Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2023-03-19, 14:54   #1
Xtreme
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 384
Ett set till failure vs 3*8/10?

Vad skulle ni säga det för skillnad i resultat mellan ett set till failure med något lägre vikt vs det vanliga 3-4 set och 8-10 rep? Ett set är mer effektivt gällande tid iaf.
Xtreme är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-19, 17:11   #2
CalleP
Göteborg är världens bästa stad!
 
CallePs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Floda
Inlägg: 4 731
Okej. 3-4 set hade jag gissat på, sen ska man vara super tråkig och säga :
Måste det vara antingen eller? Du kan ju köra 1 set till failure och sedean köra 3-4 set 8-10 reps?
__________________
Journalen
CalleP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-19, 18:55   #3
meathead
Registered User
 
meatheads avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Landet
Inlägg: 165
Du kan köra till fail även i scenariot med fler set, så det lutar däråt.
__________________
_______________________________________________
"Somliga går med trasiga skor..."
meathead är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-20, 14:09   #4
Mats J
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 009
Beror ju på hur nära fail du är på de 3-4 set du kör. Är det rir 3 eller mer så ger det inte speciellt mycket och jag skulle säga att du får ut mer av ett riktigt hårt set. Är det 0-1 på alla de 3-4 ger det nog mer.
Mats J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-20, 17:14   #5
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 223
Citat:
Ursprungligen postat av Xtreme Visa inlägg
Vad skulle ni säga det för skillnad i resultat mellan ett set till failure med något lägre vikt vs det vanliga 3-4 set och 8-10 rep? Ett set är mer effektivt gällande tid iaf.
Enda sättet att ta reda på vad det ger är att pröva på. Mike Mentzer och en skara människor som har följt i hans fotspår kör enligt den principen. Verkar som om de får bra resultat av vad man kan läsa sig till på de grupper som de verkar i.

Min personliga uppfattning/erfarenhet är mer av de karaktären att de flesta tränar för mycket varje träningspass men för min del, beror på hur man definierar ett set, så skulle det vara för lite träning för min del.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-20, 19:27   #6
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 265
Jag hävdar envist att 3 rir inte känns som en riktig träning. Lite jobbigare än ett uppvärmingsset. Jag brukar ligga 0-1 rir, oftast 0 än 1. Försöker ibland spara 2-3 rir men det känns halvdant och jag får iaf inte bättre resultat av det. För sparar du många reps måste du ju kompensera med mer volym.
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-21, 10:50   #7
Mats J
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 009
Satt och rensade bland gamla bilder i går och såg flera på mig för 8-12 år sedan, då körde jag 1 set till absolut fail per övning och 3-4 övningar per muskelgrupp, varje muskel tränades var 8 dag. Minns jag funderade på att tävla men skulle bara "öka lite till", nu när jag såg bilderna ångrar jag att jag inte testa då det såg riktigt vasst ut, betydligt större och mer deffad än nu. Kör både oftare och mer volym numer men skador och ålder har väl börjat sätta käppar i hjulen. Hur som helst verkade det uppenbarligen funka riktigt bra även med så pass låg volym då jag aldrig varit större eller starkare än då.
Mats J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-21, 10:55   #8
Mats J
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 009
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Joe Visa inlägg
Jag hävdar envist att 3 rir inte känns som en riktig träning. Lite jobbigare än ett uppvärmingsset. Jag brukar ligga 0-1 rir, oftast 0 än 1. Försöker ibland spara 2-3 rir men det känns halvdant och jag får iaf inte bättre resultat av det. För sparar du många reps måste du ju kompensera med mer volym.
Håller helt med, alla mina set är tills jag precis klarar sista repen med perfekt teknik och tempo. Beror på hur man ser det, men jag kallar dessa ej till fail då jag med nöd och näppe fick upp sista repen, fail för mig är att bomma. Men rir är ALLTID 0.

Senast redigerad av Mats J den 2023-03-21 klockan 10:56.
Mats J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-21, 16:05   #9
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg
 
Slartibartfasts avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Finland
Inlägg: 15 928
Citat:
Ursprungligen postat av mats j Visa inlägg
håller helt med, alla mina set är tills jag precis klarar sista repen med perfekt teknik och tempo. Beror på hur man ser det, men jag kallar dessa ej till fail då jag med nöd och näppe fick upp sista repen, fail för mig är att bomma. Men rir är alltid 0.
+1
__________________
Allt kött behöver disciplin!

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-21, 16:12   #10
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Inta bevis för att failure ger större muskeltillväxt, och

”neither volume load standardisation nor relative load lifted had statistically significant impacts on the overall ES for muscle hypertrophy.”

https://link.springer.com/article/10...79-022-01784-y
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-21, 17:13   #11
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Jag skulle nog hävda att failure, som Mats J utrycker det, att bomma, är rent negativt för styrkeutveckling och därmed i förlängningen även för hypertrofi.
Men 3rir är troligen ännu mindre produktivt än att gå till fail.
Jag tror att de flesta som tränat 10+ år känner exakt när deras träning varit effektiv. Den känslan infinner sig inte när man stannar långt innan failure, eller när man kör på för lätta vikter eller vilket annat trams man försöker sig på.

Man bör balansera på eggen där man hela tiden utmanar sig själv, utan att för den sakens skull har sönder sig själv. Där finns nyckeln till utveckling.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-21, 17:46   #12
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 972
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Jag skulle nog hävda att failure, som Mats J utrycker det, att bomma, är rent negativt för styrkeutveckling och därmed i förlängningen även för hypertrofi.
Men 3rir är troligen ännu mindre produktivt än att gå till fail.
Jag tror att de flesta som tränat 10+ år känner exakt när deras träning varit effektiv. Den känslan infinner sig inte när man stannar långt innan failure, eller när man kör på för lätta vikter eller vilket annat trams man försöker sig på.

Man bör balansera på eggen där man hela tiden utmanar sig själv, utan att för den sakens skull har sönder sig själv. Där finns nyckeln till utveckling.
Problemet är ju bara att folk är vansinnigt dåliga på att uppskatta RIR och även vad fail är.

150 kg i bänkpress, vad tror du att du tar? Säg att du tror att du gör 8 reps.

Om jag sätter en pistol mot dina barns huvud, klarar du av 9 då? Kanske eventuellt 10?
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-21, 18:11   #13
intepurewhey
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2021
Inlägg: 388
2-3 rir och 1-0 rir sista settet för att inte påverka arbetsvolymen negativt för mycket för resten av setten samt beroende på din återhämtningsförmåga till nästa pass.

Att folk definierar och använder fail på olika sätt gör att diskussionen är värdelös ändå då folk inte utgår från samma grundpremiss.

Muskulärt failure?
Tekniskt failure?
Hur mycket teknik kan man offra för att räkna det som till failure?
Vad är tekniskt failure?
Etc
Etc

Sent from my SM-F721B using Tapatalk
intepurewhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-21, 18:12   #14
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
150 kg i bänkpress, vad tror du att du tar? Säg att du tror att du gör 8 reps.

Om jag sätter en pistol mot dina barns huvud, klarar du av 9 då? Kanske eventuellt 10?
5.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-21, 18:27   #15
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 972
Citat:
Ursprungligen postat av langster Visa inlägg
5.
Svärmor då?
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)