Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-02-25, 20:58   #256
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Varsågod. Varför fick läraren sparken efter detta?
Varsågod för vad?

Jag har ingen aning om exakt varför läraren fick sparken. Men jag skulle gissa att hans arbetsgivare tyckte han brukat för mycket våld eller begått nåt annat slags fel i samband med incidenten.
svenbanan är inte uppkopplad  
Gammal 2020-02-26, 01:45   #257
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099


Nu har polisen i princip carte blanche att bryta sig in i telefoner och datorer och få tillgång till all slags kommuniktation. Det räcker med att det finns synnerliga skäl för polisen att tro att någon som är skäligen misstänkt för ett brott som kan ge 2 års fängelse kommer kontakta dig på din telefon så har polisen nu rätt att installera mjukvara på din telefon för att logga precis allt. Kamera, skärm, mikrofon, rubbet.

Oklart (för mig iaf) hurpass svårt det kan tänkas vara för polisen att installera nåt på en iphone/android via fjärraccess genom mobilnätet. Men jag kan tänka mig att man kanske kommer kunna få in dessa spionprogram som mjukvarupdateringar till operativsystemet. Dvs det kommer vara busenkelt för dem.

Det finns väl ingen som helst chans att detta kommer att missbrukas? Sinnessjukt som vanligt.
svenbanan är inte uppkopplad  
Gammal 2020-02-26, 07:10   #258
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 231
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Varsågod för vad?

Jag har ingen aning om exakt varför läraren fick sparken. Men jag skulle gissa att hans arbetsgivare tyckte han brukat för mycket våld eller begått nåt annat slags fel i samband med incidenten.
Varsågod som i "scenen är din".
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad  
Gammal 2020-02-26, 10:24   #259
40plus
Registered User
 
40pluss avatar
 
Reg.datum: Mar 2019
Ort: Skåne
Inlägg: 284
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg


Nu har polisen i princip carte blanche att bryta sig in i telefoner och datorer och få tillgång till all slags kommuniktation. Det räcker med att det finns synnerliga skäl för polisen att tro att någon som är skäligen misstänkt för ett brott som kan ge 2 års fängelse kommer kontakta dig på din telefon så har polisen nu rätt att installera mjukvara på din telefon för att logga precis allt. Kamera, skärm, mikrofon, rubbet.

Oklart (för mig iaf) hurpass svårt det kan tänkas vara för polisen att installera nåt på en iphone/android via fjärraccess genom mobilnätet. Men jag kan tänka mig att man kanske kommer kunna få in dessa spionprogram som mjukvarupdateringar till operativsystemet. Dvs det kommer vara busenkelt för dem.

Det finns väl ingen som helst chans att detta kommer att missbrukas? Sinnessjukt som vanligt.
Fan, då måste jag alltså börja tejpa för frontkameran på mobilen när jag onanerar till dvärgporr.
40plus är inte uppkopplad  
Gammal 2020-02-26, 10:26   #260
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg

Nu har polisen i princip carte blanche att bryta sig in i telefoner och datorer och få tillgång till all slags kommuniktation. Det räcker med att det finns synnerliga skäl för polisen att tro att någon som är skäligen misstänkt för ett brott som kan ge 2 års fängelse kommer kontakta dig på din telefon så har polisen nu rätt att installera mjukvara på din telefon för att logga precis allt. Kamera, skärm, mikrofon, rubbet.

Oklart (för mig iaf) hurpass svårt det kan tänkas vara för polisen att installera nåt på en iphone/android via fjärraccess genom mobilnätet. Men jag kan tänka mig att man kanske kommer kunna få in dessa spionprogram som mjukvarupdateringar till operativsystemet. Dvs det kommer vara busenkelt för dem.

Det finns väl ingen som helst chans att detta kommer att missbrukas? Sinnessjukt som vanligt.
Väldigt skrämmande.
PureWhey är inte uppkopplad  
Gammal 2020-02-26, 11:17   #261
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg


Nu har polisen i princip carte blanche att bryta sig in i telefoner och datorer och få tillgång till all slags kommuniktation. Det räcker med att det finns synnerliga skäl för polisen att tro att någon som är skäligen misstänkt för ett brott som kan ge 2 års fängelse kommer kontakta dig på din telefon så har polisen nu rätt att installera mjukvara på din telefon för att logga precis allt. Kamera, skärm, mikrofon, rubbet.

