Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition > Träningsskador & Rehab

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-08-13, 16:29   #1
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Stel axel (rotatorkuff?)? Shoulder dislocations?

Har rätt länge nu varit orörligare i vänster axel än i höger. För jag armarna bakåt som om jag skulle pressa något över huvudet så är höger hand rakt ovanför huvudet men vänster hand ungefär 20 grader längre ned. Detta har resulterat i att jag har en mindre utvecklad muskulatur på vänster axel (främst då jag omedvetet har använt en kortare lyftväg i sidolyft), samt att jag är sned i knäböj då jag inte kan hålla stången symmetriskt. Har nu bestämt mig för att åtgärda detta då det uppenbarligen inte går över av sig självt, har haft detta i flera år, ingen smärta dock, förutom vid vissa tillfällen då jag försöker pressa med skivstång över huvudet i en viss bana.

Tyder detta på en rotatorkuff på vänster sida som är stel? Det tar liksom stopp när jag ska föra vänsterarmen bakåt likt höger, som att jag slår i ett ben. Fick då tanken på att köra shoulder dislocations dagligen med en handduk hemma, just pga enkelheten.

Vad tror ni, tyder detta på en stel rotatorkuff samt kan övningen lösa detta problem? Andra symtom jag har är att jag inte kommer riktigt lika långt ned med vänstersidan om jag utför en horisontal press, samt kommer inte lika högt upp i sidolyft.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-13, 16:48   #2
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Jag har alltid varit löjligt svag i press över huvudet i jämförelse med bänkpress, kan ojämnheten i axlarna vara boven till detta?
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-18, 07:33   #3
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 842
Det borde rimligtvis inte vara rotatorcuffen som är problemet/stelheten, eftersom majoriteten av cuffen roterar utåt och att man i ett läge med armen ovanför huvudet behöver utåtrotera. Är det skillnad om du står upp och lyfter armen kontra om du ligger ner på rygg och försöker få ner handen i golvet ovanför huvudet?

Troligen sitter stelheten i axelleden, i skulderbladsleden eller i bröstryggen (men om det skulle sitta i bröstryggen tänker jag att du hade varit stel på båda sidor).

Att töja leden kan hjälpa på olika sätt, men det blir ofta rätt så hårda töjningar med långa hävstänger som kan göra ont. Shoulder dislocations är exempel på en sån övning, men de kan också hjälpa till med att skapa smärta om du pressar på för hårt.

Jag hade provat ett par omgångar av stretchen Jo gör här vid 4.30 och se om det (tillfälligt) ökar rörligheten.


Om du har möjlighet att filma ryggen och skulderbladen bakifrån när du lyfter armarna uppåt/framåt och uppåt/utåt hela vägen upp till taket kan man kanske se om skulderbladet rör sig annorlunda jämfört med andra sidan.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-18, 07:45   #4
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Det borde rimligtvis inte vara rotatorcuffen som är problemet/stelheten, eftersom majoriteten av cuffen roterar utåt och att man i ett läge med armen ovanför huvudet behöver utåtrotera. Är det skillnad om du står upp och lyfter armen kontra om du ligger ner på rygg och försöker få ner handen i golvet ovanför huvudet?

Troligen sitter stelheten i axelleden, i skulderbladsleden eller i bröstryggen (men om det skulle sitta i bröstryggen tänker jag att du hade varit stel på båda sidor).

Att töja leden kan hjälpa på olika sätt, men det blir ofta rätt så hårda töjningar med långa hävstänger som kan göra ont. Shoulder dislocations är exempel på en sån övning, men de kan också hjälpa till med att skapa smärta om du pressar på för hårt.

Jag hade provat ett par omgångar av stretchen Jo gör här vid 4.30 och se om det (tillfälligt) ökar rörligheten.


Om du har möjlighet att filma ryggen och skulderbladen bakifrån när du lyfter armarna uppåt/framåt och uppåt/utåt hela vägen upp till taket kan man kanske se om skulderbladet rör sig annorlunda jämfört med andra sidan.
Ligger jag ned och för armarna bakåt så är det fortfarande en skillnad. Höger arm når med enkelhet ned i golvet samtidigt som endast vänster hand gör det, även här en känsla av att jag slår i ett ben på vänster sida, ganska långt fram på axeln.

