Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2023-03-17, 14:51   #3616
CalleP
Göteborg är världens bästa stad!
 
CallePs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Floda
Inlägg: 4 733
Citat:
Ursprungligen postat av QQQQQQQQQQQQQQQQ Visa inlägg
Om man är relativt vältränad med 15-20% kroppsfett. Hur rimligt/möjligt är det att vilja bli starkare (ej större nödvändigtvis) om man ligger på kalorieunderskott?
Tråkiga svaret är ju mer vältränad du är desto svårare är det. Är säkert väldigt inviduellt.
__________________
Journalen
CalleP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-18, 22:42   #3617
Luddsson
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2015
Inlägg: 667
Räcker promenader för hälsoeffekter av kondition?

Jag har löpförbud för lågt testosteron. Jag får styrketräna, men saknar löpningen. Det var liksom min frizon, men jag märker att jag blir "piggare" i vardagen av att inte löpträna så mycket. Känner mindre stress. Jag vill dock gärna ha effekter på hjärnan och så av konditionsträningen och för hjärtats skull.
Luddsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-18, 22:59   #3618
Dogmatix
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2013
Inlägg: 214
Citat:
Ursprungligen postat av Luddsson Visa inlägg
Räcker promenader för hälsoeffekter av kondition?

Jag har löpförbud för lågt testosteron. Jag får styrketräna, men saknar löpningen. Det var liksom min frizon, men jag märker att jag blir "piggare" i vardagen av att inte löpträna så mycket. Känner mindre stress. Jag vill dock gärna ha effekter på hjärnan och så av konditionsträningen och för hjärtats skull.
Nej, det är inte alls samma sak. Det finns många effekter som du bara får genom högintensiv träning. Speciellt för hjärnan, när man tänker på depression, adhd osv så är högintensiv träning att föredra.

Vem har gett dig löpförbud för att du har lågt testosteron? Låter konstigt.
Dogmatix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-19, 11:21   #3619
Luddsson
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2015
Inlägg: 667
Läkare. Testosteronet kan bero på för lite energi över lång tid. Löpningen skapar utgift -> otillräckligt intag stressar.
Luddsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-19, 12:48   #3620
EnergiÖverskott
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 1 445
Luddsson, i ditt fall är det absolut bästa du kan göra att nöja dig med promenader ett tag framöver. Läk kroppen och få tillbaka hälsan innan du börjar löpträna igen. När kroppen är i fas, har en bra näringsstatus och hyfsat i hormonell balans så kan du ta tag i det igen. Du gör klokast i att lyssna på vården och inte vad någon annan träningsfanatiker som är semiätstörd (som de absolut flesta inklusive mig på detta forum är) här på internet.
EnergiÖverskott är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-19, 13:32   #3621
Dogmatix
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2013
Inlägg: 214
Citat:
Ursprungligen postat av Luddsson Visa inlägg
Läkare. Testosteronet kan bero på för lite energi över lång tid. Löpningen skapar utgift -> otillräckligt intag stressar.
Ok, jag kan inte dina medicinska historik och ska då heller inte ge medicinska råd. Men det ska vara tydligt att undvika konditionsträning är inte ett sätt man behandlar lågt testosteron. Förhoppningsvis menar din läkare att detta är en tillfällig restriktion. Otillräckligt kaloriintag botas med fördel av att öka kalorierna, inte att undvika konditionsträning. Sen vet jag ju inte vilken nivå du har konditionstränat på heller, om du har varit ätstörd så har du kanske haft en osund konditionsträning också? Att springa maraton varje dag är ju inte direkt sunt heller, men en timmes konditionsträning någon dag i veckan är bra för kropp och knopp, speciellt om det har varit något du verkligen har tyckt om.
Dogmatix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-19, 13:43   #3622
Luddsson
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2015
Inlägg: 667
Jag har sprungit ca nio timmar i veckan. när man sitter på röven på kontoret hela dagarna är detett livselixir. Nu springer jag 8 km ca 3-4 ggr i veckan för att trappa ner. Men egentligen ska jag inte springa alls.
Luddsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-19, 14:01   #3623
Dogmatix
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2013
Inlägg: 214
Citat:
Ursprungligen postat av Luddsson Visa inlägg
Jag har sprungit ca nio timmar i veckan. när man sitter på röven på kontoret hela dagarna är detett livselixir. Nu springer jag 8 km ca 3-4 ggr i veckan för att trappa ner. Men egentligen ska jag inte springa alls.
9 timmar i veckan är definitivt mycket. Du måste lära dig kunna göra saker med måtta. Att 9 timmar är för mycket behöver inte resultera i att du slutar helt. 8km 3-4ggr i veckan är på en mer normal nivå, även om det också är ganska mycket för många. Hård konditionsträning sänker testosteronnivåerna kort efter. Om man springer och tar ut sig totalt så kan man mäta lägre nivåer dagen efter. Om man kroniskt springer mycket hela tiden så skulle det kanske kunna leda till en kronisk sänkning. Kroppen måste få tid att återhämta sig.