Oklart (för mig iaf) hurpass svårt det kan tänkas vara för polisen att installera nåt på en iphone/android via fjärraccess genom mobilnätet. Men jag kan tänka mig att man kanske kommer kunna få in dessa spionprogram som mjukvarupdateringar till operativsystemet. Dvs det kommer vara busenkelt för dem.

Det finns väl ingen som helst chans att detta kommer att missbrukas? Sinnessjukt som vanligt.
Så nu börjar Sverige göra det de kanske låtit amerikanska myndigheter göra på svenska medborgare i ett årtioende? Vår integritet blir inskränkt på samma vis, men nu kanske det kan gynna det svenska samhället vis ändå. Antagligen inte. Det här togs väl upp redan i höstas, också?

Kan ju vara så att de inte ens behöver installera något nytt spionprogram om de får till någon glammig deal och åtkomst till saker som Intel ME. Försöker kanske åka snålskjuts på utländska underrättelsetjänster. Sen har jag någon liten hunch om att big övervakningsdata från alla, oavsett om man är skäligen misstänkt för något brott eller inte, används för att kunna detektera utstickare, klassifiera folk med "hotfullt beteende" och dylikt. Men det är bara en teori. En konspirationsteori. ¯\_(ツ)_/¯
Brofessorn är inte uppkopplad  
Gammal 2020-02-26, 11:58   #262
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
Så nu börjar Sverige göra det de kanske låtit amerikanska myndigheter göra på svenska medborgare i ett årtioende? Vår integritet blir inskränkt på samma vis, men nu kanske det kan gynna det svenska samhället vis ändå. Antagligen inte. Det här togs väl upp redan i höstas, också?

Kan ju vara så att de inte ens behöver installera något nytt spionprogram om de får till någon glammig deal och åtkomst till saker som Intel ME. Försöker kanske åka snålskjuts på utländska underrättelsetjänster. Sen har jag någon liten hunch om att big övervakningsdata från alla, oavsett om man är skäligen misstänkt för något brott eller inte, används för att kunna detektera utstickare, klassifiera folk med "hotfullt beteende" och dylikt. Men det är bara en teori. En konspirationsteori. ¯\_(ツ)_/¯
... det är väl ingen hemlighet att människor med risk för att hamna snett/hotfullt beteende identifieras och man riktar insatser mot dessa? Det är juh i stort sett hela övergripande idén från varje politiskt parti när det kommer till att strypa att folk blir kriminella..
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad  
Gammal 2020-02-26, 11:59   #263
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg


Nu har polisen i princip carte blanche att bryta sig in i telefoner och datorer och få tillgång till all slags kommuniktation. Det räcker med att det finns synnerliga skäl för polisen att tro att någon som är skäligen misstänkt för ett brott som kan ge 2 års fängelse kommer kontakta dig på din telefon så har polisen nu rätt att installera mjukvara på din telefon för att logga precis allt. Kamera, skärm, mikrofon, rubbet.

Oklart (för mig iaf) hurpass svårt det kan tänkas vara för polisen att installera nåt på en iphone/android via fjärraccess genom mobilnätet. Men jag kan tänka mig att man kanske kommer kunna få in dessa spionprogram som mjukvarupdateringar till operativsystemet. Dvs det kommer vara busenkelt för dem.

