Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2023-03-29, 12:44   #16
Kraftsportis1
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2022
Inlägg: 69
Citat:
Ursprungligen postat av bojje_89 Visa inlägg
Utveckla gärna.
Tror ovanstående talare syftar på att det verkar gå rätt mycket tid till att analysera och pussla med det som från början iallafall verkade vara ett upplägg med ambitionen simplifiera så långt som möjligt för att spara pengar.

I min mening är du good to go, det kanske inte är ett recept på att bli 110 år gammal att käka kosten du föreslår i resten av livet, men under en diskret tidsperiod är det inget att nojja över. Du missar lite på RDI på vitaming A/D/E men komplettera med multivitamintillskott och utvärdera om du börjar må skit så blir det säkert finemang

Angående att du skulle tappa vitamin c på att koka broccolin är det inget du behöver oroa dig över - visst tappar du lite på att koka skiten men på 500g i dagsintag landar du ändå på en multipel av RDI, oavsett om den är frusen eller inte.

Senast redigerad av Kraftsportis1 den 2023-03-29 klockan 12:51.
Kraftsportis1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-04-01, 16:29   #17
Korken69
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2022
Inlägg: 32
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Om du äter 6 ägg om dagen behöver du inte komplettera med Omega 3.
Kvarg är inte så billigt om man ser till protein per krona (PPK); se om det finns kampanj på billigt kött så får du samma om inte bättre PPK.
Jag hade också försökt att äta något annat än broccoli, om du inte hittar en väldigt billig fryst variant. Morot, vitkål och liknande kan vara väldigt billigt när det är säsong för att spara ännu mer pengar (och få lite variation i dina mikros).
Lite off topic men är nyfiken på påståendet att kvarg inte är så billigt PPK. Jag har alltid tänkt att det är löjligt prisvärt om man jämför med även de billigare köttstyckena, ICA Basic Kvarg kostar 30kr/kg ordinariepris på min lokala butik och då får man 110g protein/kg. Vad ska man köpa istället om man vill ha en billig och bra proteinkälla?
Korken69 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-04-04, 20:01   #18
söderkisen
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2020
Inlägg: 128
Kvarg är definitivt en av de billigare proteinkällorna (med fullvärdigt protein).
Behöver i s f vara kött under 60 kr kg för att konkurrera med kvargen (utifrån generalisering att kött innehåller 20 g protein / 100 g).
söderkisen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-04-05, 09:21   #19
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Citat:
Ursprungligen postat av Korken69 Visa inlägg
Lite off topic men är nyfiken på påståendet att kvarg inte är så billigt PPK. Jag har alltid tänkt att det är löjligt prisvärt om man jämför med även de billigare köttstyckena, ICA Basic Kvarg kostar 30kr/kg ordinariepris på min lokala butik och då får man 110g protein/kg. Vad ska man köpa istället om man vill ha en billig och bra proteinkälla?
Ah, jag tänkte inte på ICA Basic. Lindahls ligger ju runt 45 kr kilot, men med ICA Basic kommer man undan billigare, såklart.
Tänkte mest på variationen, att man inte behöver äta som en kyrkråtta bara för att leva billigt.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-04-05, 15:47   #20
Flem
Registered User
 
Flems avatar
 
Reg.datum: Sep 2016
Inlägg: 286
Citat:
Ursprungligen postat av bojje_89 Visa inlägg
Som ett led i att hantera bland annat ökade levnadskostnader funderar jag på om man "klarar sig" på att bara äta proteingröt och broccoli. Gröten består av:
2 dl fiberberikade havregryn
4 dl vatten
2 ägg
1 dl whey
+ 1 dl mjölk
?

Gröt fyra gånger/dag, samt 500 g broccoli spritt över måltiderna.
+ Omega 3.

Jag väger 108 kg fördelat på 183 cm. Skulle gärna gå ner en del i (fett)vikt. Tränar PPL 4-5 gånger/vecka.

Några synpunkter?

