Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-07-18, 09:39   #196
krubkungen
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Sthlm
Inlägg: 1 609
Okej tack för förklaringen. Lär ju bli aktuellt när man stagnerar, känns som att det lär ske nu under deff
krubkungen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-18, 10:51   #197
Zorban
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 1 145
Denna fråga är kanske inte SL5x5-specifik, men varför kör man en deload när man inte klarar 5x5, istället för att köra vidare på vikten man misslyckas på? Även om man inte klarar 25 reps. Är det för att hålla sig borta från fail i största möjliga mån?
Zorban är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-18, 11:18   #198
Ronn
Duck and Cover!
 
Ronns avatar
 
Reg.datum: May 2011
Ort: Stocktown
Inlägg: 1 828
Jag har väl inte sett någon vetenskaplig förklaring men jag gissar på att 5x5 är tänkt att ge bättre utveckling än t.ex. 5x3 även vid lite lägre vikter, sen eftersom SL5x5 är ett nybörjarprogram så kan teknik och form vara off också då kan det ju vara bra att gå tillbaka och slipa på formen med lite lättare vikter.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av shaguaa
Hur du gör din kropp mer bekväm, Skynda dig, gå, Tycker du det, man?
Det kött mina ögon, länken till det, hur är det med dig? Tycker du det? mina pojkvänner tycker också det! det är gratis Shiping. Det är ett Ped Egg Söt äggformade DIY fotfil känslokallt och Dead Skin Remover + 1 Emery Pad
Ronn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-18, 11:28   #199
Adama
Registered User
 
Adamas avatar
 
Reg.datum: Sep 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 5 010
Citat:
Ursprungligen postat av Zorban Visa inlägg
Denna fråga är kanske inte SL5x5-specifik, men varför kör man en deload när man inte klarar 5x5, istället för att köra vidare på vikten man misslyckas på? Även om man inte klarar 25 reps. Är det för att hålla sig borta från fail i största möjliga mån?
Man måste inte lyfta på sitt max för att bygga styrka och muskler. Vägen upp till de tunga vikterna kan man se som en uppbyggnadsperiod.
Adama är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-18, 14:40   #200
Zorban
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 1 145
Citat:
Ursprungligen postat av Adama Visa inlägg
Man måste inte lyfta på sitt max för att bygga styrka och muskler. Vägen upp till de tunga vikterna kan man se som en uppbyggnadsperiod.
Nix, men finns det någon fördel från styrke-perspektivet att sänka vikterna på det viset? Måste ju finnas en anledning till att man gör det. Säg att jag fastnar på 80 kg i bänk några pass i rad. Jag klarar 5x5 på 77.5. Vad är då fördelen med att gå ner på 70 kg, jämfört med 77.5 eller köra vidare på 80.

Dvs är det större sannolikhet att jag klarar 5x5 på 80 kg om jag går tillbaka och kör ett pass på 70, ett på 72.5, ett på 75 och ett på 77.5, istället för att köra 4-5 till pass på 80 trots att jag missar några reps.

Senast redigerad av Zorban den 2011-07-18 klockan 14:42.
Zorban är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-18, 14:52   #201
Erik_Hellström
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 484
Citat:
Ursprungligen postat av Zorban Visa inlägg
Nix, men finns det någon fördel från styrke-perspektivet att sänka vikterna på det viset? Måste ju finnas en anledning till att man gör det. Säg att jag fastnar på 80 kg i bänk några pass i rad. Jag klarar 5x5 på 77.5. Vad är då fördelen med att gå ner på 70 kg, jämfört med 77.5 eller köra vidare på 80.

Dvs är det större sannolikhet att jag klarar 5x5 på 80 kg om jag går tillbaka och kör ett pass på 70, ett på 72.5, ett på 75 och ett på 77.5, istället för att köra 4-5 till pass på 80 trots att jag missar några reps.
Tanken är väl att man dels ska få en deload/återhämtning ifall man når en platå och ligger kring sin maxgräns (inte slita ut sig i onödan pga upprepade set till fail). Samtidigt kommer tekniken troligtvis hållas god om man går ner något i vikt, då det inte bör leda till cheat om man ligger snäppet under sitt max, och sen när man väl kommer upp på den vikten man failade på sist (låt säga 80 som i ditt exempel) så är sannolikheten stor att man blåser över den forna platån av bara farten, tack vara att styrkan fått en bra bas, tekniken (förhoppningsvis) är perfekt då man reset'at och nu kommer du troligtvis upp till 85-87,5 innan nästa liknande platå uppstår.

