Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-08-12, 12:39   #46
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Jag skulle säga att det är som det beskrivs i länken i startinlägget, och att det är ett problem. Jag bor i en mindre stad i Norrlands inland, och jag ser hälsovådligt överviktiga varje gång jag går ut på stan. I den stad där jag växte upp är det likadant, och det är klart vanligare än vad det var i min ungdom. Var ni bor som verkar uppleva att alla ni möter ser vältränade ut vet jag inte, men folk som postar bilder på sina rumpor på Instagram är knappast normen. Själv tycker jag att det är ett större problem hur hälsosynvinkel att folk är fysiskt inaktiva i sin vardag (ja, många är väldigt inaktiva) än att folk är tjocka för ögat. Det är väldigt svårt att vända dock; den som är intresserad kan läsa om Norsjöprojektet för ett exempel på hur man kan göra och faktiskt lyckas (i alla fall för en tid), men då var också hela samhället involverat.

Angående BMI skulle jag säga att det fortfarande är ett bra mått på populationsnivå; mängden människor som är överviktiga enligt BMI p.g.a. att de är så oerhört muskulösa är försvinnande få i det stora sammanhanget, de är knappast majoriteten ens på Kolo och jag upplever att "BMI är ett dåligt mått om man HAR MUSKLER!!111" är det nya "jag är inte tjock, jag har KRAFTIG BENSTOMME!!111" (som man sade på åttiotalet).
Det har aldrig påståtts att överviktiga inte syns på stan eller att alla ser vältränade ut. Vad FHM säger är att hälften av befolkningen är överviktig eller fet. Hälften. Varannan jävla kotte. Det är vad som stinker tjurbajs lång väg.
Samtidigt som denna påstådda fetma sprider sig har vi haft en positiv trend vad gäller träning under i varje fall senaste 10 åren. Det är trendigt att träna och man ska gärna visa upp sig på sociala media.

Nej, det är inte svårt att vara överviktig enligt BMI samtidigt som man är i god form. Det räcker att lyfta tunga saker och inte bara leva på mat som man hatar.
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-12, 14:51   #47
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Gregow Visa inlägg
Nej, det är inte svårt att vara överviktig enligt BMI samtidigt som man är i god form. Det räcker att lyfta tunga saker och inte bara leva på mat som man hatar.
Kom igen, det är väl visst svårt. Jag räknade ut lite snabbt på min miniräknare att en person på 1,80 måste väga 81 kg för att vara överviktig enligt BMI. Jag vet inte riktigt vad du klassar som ”god form”, men om man har, säg, 12 % kroppsfett på 81 kg och 180 cm så ser man i princip ut som någon i Avengers, och det är sannerligen svårt att göra.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-12, 15:06   #48
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Jag skulle säga att det är som det beskrivs i länken i startinlägget, och att det är ett problem. Jag bor i en mindre stad i Norrlands inland, och jag ser hälsovådligt överviktiga varje gång jag går ut på stan. I den stad där jag växte upp är det likadant, och det är klart vanligare än vad det var i min ungdom. Var ni bor som verkar uppleva att alla ni möter ser vältränade ut vet jag inte, men folk som postar bilder på sina rumpor på Instagram är knappast normen. Själv tycker jag att det är ett större problem hur hälsosynvinkel att folk är fysiskt inaktiva i sin vardag (ja, många är väldigt inaktiva) än att folk är tjocka för ögat. Det är väldigt svårt att vända dock; den som är intresserad kan läsa om Norsjöprojektet för ett exempel på hur man kan göra och faktiskt lyckas (i alla fall för en tid), men då var också hela samhället involverat.

Angående BMI skulle jag säga att det fortfarande är ett bra mått på populationsnivå; mängden människor som är överviktiga enligt BMI p.g.a. att de är så oerhört muskulösa är försvinnande få i det stora sammanhanget, de är knappast majoriteten ens på Kolo och jag upplever att "BMI är ett dåligt mått om man HAR MUSKLER!!111" är det nya "jag är inte tjock, jag har KRAFTIG BENSTOMME!!111" (som man sade på åttiotalet).
Jag tycker helt klart att jag ser en högre andel sjukligt feta i Enköping där jag bor nu än i Stockholm där jag bodde tidigare.
Mindre städer har kanske högre andel feta?

