Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-03-25, 13:40   #4141
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av Lennix Visa inlägg
Det är så härligt när det gör det. Du har flyt i löpningen nu!
Har löpvästen kommit?
Ja, får åtminstone till ett bra pass/vecka Får jag ordning på matthetsproblemen så kommer det att bli fler.

Den är visst framme imorgon!
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-03-25, 18:55   #4142
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
25/3 - Pass 2

Löpning
3,5 km, 5:39-tempo

Blev sugen på en runda till p.g.a. vädret. Solen hade dock hunnit gå ned och det blev väl inte riktigt lika härligt som jag tänkt mig

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-03-25, 19:53   #4143
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
25/3 - Pass 3

Bänkpress
120x3
120x3
110x3
110x3

Knäböj
120x3
130x3
140x3
130x3

Press
60x5
65x5
70x1

Helt ok. Hoppas verkligen att det blir några styrkepass den här veckan.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-03-26, 12:26   #4144
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Man blir ju inte osugen på att löpa direkt. Jävlar vad det har vänt!

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-03-26, 20:01   #4145
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
26/3

Bänkpress
120x1

Marklyft
200x8

Biceps
3 set

Bara det viktigaste...

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-03-26, 20:22   #4146
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 072
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
26/3

Bänkpress
120x1

Marklyft
200x8

Biceps
3 set

Bara det viktigaste...

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
En 8 på 200 asså!
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-26, 20:33   #4147
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av Lennix Visa inlägg
En 8 på 200 asså!
Jajamen, kände för reps! Tänkte först amrap på 180 men kändes lite väl jobbigt så bytte i sista stund.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-03-27, 15:06   #4148
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Jag har funderat på det här med att jag kan känna lite frustration över att jag inte med 100 % säkerhet skulle slå min miltid från i fjol, trots att jag generellt känner mig som en betydligt starkare löpare idag. Om vi bortser från de uppenbara hindren i att jag väger 2-3 kg mer idag samt hade ett en månad långt uppehåll i december(och trots detta mer eller mindre är i mitt bästa slag nu) så gjorde jag ju i princip inget för att gå framåt konditionsmässigt efter Göteborgsvarvet. Det var bekväma milar och lugna långpass stup i kvarten. Jag ska absolut vara lite irriterad över att jag tog argumenten för volym>kvalitet för bokstavligt och glatt proklamerade för mina kompisar att hårda konditionspass inte var något för mig. Det var den bekväma vägen att gå. Jag tror dock inte att jag ska underskatta att jag gjorde som jag gjorde. Det fick mig att fokusera på volymen och distansen vilket jag kan skörda frukterna av nu. Och i ett stort perspektiv kan man ju se mina två löpår som ett år med fokus kondition och ett med fokus volym. Nu implementerar jag bägge. Det är ju svinbra och kommer med 100 % säkerhet resultera i ett fint pb på t.ex. LL i höst. Hade jag tvingat mig själv att springa snabbt ofta så hade kanske resultatet blivit annorlunda och negativt.

Kontentan är att det är orimligt av mig att känna viss besvikelse över att inte sju veckors bra löpträning har resulterat i att jag idag krossar allt jag gjorde för ett år sedan och att jag heller inte ska gräma mig över att jag var så bekväm 2018 eftersom att det tillät mig att fokusera helt på ett annat viktigt område.

Låt oss vara ärliga, hade jag gjort sub 20 på femman på 91-92 kg kv efter bara ~1,5 månaders kvalitetsträning så hade det varit för bra för att vara sant. Med 5-6 kg kvar att tappa och flera månader till med riktigt bra träning så hade jag ju haft klart under 40 min på milen framför mig i sommar. Och det är ju inte rimligt.

Det är lite kul att reflektera över sådant här då det som var en absolut sanning för bara någon vecka sedan("vilket slöseri att inte köra tempo varje vecka under 2018"/"det är katastrof att jag ska behöva kämpa för att nå sub 20") förefaller nu som tankar från en testosteronstinn otålig tonåring. Sen är det ju inte bara till ondo, det har ju fått mig att lägga på ett kol för att snabbt ta mig till "var jag borde vara".
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-03-27, 15:17   #4149
nisse1976
Registered User
 
nisse1976s avatar
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 679
Man får inte glömma bort att tänka på vad den träning man gjort faktiskt också medför, och inte bara vara den inte medför.
Mer långpass och volym har ju istället gjort dig bättre rustad för Island och både upplevelsen att springa det loppet och kicken när du klarat det tror jag kommer vara större än om du slår ditt PB på milen!
nisse1976 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-27, 15:24   #4150
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Med inlägget ovan i beaktning så tror jag att jag ska införa tempopass lite oftare. Inte bara försöka köra så många kilometrar som möjligt i sub 4-tempo. Typ tröskeltempo och sex-åtta km i distans. De passen ger något som intervallerna inte ger i.o.m. att det blir obruten, längre och jämnare löpning samtidigt som det erbjuder lite välkommen variation. Det är dessutom en härlig känsla att "gå i mål" efter närmare milen i bra tempo.