Senast redigerad av Dogmatix den 2023-03-19 klockan 14:04.
Dogmatix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-20, 11:00   #3624
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 265
Mike Israetel rekommenderade i en video att man bör fokusera på sina svaga delar genom att träna dem hårt och oftare och ta ett steg tillbaka på de muskelgrupper som är okay. Han menade att kroppen förmodligen inte har resurser nog att bygga hela kroppen på ett optimalt sätt om man t ex kör alla muskelgrupper 2-3 ggr i veckan.
Tankar kring det?
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-20, 21:28   #3625
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 622
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Joe Visa inlägg
Mike Israetel rekommenderade i en video att man bör fokusera på sina svaga delar genom att träna dem hårt och oftare och ta ett steg tillbaka på de muskelgrupper som är okay. Han menade att kroppen förmodligen inte har resurser nog att bygga hela kroppen på ett optimalt sätt om man t ex kör alla muskelgrupper 2-3 ggr i veckan.
Tankar kring det?
Ptja, har man redan tex grova ben men smala armar och inte vill tokbulka så är det nog vettigt att bara underhålla benen och lägga större krut på armar. Det kostar att ligga på topp i allt.
Själv kör jag rätt mycket ben mot resten men det är för de släpar genetiskt och ena axeln inte tål just något.
__________________
ᕦ( ˘ᴗ˘ )ᕤ
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-24, 20:56   #3626
Andreas85
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2014
Inlägg: 50
Är det tillräckligt med volym om man kör över/under varannandag?

Exempelvis:

Måndag - Över

Onsdag - Under

Fredag - Över

Söndag - Under

Tisdag - Över

osv.
Andreas85 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-24, 21:07   #3627
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 061
Citat:
Ursprungligen postat av Andreas85 Visa inlägg
Är det tillräckligt med volym om man kör över/under varannandag?

Exempelvis:

Måndag - Över

Onsdag - Under

Fredag - Över

Söndag - Under

Tisdag - Över

osv.
Volym går inte svara på för du inte skriver antal övningar och sets.

Jag tror du menar frekvens. Du tränar respektive pass var fjärde dag, vilket blir 1.75 gånger per vecka per muskelgrupp. Låter ganska rimligt men förmodligen inte optimalt.

Senast redigerad av 1x0 den 2023-03-24 klockan 21:09.
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-24, 21:14   #3628
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 265
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Ptja, har man redan tex grova ben men smala armar och inte vill tokbulka så är det nog vettigt att bara underhålla benen och lägga större krut på armar. Det kostar att ligga på topp i allt.
Själv kör jag rätt mycket ben mot resten men det är för de släpar genetiskt och ena axeln inte tål just något.
Hm. Något att fundera på. Märker du att resurserna istället går till benen jämfört med tidigare? Hur ser programmet ut för dig?

Jag lider av att överkroppen får bättre respons på träningen än vad benen gör. Min fru tyckte häromdagen att jag borde träna benen mer. Så där fick jag det svart på vitt även om misstanken smög sig på innan. Kanske får fila på att börja köra 1~1 1/2 pass överkropp och 2-3 pass ben (blandat tungt och lätt).
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-30, 19:32   #3629
Sisyfos1234
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2023
Inlägg: 3
Jag är kvinna, 30 år, 155cm, 62kg. Lite muskler, mycket fett.
Vill bygga muskler, i slutändan även gå ner i fett.
Tränat i ca 45 dagar. Undrar om jag gör rätt med mitt träningsschema, om jag borde lägga till nått, ta bort nått. Något ni ser som jag borde tänka på etc. Alla råd och hjälp mottages. Hör är jag just nu:

chest press 20kg
shoulder press 11-16kg (snart uppe i 16 kg)
leg curl 25kg
leg extension 20-25kg (snart uppe i 25kg)
glute press 23kg
Vertical row 32kg
sitting leg press 50kg

Set:2
Reps: 10 (x3) 30s vila mellan reps

Senast redigerad av Sisyfos1234 den 2023-03-30 klockan 19:34.
Sisyfos1234 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-04-04, 13:59   #3630
Sisyfos1234
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2023
Inlägg: 3
Oj blir tydligen 6 set eftersom jag kör 3x30 x2
Sisyfos1234 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)