Tack på förhand
Oscar
En hälsoskadlig kost bristfällig på näring men som i alla fall kommer att mätta kistan.
Flem är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-04-05, 15:54   #21
EnergiÖverskott
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 1 445
Citat:
Ursprungligen postat av Flem Visa inlägg
En hälsoskadlig kost bristfällig på näring men som i alla fall kommer att mätta kistan.
Hade varit intressant att läsa ett par dagars kost av dig, Flem. Gillar mycket hur du resonerar kring kost och håller ofta med, om än inte i allt. Är nyfiken på hur du själv äter.
EnergiÖverskott är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-04-05, 19:13   #22
bojje_89
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 84
Citat:
Ursprungligen postat av Flem Visa inlägg
En hälsoskadlig kost bristfällig på näring men som i alla fall kommer att mätta kistan.
Vill du utveckla och kanske komma med lite konstruktiv kritik?
bojje_89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-04-07, 10:05   #23
Flem
Registered User
 
Flems avatar
 
Reg.datum: Sep 2016
Inlägg: 286
Citat:
Ursprungligen postat av bojje_89 Visa inlägg
Vill du utveckla och kanske komma med lite konstruktiv kritik?
På papperet får du i dig allt i näringsväg (RDI) enligt en vanlig näringstabell, förutom vitamin D. Jag förutsätter då att du lever i Sverige under vinterhalvåret och därmed inte får i dig vitaminet med hjälp av solen.

Du utesluter också kött vilket leder till att du inte får i dig en rad olika näringsämnen, bland annat kreatin, som uteslutande finns i kött och som inte finns listade i näringstabeller.

Därtill innehåller ägg, havre och broccoli en massa järn men samtidigt innehåller havre fytater, vilka binder till mineraler såsom järn, zink och magnesium och hämmar upptaget av dessa i tarmen. Denna blockering får du alltså vid varje måltid eftersom du vid varenda en av dessa käkar gröt.

Broccoli innehåller goitrogener som hämmar sköldkörtelns upptag av jod. Ett halvt kilo broccoli per dag låter oroväckande mycket oavsett tillagningsform.

Vill du äta snålt men samtidigt bevara samma anda som denna kost, alltså inkluderande av kolhydrater och uteslutning av kött, så rekommenderar jag ägg och potatis. Mjölk kan du också dricka. Så får du i dig allt som din kost ger, inklusive vitamin D, utan en massa dumma ämnen från växter som stör näringsupptaget i kroppen.
Flem är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-04-07, 12:16   #24
bojje_89
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 84
Citat:
Ursprungligen postat av Flem Visa inlägg
På papperet får du i dig allt i näringsväg (RDI) enligt en vanlig näringstabell, förutom vitamin D. Jag förutsätter då att du lever i Sverige under vinterhalvåret och därmed inte får i dig vitaminet med hjälp av solen.

Du utesluter också kött vilket leder till att du inte får i dig en rad olika näringsämnen, bland annat kreatin, som uteslutande finns i kött och som inte finns listade i näringstabeller.

Därtill innehåller ägg, havre och broccoli en massa järn men samtidigt innehåller havre fytater, vilka binder till mineraler såsom järn, zink och magnesium och hämmar upptaget av dessa i tarmen. Denna blockering får du alltså vid varje måltid eftersom du vid varenda en av dessa käkar gröt.

Broccoli innehåller goitrogener som hämmar sköldkörtelns upptag av jod. Ett halvt kilo broccoli per dag låter oroväckande mycket oavsett tillagningsform.

Vill du äta snålt men samtidigt bevara samma anda som denna kost, alltså inkluderande av kolhydrater och uteslutning av kött, så rekommenderar jag ägg och potatis. Mjölk kan du också dricka. Så får du i dig allt som din kost ger, inklusive vitamin D, utan en massa dumma ämnen från växter som stör näringsupptaget i kroppen.
Tack för ett utförligt svar. Vilka ”hälsoskadliga” symptom kan jag räkna med genom att äta denna kost under en längre period? (Är nu inne på nionde dagen. Än så länge känner jag mig inte mer sliten än man kan förvänta sig av att äta för lite.)
Notera att jag äter proteingröten tre av dagens fem mål - de andra består av totalt 1000 g kvarg. Vet inte om dina synpunkter är lika aktuella för den reviderade versionen(?)
Multivitamin tar jag vid morgonkaffet 07:30. Vet inte om även dessa mineraler absorberas av havrets fytater, då proteingröten för första gången intas dagligen två timmar senare(?)
Sedan jag såg din post har jag börjat med kreatin i pulverform.
Återigen, tack för en pedagogisk förklaring.
bojje_89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-04-07, 14:43   #25
Flem
Registered User
 
Flems avatar
 
Reg.datum: Sep 2016
Inlägg: 286
Citat:
Ursprungligen postat av bojje_89 Visa inlägg
Vilka ”hälsoskadliga” symptom kan jag räkna med genom att äta denna kost under en längre period?
Citat:
Ursprungligen postat av bojje_89 Visa inlägg
Notera att jag äter proteingröten tre av dagens fem mål - de andra består av totalt 1000 g kvarg.
Du får fortfarande i dig merparten av järn, zink och magnesium via grötmålen och därmed försämras upptaget av dessa. Ett kilo kvarg ger dig 7% RDI för järn, 40% för zink och 29% för magnesium. Järnbrist kan bland annat yttra sig genom trötthet eller sämre fysisk prestationsförmåga.

