Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-12-06, 19:18   #11566
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Tycker att det handlar om hur mycket vätska man binder som ger de stora skillnaderna i crispighet och inte nedgången det syns bäst när man fyller ut med mer kolisar.
Talar bara utifrån egen erfarenhet. Vid en viss nivå ser man en stor skillnad och det ser bättre och bättre ut ju längre man orkar hålla på och den utvecklingen går snabbt. Tar bara siffror ur luften nu, men den visuella skillnaden är större mellan 8% bf och 7,9% bf än den är mellan 25% bf och 20% bf om du förstår vad jag menar.
Visst har det säkert med vätska att göra också, möjligt att jag binder mindre och mindre vätska beroende på hur jag äter under diet. Säkerligen är det så för de flesta. Personligen vet jag att man ser fylligare ut med kolhydratsladdning, men jag föredrar min egen kropp när den är på väg ned än när man ”toppar” eller vad man ska säga. Men den egna uppfattningen är inte alltid vad omgivningen ser och tycker.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-07, 16:15   #11567
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Talar bara utifrån egen erfarenhet. Vid en viss nivå ser man en stor skillnad och det ser bättre och bättre ut ju längre man orkar hålla på och den utvecklingen går snabbt. Tar bara siffror ur luften nu, men den visuella skillnaden är större mellan 8% bf och 7,9% bf än den är mellan 25% bf och 20% bf om du förstår vad jag menar.
Visst har det säkert med vätska att göra också, möjligt att jag binder mindre och mindre vätska beroende på hur jag äter under diet. Säkerligen är det så för de flesta. Personligen vet jag att man ser fylligare ut med kolhydratsladdning, men jag föredrar min egen kropp när den är på väg ned än när man ”toppar” eller vad man ska säga. Men den egna uppfattningen är inte alltid vad omgivningen ser och tycker.
Hur tycker du att man ska tänka om man vill nå en viss form i fulladdat tillstånd?

Jag har haft som mål att nå 80kg i "laddat" tillstånd, dvs efter påfyllning av glykogendepåer och liknande.

Jag ligger nu på 81kg när jag är ett par dagar på dietkalorier, formen är då bra. Gör jag en refeed så ligger jag efter det på 83kg, och formen blir då lite sämre. Bör jag då tänka att jag ska ned till 78-79kg i icke-påfyllt tillstånd så att jag kan hamna på 80kg påfylld?

Om jag bedömer hur långt jag har kvar när jag inte är påfylld så känns det som att jag snart är klar med dieten, men fyller jag på så blir ju formen lite sämre. Känns som att man får nå lite lägre än där man vill befinna sig innan man avslutar dieten om du förstår vad jag menar?
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-08, 11:53   #11568
Bandid0
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2013
Inlägg: 1 611
Gått ner från sjudagarsviktmedelvärde på 85 kg till 69,5 kg. Exakt 4 kg till ska bort en är jag i mål. Funderar på att göra en ny kalipermätning när jag minskat 2 kg till bara för att se om det händer någonting (i spegeln ser jag ingen skillnad).

Har ibland bra pass, ibland riktigt dåliga pass. Eftersom jag fortfarande klarar styrkemålen vissa pass så känns det som att jag borde ha kvar det mesta av min muskelmassa.

Senast redigerad av Bandid0 den 2020-12-08 klockan 11:57.
Bandid0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-09, 13:34   #11569
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
81 kg nu. Vad tror ni, når jag 12% kroppsfett med typ 2-3kg nedgång till?

En avslappnad bild och två spända bilder.

Senast redigerad av smerk den 2020-12-09 klockan 13:36.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-09, 16:04   #11570
Bandid0
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2013
Inlägg: 1 611
Jag tror du är på 12 % men det är svårt att säga utan även rygg och ben.
Bandid0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-09, 20:00   #11571
Chilihot
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 41
Citat:
Ursprungligen postat av Bandid0 Visa inlägg
Gått ner från sjudagarsviktmedelvärde på 85 kg till 69,5 kg. Exakt 4 kg till ska bort en är jag i mål. Funderar på att göra en ny kalipermätning när jag minskat 2 kg till bara för att se om det händer någonting (i spegeln ser jag ingen skillnad).

Har ibland bra pass, ibland riktigt dåliga pass. Eftersom jag fortfarande klarar styrkemålen vissa pass så känns det som att jag borde ha kvar det mesta av min muskelmassa.
På hur många månader och hur lång är du?
Chilihot är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-11, 09:26   #11572
Carlzzon85
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 700
Jag har inte kunnat gymma 3 veckor pga. förkylning, men har gått på promenader mellan 5-10 km per dag.

