Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2012-02-17, 11:37   #1636
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Citat:
Ursprungligen postat av Kalliban Visa inlägg
Det är din åsikt och det respekterar jag. Min åsikt är tvärtom och jag anser att man bör börja med de riktiga övningarna på en gång, annars fastnar man lätt i de alternativa övningarna. Varför köra någonting som kanske ger sämre resultat istället för att nöta teknik i några veckor och sedan kunna köra på de "bättre" övningarna. Man tränar ju inte för "om en månad" utan för framtiden och då tror inte jag att de där veckornas tekniknötande i början har någon negativ verkan, utan att personen tvärtom får bättre resultat eftersom denne då kunnat köra bättre övningar under en längre tid. Men det är å andra sidan min åsikt.
Det är inte bara min åsikt utan det är ganska etablerat vad gäller hur många som fortsätter träna i samband med en träningsstart. Du ger också ett väldigt starkt skäl för att inte börja med övningar som inte riktigt funkar dvs att man tränar för livet.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-17, 12:53   #1637
Kalliban
Registered User
 
Kallibans avatar
 
Reg.datum: Jan 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 741
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
Det är inte bara min åsikt utan det är ganska etablerat vad gäller hur många som fortsätter träna i samband med en träningsstart. Du ger också ett väldigt starkt skäl för att inte börja med övningar som inte riktigt funkar dvs att man tränar för livet.
Så att man tränar för resten av livet är en motivering att träna med medelmåttiga övningar istället för att träna in teknik för bättre? Låt oss enas om att vara oeniga.

Däremot så är det klart att det är positivt att de fortsätter träna, om det nu är stor skillnad på antalet avhopp. Jag skulle dock tro att de människor som slutar träna för att de får träna teknik i några veckor nog skulle slutat ändå, men om det nu är "etablerat" att det är stor skillnad, så är det väl så. Och i så fall är det väl bra.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Jim Wendler
I've found a direct correlation between being awesome and the uninhibited consumption of grilled cheese.
Kalliban är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-17, 18:46   #1638
Crocker
Registered BAWS!
 
Crockers avatar
 
Reg.datum: Oct 2009
Ort: Lulle
Inlägg: 5 555
Citat:
Ursprungligen postat av Kalliban Visa inlägg
Det här är ju så fel som det kan bli. Mehdi har skrivit det tusen gånger om, det här är inget 12-veckorsprogram! Du ska köra 5x5 tills du blivit tvungen att deloade två gånger i ett lyft, då byter du till 3x5, samma sak igen, sen 1x5, sedan madcow 5x5, sedan stronglifts 5x5 Advanced. Advanced i sin tur kan du göra resten av livet.

Edit: Om du inte svarade på frågan hur länge du brukar köra. Såg nu att även den frågan var med i inlägget du svarade på, i så fall är det ju så klart upp till dig om du brukar köra 12v.
Jag tycker det funkar galant, det är inget måste att hatta mellan olika delar.
__________________
Fet men svag.
Crocker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-19, 20:40   #1639
komigen
Registered User
 
komigens avatar
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 773
Tja, jag tycker att armarna tränas alldeles för lite, känner inte ofta träningsverk eller att det tar i armarna, tips?
komigen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-19, 20:55   #1640
draken123
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 1
Jag kör inte stronglifts men har delvis planer på att börja samt endel funderingar.

Jag har inte tillgång till ett squat-racket på mitt gym så ifall jag ska köra detta program kommer mina knäböj att tränas i en smith maskin. Och som jag har läst flera gånger så är det inte direkt optimalt jämnfört med en fri skivstång.

Så kan man köra detta program med smith-böj? Är det acceptabelt eller dödar det hela konceptet?
draken123 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-19, 23:05   #1641
Zizou
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Piteå
Inlägg: 4 357
Citat:
Ursprungligen postat av komigen Visa inlägg
Tja, jag tycker att armarna tränas alldeles för lite, känner inte ofta träningsverk eller att det tar i armarna, tips?
träningsverk är inte ett "bevis" på att träningen har gett något.
__________________
Journal
Zizou är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-19, 23:18   #1642
Crocker
Registered BAWS!
 
Crockers avatar
 
Reg.datum: Oct 2009
Ort: Lulle
Inlägg: 5 555
Citat:
Ursprungligen postat av draken123 Visa inlägg
Jag kör inte stronglifts men har delvis planer på att börja samt endel funderingar.

Jag har inte tillgång till ett squat-racket på mitt gym så ifall jag ska köra detta program kommer mina knäböj att tränas i en smith maskin. Och som jag har läst flera gånger så är det inte direkt optimalt jämnfört med en fri skivstång.

Så kan man köra detta program med smith-böj? Är det acceptabelt eller dödar det hela konceptet?
Det känns som en dålig idé, kör i bänkpressen?
__________________
Fet men svag.
Crocker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-20, 00:11   #1643
andeem
Registered User
 
andeems avatar
 
Reg.datum: Nov 2011
Ort: Gustavsberg
Inlägg: 3 303
Citat:
Ursprungligen postat av Crocker Visa inlägg
Det känns som en dålig idé, kör i bänkpressen?
Eller byt gym. Att kunna köra knäböj med fri stång är ett grundkrav, Stronglifts eller ej.
andeem är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-20, 00:16   #1644
Stoltz
Jag ber om det.
 
Stoltzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 3 622
Citat:
Ursprungligen postat av draken123 Visa inlägg
Jag kör inte stronglifts men har delvis planer på att börja samt endel funderingar.

Jag har inte tillgång till ett squat-racket på mitt gym så ifall jag ska köra detta program kommer mina knäböj att tränas i en smith maskin. Och som jag har läst flera gånger så är det inte direkt optimalt jämnfört med en fri skivstång.

Så kan man köra detta program med smith-böj? Är det acceptabelt eller dödar det hela konceptet?
Du -kan- men du tappar förvånansvärt mycket vits med upplägget - säger jag av erfarenhet
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-20, 00:30   #1645
PowPow
Registered User
 
PowPows avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 2 482
Saknar också squatrack, men det går ju faktiskt att köra knäböj ändå. Ställ en bänk på varje sida om sig (som någon här tipsade om tidigare) om man inte känner att man hanterar att släppa vikten bakom ryggen
PowPow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-20, 08:41   #1646
Kalliban
Registered User
 
Kallibans avatar
 
Reg.datum: Jan 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 741
Citat:
Ursprungligen postat av Crocker Visa inlägg
Jag tycker det funkar galant, det är inget måste att hatta mellan olika delar.
Det är ju just det du får göra om du bara kör i 12 veckor
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Jim Wendler
I've found a direct correlation between being awesome and the uninhibited consumption of grilled cheese.
Kalliban är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-20, 19:43   #1647
kottovic
Banned User
 
kottovics avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 597
Dum fråga men om man har bra teknik men är relativt svag (120mark-110böj-110bänk) är Stronglift 5*5 något för mig? Eller finns det något annat program som passar?
kottovic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-20, 20:23   #1648
Eztermi
Registered User
 
Eztermis avatar
 
Reg.datum: Dec 2011
Inlägg: 85
Ligger på
65 kg bänkpress
80 kg knäböj
45 kg militärpress
75 kg marklyft

nu när jag kör 5x5. Låter det rimligt? Känns som om jag borde vara längre fram på knäböj och marklyft med tanke på att jag siktar på 100 kg bänkpress till sommaren, och gärna vill ha med styrkan i ben och rygg också.


Behöver verkligen ingen separat vadövning?
Eztermi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-20, 22:18   #1649
Kalliban
Registered User
 
Kallibans avatar
 
Reg.datum: Jan 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 741
Citat:
Ursprungligen postat av kottovic Visa inlägg
Dum fråga men om man har bra teknik men är relativt svag (120mark-110böj-110bänk) är Stronglift 5*5 något för mig? Eller finns det något annat program som passar?
Jag skulle nog inte kalla 110 i bänk för relativt svag... Men ja, det kan nog passa ändå. Testa och se om du ökar, annars går du upp för "stegen" till 3x5, sen 1x5 osv. Mehdi skrev nånstans (om jag inte missminner mig) att runt 200lbs i knäböj är ungefär där de flesta går över till 3x5 på den, så du borde kanske vara på steg 2 av 5 i hans "ladder of strenght".
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Jim Wendler
I've found a direct correlation between being awesome and the uninhibited consumption of grilled cheese.
Kalliban är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-20, 22:20   #1650
Kalliban
Registered User
 
Kallibans avatar
 
Reg.datum: Jan 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 741
Citat:
Ursprungligen postat av Eztermi Visa inlägg
Ligger på
65 kg bänkpress
80 kg knäböj
45 kg militärpress
75 kg marklyft

nu när jag kör 5x5. Låter det rimligt? Känns som om jag borde vara längre fram på knäböj och marklyft med tanke på att jag siktar på 100 kg bänkpress till sommaren, och gärna vill ha med styrkan i ben och rygg också.


Behöver verkligen ingen separat vadövning?
Låter det rimligt? Det är ju omöjligt att svara på :P Hur länge har du kört? Om du har kört i ca 8 veckor så verkar det väl jätterimligt... Förutom att din marklyft är lägre än knäböjen. Den borde vara minst lika hög om inte högre. Du är medveten om att du ska öka 5kg per pass där va? Så att ökningen per vecka blir lika hög i knäböj och marklyft Fast det där kommer nog jämna ut sig i slutänden ändå.

Angående 100kg i bänkpress till sommaren så beror det på hur stark du var innan osv. Om du skulle klara av att öka nonstop så tar det ca 9 veckor till, men de flesta får nog räkna med att börja stalla rätt mkt tidigare än 100kg... Fast att nå 100 kg till sommaren tror jag inte är omöjligt alls. Sedan beror det ju på om du menar att du vill köra på 100kg, dvs 5x5, eller om du vill maxa på 100kg till sommaren. Och när på sommaren osv. Kör på bara så kommer du uppnå det snabbare än du tror
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Jim Wendler
I've found a direct correlation between being awesome and the uninhibited consumption of grilled cheese.

Senast redigerad av Kalliban den 2012-02-20 klockan 22:25.
Kalliban är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)