Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2024-04-17, 08:17   #1981
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 071
Citat:
Ursprungligen postat av Navi Visa inlägg
Är inte det väldigt kort vila? Jag har alltid trott att minimum 2 minuter, gärna upp mot 3, är det bästa?

90 sekunder och jag sparar in mycket tid på passet. Om det inte är hinder för muskeltillväxt är det ju win-win.
Istället för att lita på halvdan forskning där de testar olika protokoll i några veckor så kan man ju även försöka dra slutsatser av sina egna erfarenhet samt vad erfarna lyftare förespråkar.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2024-04-17, 10:13   #1982
intepurewhey
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2021
Inlägg: 388
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Istället för att lita på halvdan forskning där de testar olika protokoll i några veckor så kan man ju även försöka dra slutsatser av sina egna erfarenhet samt vad erfarna lyftare förespråkar.
Som många träningsvetenskapliga studier som vill ge träningsråd gissar jag, utan att ha läst just denna, att den är ganska värdelös för folk som faktiskt är vältränade.

Något av det första jag brukar göra om jag tycker introduktionen ger en slutsats som gör att det rycker lite i biceps är att läsa metoden och vad deltagarna har för erfarenhet och kriterier.

Det är klart en klen jävel som har 100kg 1RM i knäböj kan vila kortare än någon som kan ta i och har 1RM på 300kg. Till exempel.

Görs så mycket skitstudier bara för att det saknas pengar. Typ Oxygen gym och dess ägare har säkert gjort fler och bättre inofficiella studier på folk som faktiskt tränar och är tränande än hela forskningsvärlden.

Denna frågeställning bör vara ganska enkel dock:
Vila längre = Bättre set-prestation, men passet tar längre tid vilket kan leda till lägre volym om du har tidspress.
Vila kortare = Relativt sämre set-prestation, kan få mer volym på kortare tid.
Håll dig ifrån extremerna och välj det som passar din situation. Klart.

Senast redigerad av intepurewhey den 2024-04-17 klockan 10:16.
intepurewhey är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2024-04-18, 14:20   #1983
Lucipha
Registered User
 
Luciphas avatar
 
Reg.datum: Aug 2002
Inlägg: 1 503
Citat:
Ursprungligen postat av intepurewhey Visa inlägg
Som många träningsvetenskapliga studier som vill ge träningsråd gissar jag, utan att ha läst just denna, att den är ganska värdelös för folk som faktiskt är vältränade.

Något av det första jag brukar göra om jag tycker introduktionen ger en slutsats som gör att det rycker lite i biceps är att läsa metoden och vad deltagarna har för erfarenhet och kriterier.

Det är klart en klen jävel som har 100kg 1RM i knäböj kan vila kortare än någon som kan ta i och har 1RM på 300kg. Till exempel.

Görs så mycket skitstudier bara för att det saknas pengar. Typ Oxygen gym och dess ägare har säkert gjort fler och bättre inofficiella studier på folk som faktiskt tränar och är tränande än hela forskningsvärlden.

Denna frågeställning bör vara ganska enkel dock:
Vila längre = Bättre set-prestation, men passet tar längre tid vilket kan leda till lägre volym om du har tidspress.
Vila kortare = Relativt sämre set-prestation, kan få mer volym på kortare tid.
Håll dig ifrån extremerna och välj det som passar din situation. Klart.
+ 1

Lägg till att tid för återhämtning mellan seten inte behöver vara statisk, utan kan förändras beroende på hur vältränad du är, eller mat/sömn/stress de senaste dygnen
__________________
Sporadisk träningsdagbok 2002 - 2024

I don’t have to agree with you to like you or respect you – Anthony Bourdain
Lucipha är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2024-04-19, 10:57   #1984
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 265
Hade aldrig funkat att vila 90 sek om jag tränar de större muskelgrupperna. Axlar, armar, vader möjligtvis.
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2024-04-19, 11:23   #1985
stridis
stridis- avatartextmästare
 
stridiss avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: lindome
Inlägg: 6 073
Jag brukar köra på 1min 45 sek på mindre övningar och normalt 2 min upp till 3 min på större om jag behöver. Vid maxningar eller singlar 4-5 minuter. Ännu längre vid upprepade försök.

Tränar för styrka, klen som jag är.
__________________
Stridis invictus.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2024-04-19, 11:39   #1986
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 223
Vila mellan set är en variation som går att använda för att skapa stimulis för muskeltillväxt.

I normalfallet kan det se ut som stridis: Jag brukar köra på 1min 45 sek på mindre övningar och normalt 2 min upp till 3 min på större om jag behöver. Vid maxningar eller singlar 4-5 minuter. Ännu längre vid upprepade försök.


Som en variation som är rätt utmanande det är att lägga sig 35-45 sekunder i setvila. Om det görs periodvis så utmanar det musklerna ordentligt och ger en muskulär skjuts och när man sedan går tillbaks till normalfallet blir det motiverande för progressiviteten när muskelkonditionen har ökat.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)