Stockholm kan dock ha den högsta andelen vältränade människor av någon stad i hela världen. Det grundar jag helt och hållet på mina egna observationer när jag har spatserat runt i olika städer. Inte högst andel smala, men högst andel ”så vältränade att det syns med kläder på”.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-12, 15:16   #49
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 611
Citat:
Ursprungligen postat av Gregow Visa inlägg
Det har aldrig påståtts att överviktiga inte syns på stan eller att alla ser vältränade ut. Vad FHM säger är att hälften av befolkningen är överviktig eller fet. Hälften. Varannan jävla kotte. Det är vad som stinker tjurbajs lång väg.
Samtidigt som denna påstådda fetma sprider sig har vi haft en positiv trend vad gäller träning under i varje fall senaste 10 åren. Det är trendigt att träna och man ska gärna visa upp sig på sociala media.

Nej, det är inte svårt att vara överviktig enligt BMI samtidigt som man är i god form. Det räcker att lyfta tunga saker och inte bara leva på mat som man hatar.
51% stämmer nog rätt bra. Skulle det stått 61 hade jag inte protesterat heller.
Folk som är otränade 180 långa och väger 85 tror de är i alldeles utmärkt form, medan sanningen är att de flesta troligen borde väga 75 för att ens vara hälsosamma. Gemene man är ganska tjock och har ganska lite muskler, och tränar de är det inte direkt 25 kilo mer muskelmassa de bär på utan kanske 5.
Morsan tror tex att hennes idealvikt ligger på 75 med en längd på 163, och detta är inget ovanligt att tro.
__________________
ᕦ( ˘ᴗ˘ )ᕤ
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-12, 15:45   #50
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Morsan tror tex att hennes idealvikt ligger på 75 med en längd på 163, och detta är inget ovanligt att tro.
Ehm, jo det tror jag är rätt ovanligt att tro!
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-12, 17:22   #51
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Kom igen, det är väl visst svårt. Jag räknade ut lite snabbt på min miniräknare att en person på 1,80 måste väga 81 kg för att vara överviktig enligt BMI. Jag vet inte riktigt vad du klassar som ”god form”, men om man har, säg, 12 % kroppsfett på 81 kg och 180 cm så ser man i princip ut som någon i Avengers, och det är sannerligen svårt att göra.
12% är lågt. Vi kan gott sätta andelen kroppsfett till det hälsosamma intervallet för att få klassas som "god form", om det finns lite muskler på kroppen. Då slipper vi gå och bli byggarskadade.
Jag har varit och latjat på strax över 80Kg på 177cm med i varje fall under 15% kroppsfett. Det var då ungen superhjälte-look. Däremot den vikt där jag trivts bäst. Jag har varit en bit över 90Kg på lite högre kroppsfett också - där syns det ju att man tränar i varje fall.

Men nej, för att förtydliga så snackar jag inte om övervikts-BMI när man är stenhård.
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-12, 17:34   #52
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
51% stämmer nog rätt bra. Skulle det stått 61 hade jag inte protesterat heller.
Folk som är otränade 180 långa och väger 85 tror de är i alldeles utmärkt form, medan sanningen är att de flesta troligen borde väga 75 för att ens vara hälsosamma. Gemene man är ganska tjock och har ganska lite muskler, och tränar de är det inte direkt 25 kilo mer muskelmassa de bär på utan kanske 5.
Morsan tror tex att hennes idealvikt ligger på 75 med en längd på 163, och detta är inget ovanligt att tro.
Det låter som du blivit indoktrinerad av Kolo. Läkaren ordinerar hämtpizza, öl och dvärgporr för att motverka dessa vanföreställningar.

