Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-07-27, 21:03   #286
GymNoob
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 67
Enligt schemat ska man ju sänka vikten efter att man failat 3 ggr.

Jag klarar de två första seten (med problem ja.) och sedan kan jag fuska mig igenom resterande genom att använda benen.. Jag tänkte mer på vad jag kunde göra för att bli starkare i den övningen.

Alternativt får jag ju sänka nästa gång :'(
GymNoob är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-27, 21:08   #287
willtjam
pilltjam
 
willtjams avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Ort: Gammal göteborgare
Inlägg: 2 585
Citat:
Ursprungligen postat av GymNoob Visa inlägg
Enligt schemat ska man ju sänka vikten efter att man failat 3 ggr.

Jag klarar de två första seten (med problem ja.) och sedan kan jag fuska mig igenom resterande genom att använda benen.. Jag tänkte mer på vad jag kunde göra för att bli starkare i den övningen.

Alternativt får jag ju sänka nästa gång :'(
Du kan sänka vikten och köra med strikt form för att träna upp dig i den övningen.
Det säger ju sig självt att ifall man knappt klarar 40% av övningen så är det sänkning som gäller.
willtjam är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-27, 21:17   #288
Alkro
Registered User
 
Alkros avatar
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 484
Dessutom vid låga vikter är det ingen mening att bara sänka 10% då det betyder att du ligger på ditt fail nästa pass igen. Jag tycker en bättre riktlinje borde vara att man sänker så pass mycket att det tar 3-4 pass innan man är på sin senaste fail igen.
Alkro är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-28, 07:40   #289
pclillen
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 113
Citat:
Ursprungligen postat av GymNoob Visa inlägg
Tjena

Jag är 15 år, väger 65kg och är en riktig gymnoob. Jag började köra stronglifts för nån vecka sen, men nu börjar det bli knasigt. Jag klarar inte av att köra 5x5 strik @ 32,5kg på Overheadpressen.

Vad kan jag göra för att fixa detta????? Är inne på min andra träning där jag failar just på denna vikten, känns lite patetiskt ändå då jag nyss börjat schemat.
Hm man ska väl ändå börja med stången i OHP? Hur kan du då komma upp i 32,5kg redan? på 6 pass (2 veckor) kör du den 3 ggr => 27,5kg efter vecka 2 är slut..

Hur kan du redan faila 3ggr om du nyss börjat? Som ovan så är 3 A pass = 2 veckor. Alltså måste du kört 2 veckor o failat varje A pass. (om man nu kallar de A resp B pass).
pclillen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-28, 07:48   #290
Torwald
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 936
Jag är lite sugen på att testa upplägget, men jag är lite osäker på om jag orkar köra så jäkla mycket böj. Tränar ganska mycket löpning och cykling, och det är jobbigt nog med böj en gång i veckan, hehe

Någon som testat att minska böjmängden lite?
Torwald är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-28, 08:50   #291
GymNoob
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 67
Citat:
Ursprungligen postat av pclillen Visa inlägg
Hm man ska väl ändå börja med stången i OHP? Hur kan du då komma upp i 32,5kg redan? på 6 pass (2 veckor) kör du den 3 ggr => 27,5kg efter vecka 2 är slut..

Hur kan du redan faila 3ggr om du nyss börjat? Som ovan så är 3 A pass = 2 veckor. Alltså måste du kört 2 veckor o failat varje A pass. (om man nu kallar de A resp B pass).
Onsdag: 20 - VECKA 1
Måndag: 22,5 - VECKA 2
Fredag, 25 - VECKA 2
Onsdag, 27,5 - VECKA 3
Måndag 30 - VECKA 4
Fredag 32,5 - VECKA 4
Onsdag 32,5 igen - VECKA 5.
GymNoob är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-28, 08:53   #292
Ronn
Duck and Cover!
 
Ronns avatar
 
Reg.datum: May 2011
Ort: Stocktown
Inlägg: 1 828
Citat:
Ursprungligen postat av GymNoob Visa inlägg
Onsdag: 20 - VECKA 1
Måndag: 22,5 - VECKA 2
Fredag, 25 - VECKA 2
Onsdag, 27,5 - VECKA 3
Måndag 30 - VECKA 4
Fredag 32,5 - VECKA 4
Onsdag 32,5 igen - VECKA 5.
Pressen är nog den övning som är svårast att öka i, har gått väldigt trögt för mig många fails och deloads, det är bara kötta på så kommer du sakta få ökningar.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av shaguaa
Hur du gör din kropp mer bekväm, Skynda dig, gå, Tycker du det, man?
Det kött mina ögon, länken till det, hur är det med dig? Tycker du det? mina pojkvänner tycker också det! det är gratis Shiping. Det är ett Ped Egg Söt äggformade DIY fotfil känslokallt och Dead Skin Remover + 1 Emery Pad
Ronn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-28, 12:04   #293
pclillen
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 113
Citat:
Ursprungligen postat av GymNoob Visa inlägg
Onsdag: 20 - VECKA 1
Måndag: 22,5 - VECKA 2
Fredag, 25 - VECKA 2
Onsdag, 27,5 - VECKA 3
Måndag 30 - VECKA 4
Fredag 32,5 - VECKA 4
Onsdag 32,5 igen - VECKA 5.
Då har du ju inte kört någon vecka bara. Kör ett till pass med fail, se över kost och sömnvana. Sänk vikten som några föreslog innan. (dvs mer än 10% i detta fall).
pclillen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-28, 12:26   #294
willtjam
pilltjam
 
