Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2023-03-27, 08:02   #31
feyin
Busunge
 
feyins avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 1 519
Egentligen är jag inte kompentent nog att ge råd men spontant *känner* jag att det kanske vore bra att justera ned ambitionsnivån under en period och mer träna för att du tycker det är kul? Så att det inte blir ett "måste" eller för psyket ett "jobb"
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
...

Gör dig inte dummare än jag ser ut.
feyin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-27, 08:29   #32
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Börja med lågintensiv men relativt frekvent träning, för att hitta en base line för vad du klarar av. Du ska INTE känna att du blir mer trött eller sänkt dagen efter du tränat. Om du endast klarar av promenader en viss sträcka är det där du får börja.

Har man hamnat i ett utmattningstillstånd är det viktigt att man inte pressar sig själv för hårt, även fast det känns bra just i stunden.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-27, 08:51   #33
Luddsson
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2015
Inlägg: 667
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Börja med lågintensiv men relativt frekvent träning, för att hitta en base line för vad du klarar av. Du ska INTE känna att du blir mer trött eller sänkt dagen efter du tränat. Om du endast klarar av promenader en viss sträcka är det där du får börja.

Har man hamnat i ett utmattningstillstånd är det viktigt att man inte pressar sig själv för hårt, även fast det känns bra just i stunden.
Ditt sista stycke känner jag igen mig i. Älskar när jag springer längre pass, men vet att jag oemotståndligt trött efteråt. Styrketräningen tröttar inte ut mig på samma sätt alls.

Däremot spelar det in när på dagen jag tränar. Jag har oftast sprungit på morgonen, och bara ätit lite protein efter passet medans jag jäktat till arbetet. Det dränerande mig nog en del. Blev tom och seg hela dagen. Ska jag träna på morgonen behöver jag en ordentlig frukost kanske. Men även här är styrketräningen inte alls lika "utmattande" för kroppen.
Luddsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-27, 08:55   #34
Luddsson
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2015
Inlägg: 667
Citat:
Ursprungligen postat av feyin Visa inlägg
Egentligen är jag inte kompentent nog att ge råd men spontant *känner* jag att det kanske vore bra att justera ned ambitionsnivån under en period och mer träna för att du tycker det är kul? Så att det inte blir ett "måste" eller för psyket ett "jobb"
Det jag tror jag hade tyckt varit roligast ett tag är att byta fokus helt. Kanske bara träna typ kroppsbyggning, få ett helt nytt fokus i träningen. Men det känns så långt bort. Jag är för klen, för gammal (27), och för okunnig. Men det hade varit bra för mitt självförtroende att bygga lite muskler. Med testosteronbrist och löparkropp känner jag mig helt dysfunktionella som man. Lite muskelmassa hade gjort mig gott tror jag. Så jag kan känna mig kapabel och stark istället för svag genom det här. Men det känns som en för lång väg att gå. Roligast hade dock varit en rejäl byggarsplit, bara för att det ger en helomvändning till vad jag gjort. Men det är nog ett slöseri med tid att träna 5 dagar i veckan som rookie, tror ni inte det?

Senast redigerad av Luddsson den 2023-03-27 klockan 09:05.
Luddsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-27, 09:12   #35
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Citat:
Ursprungligen postat av Luddsson Visa inlägg
Ditt sista stycke känner jag igen mig i. Älskar när jag springer längre pass, men vet att jag oemotståndligt trött efteråt. Styrketräningen tröttar inte ut mig på samma sätt alls.

Däremot spelar det in när på dagen jag tränar. Jag har oftast sprungit på morgonen, och bara ätit lite protein efter passet medans jag jäktat till arbetet. Det dränerande mig nog en del. Blev tom och seg hela dagen. Ska jag träna på morgonen behöver jag en ordentlig frukost kanske. Men även här är styrketräningen inte alls lika "utmattande" för kroppen.
Relativt lugn och fin helkroppsstyrketräning med, säg, 3-4 reps kvar varje set, samt steady-state konditionsträning med puls runt 120 är hur jag behandlar patienterna med utmattning.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet

Senast redigerad av Scratch89 den 2023-03-27 klockan 09:16.
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-27, 09:14   #36
Luddsson
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2015
Inlägg: 667
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Relativt lugn och fin helkroppsstyrketräning med, säg, 3-4 reps kvar varje set, samt steady-state konditionsträning med puls runt 120 är vad jag behandlar patienterna med utmattning med.
Tack. Jag kör just nu helkropsorogram från styrkelabbet, men minde be träning för att kunna springa utan träningsvärk.

Hur mycket konditionsträning i timmar/vecka brukar du ordinera?
Luddsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-27, 09:18   #37
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Citat:
Ursprungligen postat av Luddsson Visa inlägg
Tack. Jag kör just nu helkropsorogram från styrkelabbet, men minde be träning för att kunna springa utan träningsvärk.

Hur mycket konditionsträning i timmar/vecka brukar du ordinera?
I början räcker det oftast med korta promenader dagligen, på säg 15-20 minuter. Möjligtvis att man kan ta flera sådana promenader per dag om man orkar. Man får utvärdera som sagt, oftast dagen efter, hur man mår. Om man inte blir sänkt (mer sänkt än vad man redan är, det vill säga) är det en bra nivå och man kanske successivt kan höja, säg, 10%. Stegra långsamt varje vecka, inte mellan passen.