Ett halvt kilo broccoli kommer, som jag skrev tidigare, påverka jodupptaget negativt. Har man brist på jod kan man få en svullnad i halsen (struma) eftersom sköldkörteln sväller i försök att ta upp mer jod. Man kan också bli trött, få magproblem och få kalla händer och fötter. Utseendet kan även påverkas av jodbrist genom att man får torr hud, tappar hår på huvudet och att ögonbrynen tunnas ut.
Citat:
Ursprungligen postat av bojje_89 Visa inlägg
Multivitamin tar jag vid morgonkaffet 07:30. Vet inte om även dessa mineraler absorberas av havrets fytater, då proteingröten för första gången intas dagligen två timmar senare(?)
Svårt att säga utan att veta innehållet av kosttillskottet. Men vissa av vitaminerna är fettlösliga (A, D, E, K) och kommer därför att tas upp sämre på fastande mage.
Citat:
Ursprungligen postat av bojje_89 Visa inlägg
Sedan jag såg din post har jag börjat med kreatin i pulverform.
Minns jag rätt tillverkar kroppen mellan 1 och 2 gram kreatin per dag. För att i längden bli mätt på kreatin ska egenproduktionen och konsumtionen tillsammans bli cirka 6 gram. Äter man runt 1 kilo kött om dagen blir man mätt på kreatin. Äts det inget kött alls kan man alltså inta 4-5 gram kreatin om dagen för att bli mätt. Mejeriprodukter innehåller en låg mängd kreatin men dricker du 1 liter mjölk blir det ändå typ 1 gram. Jag kan ha lite fel omkring detta då det är taget ur minnet och jag har inte uppdaterat mig på ett tag.
Flem är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-04-07, 15:59   #26
bojje_89
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 84
Citat:
Ursprungligen postat av Flem Visa inlägg
Du får fortfarande i dig merparten av järn, zink och magnesium via grötmålen och därmed försämras upptaget av dessa. Ett kilo kvarg ger dig 7% RDI för järn, 40% för zink och 29% för magnesium. Järnbrist kan bland annat yttra sig genom trötthet eller sämre fysisk prestationsförmåga.

Ett halvt kilo broccoli kommer, som jag skrev tidigare, påverka jodupptaget negativt. Har man brist på jod kan man få en svullnad i halsen (struma) eftersom sköldkörteln sväller i försök att ta upp mer jod. Man kan också bli trött, få magproblem och få kalla händer och fötter. Utseendet kan även påverkas av jodbrist genom att man får torr hud, tappar hår på huvudet och att ögonbrynen tunnas ut.
Svårt att säga utan att veta innehållet av kosttillskottet. Men vissa av vitaminerna är fettlösliga (A, D, E, K) och kommer därför att tas upp sämre på fastande mage.
Minns jag rätt tillverkar kroppen mellan 1 och 2 gram kreatin per dag. För att i längden bli mätt på kreatin ska egenproduktionen och konsumtionen tillsammans bli cirka 6 gram. Äter man runt 1 kilo kött om dagen blir man mätt på kreatin. Äts det inget kött alls kan man alltså inta 4-5 gram kreatin om dagen för att bli mätt. Mejeriprodukter innehåller en låg mängd kreatin men dricker du 1 liter mjölk blir det ändå typ 1 gram. Jag kan ha lite fel omkring detta då det är taget ur minnet och jag har inte uppdaterat mig på ett tag.
Fan, vet inte om det beror på 1) inbillning, 2) att jag sovit dåligt p.g.a. småbarn eller 3) att jag nyss genomfört ett tungt benpass…jag känner mig lite hängig.
Såvitt jag tolkar dina inlägg är det bara en tidsfråga innan jag börjar få problem av den här kosten. Men det är ju så jävla smidigt - och billigt!
bojje_89 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)