Av erfarenhet så vet jag att det både är fysiskt och psykiskt lättare att ta sig över tillfälliga stagneringar på detta sätt jämfört med att i flera veckor nöta samma vikter som i värsta fall kan leda till cheat/teknikbrist pga otålighet. Säger inte att det är så för alla, men många tjänar nog på att periodisera när det går tungt.
__________________
Det vi gör i livet ger eko ända in i oändligheten, för våra liv kan omöjligt stanna vid den punkt då våra kära hjärtan slutar pumpa.
Erik_Hellström är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-18, 15:04   #202
Crocker
Registered BAWS!
 
Crockers avatar
 
Reg.datum: Oct 2009
Ort: Lulle
Inlägg: 5 555
Citat:
Ursprungligen postat av Erik_Hellström Visa inlägg
Tanken är väl att man dels ska få en deload/återhämtning ifall man når en platå och ligger kring sin maxgräns (inte slita ut sig i onödan pga upprepade set till fail). Samtidigt kommer tekniken troligtvis hållas god om man går ner något i vikt, då det inte bör leda till cheat om man ligger snäppet under sitt max, och sen när man väl kommer upp på den vikten man failade på sist (låt säga 80 som i ditt exempel) så är sannolikheten stor att man blåser över den forna platån av bara farten, tack vara att styrkan fått en bra bas, tekniken (förhoppningsvis) är perfekt då man reset'at och nu kommer du troligtvis upp till 85-87,5 innan nästa liknande platå uppstår.

Av erfarenhet så vet jag att det både är fysiskt och psykiskt lättare att ta sig över tillfälliga stagneringar på detta sätt jämfört med att i flera veckor nöta samma vikter som i värsta fall kan leda till cheat/teknikbrist pga otålighet. Säger inte att det är så för alla, men många tjänar nog på att periodisera när det går tungt.
Exaktly my pojnt.
__________________
Fet men svag.
Crocker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-18, 16:45   #203
r1kkie
Registered User
 
r1kkies avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 1 209
Citat:
Ursprungligen postat av Erik_Hellström Visa inlägg
Tanken är väl att man dels ska få en deload/återhämtning ifall man når en platå och ligger kring sin maxgräns (inte slita ut sig i onödan pga upprepade set till fail). Samtidigt kommer tekniken troligtvis hållas god om man går ner något i vikt, då det inte bör leda till cheat om man ligger snäppet under sitt max, och sen när man väl kommer upp på den vikten man failade på sist (låt säga 80 som i ditt exempel) så är sannolikheten stor att man blåser över den forna platån av bara farten, tack vara att styrkan fått en bra bas, tekniken (förhoppningsvis) är perfekt då man reset'at och nu kommer du troligtvis upp till 85-87,5 innan nästa liknande platå uppstår.

Av erfarenhet så vet jag att det både är fysiskt och psykiskt lättare att ta sig över tillfälliga stagneringar på detta sätt jämfört med att i flera veckor nöta samma vikter som i värsta fall kan leda till cheat/teknikbrist pga otålighet. Säger inte att det är så för alla, men många tjänar nog på att periodisera när det går tungt.
Mycket fint skrivet. Funkar mycket bra på mig har jag märkt och älskar nu mera denna form av träning.
Riktigt irriterande att ligga å nöta samma vikt hela tiden utan att öka, men när jag började köra 5x5 å deloada så gick det snabbare uppåt.
__________________
"If it was easy, everybody would be good at it.
I was told that long time ago by a coach. If you want something you never had before, you gotta be willing to do something you've never done before."
-Phil Heath
r1kkie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-18, 21:45   #204
Leifallan
Registered User
 
Leifallans avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 400
Citat:
Ursprungligen postat av Ronn Visa inlägg
Så har jag aldrig gjort eller läst om. Jag deloadar 10% och fortsätter på den vikten som vanligt, klarar jag 5x5 på den deloadade vikten ökar jag 2,5 som vanligt. Har fungerat bra hitils.
http://stronglifts.com/madcow-5x5-training-programs/
__________________
Every single rep of every single workout, should be treated with the attention that you would have the Olympic final.

