Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2023-02-26, 12:23   #1
Mattejjo
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2023
Inlägg: 1
Cardio påverkan på styrketräning

Hejsan. Jag är både ny inom styrketräning samt här i forumet så vet inte om jag publicerar detta på rätt ställe.

Jag har sedan några månader styrketränat intensivt, vilket jag tycker gett resultat. Jag har nu även börjat spela innebandy 1 gång i veckan. Jag har läst mycket om hur det kan försämra effekten på styrketräningen. Jag har läst att man ska dela upp det på olika dagar iaf, vilket jag gör. Min fråga är kanske dum men finner inga svar…:

När man talar om den försämrade muskeltillväxten, gäller det alla muskler i kroppen såsom axlarna och armarna eller talar man enbart om benen i dessa sammanhang?
Mattejjo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-02-26, 12:46   #2
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Nyare forskning pekar på att kardio inte påverkar maxstyrka eller muskeltillväxt.

https://link.springer.com/article/10...79-021-01587-7

Är du inte professionell kroppsbyggare med 40 kilo mer muskelmassa än normalt kan du sannolikt träna hur du vill.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-02-28, 18:39   #3
buff8686
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2023
Inlägg: 6
Hej
Undrar också om liknande. Jag kör 100 kcal cardio innan och efter styrketräning, funkar det?
100 kcal är ca 8-10 minuter så tänker att det inte är värsta cardio passet såsom andra kanske tänker att cardio pass är. Men har också hört att cardio är bäst efteråt, men jag kör alltså innan och efter.
buff8686 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-02-28, 18:44   #4
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 071
Citat:
Ursprungligen postat av buff8686 Visa inlägg
Hej
Undrar också om liknande. Jag kör 100 kcal cardio innan och efter styrketräning, funkar det?
100 kcal är ca 8-10 minuter så tänker att det inte är värsta cardio passet såsom andra kanske tänker att cardio pass är. Men har också hört att cardio är bäst efteråt, men jag kör alltså innan och efter.
Det innan är ju att betrakta som en normal uppvärmning och det efter som lite nedvarvning. Jag personligen gillar inte att varva ner efteråt, det tar ju bort pumpen man slitit för att få
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-02-28, 21:02   #5
buff8686
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2023
Inlägg: 6
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Det innan är ju att betrakta som en normal uppvärmning och det efter som lite nedvarvning. Jag personligen gillar inte att varva ner efteråt, det tar ju bort pumpen man slitit för att få
Tack för svar.
Vad menar du med pumpen efteråt? Alltså musklerna är uppblåsta? Men inget som påverkar själva muskeluppbyggnaden va?
buff8686 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-01, 06:07   #6
EnergiÖverskott
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 1 445
Sluta noja så. Som Grub skriver är det inget alls att oroa sig för om du inte är en professionell byggare vars liv bokstavligen talat går ut på att samla muskelmassa. Kroppen är inte så bräcklig att bara för att du lyfter lite tungt ibland så kan du inte röra dig utanför de minuterna utan att musklerna bara ger upp. Rör på dig i den form du känner för, när du känner för det och för att det är kul.

Kolla diverse atleter som hockeyspelare etc. Många är riktigt bitiga och de tränar oerhört varierat. Sluta noja så och träna med progression i sikte i gymet så kommer du att lägga på dig muskler. Det är inte så krångligt som många gör det till. Att lyfta en tung sak är ingen vetenskap och när nojan först släpper är oftast när resultat kommer.
EnergiÖverskott är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-01, 21:27   #7
buff8686
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2023
Inlägg: 6
Citat:
Ursprungligen postat av EnergiÖverskott Visa inlägg
Sluta noja så. Som Grub skriver är det inget alls att oroa sig för om du inte är en professionell byggare vars liv bokstavligen talat går ut på att samla muskelmassa. Kroppen är inte så bräcklig att bara för att du lyfter lite tungt ibland så kan du inte röra dig utanför de minuterna utan att musklerna bara ger upp. Rör på dig i den form du känner för, när du känner för det och för att det är kul.