Därefter kan vi titta på Anders Tegnell:
https://ibb.co/d6J01wP

Oaptitligt fet och bör genast dödssockerbeskattas eller normal 60-plusare som förmodligen motionerar en del?
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-12, 18:22   #53
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 498
Citat:
Ursprungligen postat av Tjenatja Visa inlägg
Sant, bättre att köpa äkta varan och späda med vatten eller käka mindre. Vet inte vad förtjockningsmedel har för påverkan på kroppen, men troligtvis bättre att skippa.

De flesta ( alla ? ) förtjockningsmedel är lösliga kostfibrer. Ger volym åt livsmedlet och tarminnehållet. Ska passera kroppen utan att påverka oss negativt.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-12, 18:31   #54
Navi
Registered User
 
Navis avatar
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 225


Idag reagerar nog många med att pojkarna i videon från 1962 är anorektiskt smala. Liknande kroppar ser man på bilder tagna vid svenska badstränder under 60-talet på ungdomar i samma ålder. Idag är normen att ha en hel del hull i den åldern.
Navi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-12, 18:35   #55
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Kom igen, det är väl visst svårt. Jag räknade ut lite snabbt på min miniräknare att en person på 1,80 måste väga 81 kg för att vara överviktig enligt BMI. Jag vet inte riktigt vad du klassar som ”god form”, men om man har, säg, 12 % kroppsfett på 81 kg och 180 cm så ser man i princip ut som någon i Avengers, och det är sannerligen svårt att göra.
Det är iaf jäkligt lätt att vara BMI-fet om man tränat och ätit för att bli större ett tag. Även om det inte är helt superenkelt att vara i bra form och vara BMI-fet.
Men jag menar om folk var hälsosamma och tränade och åt bra så skulle det normala vara att vara BMI-fet och i bra form. Det krävs ju inget speciellt av en alls för att ligga över normalvikt och ha 12-15% bf, ett par-tre styrketräningspass i veckan i 5-10 år typ och bra mat.
Antingen så eller att man var normalviktig och i bra form om man valde att satsa mer på konditionsidrott.
Därtill skulle jag säga att det måste vara svårt att hålla sig normalviktig enligt BMI utan att träna och eller aktivt äta på ett sätt som håller vikten nere. Jag tycker normalvikten är väldigt snäv enligt skalan (säger dock inte att det är fel) men hur ofta ser man vuxna män som väger längd -100 nuförtiden egentligen? I mina ögon ser man normal ut om man väger 85-90 på 180 cm även om man inte tränar. Övervikt är det nya normala, under det ligger idealvikten som nästan ingen ligger på längre.
Men det räcker att gå tillbaka någon generation typ så var de allra flesta normalviktiga, och låg snarare mot den nedre marginalen då. Jag avundas min pappa lite, trots jättetråkig fysik då, 70+ och han har varit normalviktig hela livet utan träning, verkar aldrig vara hungrig eller sötsugen, nöjer sig med knäckebröd och filmjölk typ. I senare generationer har vi förstört vår aptit, vi blir aldrig nöjda.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-12, 19:39   #56
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 611
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Det är iaf jäkligt lätt att vara BMI-fet om man tränat och ätit för att bli större ett tag. Även om det inte är helt superenkelt att vara i bra form och vara BMI-fet.
Men jag menar om folk var hälsosamma och tränade och åt bra så skulle det normala vara att vara BMI-fet och i bra form. Det krävs ju inget speciellt av en alls för att ligga över normalvikt och ha 12-15% bf, ett par-tre styrketräningspass i veckan i 5-10 år typ och bra mat.
Antingen så eller att man var normalviktig och i bra form om man valde att satsa mer på konditionsidrott.
Därtill skulle jag säga att det måste vara svårt att hålla sig normalviktig enligt BMI utan att träna och eller aktivt äta på ett sätt som håller vikten nere. Jag tycker normalvikten är väldigt snäv enligt skalan (säger dock inte att det är fel) men hur ofta ser man vuxna män som väger längd -100 nuförtiden egentligen? I mina ögon ser man normal ut om man väger 85-90 på 180 cm även om man inte tränar. Övervikt är det nya normala, under det ligger idealvikten som nästan ingen ligger på längre.
Men det räcker att gå tillbaka någon generation typ så var de allra flesta normalviktiga, och låg snarare mot den nedre marginalen då. Jag avundas min pappa lite, trots jättetråkig fysik då, 70+ och han har varit normalviktig hela livet utan träning, verkar aldrig vara hungrig eller sötsugen, nöjer sig med knäckebröd och filmjölk typ. I senare generationer har vi förstört vår aptit, vi blir aldrig nöjda.
Du ser, det är inte så ovanligt ändå att tro att ens idealvikt är betydligt högre än den faktiskt är..

