem för att komma in men det är bara att registrera er om ni tvivlar

Här är hela listan över alla programen och hur de klarade sig i augusti det här året: http://www.virusbtn.com/vb100/archive/2008/08
Man kan även kolla hur det har gått för alla som deltagit sedan 1998.

Enligt mig är Nod bättre än kaspersky på många sätt. Om det är bättre än Avira vet jag inte. Har aldrig prövat Avira men jag vet att de har fått bra kritik. Jag vet även att de inte har med Avira på diagramen på nod's hemsida om detta är tackvare att Avira presterar likvärdigt med Nod eller om Avira har valt att avstå vet jag inte. Troligen är man ute efter att se så bra ut som möjligt mot andra konkurenter. Dock så är testen inte någon "scam" eller vad man ska säga. Dock så kan den vara lite vinklad. Man säger tex att de har bara missat 2 "100%" test från bullentin, men det står även att det är sedan maj 1998. Detta gör man för att slippa den missen de gjorde i början av 1998. Men som sagt alla företag vinklar fakta till sin fördel.

Men något som är intressant är att Nod klarar av ca 46 mb/s i "scanning throughput of Media files" när kaspersky endast klarar 16 mb/s. Det är nästan 3 gånger snabbare, vilket märks väldigt tydligt. Sen är även nod väldigt resurssnålt och speciellt bra för den med dålig dator. Men det går faktiskt att göra saker när den scannar. Det går riktigt bra faktiskt, mycket bättre än det gick med kaspersky.

Här kan ni själva kolla på Essets (tillverkaren som gör Nod32) egna hemsida hur de presterar mot konkurrenterna. Och ja, det är nods egna hemsida men om man kollar så finns det källa för faktan också. Så de stämmer men det är lite vinklat.

Några intressanta fakta är tex:
Real-time protection against 16 zero-day viruses (virustotal.com)
Nod32: 87%
Symantec: 7%
Kaspersky: 13%
Tror att det är nya virus som upkommer varje dag så att säga. är inte riktigt säker. Men Nod klarar i alla fall 68% och kaspersky endast 13%

Mer:
Proactive Test by AV-Test.org on 1-month old signatures (January 2008)
Nod32: 68%
Symantec: 26%
Kaspersky: 24%
Alltså 1 månad gamla "signaturer". Även här är Nod överlägsen kaspersky.

Det finns massa mer att kolla på. Men på papperet så står det då klart att Nod är bättre än kaspersky, i alla fall idag.

Länk till jämförelser:
http://www.eset.com/products/compare...ompetition.php
och http://www.eset.com/products/compare..._detection.php

Men det många missar är att Nod32 antivirus inte har en brandvägg utan är ett virusprogram. Om man vill ha brandvägg och Nod32 som virusskydd kan man köpa Esset Smart Security som är baserat på Nod32 och då ingår antivirus, antispam och brandvägg. Många säger därför att kaspersky är mycket bättre då det stoppar "mer". Men då har de oftast versionen med brandvägg och inte det vanliga virusprogrammet utan Kaspersky Internet Security där brandvägg ingår. Så motsvarigheten för Kaspersky internet security blir alltså Esset Smart Security. Det som kan sägas som en nackdel för Esset är att det är att det är ganska dyrt. Men det är även kaspersky.

Priser är enligt följande:
Eset Smart Security: en användare, en licens 540 kronor (ett år)
Eset Smart Security: en användare, en licens 819 kronor (två år)
NOD32 Antivirus: en användare, en licens 376 kronor (ett år)
Kaspersky Internet Security: en användare, en licens 599 kronor (tid?)
Kaspersky Internet Security: tre användare, tre licenser 799 kronor (tid?)

