Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-03-04, 16:04   #1
Carlzzon85
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 723
Snabbre viktminskning utan gym

Tja,

Har märkt en grej senare tiden: Jag går snabbre ner i vikt med kcal genom kost (eller om jag kombinerar bra kost och PW/löpning) än vad jag gör med samma kost och styrketräning.

Vad beror det på? Är det vätska som samlas i muskler eller vad är det frågan om? Går ner ca 0.4-0.5kg/vecka med styrketräning, men utan det går jag ner 0,8-1kg/vecka. Ganska stor skillnad liksom.

Tackar på förhand
Carlzzon85 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-04, 16:15   #2
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 066
om kaloriunderskottet är samma så är det rimligt att anta att det är vätska.

Jag tror att det är en tillfällig effekt som försvinner efter två veckor när vätskan släppt liksom.

men det kan ju också vara så att du gör av med sjukt mycket mer kalorier när du springer än när du styrketränar
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-05, 02:06   #3
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 802
Vätska
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-05, 07:24   #4
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Citat:
Ursprungligen postat av Carlzzon85 Visa inlägg
Tja,

Har märkt en grej senare tiden: Jag går snabbre ner i vikt med kcal genom kost (eller om jag kombinerar bra kost och PW/löpning) än vad jag gör med samma kost och styrketräning.

Vad beror det på? Är det vätska som samlas i muskler eller vad är det frågan om? Går ner ca 0.4-0.5kg/vecka med styrketräning, men utan det går jag ner 0,8-1kg/vecka. Ganska stor skillnad liksom.

Tackar på förhand
Hur vet du att kaloriunderkottet är samma vid de två scenariona?
10-15min löpning motsvarar typ 60-90 min normal gymträning.
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-05, 08:30   #5
Carlzzon85
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 723
Citat:
Ursprungligen postat av Beemel Visa inlägg
Hur vet du att kaloriunderkottet är samma vid de två scenariona?
10-15min löpning motsvarar typ 60-90 min normal gymträning.
Kostmässigt är det exakt samma underskott. Träningen är ett estimat baserat på 2 olika appar jag använder. Om jag löper t ex 5 km förbränner jag X antal kcal enligt båda appar (det är ganska exakta siffror mellan apparna). Om jag gymmar ca 1.5h brukar jag bränna lika mycket enligt apparna (ibland t.o.m mer då jag avslutar med 15 minuter intervaller på cykel eller löpband).

Enligt apparna kan ett styrketräningspass + intervallet bli mellan 450-600 kcal beroende på passet. Löpningen brukar landa på samma siffror.

Kostmässigt äter jag exakt samma.
Carlzzon85 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-05, 14:39   #6
Jarp
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Eksjö
Inlägg: 273
Citat:
Ursprungligen postat av Carlzzon85 Visa inlägg
Kostmässigt är det exakt samma underskott. Träningen är ett estimat baserat på 2 olika appar jag använder. Om jag löper t ex 5 km förbränner jag X antal kcal enligt båda appar (det är ganska exakta siffror mellan apparna). Om jag gymmar ca 1.5h brukar jag bränna lika mycket enligt apparna (ibland t.o.m mer då jag avslutar med 15 minuter intervaller på cykel eller löpband).

Enligt apparna kan ett styrketräningspass + intervallet bli mellan 450-600 kcal beroende på passet. Löpningen brukar landa på samma siffror.