Kolla diverse atleter som hockeyspelare etc. Många är riktigt bitiga och de tränar oerhört varierat. Sluta noja så och träna med progression i sikte i gymet så kommer du att lägga på dig muskler. Det är inte så krångligt som många gör det till. Att lyfta en tung sak är ingen vetenskap och när nojan först släpper är oftast när resultat kommer.
Tack för ditt svar!
Försöker deffa till mig, känns som jag har en del muskler men en del fett som jag vill bli av med så försöker fokusera mera på maten. Tycker dock jag inte äter jättemånga kalorier, iaf inte under vardagen, men på helger kan det bli mer och en del alkohol. Är 170 och väger ca 96kg. Har alltid varit lite bitig men vill få mer konturer nu. Tränar såsom ovan med mål som 3ggr/v. Äter ungefär som jag skrev i forumet "Vad har du ätit idag" mån-fredag och kör "fasta" i ca 14h (kl18-kl08), men händer inte så mkt med vikten. Kör äppelcider vinäger på kvällen som ska minska insulinet inför fastan och påskynda den. Mat idag tex:
Frukost - 1dl havregryn med lite mjölk och proteinpulver och blåbär.
Lunch - Halva tallriken sallad, resten kött och kolhydrat.
Middag - Ris och färs.
Dricker ca 4-5 l vatten per dag. Kaffe. Inget mer än så. Inget mellan måltider.
Blir galen ibland hehe.
Sorry om jag avviker från tråden men ville skriva och kanske få råd av dig/någon.
Tack
buff8686 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-01, 21:37   #8
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 972
Är det nått jag ångrar från när jag började träna så är det att jag inte körde ännu mera kondition.

Speciellt under kaloriöverskott.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-01, 22:53   #9
buff8686
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2023
Inlägg: 6
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Är det nått jag ångrar från när jag började träna så är det att jag inte körde ännu mera kondition.

Speciellt under kaloriöverskott.
Varför?
buff8686 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-02, 05:18   #10
EnergiÖverskott
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 1 445
Citat:
Ursprungligen postat av buff8686 Visa inlägg
Tack för ditt svar!
Försöker deffa till mig, känns som jag har en del muskler men en del fett som jag vill bli av med så försöker fokusera mera på maten. Tycker dock jag inte äter jättemånga kalorier, iaf inte under vardagen, men på helger kan det bli mer och en del alkohol. Är 170 och väger ca 96kg. Har alltid varit lite bitig men vill få mer konturer nu. Tränar såsom ovan med mål som 3ggr/v. Äter ungefär som jag skrev i forumet "Vad har du ätit idag" mån-fredag och kör "fasta" i ca 14h (kl18-kl08), men händer inte så mkt med vikten. Kör äppelcider vinäger på kvällen som ska minska insulinet inför fastan och påskynda den. Mat idag tex:
Frukost - 1dl havregryn med lite mjölk och proteinpulver och blåbär.
Lunch - Halva tallriken sallad, resten kött och kolhydrat.
Middag - Ris och färs.
Dricker ca 4-5 l vatten per dag. Kaffe. Inget mer än så. Inget mellan måltider.
Blir galen ibland hehe.
Sorry om jag avviker från tråden men ville skriva och kanske få råd av dig/någon.
Tack
Äppelcidercvinäger dricker jag med, men för matsmältningen. Det kommer inte att påverka din vikt eller något relaterat till den på något sätt. Det enda som kommer att få din vikt att gå neråt är ett energiunderskott.

Du får helt enkelt börja räkna på det du stoppar i dig. Allt just nu är att du gissar. Äter du på ett litet underskott/balans på vardagarna men äter skräp/mer mat och alkohol under helgen så att du under veckan hamnar på plus/minus noll så kommer du inte att gå ner. Det är simpel matte liksom.