Provade stretchen, kändes gött. Blir att fortsätta dagligen och se vad som händer.

Shoulder discolations känns inte speciellt bra när jag gör dem, ingen smärta, men det känns inte som att det ger mig något. Har provat band pull aparts samt lite klassiska inåt(?) rotationer med lätt hantel, de gör att jag känner mig mycket mindre stel och känns allmänt mycket bättre i axlarna av dessa övningar. Tänker att jag bör inte ha något att förlora på att värma upp med dessa övningar inför varje gympass?

Ska se vad jag kan göra med filmningen.

Senast redigerad av smerk den 2020-08-18 klockan 07:47.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-18, 07:52   #5
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 842
Efter du har gjort stretchen, kommer du längre med armen då?
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-18, 08:02   #6
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Efter du har gjort stretchen, kommer du längre med armen då?
Nej det verkar inte som att jag kommer längre "bak". Blir mycket rörligare i själva strechen dock :p

Senast redigerad av smerk den 2020-08-18 klockan 08:07.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-18, 08:32   #7
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Testa ryggliggande utåtrotation med hantel som en övning då. typ 2 ggr/veckan, 3 set x 8-10 reps, med målen att både få till progressiv överbelastning samt gradvis öka rörelseomfång. Enligt min erfarenhet brukar många kunna öka rörelseomfånget under själva passen, repetition per repetition. Det hänger lite hur "obekvämt" ytterläget känns och att det är rätt vikt (det ska ju ändå vara tungt nog, kanske 2-3 reps in reserve per set i början).

Termy är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-08-18, 09:08   #8
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 842
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Testa ryggliggande utåtrotation med hantel som en övning då. typ 2 ggr/veckan, 3 set x 8-10 reps, med målen att både få till progressiv överbelastning samt gradvis öka rörelseomfång. Enligt min erfarenhet brukar många kunna öka rörelseomfånget under själva passen, repetition per repetition. Det hänger lite hur "obekvämt" ytterläget känns och att det är rätt vikt (det ska ju ändå vara tungt nog, kanske 2-3 reps in reserve per set i början).

Jag tycker den är fin, men kan vara lite problematisk om man får lite inklämningsproblem eller inte riktigt bra skulderbladskontroll, som gör att man tiltar scapula istället för att ta ut rörligheten i axelleden. Men gör man det sådär kontrollerat och fint mot golvet och inte pressar sig förbi obehag är den suverän!
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-18, 09:19   #9
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Jag tycker den är fin, men kan vara lite problematisk om man får lite inklämningsproblem eller inte riktigt bra skulderbladskontroll, som gör att man tiltar scapula istället för att ta ut rörligheten i axelleden. Men gör man det sådär kontrollerat och fint mot golvet och inte pressar sig förbi obehag är den suverän!
Jo det kan ju vara en hårfin gräns vad som är ett acceptabelt "obehag" i övningen kontra att ta i för mycket. Själv använder jag dock den och dylika övningar väldigt ofta vid diverse impingement/kuffproblematik och tycker att den överlag ger väldigt goda resultat även för folk som har hackig muskelkontroll i början. Man får ju så klart modifiera set/reps/dosering och ev. vinklar utifrån hur det känns (t.ex. vissa tycker att det funkar att ha armbågen direkt i axelhöjd och vissa tycker det känns bättre kanske 10-20gr längre ned).

Patienter som är extra otrygga i ytterläget kan ju också ha fördel av att lägga några böcker eller annat hårt stopp ivägen en period och jobba upp styrkan i ett begränsat rörelseomfång och sedan gradvis minska på hindret så att de kommer djupare ned. Med ett sådant hinder har man ju också fördelen att kunna jobba med reciprok inhibering/muskelaktivering (pressa mot hindret för att aktivera utåtrotatorerna istället för inåtrotatorerna).

Senast redigerad av Termy den 2020-08-18 klockan 09:20.
Termy är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-08-18, 09:54   #10
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Ser ut som en trevlig övning. Jag har lätta hantlar hemma som jag kan använda. Om man har fungerande axlar, ska man vara lika rörlig åt båda "hållen" i den övningen?

