Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2023-03-26, 20:53   #1
frys
Registered User
 
fryss avatar
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 1 852
eran största platå, kom ni förbi den?

Nu efter 10+ år av träning har jag haft en period där jag snart inte fått ett PB på ungefär 1,5 år, o förut kunde man iaf få nått kilo per 6 mån i totalen. Förstår att alla inte kan totala 700+ på 80kg, men det verkar ju ändå som folk kan småchippa sina pbn även efter massa år av träning.

Har närmat mig 33 o undrar ifall inte förfallet börjat sätta igång?(skämt åsido) Har tränat regelbundet men känns alltid som man tar 2 steg fram o 3 bak. hinner inte bli tillräckligt stark innan kroppen verkar gå ner i styrka igen. o Då har man ändå prövat väldigt mkt program där det ska va lättare o svårare perioder av träning.(handlar ju om att försöka hitta något som funkar för en, men många ggr har något bara funkat en gång för att aldrig funka igen, så gick liksom aldrig att sätta in nya träningsmax i samma program o låta den lite högre volymen föra en vidare)

så frågan är till er, hur lång var eran största platå o kom ni förbi den? Det är sällan man pratar om vad man gör när man inte kommer längre i träningen. visst kan man hitta nya fokus inom träningen, men ifall man tex brinner för en viss sorts grej blir det inte samma sak.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av HopplösDeff Visa inlägg
ska man behöva suga *** för lite vägledning här ?

Senast redigerad av frys den 2023-03-26 klockan 20:54.
frys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-27, 17:19   #2
meathead
Registered User
 
meatheads avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Landet
Inlägg: 165
Tycker det under åren varit sällsynt med platåer samtidigt i alla övningar. Oftast drabbar det enskilda muskelgrupper och specifika basövningar. Största platån var för min del militärpressarna. Stagnerade totalt i ca 18 mån. Jag nötte på och 3 år senare var arbetsvikten nära den dubbla. Anser att platåer är norm och man får testa sig fram.

Åldern behöver du nog inte hänga upp dig på än på länge. Däremot finns ett säkert kort, om ökningar är ett måste. Mer mat!
__________________
_______________________________________________
"Somliga går med trasiga skor..."
meathead är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-27, 20:05   #3
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 406
Bänken gick ganska fort upp till 130. Där stod det nog still i 5 år. Sen lossnade det lite och jag fixade till slut 137,5. Men sen tog det stopp. Testade alla sätt att träna på. Blev inte skadad men blev aldrig starkare. Det hände ingenting. Mycket frustrerande.

Marklyft gick fort upp till 240. Sedan började jag med utrustning. Ökade 10-20 kg per år. När jag drog 290 så kände jag att 300 var inom räckhåll. Tränade seriöst och bra i 2 år och klarade 292,5. Sedan kom skador och jag stagnerade. Det blev aldrig 300. Också frustrerande.

Nu håller jag mer på med löpning. Har jobbat mig ner från +60 minuter på milen till 46:30 över en femårsperiod. Men det perser är snart 2 år gammalt. Så nu står jag på den platån.
Får se hur lång den platån blir.



Skickat från min SM-A127F via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-29, 11:18   #4
frys
Registered User
 
fryss avatar
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 1 852
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Bänken gick ganska fort upp till 130. Där stod det nog still i 5 år. Sen lossnade det lite och jag fixade till slut 137,5. Men sen tog det stopp. Testade alla sätt att träna på. Blev inte skadad men blev aldrig starkare. Det hände ingenting. Mycket frustrerande.

Marklyft gick fort upp till 240. Sedan började jag med utrustning. Ökade 10-20 kg per år. När jag drog 290 så kände jag att 300 var inom räckhåll. Tränade seriöst och bra i 2 år och klarade 292,5. Sedan kom skador och jag stagnerade. Det blev aldrig 300. Också frustrerande.

Nu håller jag mer på med löpning. Har jobbat mig ner från +60 minuter på milen till 46:30 över en femårsperiod. Men det perser är snart 2 år gammalt. Så nu står jag på den platån.
Får se hur lång den platån blir.
Vad var det som gjorde att ni lyckades öka efter en längre tid? Vad gjorde du för att bänken kom igång igen?

Jag tror inte riktigt det finns magiska program(såklart finns det kassa program) där ute utan mycket handlar om hur kroppen svarar på träningen kanske?

Att gå upp i vikt är inte alltid ett alternativ, det kan ju bli lite "falsk" progression. dvs ifall man bantar ner sig till vikten innan så är styrkan ändå detsamma, bulk fungerar ju i dom första åren men knappast när man tränar 10 år+
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av HopplösDeff Visa inlägg
ska man behöva suga *** för lite vägledning här ?
frys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-29, 12:40   #5
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 406
Citat:
Ursprungligen postat av frys Visa inlägg
Vad var det som gjorde att ni lyckades öka efter en längre tid? Vad gjorde du för att bänken kom igång igen?



Jag tror inte riktigt det finns magiska program(såklart finns det kassa program) där ute utan mycket handlar om hur kroppen svarar på träningen kanske?



Att gå upp i vikt är inte alltid ett alternativ, det kan ju bli lite "falsk" progression. dvs ifall man bantar ner sig till vikten innan så är styrkan ändå detsamma, bulk fungerar ju i dom första åren men knappast när man tränar 10 år+
Jag lade mer fokus på bänkpress. Lade det först i programmet. Gav mig själv ordentligt med vila mellan varje set. Full fokus på teknik och utförande i varje repetition.

I efterhand skulle jag nog inte ha varit så nitisk med att ha hälarna i backen och röven i bänken. Jag tävlade efter dom reglerna så det kändes logiskt att göra så. Men jag fick aldrig riktigt till den tekniken. Jag kunde nog ha tränat till mig mer press-styrka med lite friare utförande.

Skickat från min SM-A127F via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)