willtjams avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Ort: Gammal göteborgare
Inlägg: 2 585
Citat:
Ursprungligen postat av GymNoob Visa inlägg
Onsdag: 20 - VECKA 1
Måndag: 22,5 - VECKA 2
Fredag, 25 - VECKA 2
Onsdag, 27,5 - VECKA 3
Måndag 30 - VECKA 4
Fredag 32,5 - VECKA 4
Onsdag 32,5 igen - VECKA 5.
Ska man vara noga så är du ju egentligen inne på vecka 3 bara. Ta det lugnt. Var inte viktkåt, utan se bara till att du håller bra form och i alla fall höjer då och då. Det är ingen lag på att man måste höja varje pass.
willtjam är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-28, 14:44   #295
Crocker
Registered BAWS!
 
Crockers avatar
 
Reg.datum: Oct 2009
Ort: Lulle
Inlägg: 5 555
Citat:
Ursprungligen postat av Torwald Visa inlägg
Jag är lite sugen på att testa upplägget, men jag är lite osäker på om jag orkar köra så jäkla mycket böj. Tränar ganska mycket löpning och cykling, och det är jobbigt nog med böj en gång i veckan, hehe

Någon som testat att minska böjmängden lite?
Prova, jag cyklar 15 km fram och tillbaka till gymmet och går 1h promenad varje morgon. Funkar kanon att böja ofta.

Annars kan du ju kanske ta bort böj på marklyftdagen, och prioritera marklyft.
__________________
Fet men svag.
Crocker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-28, 14:49   #296
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Citat:
Ursprungligen postat av Torwald Visa inlägg
Jag är lite sugen på att testa upplägget, men jag är lite osäker på om jag orkar köra så jäkla mycket böj. Tränar ganska mycket löpning och cykling, och det är jobbigt nog med böj en gång i veckan, hehe

Någon som testat att minska böjmängden lite?
Ett halvkroppspass verkar lämpligare än att dra ner på den redan låga volymen i det här programmet.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-29, 08:51   #297
Loke
Registered User
 
Lokes avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Rackarberget, Uppsala
Inlägg: 3 435
Citat:
Ursprungligen postat av Torwald Visa inlägg
Jag är lite sugen på att testa upplägget, men jag är lite osäker på om jag orkar köra så jäkla mycket böj. Tränar ganska mycket löpning och cykling, och det är jobbigt nog med böj en gång i veckan, hehe

Någon som testat att minska böjmängden lite?
Hur du än tränar så tror jag att två böjpass i veckan känns mer skonsamt än ett. Jag hade en hel del problem med träningsvärk pga böj när jag bara körde en gång i veckan, men det blev mycket bättre när jag började köra två gånger i veckan. Första månaden är såklart jobbig, men sen blir det bättre.

Så jag skulle nog hellre köra med låga vikter eller möjligtvis färre set än att köra färre böjpass.

Jag kan dock inget om SL 5x5, detta är mer ett generellt råd
__________________
- Nån snubbe på internet skrev detta.
Loke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-29, 10:05   #298
lanzal
Registered User
 
lanzals avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Trosa / Linköping
Inlägg: 1 277
Ni som tränar 5x5, har ni satt någon gräns för hur länge ni vilar? Senaste passet jag o min polare körde tog allvarligt nästan 3 timmar, vi fuskar med att vila länge så idag tänkte vi att man får max vila 3 min, bara för att det blir bara löjligt annars..

Hur gör ni med vila?
__________________
http://www.kolozzeum.com/forum/showt...23#post3408823Min träningsjournal!
Citat:
Ursprungligen postat av pragmatist Visa inlägg
En god tumregel som man snabbt bör ta till sig i sin gymkarriär är att 90% av allt som "en kille på gymmet"/"en kompis" säger är helt fel, en grov överdrift/generalisering, eller saknar vetenskapliga belägg.
Tävlingspers: 245kg böj, 147,5kg bänk, 302,5 mark
lanzal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-29, 10:41   #299
JimmyF
Registered User
 
JimmyFs avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Ort: Bynn
Inlägg: 262
Har inte haft stenkoll på tiden innan, men körde med 1-2min förra passet och då gick det fort! Knäböjen och Marklyftet på 20min. Men tog lite längre vila på millitärpressen sen, då den blev tung. Tycker själv att ca 45min är lagom tid på ett 5*5 pass.
JimmyF är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-29, 10:50   #300
willtjam
pilltjam
 
willtjams avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Ort: Gammal göteborgare
Inlägg: 2 585
Skriver inte Mehdi att han rekommenderar 2-3 min vila?

Edit:
Citat:
You should take about 1min rest between your work sets. As the weight on the bar
increases and you start struggling to get 5 reps on each set, start taking up to 5 mins rest
between sets, this can make the difference between getting 5 reps or not on your next
work sets. Prevent your workouts from getting too long by not taking any rest between
your warm-up sets – just load the bar then do your next set. But stay focused.
/Mehdi

Senast redigerad av willtjam den 2011-07-29 klockan 10:52.
willtjam är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)