Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-04-17, 06:50   #1
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Autister och önskan till kroppskontakt.

Jag har läst och hört på flera ställen att autister inte gillar kroppskontakt. Jag tycker inte det stämmer, då de autister jag träffat är väldigt sugna på just kroppskontakt, fixerade vid det.

I mitt yrke har jag "hand" om autistiska personer. Det är inte målgruppen egentligen, men det är vad vi får ibland ändå. Detta gäller egentligen flera personer med likartade problem, men jag beskriver det som en person.

Typiskt är att personen vill ha kroppskontakt, i form av kramar (säkerligen mer än så), av kvinnor. Han vill krama kvinnor och vill bli kramad av kvinnor.

Han ser hur kvinnor kramar andra än honom, och vill också bli kramad. När han inte blir det blir han irriterad eller arg. Det är orättvist. Varför kramar hon inte mig också?

Det där med att kvinnor kramar den de känner för att krama, och rent instinktivt inte vill krama honom är något autisten inte verkar förstå alls och som han har väldigt svårt att acceptera.

Jag kan säga till kvinnor att inte krama någon inför honom, för att deras kramande ger mig konstant migrän av att försöka förklara på ett snällt sätt varför de inte kramar honom, och att världen inte är rättvis. Men den infon går inte in. Så det är som ekorrhjul där jag får hantera samma frustration om och om igen.

Dessutom kan jag kanske säga till kvinnor att sluta kramas i närheten av en autist om de inte även tänkt krama autisten, men jag kan ändå inte styra kvinnors beteende om vem de kramar eller inte kramar. Hur de väljer eller påverka deras val vad gäller kramande. Så de kommer krama någon, inte krama någon annan och jag får ta "konsekvensen" för det genom att ta emot autistens frustration över att han inte blir kramad och att världen är orättvis.

Så vad jag vill ha hjälp med är ett sätt att lösa mitt problem på. Hur förklarar man detta så att en autist förstår? Hur förklarar man logiskt hur kvinnor själva väljer vem de vill krama eller inte, hur förklarar man att världen är orättvis och hur förklarar man en selekteringsprocess där vissa blir kramade men inte andra, och varför det är så?
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-17, 07:10   #2
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Lycka till...

Problemet är väl just att det är extremt svårt, för att inte säga omöjligt, att förklara det logiskt. Varför får alla andra kramar utom han? Det finns ju ingen logik i det.

När du ändå är igång kan du försöka förklara varför man inte äter hamburgare till frukost.

Jag skulle tro att du når mer framgång av att förklara att "det bara är så". Så vet jag att vänner med autistiska barn löst vissa saker, exempelvis varför man bara får äta godis på lördagar.
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-17, 07:18   #3
EagleEye
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 212
De är så efterblivna att de inte fattar att de är efterblivna. Det som är problemet. Går inte att lösa.
EagleEye är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-17, 07:22   #4
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av EagleEye Visa inlägg
De är så efterblivna att de inte fattar att de är efterblivna. Det som är problemet. Går inte att lösa.
Precis som vi.
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-17, 07:31   #5
EagleEye
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 212
Vilka vi?

De är socialt efterblivna kanske jag skulle ha sagt. För att förtydliga. Och inte sällan lider de också av andra diagnoser. Synd om dem. Men det är inte kvinnors problem.
EagleEye är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-17, 07:43   #6
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Citat:
Ursprungligen postat av EagleEye Visa inlägg
Vilka vi?

De är socialt efterblivna kanske jag skulle ha sagt. För att förtydliga. Och inte sällan lider de också av andra diagnoser. Synd om dem. Men det är inte kvinnors problem.
Det är inte kvinnors problem tyvärr, mest mitt att försöka hantera. Offerkoftan på!

Det enklaste vore om berörda kvinnor slutade kramas öht. då hade jag sluppit 90% av detta Men de är ännu svårare att resonera med än autister.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-17, 08:08   #7
EagleEye
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 212
Det går inte att hantera, tyvärr(?). De är en belastning för alla.

Låt dem inte dra ner dig i avgrunden.
EagleEye är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-17, 08:09   #8
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Citat:
Ursprungligen postat av Gregow Visa inlägg
Lycka till...

