Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2023-03-28, 19:09   #46
Luddsson
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2015
Inlägg: 667
Är det "slöseri med tid" för mig dom relativ nybörjare (styrketränade seriöst för några år sedan) att börja med ett schema på 4-5 dagar i veckan? Ett rent kroppsbyggarprogram från Styrkelabbet. Behöver något helt nytt, så det verkar kul. Så kan jag jogga så mycket som jag får för läkare senare. Styrketräning var ok.
Luddsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-28, 19:25   #47
Dogmatix
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2013
Inlägg: 213
Citat:
Ursprungligen postat av Luddsson Visa inlägg
Är det "slöseri med tid" för mig dom relativ nybörjare (styrketränade seriöst för några år sedan) att börja med ett schema på 4-5 dagar i veckan? Ett rent kroppsbyggarprogram från Styrkelabbet. Behöver något helt nytt, så det verkar kul. Så kan jag jogga så mycket som jag får för läkare senare. Styrketräning var ok.
Nej, definitivt inte. 4-5 dagar i veckan är att föredra om man vill maximera resultaten. Kör på.
Dogmatix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-28, 20:21   #48
Luddsson
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2015
Inlägg: 667
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix Visa inlägg
Nej, definitivt inte. 4-5 dagar i veckan är att föredra om man vill maximera resultaten. Kör på.
Kul!

Att köra Styrkelabbets 4-dagars split för bodybuilding ser fint ut. Då kan jag träna varannan dag på vardagar samt lördag + söndag.

Om man ska försöka introducera lite lätt jogging i samband med passen, är det bäst att jogga 20 min innan eller efter då?
Luddsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-28, 20:50   #49
Dogmatix
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2013
Inlägg: 213
Citat:
Ursprungligen postat av Luddsson Visa inlägg
Kul!

Att köra Styrkelabbets 4-dagars split för bodybuilding ser fint ut. Då kan jag träna varannan dag på vardagar samt lördag + söndag.

Om man ska försöka introducera lite lätt jogging i samband med passen, är det bäst att jogga 20 min innan eller efter då?
Man brukar säga att man ska köra det man prioriterar först, så man är full av energi när man kör detta. Så är prio styrketräning så lägger du det först, så du inte tömmer energi på cardio innan. Jag har dock alltid gjort tvärt om, så uppenbarligen överlever man då också.
Dogmatix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-28, 21:13   #50
Luddsson
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2015
Inlägg: 667
Är det kontraproduktivt att löpa samtidigt som jag försöker bygga muskler? Jag har alltid sprungit samtidigt som jag försökt få muskler. Alltid misslyckats. Känns som det borde vara bra med någob kondition, men hur mycket?
Luddsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-28, 23:10   #51
jmk
Registered User
 
jmks avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 183
Utbrändhet existerar inte! Inga andra diagnoser heller!! Varsågod välj ditt liv innan någon annan gör det åt dig
jmk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-28, 23:16   #52
jmk
Registered User
 
jmks avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 183
Citat:
Ursprungligen postat av Luddsson Visa inlägg
Är det kontraproduktivt att löpa samtidigt som jag försöker bygga muskler? Jag har alltid sprungit samtidigt som jag försökt få muskler. Alltid misslyckats. Känns som det borde vara bra med någob kondition, men hur mycket?
Problemet är att du försöker, inte misslyckas

sluta lalla börja ta i, du får de resultat du förtjänar
jmk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-29, 08:21   #53
bunkrulle
Registered User
 
bunkrulles avatar
 
Reg.datum: Feb 2023
Inlägg: 526
Citat:
Ursprungligen postat av jmk Visa inlägg
Utbrändhet existerar inte! Inga andra diagnoser heller!! Varsågod välj ditt liv innan någon annan gör det åt dig
Citat:
Ursprungligen postat av jmk Visa inlägg
Problemet är att du försöker, inte misslyckas

sluta lalla börja ta i, du får de resultat du förtjänar
Äntligen någon av det gamla gardet som säger det som snöflingorna behöver höra.