Faktum är att det just nu är så kul med den snabba löpningen att jag har funderat på att köra ett tempopass och ett intervallpass varje vecka. Kruxet är bara att få ihop det med totalvolymen som fr.o.m. nästa vecka inte ska understiga 50K. Känns inte som att mina fyra vardagspass samtliga kan få vara så korta som 6-8 km. Då måste man antingen springa väldigt långt i helgen eller löpa sex ggr/vecka. Det är lite väl mycket.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-03-27, 15:34   #4151
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av nisse1976 Visa inlägg
Man får inte glömma bort att tänka på vad den träning man gjort faktiskt också medför, och inte bara vara den inte medför.
Mer långpass och volym har ju istället gjort dig bättre rustad för Island och både upplevelsen att springa det loppet och kicken när du klarat det tror jag kommer vara större än om du slår ditt PB på milen!
Absolut, det var det jag försökte få fram i inlägget. Jag känner det nu men har under våren emellanåt känt en viss frustration som jag idag anser vara lite naiv. Det är lite "mycket vill ha mer" över det hela.

Håller med om Island! Och det är ju den typen av lopp som jag vill ha som "min grej". Samtidigt så är milen och ett 55K-traillopp så vitt skilda att kicken som man får från bägge är så olika att de inte kan jämföras. Jag håller t.ex. den innerliga glädjen jag kände efter Varvetmilen högre än både Sierre-Zinal och Lidingöloppet. Däremot var kanske nöjdheten över att gå i mål med ett stort projekt större efter de andra två loppen, om du hänger med.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-03-27, 15:41   #4152
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 072
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Absolut, det var det jag försökte få fram i inlägget. Jag känner det nu men har under våren emellanåt känt en viss frustration som jag idag anser vara lite naiv. Det är lite "mycket vill ha mer" över det hela.

Håller med om Island! Och det är ju den typen av lopp som jag vill ha som "min grej". Samtidigt så är milen och ett 55K-traillopp så vitt skilda att kicken som man får från bägge är så olika att de inte kan jämföras. Jag håller t.ex. den innerliga glädjen jag kände efter Varvetmilen högre än både Sierre-Zinal och Lidingöloppet. Däremot var kanske nöjdheten över att gå i mål med ett stort projekt större efter de andra två loppen, om du hänger med.
Men om du funderar, vad rankar du högre? Det låter nästan som du gillar 10km bättre än långloppen?
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-27, 15:51   #4153
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Jag kan bara gå till mig själv, men jag har utvecklats enormt för ultralöpning och långdistans - men i praktiken blivit nästan sämre på milen eller åtminstone står jag still utvecklingsmässigt där. Det är två helt olika löptekniker och för att bli bra på milen så skulle jag behöva nöta asfaltslöpning/banlöpning för att få in det löpsteget och den tekniken specifikt, ihop med den fartträningen. Något jag inte tränar på alls (och inte har ambition för alls). Sedan är jag också sugen på att springa varvetmilen bara för att det är ett snabbt lopp, men om jag gör det så får jag vara beredd på ett mindre trevligt resultat.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-27, 16:27   #4154
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av Lennix Visa inlägg
Men om du funderar, vad rankar du högre? Det låter nästan som du gillar 10km bättre än långloppen?
Jag rankar min prestation på 10K i fjol marginellt högre än mitt dito på Lidingöloppet. Jag rankar den till 100 % som bättre än Sierre-Zinal. Allt där man kommer närmare till en maxprestation går ju före, och det är lättare på 10K. Men jag GILLAR ju långloppen bättre, det är större och mer inspirerande projekt. De stora, långa loppen är ju dessutom smärre äventyr i sig, tre varv på Mantorps racingbana är enbart en plåga

Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Jag kan bara gå till mig själv, men jag har utvecklats enormt för ultralöpning och långdistans - men i praktiken blivit nästan sämre på milen eller åtminstone står jag still utvecklingsmässigt där. Det är två helt olika löptekniker och för att bli bra på milen så skulle jag behöva nöta asfaltslöpning/banlöpning för att få in det löpsteget och den tekniken specifikt, ihop med den fartträningen. Något jag inte tränar på alls (och inte har ambition för alls). Sedan är jag också sugen på att springa varvetmilen bara för att det är ett snabbt lopp, men om jag gör det så får jag vara beredd på ett mindre trevligt resultat.
Jag håller ju inte med om det där med att det skiljer exakt så mycket mellan tävlingsformerna, inte för mig i alla fall. Däremot så blir man ju bra på det man tränar och det säger sig väl självt att om man oftare kör lite långsammare löpning så blir man inte särskilt mycket bättre på det snabba ditot. Det är ju även jag ett bevis på i.o.m. att jag inte tror mig ha utvecklats mycket alls på t.ex. milen under fjolårets senare halvår. Men det är inte svårt att inkludera snabb träning i ett upplägg för längre distanser och den träningen hjälper till 100 % även till på de längre, diffusare distanserna. Ju snabbare man blir desto snabbare blir ens bekväma "lunk-tempo" som man sedan applicerar på de längre loppen.

Däremot ska man ju inte tvinga sig att springa snabbt om man avskyr det. Jag har dock insett att jag vill göra "allt" och att det kommer att gynna "allt". Intervaller med en totaldistans på sju km bidrar ändå rätt fint när man jagar veckovolymer.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-03-27, 17:58   #4155
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
27/3

Löpning, långbacke
8,0 km, 5:52-tempo

Knäböjssega ben gjorde detta till en plåga trots grymt väder. Hoppas det är lite bättre imorgon när jag har tänkt springa långt.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är uppkopplad nu   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)