Det viktiga är att man förstår att man inte kan skynda eller träna bort en utmattning.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-27, 10:04   #38
feyin
Busunge
 
feyins avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 1 519
Citat:
Ursprungligen postat av Luddsson Visa inlägg
Det jag tror jag hade tyckt varit roligast ett tag är att byta fokus helt. Kanske bara träna typ kroppsbyggning, få ett helt nytt fokus i träningen. Men det känns så långt bort. Jag är för klen, för gammal (27), och för okunnig. Men det hade varit bra för mitt självförtroende att bygga lite muskler. Med testosteronbrist och löparkropp känner jag mig helt dysfunktionella som man. Lite muskelmassa hade gjort mig gott tror jag. Så jag kan känna mig kapabel och stark istället för svag genom det här. Men det känns som en för lång väg att gå. Roligast hade dock varit en rejäl byggarsplit, bara för att det ger en helomvändning till vad jag gjort. Men det är nog ett slöseri med tid att träna 5 dagar i veckan som rookie, tror ni inte det?
Som sagt är jag helt fel person att ge råd till dig då jag inte har rätt kompetens men alla dessa hinder du skriver sitter ju mest i ditt huvud. Alla är ju "för klen" i från början, det är ju därför man tränar. 27 är ju knappt vuxen , och okunnig är ju bara en stämpel du ger dig själv som inte betyder något. Du har hur mycket tid som helst kvar, välj och vraka vad du vill göra som är KUL!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
...

Gör dig inte dummare än jag ser ut.
feyin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-27, 11:06   #39
Luddsson
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2015
Inlägg: 667
Citat:
Ursprungligen postat av feyin Visa inlägg
Som sagt är jag helt fel person att ge råd till dig då jag inte har rätt kompetens men alla dessa hinder du skriver sitter ju mest i ditt huvud. Alla är ju "för klen" i från början, det är ju därför man tränar. 27 är ju knappt vuxen , och okunnig är ju bara en stämpel du ger dig själv som inte betyder något. Du har hur mycket tid som helst kvar, välj och vraka vad du vill göra som är KUL!
Jag borde kanske sluta springa i några månader. Alltså strunta i kondition helt för att få upp mina testosteronnivåer igen.

Men det går ju emot allt vad som är bra för människan enligt alla rekommendationer och forskning. Jag som alltid tänkt att jag gör min kropp en tjänst genom att springa, så har jag kört den i botten. Att inte träna kondition är ju förödande för hälsan. Bara styrketräningen, med lite promenader, ger ju ingenting för hjärtat eller skallen.

Ska jag styrketräna 4-5 dagar i veckan enligt ett roligt upplägg, som ett kroppsbyggarupplägg som verkar kul, blir det inte mycket tid kvar för kondition heller.

Senast redigerad av Luddsson den 2023-03-27 klockan 11:08.
Luddsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-27, 12:48   #40
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Promenader gäller för de 150 minuter fysisk aktivitet per vecka som rekommenderas för allmän hälsa. Ingen behöver springa.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-27, 12:52   #41
kazzez
"Registrerad Användare"
 
kazzezs avatar
 
Reg.datum: May 2014
Inlägg: 112
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Vid 27 har dina förutsättningar för muskeltillväxt och styrka inte påverkats negativt på grund av ålder på något sätt.
När börjar det gå utför?
kazzez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-27, 14:09   #42
Luddsson
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2015
Inlägg: 667
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Promenader gäller för de 150 minuter fysisk aktivitet per vecka som rekommenderas för allmän hälsa. Ingen behöver springa.
Men någon form av pulshöjandw aktivtet är väl rekomenderat?

jag kanske ska satsa på något program för muskelmassa. Det är helt annat än jag gjort hittills, ch uppenbarligen har jag gjort det mesta fel eftersom min kropp är i dåligt skick. Jag promenerar till jobbet ca 1 timma totalt per dag, det får räcka för nu kanske.

Såg ett program på styrkelabbets hemsida om kroppsbyggning, fanns 4 eller 5 pass i veckan. Såg ganska kul ut att kräma ur en muskel per pass :p Men börjar med 4 dagar

Senast redigerad av Luddsson den 2023-03-27 klockan 14:11.
Luddsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-27, 14:15   #43
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 869
Citat:
Ursprungligen postat av Luddsson Visa inlägg
Men någon form av pulshöjande aktivtet är väl rekommenderat?
Promenader är pulshöjande, men när man benämner promenader när man skriver om rekommendationer för fysisk aktivitet så menar man att de ska vara av måttlig intensitet, så man kan inte gå och titta på fåglarna direkt. Om du går med någorlunda hastighet till jobbet så räcker nog det.
__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!
CoKEmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-27, 14:23   #44
Mats J
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 009
Citat:
Ursprungligen postat av kazzez Visa inlägg
När börjar det gå utför?
Varför fundera på det, jag fyller snart 51 och tror fortfarande att jag kan göra ökningar och gör det också om jag får vara skadefri under en längre period.
Mats J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-27, 14:36   #45
kazzez
"Registrerad Användare"
 
kazzezs avatar
 
Reg.datum: May 2014
Inlägg: 112
Citat:
Ursprungligen postat av Mats J Visa inlägg
Varför fundera på det, jag fyller snart 51 och tror fortfarande att jag kan göra ökningar och gör det också om jag får vara skadefri under en längre period.

Mer nyfiken bara. Inget jag behöver fundera över för mig är det långt kvar
kazzez är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)