Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2021-03-01, 16:30   #1
Korvmedmos
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2021
Inlägg: 46
Ont i knä av marklyft och varianter av marklyft

Hej! Det är så att jag har försökt att få till det med marklyften ett bra tag nu i över 1 år nu. Det är så att varje gång jag kör marklyft, raka marklyft, trapmarklyft så får jag ont i mitt knä samt får en svullnad i knät dagen/dagarna efter. Detta sker trots väääldigt låga vikter (50 kg i raka marklyft irriterar t.o.m. fram detta..)

En anledning till detta tror jag har att göra med min korsband- och miniskskada. Jag har opererat in ett nytt korsband då den gick av för många år sedan. De fick även slipa ner miniskarna då de hade slitits ut en del av att jag gick runt utan korsband ett tag. Jag har inga andra problem när jag t.ex. kör knäböj, går eller springer. Utan det är endast marklyft och lika varianter av denna som framkallar detta.

Är det något jag kan göra åt detta? Finns det rehabövningar som kan eventuellt förbättra, eller är det dags att jag ger upp dessa fantastiska övningar? Har som sagt haft detta problem i 1-2 år nu. Jag brukar lägga ner övningarna en period för att sedan testa och se om knät har blivit bra men varje gång så återkommer problemet.
Korvmedmos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-02, 15:12   #2
G.W
Registered User
 
G.Ws avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 160
Har samma skadehistorik. Sträcker du ut för mycket på vägen upp kanske?

Jag får problem i mitt dåliga ben om jag belastar det då det är helt rakt, eller hyfsat rakt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag minns alla storheter där på forumen, jag var med från början och jag var och är nog den störste legenden någonsin. En legend dom gjorde allt för att tysta. Jag styrde fan Kolo... Men dom fixade så jag inte kunde logga in. Men då och då nämns mitt gamla nick.
G.W är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-05, 12:06   #3
Korvmedmos
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2021
Inlägg: 46
Citat:
Ursprungligen postat av G.W Visa inlägg
Har samma skadehistorik. Sträcker du ut för mycket på vägen upp kanske?

Jag får problem i mitt dåliga ben om jag belastar det då det är helt rakt, eller hyfsat rakt.
Vet inte riktigt vad för mycket skulle innebära men jag rätar liksom ut benen i toppläget på en normal nivå, alltså så som ett färdigutfört marklyft ser ut. Har haft en tanke om det är det som framkallar det men då är frågan hur man går runt det? Ska jag korta ner rörelsen så pass att jag inte ens sträcker ut knäna?
Korvmedmos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-05, 12:37   #4
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 785
Citat:
Ursprungligen postat av Korvmedmos Visa inlägg
Vet inte riktigt vad för mycket skulle innebära men jag rätar liksom ut benen i toppläget på en normal nivå, alltså så som ett färdigutfört marklyft ser ut. Har haft en tanke om det är det som framkallar det men då är frågan hur man går runt det? Ska jag korta ner rörelsen så pass att jag inte ens sträcker ut knäna?

du kan ju alltid testa korta ner rörelsen ett tag och se om det hjälper, då får du ju iaf svaret om problemet kommer från toppen

hur mycket sträcker du ut knäna? spänner du quadsen helt så nästan knäna går bakåt? jag brukar fokusera mest på att ha en svintight röv i toppläget då vet jag att jag är utlåst o bra
baggard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-05, 18:04   #5
Korvmedmos
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2021
Inlägg: 46
Citat:
Ursprungligen postat av baggard Visa inlägg
du kan ju alltid testa korta ner rörelsen ett tag och se om det hjälper, då får du ju iaf svaret om problemet kommer från toppen

hur mycket sträcker du ut knäna? spänner du quadsen helt så nästan knäna går bakåt? jag brukar fokusera mest på att ha en svintight röv i toppläget då vet jag att jag är utlåst o bra
Jag vet faktiskt inte om jag spänner quadsen något nämnvärt, inget jag tänkt på men ska försöka vara uppmärksam där! Dock borde ju det kännas vid knäböj då jag rätar ut benen/knäna där vilket det inte gör och då knäböjer jag med högre vikter än jag marklyfter
Korvmedmos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-05, 19:39   #6
dmoller
fr3ed0mf1gh73r
 
dmollers avatar
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 1 119
Citat:
Ursprungligen postat av baggard Visa inlägg
jag brukar fokusera mest på att ha en svintight röv i toppläget då vet jag att jag är utlåst o bra
.jpg?
dmoller är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)