Till Ludde och de andra. Bara kör på. Sluta lägga energi på att vara demprimerade och utbrända.
Lyssna på ljudboken "Never Finished" av David Goggins och sluta skylla era problem på annat än er själva.

Allvarligt talat alltså. LYSSNA PÅ BOKEN. Den förändrade mitt liv och inställning till livet.
Om David Goggins kan springa 40 mil utan brosk i knäet så kan ni pallra er till jobbet.
__________________
bunkrulles journal

monkey strong

bunkrulle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-29, 08:34   #54
sjövärdig
Registered User
 
sjövärdigs avatar
 
Reg.datum: Jan 2019
Inlägg: 355
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Promenader gäller för de 150 minuter fysisk aktivitet per vecka som rekommenderas för allmän hälsa. Ingen behöver springa.
”Måttlig intensitet” gäller. Promenader duger fint men ärligt talat är det få jag ser som går tillräckligt fort för att det ska räknas. Med ”måttlig intensitet” ska du bli lite andfådd och svettig.
sjövärdig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-29, 09:05   #55
feyin
Busunge
 
feyins avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 1 519
Rätt Mental Inställning (tm) i all ära men överlåt behandlingen till de som kan nåt, "ryck upp dig/skärp dig bara" känns lite lagom enkelt
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
...

Gör dig inte dummare än jag ser ut.
feyin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-29, 09:13   #56
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 905
Brukar väl ska stegas upp väldigt försiktigt. Bara att förbättra sina matvanor, sovvanor och fysisk aktivitet samtidigt kan matta ut en när man är utbränd.

1. gå ut när man har lust
2. gå ut i skogen när man har lust och ork
3. gå runt i skogen när man har lust ork och lite energi


Det viktiga är också att lära sig att bromsa sig själv, framförallt i tankarna, samt att saker inte spelar så stor roll som man själv tänker, och folk bryr sig inte så mycket, man mattar ut sig själv med tankarna också.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-29, 11:17   #57
bunkrulle
Registered User
 
bunkrulles avatar
 
Reg.datum: Feb 2023
Inlägg: 526
Citat:
Ursprungligen postat av feyin Visa inlägg
Rätt Mental Inställning (tm) i all ära men överlåt behandlingen till de som kan nåt, "ryck upp dig/skärp dig bara" känns lite lagom enkelt
Mja. Jag har ju varit sjukskriven och deprimerad. Och det enda som faktiskt hjälper är att rycka upp sig och skärpa till sig. Och det är definitivt inte bara jag som säger det.
Forskningen i området säger samma sak.

Ät bra mat, ge fan i socker. Rör på dig. Umgås med folk, därför är arbete viktigt. Det är skitjobbigt när man sitter i skiten, men det spelar ingen roll. Det är dags för samhället att sluta omhulda offerskap.

Stay hard!
__________________
bunkrulles journal

monkey strong

bunkrulle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-29, 12:07   #58
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Citat:
Ursprungligen postat av Luddsson Visa inlägg
Är det kontraproduktivt att löpa samtidigt som jag försöker bygga muskler? Jag har alltid sprungit samtidigt som jag försökt få muskler. Alltid misslyckats. Känns som det borde vara bra med någob kondition, men hur mycket?
Har du inte på något sätt tagit till dig av råden du fått här i tråden eller?
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-29, 12:19   #59
Luddsson
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2015
Inlägg: 667
Jo... Du har rätt. Men det är svårt. Jag är så van vid i ana mönster att jag har svårt att bara acceptera att jag behöver ta mina problem på allvar. Kommer påmig själv med att försöka se andra lösningar än att vilan och träna mindre. Men det är svårt.
Luddsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-29, 13:26   #60
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 905
utbrändheten kommer från konstant utmattning, låt inte bägaren vara överfull hela tiden. sen ifall bägaren innehåller asmycket träning så är det okej, men då måste något annat bort så man känner att man har bra med plats i bägaren.

att konstant pusha och tänka en vecka till, en dag till, det blir bättre efter det här och det här, det ska man inte göra.

Vanligtvis brukar man säga att man ska ta en kortare period i starten, några månader, där man gör allt tvärtom motför när man blev utbränd. bara för att komma tillbaka och kunna börja om
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)