Har hållt mig på ca 79 kg (pendlat nått hekto upp och ner bara).

Igår körde jag mitt första pass. Åt som vanligt. I morse väger jag exakt 2kg mer.

Vad beror det på? Är det att man binder mer vätska om man gymmar eller vad beror det på? Jag har ju knappast ätit 14 000 kcal överskott hahaha.
Carlzzon85 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-11, 19:22   #11573
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Hur tycker du att man ska tänka om man vill nå en viss form i fulladdat tillstånd?

Jag har haft som mål att nå 80kg i "laddat" tillstånd, dvs efter påfyllning av glykogendepåer och liknande.

Jag ligger nu på 81kg när jag är ett par dagar på dietkalorier, formen är då bra. Gör jag en refeed så ligger jag efter det på 83kg, och formen blir då lite sämre. Bör jag då tänka att jag ska ned till 78-79kg i icke-påfyllt tillstånd så att jag kan hamna på 80kg påfylld?

Om jag bedömer hur långt jag har kvar när jag inte är påfylld så känns det som att jag snart är klar med dieten, men fyller jag på så blir ju formen lite sämre. Känns som att man får nå lite lägre än där man vill befinna sig innan man avslutar dieten om du förstår vad jag menar?
Svårt att säga, du borde kunna gå ned till 80 och försöka hålla dig där med en långsam ökning av kalorierna. Det vore nog bäst. Om man styrs av tänket att man ska ner superlågt för att sen fylla på så är risken stor att man drabbas av hetsätning och sen väger du plötsligt 90 kg istället.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-14, 15:51   #11574
Bandid0
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2013
Inlägg: 1 611
Skiljer tre kilo mellan bilderna men syns det någon skillnad? Känns riktigt trögt nu med deffen. Fyra kg kvar bedömer jag till rippat tillstånd men motivationen är i botten.

Bandid0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-14, 18:31   #11575
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Svårt att säga, du borde kunna gå ned till 80 och försöka hålla dig där med en långsam ökning av kalorierna. Det vore nog bäst. Om man styrs av tänket att man ska ner superlågt för att sen fylla på så är risken stor att man drabbas av hetsätning och sen väger du plötsligt 90 kg istället.
Kan nog ligga något i detta. Jag har svårt att bedöma vad som är min kaloribalans i fulladdat tillstånd. Jag har nu det senaste gått ned långsamt på 1800, har kört lite paus nu ett par dagar på runt 2300 och vikten har inte rört sig alls till min glädje. Har vid försök till viktuppgång tidigare legat i balans på 3000. Så ja känns som att det kan ändras en del beroende på omständigheter. Antar att man efter en viktnedgång bör tänka att man äter så få kalorier som möjligt som tillåter förbättringar i gymmet?
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-14, 18:32   #11576
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Citat:
Ursprungligen postat av Bandid0 Visa inlägg
Skiljer tre kilo mellan bilderna men syns det någon skillnad? Känns riktigt trögt nu med deffen. Fyra kg kvar bedömer jag till rippat tillstånd men motivationen är i botten.

Tycker att rutorna är mycket tydligare till höger, samtidigt som höger axel ser lite mindre fyllig ut, sannolikt på grund av annorlunda posering.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-15, 09:12   #11577
DG80
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2020
Inlägg: 11
Citat:
Ursprungligen postat av Bandid0 Visa inlägg
Skiljer tre kilo mellan bilderna men syns det någon skillnad? Känns riktigt trögt nu med deffen. Fyra kg kvar bedömer jag till rippat tillstånd men motivationen är i botten.

Tycker det var stor skillnad. Syns speciellt på magrutorna. Mer definierat.
DG80 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-15, 12:06   #11578
DG80
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2020
Inlägg: 11
Ni som är i pågående deff nu i December tar ni en "diet break" under jul/nyårshelgerna för att sedan återuppta i början av Januari igen? Eller köttar ni på som vanligt?
DG80 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-15, 13:08   #11579
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 262
Citat:
Ursprungligen postat av Bandid0 Visa inlägg
Skiljer tre kilo mellan bilderna men syns det någon skillnad? Känns riktigt trögt nu med deffen. Fyra kg kvar bedömer jag till rippat tillstånd men motivationen är i botten.


Personligen tycker jag att formen som helhet ser bättre ut på första bilden. Lite rundare muskler men fortfarande hård mage.
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-15, 23:23   #11580
Dimak94
Registered User
 
Reg.datum: May 2020
Ort: Jönköping
Inlägg: 8
Jag kommer att köra på som vanligt förutom Julafton, men ska hålla mig ifrån godis och läsk, kanske blir någon öl men ska försöka håla nere på det.
Dimak94 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)