Det finns väl ingen som helst chans att detta kommer att missbrukas? Sinnessjukt som vanligt.
Lite djävulens advokat här - i och med hur brottsligheten har utvecklats, med krypterade telefoner, appar etc. så behöver vårt rättsväsende på något sätt arbeta mot detta. När knarkförsäljare kan köpa en telefon som är just utvecklad för att inte kunna bli avläst, syftet med telefonen är just att rättväsende inte kan hacka, läsa eller ta del av någon information från den, så behövs något motvapen.
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad  
Gammal 2020-02-26, 12:03   #264
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben Visa inlägg
... det är väl ingen hemlighet att människor med risk för att hamna snett/hotfullt beteende identifieras och man riktar insatser mot dessa? Det är juh i stort sett hela övergripande idén från varje politiskt parti när det kommer till att strypa att folk blir kriminella..
Läste Bananens inlägg fel, sorry. Trodde han skrev att man behövde vara skäligen misstänkt för att övervakas.
Brofessorn är inte uppkopplad  
Gammal 2020-02-26, 12:42   #265
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben Visa inlägg
Lite djävulens advokat här - i och med hur brottsligheten har utvecklats, med krypterade telefoner, appar etc. så behöver vårt rättsväsende på något sätt arbeta mot detta. När knarkförsäljare kan köpa en telefon som är just utvecklad för att inte kunna bli avläst, syftet med telefonen är just att rättväsende inte kan hacka, läsa eller ta del av någon information från den, så behövs något motvapen.
Det går även med det här skräpet är jag ganska säker på. En PinePhone med OS på flashkort t.ex. skulle jag tro är en väg runt.

Denna sortens övervakning är helt fel och kommer garanterat missbrukas. Man kommer garanterat samla mer data än vad man säger, precis som NSA gjorde under många många år. Istället bör man t.ex. se över Sveriges extremt misslyckade drogpolitik som lett till att vi nästan har högst dödlighet i samband med överdos i Europa. Pinsamt.

Senast redigerad av PureWhey den 2020-02-26 klockan 12:45.
PureWhey är inte uppkopplad  
Gammal 2020-02-26, 15:44   #266
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 231
Karlstads universitet har spännande nya kurser: mångfaldsingenjör och trolljägare bland annat. Första klasserna startar om c:a 2 veckor.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad  
Gammal 2020-02-27, 20:36   #267
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 958
Någon mer som följer kriget i Syrien?

Rapporter om att Ryssland bombat och dödat flertalet Turkiska soldater och att Erdogan nu sammankallat sitt säkerhetsråd

Detta kan ju eskalera och bli stort om det vill sig illa
Magnus N är inte uppkopplad  
Gammal 2020-02-27, 21:08   #268
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 009
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Karlstads universitet har spännande nya kurser: mångfaldsingenjör och trolljägare bland annat. Första klasserna startar om c:a 2 veckor.
Kan du länka kursbeskrivningarna? Jag hittar inte trolljägarkursen.
__________________
Mental är inte uppkopplad  
Gammal 2020-02-27, 21:11   #269
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Kan du länka kursbeskrivningarna? Jag hittar inte trolljägarkursen.
Jag tror KAU trollade. Allt härligt i Sverige kommer, som jag tidigare skrivit, från Värmland.
Brofessorn är inte uppkopplad  
Gammal 2020-02-27, 22:40   #270
TranceII
Registered User
 
TranceIIs avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 225
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus N Visa inlägg
Någon mer som följer kriget i Syrien?

Rapporter om att Ryssland bombat och dödat flertalet Turkiska soldater och att Erdogan nu sammankallat sitt säkerhetsråd

Detta kan ju eskalera och bli stort om det vill sig illa
Ja, Turkiska soldater har skjutit MANPADs mot ryska plan ett tag nu (utan skada för de flyger för högt) runt Idlib och antar att de tröttnade.

Erdogan känns instabil så kan nog hända lite vad som helst. Problemet är såklart att en eskalering blir svår för om då behöver de flygvapen (USA och NATO känns inte sugna på att stödja) så antingen behöver de då direkt attackera de syriska/ryska S300, S400 som finns på plats vilket är en rätt stor eskalering och helt enkelt en invasion på och krig på riktigt.

Så undra om då Ryssland skickar mer trupper och möter upp.

Förhoppningsvis så lugnar det bara ner sig och Turkiet backar, ljuger lite i statsmedia om hur de slog tillbaka och sedan är det lugnt.
TranceII är inte uppkopplad  


Stängt ämne

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)