Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2023-03-22, 11:50   #31
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 265
@1x0 @langster Knäböj till 0 rir tycker jag inte är såå hemsk. Hemskt rent mentalt kanske för då blir jag ju lite rädd om jag inte skulle klara den sista repetitionen. Mitt sista rep i en knäböj är alltid en grinder med sticking point osv.

Marklyft till 2-3 rir tycker jag inte heller är så jobbig. Men det beror nog på vikten man har på stången också? Även om du klarar 200 i mark och gör reps på 170 kg så är det en större belastning för dig generellt än jag som kör 80 kg i mark för reps. Så 3 rir för dig är nog svårare för dig än mig.

@Mats J - ja, det är precis så jag uppfattar det. När det börjar gå långsamt är det väldigt nära fail. Ibland ser man biffigt folk på youtube som kör benpress och den sista repetitionen knappt börjar gå långsamt men så lägger de av, pustande i en hög på golvet. De hade fått ut minst 2 reps till menar jag.
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-22, 13:02   #32
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 223
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Joe Visa inlägg
Så här brukar jag köra t ex bröst eller rygg :

#Övning 1

Uppvärmingsset : lätt vikt 10-12 reps.
Första setet : 1 rir*
Andra setet : 0 rir
Tredje setet : 0 rir (missbedömer ibland och leder till failure)

* 1 rir för att jag vill orka göra 2-3 set till med vettiga antal reps. samt i det första setet orkar jag alltid färre reps än det andra setet (typ oavsett övning eller muskelgrupp). så jag missbedömer alltid mitt RIR i det första setet. egentligen är nog det första setet inte ens ett arbetsset.

# Övning 2
Uppvärmingsset : 4-5 reps för att få in rörelsebanan.
Första setet : 1 rir (samma anledning som det första setet i första övningen)
Andra setet : 0 rir (ibland missbedömer jag och det blir istället en failure).

Målmusklerna är helt slut och fler sets hade känts som skräpvolym.

Om jag hade stannat längre från failure (2-3 rir) misstänker jag minst den dubbla volymen (och tiden) hade krävts för att få samma stimulans. Som halvkropps-splittare känns 1h 15 min tillräckligt länge ändå även om jag gillar att träna ^^
En seriös fråga faktiskt - Hur vet du att du får stimulans och den uppfattade känslan av att vara helt slut. Faktiskt är optimal stimulans ?

Tror det som King Grub tar upp i sin artikel att maximal ansträngning ger inte några fördelar för syftet oavsett det gäller muskeltillväxt eller bli stark i övningarna. Det finns otroligt många artiklar som ar gjorts av olika forskare och tränare att så är inte fallet.

Att jämföra sig med Strongman eller byggare av yttersta mått fungerar inte.

De har minst 1 gr Tren, 400mg Ment/vecka och dagliga doser av HGH och eventuellt insulin.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-22, 13:27   #33
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 265
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
En seriös fråga faktiskt - Hur vet du att du får stimulans och den uppfattade känslan av att vara helt slut. Faktiskt är optimal stimulans ?

Tror det som King Grub tar upp i sin artikel att maximal ansträngning ger inte några fördelar för syftet oavsett det gäller muskeltillväxt eller bli stark i övningarna. Det finns otroligt många artiklar som ar gjorts av olika forskare och tränare att så är inte fallet.

Att jämföra sig med Strongman eller byggare av yttersta mått fungerar inte.

De har minst 1 gr Tren, 400mg Ment/vecka och dagliga doser av HGH och eventuellt insulin.
Jag har provat att öka volymen med 1-2 set (dock med samma intensitet) för övningen men jag orkar knappt utföra den. Där är ju signalen att muskeln redan är slutkörd. Mjo, hade jag sänkt vikten rejält hade jag kunnat peta in ett extra eller två set till. Jag kör t ex 8-10 set bröst i veckan och det är ändå inte en minimalistisk nivå vad gäller volym. Vet inte om 12 set skulle tillföra så mycket mer.

