Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2023-03-13, 09:59   #16
CalleP
Göteborg är världens bästa stad!
 
CallePs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Floda
Inlägg: 4 727
Citat:
Ursprungligen postat av te1on Visa inlägg
Hämmas muskeluppbyggnaden mycket av att köra ca 90 minuter lågintensiv cardio direkt efter styrketräning?
Tar bara en proteinshake emellan.
Antagligen inte mycket eftersom det är lågintensivt, säkert lugnt annars med. Men gör det du gillar bara och tänk inte så mcket, gillar du köra cardio efteråt kör det. I långa loppet är det bättre att köra saker du tycker är roligt eller någorlunda iaf, annars äre lätt man slutar.
__________________
Journalen
CalleP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-14, 12:41   #17
dluddeckens
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 822
Citat:
Ursprungligen postat av buff8686 Visa inlägg
Tack för ditt svar!
Försöker deffa till mig, känns som jag har en del muskler men en del fett som jag vill bli av med så försöker fokusera mera på maten. Tycker dock jag inte äter jättemånga kalorier, iaf inte under vardagen, men på helger kan det bli mer och en del alkohol. Är 170 och väger ca 96kg. Har alltid varit lite bitig men vill få mer konturer nu. Tränar såsom ovan med mål som 3ggr/v. Äter ungefär som jag skrev i forumet "Vad har du ätit idag" mån-fredag och kör "fasta" i ca 14h (kl18-kl08), men händer inte så mkt med vikten. Kör äppelcider vinäger på kvällen som ska minska insulinet inför fastan och påskynda den. Mat idag tex:
Frukost - 1dl havregryn med lite mjölk och proteinpulver och blåbär.
Lunch - Halva tallriken sallad, resten kött och kolhydrat.
Middag - Ris och färs.
Dricker ca 4-5 l vatten per dag. Kaffe. Inget mer än så. Inget mellan måltider.
Blir galen ibland hehe.
Sorry om jag avviker från tråden men ville skriva och kanske få råd av dig/någon.
Tack

Att dricka en större mängd vatten gör mest att du behöver gå på toa oftare. Räcker att du dricker när du är törstig, om du är frisk i övrigt.

Om du inte tycker viktnedgången, hade jag minskat på kalorierna du petar i dig, lättast är att minska på kolhydraterna.

Rör dig mer, var inte rädd för cardio, musklerna rinner inte av dig för du tränar cardio. Det sämsta man kan göra ur muskelhänseende är att vara helt inaktiv.
dluddeckens är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-14, 14:52   #18
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 971
Citat:
Ursprungligen postat av dluddeckens Visa inlägg
Att dricka en större mängd vatten gör mest att du behöver gå på toa oftare. Räcker att du dricker när du är törstig, om du är frisk i övrigt.
Bra råd för gemene man, men om man tränar, idrottar eller rör på sig så har man mycket att hämta av att vara hydrerad.

https://us.humankinetics.com/blogs/e...on-performance

Citat:
Exercise performance is impaired when an individual is dehydrated by as little as 2% of body weight. Losses in excess of 5% of body weight can decrease the capacity for work by about 30% (Armstrong et al. 1985; Craig and Cummings 1966; Maughan 1991; Sawka and Pandolf 1990).
Som sagt, har du ett kontorsarbete och efter du lämnat jobbet så åker du hem och sätter dig i soffan så behöver du ju inte bry dig om du har 30% mindre arbetskapacitet, det behövs inte i alla fall. Ska du däremot dra och träna...
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-14, 15:50   #19
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 869
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Bra råd för gemene man, men om man tränar, idrottar eller rör på sig så har man mycket att hämta av att vara hydrerad.

https://us.humankinetics.com/blogs/e...on-performance



Som sagt, har du ett kontorsarbete och efter du lämnat jobbet så åker du hem och sätter dig i soffan så behöver du ju inte bry dig om du har 30% mindre arbetskapacitet, det behövs inte i alla fall. Ska du däremot dra och träna...
Ja fast dehydrering av 2% är rätt mycket, väger du 50kg så är det 1l vatten för lite, väger du 75kg så är det 1,5l vatten för lite osv, alltså bör du känna törst innan du når till en dehydrering av 2%.
__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!
CoKEmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-14, 15:57   #20
dluddeckens
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 822
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Bra råd för gemene man, men om man tränar, idrottar eller rör på sig så har man mycket att hämta av att vara hydrerad.

https://us.humankinetics.com/blogs/e...on-performance



Som sagt, har du ett kontorsarbete och efter du lämnat jobbet så åker du hem och sätter dig i soffan så behöver du ju inte bry dig om du har 30% mindre arbetskapacitet, det behövs inte i alla fall. Ska du däremot dra och träna...
"Losses in excess of 5% of body weight can decrease the capacity for work by about 30%"

Vara 5% av min kroppsvikt dehydrerad - det är rejält mycket!

Klart jag druckit extra vatten när jag kört ex göteborgsvarv eller vätternrundan, men att bälja 4-5 liter vatten (som trådskaparen antydde) för att köra lite gym och tillhörande cardio.
dluddeckens är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-14, 16:58   #21
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 971
Citat:
Ursprungligen postat av CoKEmaN Visa inlägg
Ja fast dehydrering av 2% är rätt mycket, väger du 50kg så är det 1l vatten för lite, väger du 75kg så är det 1,5l vatten för lite osv, alltså bör du känna törst innan du når till en dehydrering av 2%.
Det börjar ju självklart tidigare än så.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-15, 07:29   #22
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 869
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Det börjar ju självklart tidigare än så.
Nja, din quote säger ju;

"Exercise performance is impaired when an individual is dehydrated by as little as 2% of body weight."

Sen vid 5% är det 30% sämre prestationsförmåga.
Står inget om att det sker någon försämring vid t ex 1% dehydrering.
Litteratur som jag har säger också att det är vid 2% man börjar märka skillnad.
__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!
CoKEmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-15, 09:04   #23
sjövärdig
Registered User
 
sjövärdigs avatar
 
Reg.datum: Jan 2019
Inlägg: 355
Citat:
Ursprungligen postat av buff8686 Visa inlägg
Tack för ditt svar!
Försöker deffa till mig, känns som jag har en del muskler men en del fett som jag vill bli av med så försöker fokusera mera på maten. Tycker dock jag inte äter jättemånga kalorier, iaf inte under vardagen, men på helger kan det bli mer och en del alkohol. Är 170 och väger ca 96kg. Har alltid varit lite bitig men vill få mer konturer nu. Tränar såsom ovan med mål som 3ggr/v. Äter ungefär som jag skrev i forumet "Vad har du ätit idag" mån-fredag och kör "fasta" i ca 14h (kl18-kl08), men händer inte så mkt med vikten. Kör äppelcider vinäger på kvällen som ska minska insulinet inför fastan och påskynda den. Mat idag tex:
Frukost - 1dl havregryn med lite mjölk och proteinpulver och blåbär.
Lunch - Halva tallriken sallad, resten kött och kolhydrat.
Middag - Ris och färs.
Dricker ca 4-5 l vatten per dag. Kaffe. Inget mer än så. Inget mellan måltider.
Blir galen ibland hehe.
Sorry om jag avviker från tråden men ville skriva och kanske få råd av dig/någon.
Tack
Din mängd kalorier matchar inte precis din längd/vikt, oavsett om det är 30 kg muskler eller fett du har "extra". Du väger ju väldigt mycket för någon på 170 cm. Eller är det någon form av bantning du pysslar med?
sjövärdig är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)