Jag kan nå både fram och bak med höger, men lite svårare att nå bak.

På vänster är jag mycket stelare bakåt, kommer en väldigt kort bit.

Senast redigerad av smerk den 2020-08-18 klockan 09:59.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-18, 11:03   #11
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Ser ut som en trevlig övning. Jag har lätta hantlar hemma som jag kan använda. Om man har fungerande axlar, ska man vara lika rörlig åt båda "hållen" i den övningen?

Jag kan nå både fram och bak med höger, men lite svårare att nå bak.

På vänster är jag mycket stelare bakåt, kommer en väldigt kort bit.
Jag har sett alla varianter i hur mycket rörlighet man har innan man jobbat med den specifikt. Om du tänker att du vill ha en god marginal att kunna röra dig på ett bra sätt i en militärpress så skulle jag väl säga att du vill kunna nå golvet där, då det blir likställt med att kunna hålla ett fullt utåtroterat läge när du kör någon typ av press ovanför huvudet. Har du väl nått golvet och konsekvent ökat i belastning i X veckor med full rörlighet så kan du ju jobba upp en liten överkapacitet i rörligheten också genom att lägga ett par små viktplattor under armbågen så att det utåtroterade läget blir "förbi golvnivå".
Termy är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-08-18, 11:27   #12
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Jag tycker den är fin, men kan vara lite problematisk om man får lite inklämningsproblem eller inte riktigt bra skulderbladskontroll, som gör att man tiltar scapula istället för att ta ut rörligheten i axelleden. Men gör man det sådär kontrollerat och fint mot golvet och inte pressar sig förbi obehag är den suverän!
Jag ska prova den. Andra symtom jag har är att vänster axel "klickar" och hoppar runt mer över lag. Vet inte hur jag ska beskriva det. Jag känner att den inte är frisk helt enkelt, jämfört med höger.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-21, 00:01   #13
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Det borde rimligtvis inte vara rotatorcuffen som är problemet/stelheten, eftersom majoriteten av cuffen roterar utåt och att man i ett läge med armen ovanför huvudet behöver utåtrotera. Är det skillnad om du står upp och lyfter armen kontra om du ligger ner på rygg och försöker få ner handen i golvet ovanför huvudet?

Troligen sitter stelheten i axelleden, i skulderbladsleden eller i bröstryggen (men om det skulle sitta i bröstryggen tänker jag att du hade varit stel på båda sidor).

Att töja leden kan hjälpa på olika sätt, men det blir ofta rätt så hårda töjningar med långa hävstänger som kan göra ont. Shoulder dislocations är exempel på en sån övning, men de kan också hjälpa till med att skapa smärta om du pressar på för hårt.

Jag hade provat ett par omgångar av stretchen Jo gör här vid 4.30 och se om det (tillfälligt) ökar rörligheten.


Om du har möjlighet att filma ryggen och skulderbladen bakifrån när du lyfter armarna uppåt/framåt och uppåt/utåt hela vägen upp till taket kan man kanske se om skulderbladet rör sig annorlunda jämfört med andra sidan.
Nu blir jag mycket rörligare i axeln efter stretchen. Är det ett tecken på att det fungerar? Gör den ett par gånger per dag.
Edit: Kommer längre bak med vänster arm nu till och med efter 5 omgångar med stretchen! Bara att ligga i?

Senast redigerad av smerk den 2020-08-21 klockan 00:08.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-21, 00:14   #14
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Bör jag göra dessa övningar innan gymmet, om jag vill ha bra rörlighet under passet? Kanske varar så kortvarigt att det inte spelar någon roll.

När jag har erhållit god rörlighet i vänster axel, behöver jag fortsätta med övningarna för att behålla rörligheten? Vad är det som orsakar stelhet? Höger blir ju inte stel, men jag sover på vänster sida så kanske därför axeln har tagit stryk?
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-21, 11:22   #15
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Efter du har gjort stretchen, kommer du längre med armen då?
Har fortfarande full rörlighet i vänster axel nu efter natten, samt ingen smärta alls i sidolyft. Wow, flera års stelhet och smärta i axeln till synes borta efter några dagar med stretch!
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)