Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Styrkesport > Allmänt - Styrkelyft

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-07-06, 12:54   #16
Borganet
Banned User
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 21
Citat:
Ursprungligen postat av stevebc Visa inlägg
Jaså. Ja, då är du väldigt seg. Jag är motsatsen, rätt explosiv (iaf i bänkpress). Skiljer nog 10-15kg mellan min 3RM och min 1RM och då är jag ändå svag i bänkpress.

Klarar du av serien du skrev så kör på det. Ger det inte resultat så kan du testa att öka volymen och sänka intensiteten.
Okej, men jag är inte heller stark i bänkpress, inte om man går efter internetresultat i alla fall, och inte om man går efter mitt senaste års icke-ökningar av max 1rm. Det är något fel på mig känns det som, folk tror att man är stark. "Hur många gjorde du på den vikten?" "Tja, en åtta!" "Men vad fan, höj tio kilo då!" Så blir det noll repetioner. Helsjukt.

Jag har i och för sig hört att det är dåligt att köra ettor om man vill öka i styrka, men det kankse går ett tag? Kan jag köra det programet två dagar i veckan? Lederna kanske tar stryk?

Ja, eller så ökar jag volymen och sänker intensiteten endast något, men minskar frekvensen.
Borganet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-06, 12:55   #17
Lajne
Registered User
 
Lajnes avatar
 
Reg.datum: Apr 2007
Ort: Lund
Inlägg: 561
En bra anledning att träna något sådant som bulgaren är just att det lägger i princip all den jobbiga träningen i zonen 1-3 reps; möjligen att 4an också är jobbig ibland. Därmed gör det dig efter ett tag explosivare; jag vill minnas att jag efter två månader faktiskt tyckte att en 8a på 60% av 1RM började bli rätt jobbigt, till skillnad från normalt sett när jag fixar en på 80% av 1RM eller lite till. Det är helt enkelt ett bra sätt för folk som inte har tränat för maxstyrka tidigare att komma in i och bli mer anpassad till den typen av träning.
Lajne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-06, 12:58   #18
stevebc
Registered User
 
stevebcs avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 6 570
Du måste sänka repsintervallet om du ska öka i maxstyrka. 8+ reps är värdelöst för 1RM-styrkan. Bulgaren är bra på det sättet. Andra program som fokuserar på få reps är t ex MM2k och sheiko. Dessa tre jag talar om har gett mig mina största ökningar i bänkpress (90-100 med bulgaren, 100-110 med mm2k och 110-120 med sheiko typ).
__________________
Journalen: Vägen mot 670 i klassisk styrkelyft | 217,5-142,5-270 | 630
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Vuxna människor slänger sig på marken och håller sig över smalbenet som de bögigaste av italienska fotbollsspelare över att en halvfull dansk rispat lite blyerts i en tidning.
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel Visa inlägg
Du kan likna "det moderna samhället" vid "the Borg" och att alla kommer att bli assimilerade
stevebc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-06, 13:01   #19
Borganet
Banned User
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 21
Citat:
Ursprungligen postat av Lajne Visa inlägg
En bra anledning att träna något sådant som bulgaren är just att det lägger i princip all den jobbiga träningen i zonen 1-3 reps; möjligen att 4an också är jobbig ibland. Därmed gör det dig efter ett tag explosivare; jag vill minnas att jag efter två månader faktiskt tyckte att en 8a på 60% av 1RM började bli rätt jobbigt, till skillnad från normalt sett när jag fixar en på 80% av 1RM eller lite till. Det är helt enkelt ett bra sätt för folk som inte har tränat för maxstyrka tidigare att komma in i och bli mer anpassad till den typen av träning.
Men sådana som har tränat för maxstyrka innan då och snabbt börjat backa?
Borganet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-06, 13:05   #20
Borganet
Banned User
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 21
Citat:
Ursprungligen postat av stevebc Visa inlägg
Du måste sänka repsintervallet om du ska öka i maxstyrka. 8+ reps är värdelöst för 1RM-styrkan. Bulgaren är bra på det sättet. Andra program som fokuserar på få reps är t ex MM2k och sheiko. Dessa tre jag talar om har gett mig mina största ökningar i bänkpress (90-100 med bulgaren, 100-110 med mm2k och 110-120 med sheiko typ).
Jo det håller jag med om 8+ är väl inte precis det man ska satsa på i det här fallet.

Mitt mål är att gå från 90 kilo till 100, jag har för snart ett år sedan en gång gjort en singel på 95 kilo, så det känns verkligen konstigt att jag ännu inte är på 100.

MM2k går inte av vissa skäl, dessutom vill jag kunna göra ökningarna själv utan negativa lyft och en ständig passare på varej rep.

Men nu vet jag ju inte. Bulgaren känns märklig att värma upp till. Jag blir snabbt utbränd av kombinationen volym och frekvens. Jag tycker inte alls att det är jobbigt att köra en trea på en bit under max, men höj med nån ynka procent så orkar jag knappt en trea. Tillexempel.

Vågar man köra mitt program 2 gånger i veckan, eller sliter det för mycket på lederna?

Ettor är väl inte bra för att bygga styrka? Det är väl 3-5 som egentligen gäller?
Borganet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-06, 13:14   #21
Borganet
Banned User
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 21
Kan tidigare axelluxationer gjort att man har blivit svagare än vad man annars skulle ha varit i bänk? periodvis får jag ont av tung bänkpress nämligen.
Borganet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-03, 12:23   #22
Carolinew
Kolozzeums hjältinna.
 
Carolinews avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Ort: Linköping
Inlägg: 3 931
Blev lite fundersam över det här schemat, hur länge kör man det egentligen? Det blir ju ingen progression alls då man ligger och kör på exakt samma vikter, set och reps på vartenda pass?
__________________
I'm nobody. Nobody's perfect.
Carolinew är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-04, 12:11   #23
Damien Thorne
Ondskefullt omen
 
Damien Thornes avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Umeå, Tenton City
Inlägg: 9 075
Citat:
Ursprungligen postat av Carolinew Visa inlägg
Blev lite fundersam över det här schemat, hur länge kör man det egentligen? Det blir ju ingen progression alls då man ligger och kör på exakt samma vikter, set och reps på vartenda pass?
Tror inte det finns nån riktig anvisning till hur man ska köra. Den lapp som hänger på vissa gym visar enbart hur man kör på ett pass.

Men ett förslag är att skriva in 5-10kg mindre än man maxar och sen höja 2.5kg i veckan tills man inte inte orkar alla reps. Då vilar man några dagar och börjar om cykeln från början fast 2.5kg-5kg tyngre än första cykeln.
__________________
MM2K och bänkpressprogram
Damien Thorne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-01-28, 15:24   #24
Tonchan77
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2022
Inlägg: 2
Funkar gör den ökar stadigt.
Tonchan77 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)