Min mor är överviktig och de flesta som säger liknade saker är det också. Jag umgås inte med särskilt många som har träning och motion som intresse heller.
En egen teori är att det är när man paserar den vikten/ration som man på allvar börjar besväras av vikten och då minns, eller vill minnas, att det var vid den gränsen man mådde bra. Kanske pga andra saker i livet.
Sen vill man ju att det ska räcka med att gå mer från 90 till 75 för att må/se bra ut snarare än 55/60.
Mer naivt önsketänkande än dumhet.
__________________
ᕦ( ˘ᴗ˘ )ᕤ
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-13, 08:54   #57
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg


Du ser, det är inte så ovanligt ändå att tro att ens idealvikt är betydligt högre än den faktiskt är..

Min mor är överviktig och de flesta som säger liknade saker är det också. Jag umgås inte med särskilt många som har träning och motion som intresse heller.
En egen teori är att det är när man paserar den vikten/ration som man på allvar börjar besväras av vikten och då minns, eller vill minnas, att det var vid den gränsen man mådde bra. Kanske pga andra saker i livet.
Sen vill man ju att det ska räcka med att gå mer från 90 till 75 för att må/se bra ut snarare än 55/60.
Mer naivt önsketänkande än dumhet.
Fast jag upplever att just kvinnor sällan har en så hög upplevd idealvikt. Det är en viss skillnad - faktiskt. De flesta gubbar bryr sig ju inte om vikten alls, så länge de inte lider av fetma, de är bekväma på BMI-övervikt och ingen klagar.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-13, 13:44   #58
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 397
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Men det är ju för att folk blandar kroppsbild/estetik med hälsa/sjukdomsrisk.



Att man kan se helt normal ut på ett högt BMI gör det ju inte mer hälsosamt. Anledningen till att man tjatar och belyser det är ju inte för att folk är fula, utan för att redan vid BMI 25 ser man en ökande sjuklighet, som kostar individen friska levnadsår och samhället pengar.
Vad är dom största riskerna av normalisering av övervikt?

Nuförtiden är det ju onormalt att vara smal på bmi-skalan. Iaf om jag ser mig runt bland kollegor och grannar.

Skickat från min JSN-L21 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-14, 08:25   #59
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 958
Delar av Mexiko tagit det ett steg förbi att beskatta, gör det olagligt:

"After Oaxaca banned the sale of junk food and sugary drinks to minors on August 5, at least 10 states and Mexico City have expressed an interest in following suit.

Oaxaca’s new law, which imposes fines and even jail time for anyone — other than parents — who provide unhealthy packaged foods to children under the age of 18, effectively putting junk food in the same category as alcohol and cigarettes.

The measure is seeing support from across Mexico, and across party lines."

https://mexiconewsdaily.com/news/mor...sales-to-kids/
Magnus N är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-14, 10:03   #60
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 009
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus N Visa inlägg
Delar av Mexiko tagit det ett steg förbi att beskatta, gör det olagligt:

"After Oaxaca banned the sale of junk food and sugary drinks to minors on August 5, at least 10 states and Mexico City have expressed an interest in following suit.

Oaxaca’s new law, which imposes fines and even jail time for anyone — other than parents — who provide unhealthy packaged foods to children under the age of 18, effectively putting junk food in the same category as alcohol and cigarettes.

The measure is seeing support from across Mexico, and across party lines."

https://mexiconewsdaily.com/news/mor...sales-to-kids/
Nu brukar barnfetma allt som oftast vara ett problem orsakat av föräldrar, om det inte är just tonåringar som själva knallar till donken som är problemet man vill komma åt.
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)