Det är dock bra mycket billigare att köpa kaspersky om man ska ha tre användare. Så den enda stora nackdelen som nod har är väl då priset. För övrigt är den superb. Det man kan tänka på om man är lite förnulig är att om man köper nod från hemsidan så välj euro istället för kronor att betala med. Eset smart security kostar 540 kronor för ett år och en licens. Men det kostar endast 46 euro om man väljer det. 46*9 = 414. På detta sättet kan man tjäna en hundralapp och göra något kul istället

Detta är som sagt väldigt personligt men i slutändan så föredrar jag Nod före allt jag provat. Simpelt, resurssnålt, effektivt och känner igen nästan alla virus. Jag har provat bland annat Symantec, panda, kaspersky med mera. Men något som nästan alla har gemensamt är att de tar upp riktigt mycket resurser, framförallt Symantec... Detta är dock inte fallet med Nod vilket är ett av de stora plussen.

PC för alla har även gjort ett test av Kaspersky Internet Security och Eset Smart Security och båda fick 7 av 10. De skriver följande:

"Eset Smart Security är ett säkerhetspaket som erbjuder gott om inställningsmöjligheter. Paketet innehåller de flesta funktioner vi väntar oss men viktiga funktioner som webbfilter och skydd mot nätfiska saknas. Priset är högt. 7/10"

"Kaspersky Internet Security är ett omfattande säkerhetspaket som trots mängder av funktioner är relativt resurssnålt. Menyerna är översatta till svenska även om översättningen i sig inte är väldigt bra. Webbfiltret håller inte måttet men i övrigt klarar sig Kaspersky väl i våra tester. 7/10"

http://testcentret.idg.se/produkt.asp?pID=8988 (Kaspersky)
http://testcentret.idg.se/produkt.asp?pID=8986 (Eset)

Så Nod > Kaspersky enligt mig i alla fall. Testerna bevisar även detta

Men Nod > Avira eller Avira > Nod det har jag ingen aning om. Tror snarare att det är Nod = Avira. Det är i alla fall vad testen visar.

Over and out
Brodholm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-13, 15:51   #32
Brodholm
Registered User
 
Brodholms avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 3
Läste nyss att esets brandvägg inte var den hetaste om man säger så.. Den fick 5% i ett test som nyligen gjordes. Dock så fick även avira riktigt dåligt, bara 11% och både nod och avira får "betyget not recomended". Kaspersky fick dock hela 85% vilket är riktigt bra. Dock så är kaspersky's antivirusprogram inte det bästa. Så vilken kombination man ska ha är svårt att veta.

Testet: http://www.matousec.com/projects/fir...ge/results.php

Men det var även ett gratisprogram som fick riktigt högt betyg "Comodo Firewall". Det fick hela 95% i testet, och detta finns alltså att ladda ner gratis.

Så jag tror att jag kommer att köra på kombinationen Nod32 och comand firewall än så länge. Och om man vill vara lite oärlig så är det väldigt lätt att fixa en "gratisversion" av nod32 som jag har "hört" fungerar väldigt bra

Någon som har något annat förslag? Har inte bestämt mig ännu vad jag ska köpa :\
Brodholm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-13, 16:02   #33
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Citat:
Ursprungligen postat av Brodholm Visa inlägg
Men Nod > Avira eller Avira > Nod det har jag ingen aning om. Tror snarare att det är Nod = Avira. Det är i alla fall vad testen visar.

Over and out
Verkligen inte.

http://www.kolozzeum.com/forum/showp...7&postcount=66

http://www.kolozzeum.com/forum/showp...2&postcount=70

http://www.kolozzeum.com/forum/showp...3&postcount=71

http://www.kolozzeum.com/forum/showp...6&postcount=77

http://www.kolozzeum.com/forum/showp...6&postcount=78

http://www.kolozzeum.com/forum/showp...4&postcount=79

http://www.kolozzeum.com/forum/showp...1&postcount=80

AV-Comparativesresultaten där Nod32 slog Kaspersky som du refererar till ovan utfördes utan uppdaterade virusdefinitioner. Nod32 har som sagt god heuristik. En av Kasperskys styrkor är att dom är snabbt ute med uppdaterade definitioner. Om man, som i testet, kör med tre veckor gamla virusdefinitioner, får man snarare skylla sig själv.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-13, 16:07   #34
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Resultaten från det senaste stora oberoende testet som gjorts:

Citat:
1. G DATA 2008 version 18.2.7310.844 - 99.05%

2. F-Secure 2008 version 8.00.103 - 98.75%

3. TrustPort version 2.8.0.1835 - 98.06%

4. Kaspersky version 8.0.0.357 - 97.95%

5. eScan version 9.0.742.1 - 97.44%

6. The Shield 2008 - 97.43%

7. AntiVir version 8.1.00.331 Premium - 97.13%

8. Ashampoo version 1.61 - 97.09%

9. Ikarus version 1.0.82 - 96.05%

10. AntiVir version 8.1.00.295 Classic - 95.54%

11. AVG version 8.0.100 Free - 94.85%

12. BitDefender 2008 version 11.0.16 - 94.70%

13. Avast version 4.8.1201 Professional - 93.78%

14. Nod32 version 3.0.650.0 - 93.36%

15. F-Prot version 6.0.9.1 - 91.87%

16. BitDefender version 10 Free - 91.32%

17. ArcaVir 2008 - 88.65%

18. Norman version 5.92.08 - 87.72%

19. Vba32 version 3.12.6.6 - 87.21%

20. McAfee Enterpise version 8.5.0i - 86.57%
Virus.gr test 2008-06, 1-21 June.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-13, 16:15   #35
Brodholm
Registered User
 
Brodholms avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 3
Där ser man, dock så varierar testerna helt sjukt vad jag har sett. Dock så är nästan alltid Avira, Nod och kaspersky högt upp.

Någon som vet något om brandväggstestet som jag länkade till? (http://www.matousec.com/projects/fir...ge/results.php)

Nod och avira får riktigt dåligt i det testet. Verkar som om det lutar åt kaspersky nu. Men jag vet inte riktigt, har alltid gillat Nod för dess snabbhet och att det är så diskret. Känns som om kaspersky är riktigt segt om man jämför. Har även hört att avira ska vara väldigt segt på att exempelvis scanna datorn. någon som kan bekräfta?

Vad kostar en licens för avira btw?
Brodholm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-13, 16:22   #36
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Matousec är absolut pålitlig, men tar hänsyn till mycket mer än vad en brandvägg traditionellt förväntas vara. Matousec kräver att brandväggen även har fullfjädrade HIPS-funktioner (alltså som övervakar allt som alla processer, tjänster och applikationer gör, inte bara ren brandväggsverksamhet) för att den skall få bra resultat.

Kaspersky 2009 är inte segt att använda. En dramatisk skillnad mot tidigare versioner. Kaspersky är däremot segt om man gör en riktig scan, men det är ju bara att planera in en sådan när man inte behöver använda datorn till något krävande, säg på natten eller något.

Avira är inte segt på något. Kostar 19.95 Euro för antiviruset, 39.95 för säkerhetspaketet (men där är som sagt Kaspersky överlägset. Aviras brandvägg är... undermålig, liksom ESET:s).

Nod32 är ett helt acceptabelt antivirus, säkert fullt dugligt för normalanvändaren, men läser man på random internetforum så hyllas det på ett sätt som det absolut inte förtjänar. För en 4-5 år sedan var det en kandidat till toppplaceringarna all-round, men dom dagarna är förbi. Kaspersky är fortfarande i toppen, men har också tappat en del, eller åtminstone blivit omsprungen av i synnerhet Avira, som för bara några år sedan var ett so-so antivirus.

AVK är kanske allra bäst, men är ett multiengine som verkligen segar ned.