Kostmässigt äter jag exakt samma.
Jag litar inte på dina appar. Tror ganska få gympass+intervallträning bränner 450 kalorier.
Jarp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-05, 14:55   #7
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 011
Hur lång är observationen? Om det är flera veckor så är det inte vätska det beror på. Det kanske förklarar en vecka i lågt tempo men därefter borde det vara likvärdigt.
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-05, 17:15   #8
Carlzzon85
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 723
Citat:
Ursprungligen postat av Jarp Visa inlägg
Jag litar inte på dina appar. Tror ganska få gympass+intervallträning bränner 450 kalorier.
OK... så du tror inte 70-80 minuter styrketräning + 15-20 minuter intervaller bränner 450 kcal? Vad baserar du det på?
Carlzzon85 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-05, 17:16   #9
Carlzzon85
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 723
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Hur lång är observationen? Om det är flera veckor så är det inte vätska det beror på. Det kanske förklarar en vecka i lågt tempo men därefter borde det vara likvärdigt.
Jag har stått still med vikten ca 3-4 veckor. Senaste 2 veckorna har jag knappt gymmat (inget gym senaste 7-8 dagarna) och har gått ner 2kg plötsligt.
Carlzzon85 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-06, 20:57   #10
Jarp
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Eksjö
Inlägg: 273
Citat:
Ursprungligen postat av Carlzzon85 Visa inlägg
OK... så du tror inte 70-80 minuter styrketräning + 15-20 minuter intervaller bränner 450 kcal? Vad baserar du det på?
Att det låter som högre intensitet än de flesta har på sina gympass. Klart det är möjligt att du har en oerhört hög intensitet, men du skriver ju själv att du inte går ner i lika mycket vikt när du räknar på det sättet. När jag räknar kalorier brukar inte räkna med styrketräning, utan antar att ett pass går plus minus noll när jag har tagit proteinpulver efteråt.
Jarp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-07, 20:18   #11
Carlzzon85
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 723
Citat:
Ursprungligen postat av Jarp Visa inlägg
Att det låter som högre intensitet än de flesta har på sina gympass. Klart det är möjligt att du har en oerhört hög intensitet, men du skriver ju själv att du inte går ner i lika mycket vikt när du räknar på det sättet. När jag räknar kalorier brukar inte räkna med styrketräning, utan antar att ett pass går plus minus noll när jag har tagit proteinpulver efteråt.
Men jag har ju fårtfarnade ett underskott av kosten. Senaste veckan har jag inte tränat nått, men ätit som jag brukar och ändå gått ner mer än när jag gymmar.
Carlzzon85 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-07, 20:53   #12
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 958
Citat:
Ursprungligen postat av Carlzzon85 Visa inlägg
Men jag har ju fårtfarnade ett underskott av kosten. Senaste veckan har jag inte tränat nått, men ätit som jag brukar och ändå gått ner mer än när jag gymmar.
Träning och stress kan mycket väl binda upp vätska etc så kan vara en delförklaring, sedan är en annan möjlig felkälla hur du väger dig.
Magnus N är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-08, 07:50   #13
Carlzzon85
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 723
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus N Visa inlägg
Träning och stress kan mycket väl binda upp vätska etc så kan vara en delförklaring, sedan är en annan möjlig felkälla hur du väger dig.
Jag tror nog främst på vätska faktiskt. Dricker mycket mer dagar jag gymmar dessutom.

Gällande vägning är det alltid på morgonen på tom mage efter toabesök och utan kläder. Har testat att väga mig 2-3ggr per vecka och varje dag. Har märkt t ex att jag dagar jag gymmar ibland går ner väldigt lite, men oftast står vikten stilla eller upp lite. Dagen eller dagarna efter när jag inte tränar eller bara kör kardio kan det plötslit droppa 0.5-1kg.
Carlzzon85 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-08, 09:10   #14
Jarp
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Eksjö
Inlägg: 273
Citat:
Ursprungligen postat av Carlzzon85 Visa inlägg
Men jag har ju fårtfarnade ett underskott av kosten. Senaste veckan har jag inte tränat nått, men ätit som jag brukar och ändå gått ner mer än när jag gymmar.
Du kan inte vara säker på att du ligger på underskott. Den tydligaste indikationen på att du inte gör det är att din vikt minskar ca 0,5 kilo långsammare när du styrketränar och antar att du förbrukar 450-600 kalorier per styrketräningspass. Jag vet inte hur ofta du tränar, men en överskattning på förbrukningen på 500 kalorier om dagen gör att vikten (enligt deffguiden) minskar ca 0,5 kilo långsammare i veckan. Inga klockor som ringer?

Om det vore vätska skulle det som sagt inte vara ett problem i flera veckor. Om du nu ändå vill tro på dina appar så har jag ingenting mer att komma med. Önskar lycka till i framtiden.
Jarp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-08, 09:18   #15
Carlzzon85
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 723
Citat:
Ursprungligen postat av Jarp Visa inlägg
Du kan inte vara säker på att du ligger på underskott. Den tydligaste indikationen på att du inte gör det är att din vikt minskar ca 0,5 kilo långsammare när du styrketränar och antar att du förbrukar 450-600 kalorier per styrketräningspass. Jag vet inte hur ofta du tränar, men en överskattning på förbrukningen på 500 kalorier om dagen gör att vikten (enligt deffguiden) minskar ca 0,5 kilo långsammare i veckan. Inga klockor som ringer?

Om det vore vätska skulle det som sagt inte vara ett problem i flera veckor. Om du nu ändå vill tro på dina appar så har jag ingenting mer att komma med. Önskar lycka till i framtiden.
Återigen: Jag äter exakt samma sak, exakt samma mängd osv. oavsett om jag gymmar, kör kardio eller vilar. Senaste tiden (nästan 2 veckor) har jag inte tränat något mer någon snstaka promenad, men fortsatt äta som jag brukar och har gått ner mer/snabbare.

Jag har dessutom testat att väga mig dagligen förut och vikten kan se ut så här:

dag 1: morgonvikt 82kg (gymmar denna dag)
dag 2: morgonvikt 83kg (löper denna dag)
dag 3: morgonvikt 81.9 kg (gymmar denna dag)
dag4: morgonvikt 82.5kg (gymmar denna dag)
dag 5: 82.7 kg (vilar denna dag)
dag 6: 81.5kg (löper denna dag)
dag 7: 81.3kg (gymmar denna dag)

Sen börjar det om typ. Men de veckor jag bara kör kardio eller bara vilar går jag ner och stannar på 81kg. Förstår du vad jag menar? Jag äter som sagt inte mer dagar jag gymmar.
Carlzzon85 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)