Kirksman
Leifallan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-19, 06:12   #205
Ronn
Duck and Cover!
 
Ronns avatar
 
Reg.datum: May 2011
Ort: Stocktown
Inlägg: 1 828
Citat:
Ursprungligen postat av Leifallan Visa inlägg
After two deloads on squats, switch from 5x5 to 3x5.

After another two deloads on squats, switch from 3x5 to 1x5.

Only then should you switch to Madcow.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av shaguaa
Hur du gör din kropp mer bekväm, Skynda dig, gå, Tycker du det, man?
Det kött mina ögon, länken till det, hur är det med dig? Tycker du det? mina pojkvänner tycker också det! det är gratis Shiping. Det är ett Ped Egg Söt äggformade DIY fotfil känslokallt och Dead Skin Remover + 1 Emery Pad
Ronn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-19, 10:46   #206
MrGin
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 1
Hallå,
Har en fråga om højningen på militærpressen, skallman verkligen høja 2,5 kg varje gång fram till man ej orkar (deload?) två pass på rad? 2,5 kg højningen er ju relativt mye og det måste væl gøra att man går mye opp og ner i denna øvning?
Er det inte bedre att bara øka 0,5 - 1 kg?
MrGin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-19, 11:53   #207
lurk
Registered User
 
lurks avatar
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 136
Citat:
Ursprungligen postat av MrGin Visa inlägg
Hallå,
Har en fråga om højningen på militærpressen, skallman verkligen høja 2,5 kg varje gång fram till man ej orkar (deload?) två pass på rad? 2,5 kg højningen er ju relativt mye og det måste væl gøra att man går mye opp og ner i denna øvning?
Er det inte bedre att bara øka 0,5 - 1 kg?
Har du 0,25kilos viktplattor på ditt gym?
__________________
Climb the Highest Mountain, Punch the Face of God.
lurk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-19, 12:00   #208
collieweed
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2009
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 349
Någon som tränat ett par år och är hyfsat stark som har erfarenhet av att börja med 5x5?

Har läst en text här som säger att man kan börja med runt 50% av 1x5 Rm, vilket skulle innebära att jag ska ner o böja 50 kg i dagens pass vilket nästan känns löjligt.

Alltså det är själva startvikten jag är intresserad av!
collieweed är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-19, 12:18   #209
Ronn
Duck and Cover!
 
Ronns avatar
 
Reg.datum: May 2011
Ort: Stocktown
Inlägg: 1 828
Det är ju bara almäna riktlinjer, om du känner dig säker på tekniken lägg dig på en startvikt där du vet att du kommer klara 5x5 på samtliga övningar utan problem under en vecka och jobba därifrån.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av shaguaa
Hur du gör din kropp mer bekväm, Skynda dig, gå, Tycker du det, man?
Det kött mina ögon, länken till det, hur är det med dig? Tycker du det? mina pojkvänner tycker också det! det är gratis Shiping. Det är ett Ped Egg Söt äggformade DIY fotfil känslokallt och Dead Skin Remover + 1 Emery Pad
Ronn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-19, 13:00   #210
collieweed
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2009
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 349
Citat:
Ursprungligen postat av Ronn Visa inlägg
Det är ju bara almäna riktlinjer, om du känner dig säker på tekniken lägg dig på en startvikt där du vet att du kommer klara 5x5 på samtliga övningar utan problem under en vecka och jobba därifrån.
Har du någon erfarenhet av det eller svarar du bara (Inte meningen att låta dryg)?


När jag läser the 5x5 report så får jag ändå känslan av att det är viktigt att börja ganska så lågt för att sen kunna vara mer progressiv vad det gäller vikterna Mehdi skriver ganska så tydligt att om man ligger på runt 100 kg 1x5 vilket jag gör så ska man börja med 50 % av det (min översättning).
collieweed är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)