Mitt tips är att du börjar räkna på allt du stoppar i dig. Annars gissar du bara och detsamma gör vi. Du kan fasta i 48 timmar en gång varje vecka, det spelar ingen roll om du kompenserar med att överäta så att du hamnar på plus sett över veckan.

Du har en energibudget, du får helt enkelt räkna på allt du stoppar i dig och planera och justera utefter hur vikten ter sig relaterat till dina mål.
EnergiÖverskott är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-02, 10:10   #11
buff8686
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2023
Inlägg: 6
Citat:
Ursprungligen postat av EnergiÖverskott Visa inlägg
Äppelcidercvinäger dricker jag med, men för matsmältningen. Det kommer inte att påverka din vikt eller något relaterat till den på något sätt. Det enda som kommer att få din vikt att gå neråt är ett energiunderskott.

Du får helt enkelt börja räkna på det du stoppar i dig. Allt just nu är att du gissar. Äter du på ett litet underskott/balans på vardagarna men äter skräp/mer mat och alkohol under helgen så att du under veckan hamnar på plus/minus noll så kommer du inte att gå ner. Det är simpel matte liksom.

Mitt tips är att du börjar räkna på allt du stoppar i dig. Annars gissar du bara och detsamma gör vi. Du kan fasta i 48 timmar en gång varje vecka, det spelar ingen roll om du kompenserar med att överäta så att du hamnar på plus sett över veckan.

Du har en energibudget, du får helt enkelt räkna på allt du stoppar i dig och planera och justera utefter hur vikten ter sig relaterat till dina mål.
Tack!
Har sett dina inlägg senaste dagarna om vad du äter, funkar det? Det låter väldigt lite, kör du nån fasta också?
buff8686 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-02, 17:10   #12
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 972
Citat:
Ursprungligen postat av buff8686 Visa inlägg
Varför?
Väldigt mycket pekar på att du får en gynnsammare fettinlagring om du kör mycket kondition, och sen driver det på aptiten med för de som har problem med det.

Jag vet inte heller alltså, broscience kanske det är men om man kollar tillbaka på alla "giganter" vi har haft genom åren så har ju dom kört mycket kondition med.

Ronnie stod ju på löpbandet nästan 2 timmar om dagen. Jay Cutler körde mycket kondition också.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-07, 09:39   #13
EnergiÖverskott
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 1 445
Citat:
Ursprungligen postat av buff8686 Visa inlägg
Tack!
Har sett dina inlägg senaste dagarna om vad du äter, funkar det? Det låter väldigt lite, kör du nån fasta också?
Jag äter helt enkelt 1-2 måltider per dag för att det passar mig bäst. Vill äta mig mätt, vill äta gott och avskyr att äta när jag är på språng eller stressad. Skulle aldrig falla mig in att äta bara för att, liksom. "Fastar" väl mellan 16-24 timmar per dygn. Gjort i över 10 år. Jag tycker dock inte det är någon vidare fasta egentligen. Fasta kan man kalla det när det är över 36 timmar i min värld.

Men, ja. Jag uppfyller väl "kriterierna" för att säga att jag äter enligt PF. Men, det spelar ärligt talat ingen roll när eller hur man äter, eller vad man kallar det. Så länge det är utformat efter personliga preferenser och vad man själv har för behov så är ju resten bara etiketter som inte spelar någon roll.
EnergiÖverskott är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-07, 13:49   #14
te1on
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2009
Inlägg: 219
Hämmas muskeluppbyggnaden mycket av att köra ca 90 minuter lågintensiv cardio direkt efter styrketräning?
Tar bara en proteinshake emellan.
te1on är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-08, 03:49   #15
EnergiÖverskott
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 1 445
Savida du inte ar en bodybuilder som lever for sporten ala proffs sa kommer det spela en sadan liten roll att det med all sannolikhet inte ar nagot att tanka pa, du behvover nog inte ens bry dig om att ta en proteinshake emellan. Kroppen ar inte sa bracklig som manga tror vad galler muskelmassa.
EnergiÖverskott är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)