Problemet är väl just att det är extremt svårt, för att inte säga omöjligt, att förklara det logiskt. Varför får alla andra kramar utom han? Det finns ju ingen logik i det.

När du ändå är igång kan du försöka förklara varför man inte äter hamburgare till frukost.

Jag skulle tro att du når mer framgång av att förklara att "det bara är så". Så vet jag att vänner med autistiska barn löst vissa saker, exempelvis varför man bara får äta godis på lördagar.
Att du och jag inte kan förklara det logiskt behöver ju inte betyda att det inte går? Du förklarade det bättre än mig, så kanske kan någon ännu bättre. Värt en chansning iaf
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-17, 08:30   #9
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Intressant problem!

Kan det vara så att de här kvinnorna bara kramar såna som de känner någorlunda? Autisten kanske förstår en förklaring i stil med ”kvinnor vill vara krama någon de känt i tre månader eller mer, och de har helt enkelt känt dig för kort tid”?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-17, 08:30   #10
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Att du och jag inte kan förklara det logiskt behöver ju inte betyda att det inte går? Du förklarade det bättre än mig, så kanske kan någon ännu bättre. Värt en chansning iaf
Vi kan ju hoppas men jag tror inte det. Som jag förstår det så är det vanligt att försöka lära personer med autism just att de skiljer sig från andra och behöver vissa regler och verktyg för att fungera bättre socialt. Alltså, att man lär dem korrekt beteende även om de kanske aldrig riktigt förstår det (beroende, såklart, på hur svår autism det är).
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-17, 09:21   #11
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Intressant problem!

Kan det vara så att de här kvinnorna bara kramar såna som de känner någorlunda? Autisten kanske förstår en förklaring i stil med ”kvinnor vill vara krama någon de känt i tre månader eller mer, och de har helt enkelt känt dig för kort tid”?
Vem kvinnor/de här kvinnorna kramar eller ej följer inte sådana "regler". De skulle kunna krama någon innan tre månader= orättvist och ungefär samma diskussion. De skulle ändå kanske inte krama efter tre månader. Jag kan inte avgöra när kramande skall ske, det måste kramaren bestämma själv. Enklast hade vart om de helt enkelt slutade kramas öht då hade jag sluppit problemet.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-17, 09:25   #12
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Citat:
Ursprungligen postat av Gregow Visa inlägg
Vi kan ju hoppas men jag tror inte det. Som jag förstår det så är det vanligt att försöka lära personer med autism just att de skiljer sig från andra och behöver vissa regler och verktyg för att fungera bättre socialt. Alltså, att man lär dem korrekt beteende även om de kanske aldrig riktigt förstår det (beroende, såklart, på hur svår autism det är).
Vuxna autister godtar inte "Det bara är så" enligt min erfarenhet. De vill ha solida argument ("källa på det"). Kan man inte motivera på "rätt sätt" (som denne godtar) är man dum i huvudet och fattar ingenting, följt av mer frustration sedan upprepning av samma sak igen.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-17, 09:27   #13
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Jag tycker det är orättvist att kvinnorna bara kramar vissa personer. Ni borde införa en regel att om de ska krama någon, ska de krama alla andra i närheten också.
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-17, 09:30   #14
Stoltz
Jag ber om det.
 
Stoltzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 3 622
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
Jag tycker det är orättvist att kvinnorna bara kramar vissa personer. Ni borde införa en regel att om de ska krama någon, ska de krama alla andra i närheten också.
Då har vi någon att öva på!

Jag har skrivit typ tre olika förslag som jag sedan tagit bort för att jag tror inte det hade fungerat. Det är väldigt svårt att förklara sådant som är så "bildligt" för någon som som är så bokstavlig...
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-17, 09:32   #15
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Kvinnor med autism upplever jag betydligt enklare. Vill de kramas, så kramar de den de vill krama oavsett respons. Gärna även hålla kvar obehagligt länge. Sådär en halvminut så att man inte vet vart man skall ta vägen. Men det är inte alls samma diskussioner.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)