Sedan finns det ännu bättre, som inte inriktar sig på hemanvändare alls, typ Trustport, som använder 5 eller fler motorer samtidigt. Då kan man inte göra mycket annat med datorn än att sitta och vara "skyddad".
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-13, 16:24   #37
Brodholm
Registered User
 
Brodholms avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 3
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Om man, som i testet, kör med tre veckor gamla virusdefinitioner, får man snarare skylla sig själv.
Vilket test var det som du menade?
har de använt gamla virusdefinitioner när det gjort testet?
Brodholm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-13, 16:28   #38
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Citat:
Ursprungligen postat av Brodholm Visa inlägg
Vilket test var det som du menade?
har de använt gamla virusdefinitioner när det gjort testet?
AV-Comparatives, det senaste, och ja, det var hela syftet med testet. Antivirusen som ingick i testet uppdaterades 5 augusti, och all skadlig kod som ingick i testet var ny sådan från tiden 5-31 augusti. Därefter utfördes testet, alltså med en månads tid sedan senaste uppdatering. I sådana tester får Kaspersky dåligt resultat. Dom lever mycket på att vara snabba med defintioner, och släpper nya sådana varje timme, dygnet runt. Kör man Kaspersky med en månad gamla definitioner... ja, då är man inte säker. Och det var fallet i det där testet. Men så är det ju inte meningen att man skall använda programmet.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-13, 16:30   #39
Brodholm
Registered User
 
Brodholms avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 3
Verkar som om det är kaspersky som erbjuder det bästa paketet för pengarna om man säger så. Blir troligen att köpa kaspersky's paket med brandvägg och antivirus.

@ kingen "AV-Comparatives, det senaste, och ja, det var hela syftet med testet."

ahaaaa, det förklarar en hel del. Men det är precis som du säger, man uppdaterar ju alltid programmen flera gånger om dagen.

Senast redigerad av Brodholm den 2008-08-13 klockan 16:33.
Brodholm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-29, 16:00   #40
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Test från i går av antivirus vad gäller effektivitet mot helt ny skadlig kod. Från SRI International.

__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-29, 18:47   #41
hahavaffan
tuff shit
 
hahavaffans avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Skåné
Inlägg: 2 528
Där syns hur uselt Nod32 är nu för tiden. Ändå ska alla alltid höja det till skyarna.
__________________
IN SOILWORK we trust
hahavaffan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-30, 16:31   #42
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Nytt test från virusinfo.info för förra månaden. Vinnare Avira.



Citat:
General conclusion

In July, 2008 the leader of the testing is AntiVir due to its good signature detection combined with heuristics and packers detection. The second and third places belong to WebWasher-Gateway and Ikarus. The worst products in July were Ewido and TheHacker.

The best percent of each method in the whole detection rate: signature method - Ikarus; heuristics - WebWasher-Gateway; suspicious - eSafe, packers / cryptors - AntiVir and WebWasher-Gateway.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-02, 16:04   #43
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Ytteligare ett nytt test, utfört av det största oberoende testet AV-Test och innehåller över 1000000 virus och trojaner och 100000 spyware-samples.

Avira, Norton 2009 och F-Secure 2009 av dom vanliga antivirusen i topp.



Norton Internet Security 2009 är fortfarande i beta men klar för lansering vilken dag som helst, och är nog det bästa säkerhetspaketet någonsin. Kräver inga systemresurser alls, i princip.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-03, 12:23   #44
-GP-
Registered User
 
-GP-s avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 451
KIS 2009 + Avira (free) som "on demand" scanner, bra kombo? (samt superantispyware on demand)

Har tidigare kört med Comodo som brandvägg. Ser att KIS 2009 inte finns med på Matousec's test, bör den hamna längre upp än version 7?!
-GP- är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-03, 13:39   #45
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Jag tror inte KIS vill samarbeta med Avira installerad på datorn.

KIS 2009:s brandvägg är bättre än den i version 7, men samtidigt mycket mer tillåtande (exempelvis tillåter den allt som är digitalt signerat att automatiskt ansluta utåt, och "stealth" av portarna är borttaget).
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)