Och när pumpen börjar försvinna då försvinner vitsen att göra fler set enligt vad jag inbillar mig. Givetvis hade jag kunnat spara t ex 2 rir i alla set och kört fler övningar och set men jag ser inte riktigt poängen med det om man inte vill attackera målmuskeln från många vinklar.

Nej, jag jämför mig inte med strongman och folk som injicerar.
Jag tror så här att är återhämtningen tillräckligt bra, då fungerar det att träna enligt konceptet 0-1 rir så länge man inte kör för hög volym.

Dessa många metaanalyser som menar att typ 2-3 rir är det optimala - jag vet inte hur jag ska ställa mig till dem då det konceptet för mig inte har gett lika bra resultat som 0-1 rir.
Ibland får jag för mig att prova 2-3 rir men tröttnar fort då de känns som deloadpass.

Om jag ska prova 2-3 rir på riktigt, hur många set i veckan pratar vi om totalt? Får man vila kortare än 3 min för att få bra resultat? Vill liksom inte hänga 2h på gymmet. Jag är öppen för att experimentera.
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-22, 14:54   #34
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 972
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Att stå ut med smärta är inte samma sak som att bli hulken under press.
Kolla om de kan bänka 300 kg i samma situationer. Kan de inte det så älskar de inte sina barn tillräckligt mycket, antar jag.
Det finns gränser, man kommer inte att kunna skjuta laser ur ögonen om någon riktar en pistol mot en t.ex. man kommer inte kunna reppa loss på ens 5 kg över sitt max i bänk heller, man kanske kan bryta upp något reps men mer än så är det inte, inte om man är vältränad och redan vet var gränserna går.
Att någon som aldrig tränat bänk kan bryta upp 100 kg i en liv och död-situation trots att de inte trodde att de kunde det - okej det är rimligt, men att man får helt orimliga superkrafter i just styrkemoment är inte rimligt.
Händer hela tiden under styrkelyftstävlingar att en person på sitt tredje lyft, när man ska gå vad man tror är "all-in" gör lyftet så pass bra så man troligtvis hade haft lite mer.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-22, 15:00   #35
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 972
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-22, 16:38   #36
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 223
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Händer hela tiden under styrkelyftstävlingar att en person på sitt tredje lyft, när man ska gå vad man tror är "all-in" gör lyftet så pass bra så man troligtvis hade haft lite mer.
Det låter som en som bara ser på styrkelyft på YT och har aldrig genomfört en tävling. Ett lätt lyft, som det kan uppfattas bredvid, betyder inte att det hade gått med mer. Inte i de högre elitnivåerna det är små vikter som avgör om lyftet kan klaras. En bänkpress på 172,5 kg som ser lätt ut men en höjning till 175 hade troligen varit omöjlig. Nu talar vi om lyft tre...
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-22, 16:39   #37
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Händer hela tiden under styrkelyftstävlingar att en person på sitt tredje lyft, när man ska gå vad man tror är "all-in" gör lyftet så pass bra så man troligtvis hade haft lite mer.
Ja lite mer är i det fallet 5-10 kg. Inget övermänskligt.
Som jag skrev, man kanske kan bryta upp 5 kg mer än vad man tror sig vara kapabel till. Man kommer inte att kunna göra 2-3 reps mer efter att man gått till fail.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-22, 16:42   #38
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Det låter som en som bara ser på styrkelyft på YT och har aldrig genomfört en tävling. Ett lätt lyft, som det kan uppfattas bredvid, betyder inte att det hade gått med mer. Inte i de högre elitnivåerna det är små vikter som avgör om lyftet kan klaras. En bänkpress på 172,5 kg som ser lätt ut men en höjning till 175 hade troligen varit omöjlig. Nu talar vi om lyft tre...
Ja när man kommer upp lite i vikt, speciellt i bänk, ser det oftast lätt/snabbt ut. Eftersom man liksom utöver styrkemomentet även måste ”träffa” rätt också. Det är en hårfin balans mellan ett lyckat fint lyft och en bom där.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)