Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-04-15, 18:48   #1
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 972
Adam Alsing död i covid-19

https://omni.se/adam-alsing-dod-i-co...ammal/a/4qe819
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-15, 19:19   #2
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Fan jag tror det sitter uppe reklamskyltar för NRJ, med Adam Alsing, just precis nu. Vilken värld vi lever i... inte just att Adam Alsing dog, men shit is hitting the fan.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-15, 19:41   #3
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Fan jag tror det sitter uppe reklamskyltar för NRJ, med Adam Alsing, just precis nu. Vilken värld vi lever i... inte just att Adam Alsing dog, men shit is hitting the fan.
Mmm. Men han var väl riskgruppare? Övervikt, ålder och rökning var det väl? Plus diverse annat. Må han vila i frid!
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-15, 19:44   #4
Cooks
Budget Axon
 
Reg.datum: Nov 2014
Inlägg: 101
Riktigt tråkigt, hoppas han inte dog förgäves och folk börjar fatta allvaret.
__________________
Citat:
Deadlift is pulling off of the floor, and you've got all that gravity down there, but squatting is way up high on your back, so there's not as much gravity
Cooks är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-15, 19:45   #5
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 972
Citat:
Ursprungligen postat av d1anny2 Visa inlägg
Mmm. Men han var väl riskgruppare? Övervikt, ålder och rökning var det väl? Plus diverse annat. Må han vila i frid!
Nja, han har minskat i vikt väldigt mycket senare år och tror inte han rökte fortfarande heller.

51 är inte riskgrupp.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-15, 20:25   #6
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nja, han har minskat i vikt väldigt mycket senare år och tror inte han rökte fortfarande heller.

51 är inte riskgrupp.
Nu har jag inte alls följt Alsing med det är min bild också. Han var väl på senare år en högst normalfet medelålders man vid god vigör.

Jättetråkigt att han strök med av det förbannade kommunistviruset. 51 år är ingen ålder.
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-15, 20:56   #7
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nja, han har minskat i vikt väldigt mycket senare år och tror inte han rökte fortfarande heller.



51 är inte riskgrupp.
Såpass. Min gamla bild av honom som fick mig dit.
Tråkigt som alltid när någon dör i förtid. Särskilt för de anhöriga. Som död är man ju, död.
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-15, 21:02   #8
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av d1anny2 Visa inlägg
Som död är man ju, död.
Det är mitt stora problem med döden. Vadfan, man får ju inte ens en sista pubrunda med nära och kära. Dåligt. Tycker jag.
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-15, 21:04   #9
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304

Jag kollade aldrig mycket på svensk TV men för mig kändes han som den första som var mer modern, bland en massa äldre sammagamlavanligakändisar och TV-värdar som det är i Sverige. Han var väl väldigt ung när han syndes i början, stack ut lite då. Trevlig på riktigt i rutan och radio, inte sådär konstlad som många andra. Så minns jag honom.

Tråkigt, Djävla virus.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-15, 21:13   #10
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 621
En av de jag tror var roligare utanför rutan än på. Synd, han verkade vara en bra person.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-15, 21:37   #11
mottat
Slag.
 
Reg.datum: May 2014
Inlägg: 43
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nja, han har minskat i vikt väldigt mycket senare år och tror inte han rökte fortfarande heller.

51 är inte riskgrupp.
Han hade väl fortfarande diabetes och behövt operera nya höfter. Så kan inte ha varit i jätte bra skick för en 51åring.
mottat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-15, 21:47   #12
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av mottat Visa inlägg
Han hade väl fortfarande diabetes och behövt operera nya höfter. Så kan inte ha varit i jätte bra skick för en 51åring.
Vad jag förstått från snabbt googlande gick han ner i vikt eftee läkaren varnat honom för diabetes. En höftoperation säger väl inte heller så mycket.

Det här viruset verkar dessutom kunna slå väldigt olika. Förmodligen mer beroende på hur individers immunförsvar reagerar. Har du otur får du en kraftig överreaktion från immunförsvaret och blir du jävligt sjuk. Därför även unga och annars friska dör.

Mitt tips är att inte dra slutsatser från Adam Alsings allmänna hälsotillstånd. Du löper också risk att dö om du smittas.
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-15, 22:38   #13
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av Gregow Visa inlägg
Vad jag förstått från snabbt googlande gick han ner i vikt eftee läkaren varnat honom för diabetes. En höftoperation säger väl inte heller så mycket.

Det här viruset verkar dessutom kunna slå väldigt olika. Förmodligen mer beroende på hur individers immunförsvar reagerar. Har du otur får du en kraftig överreaktion från immunförsvaret och blir du jävligt sjuk. Därför även unga och annars friska dör.

Mitt tips är att inte dra slutsatser från Adam Alsings allmänna hälsotillstånd. Du löper också risk att dö om du smittas.
Som jag förstår det nu, så om det sätter sig i lungorna så kan det vara kört, oavsett hur hälsan ser ut tidigare. En stor riskfaktor är högt blodtryck, då viruset binder till ACE-proteiner, som finns i lungorna. Och ACE har man tydligen mer av om man har högt blodtryck. Är man gammal och eller sjuklig på något sätt så är risken att man dör - när det väl satt sig på lungorna - större, för man orkar helt enkelt inte lika länge med syrebrist. Men med lite otur dör man ändå, för att man helt enkelt inte får tillräckligt med syre.
Den här processen är snabb om det sätter sig på lungorna. Man går från småsjuk till döende på någon dag. Lungorna fylls med vätska och man drunknar helt enkelt.
Det handlar alltså inte om en överreaktion av immunförsvaret.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-15, 23:33   #14
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Som jag förstår det nu, så om det sätter sig i lungorna så kan det vara kört, oavsett hur hälsan ser ut tidigare. En stor riskfaktor är högt blodtryck, då viruset binder till ACE-proteiner, som finns i lungorna. Och ACE har man tydligen mer av om man har högt blodtryck. Är man gammal och eller sjuklig på något sätt så är risken att man dör - när det väl satt sig på lungorna - större, för man orkar helt enkelt inte lika länge med syrebrist. Men med lite otur dör man ändå, för att man helt enkelt inte får tillräckligt med syre.
Den här processen är snabb om det sätter sig på lungorna. Man går från småsjuk till döende på någon dag. Lungorna fylls med vätska och man drunknar helt enkelt.
Det handlar alltså inte om en överreaktion av immunförsvaret.
Det senaste jag läst är att effekterna liknar höghöjdsjuka, snarare än lunginflammation. Problemet är i stort att man inte har ett vattentätt behandlingsprogram för riskgruppen, ännu.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-15, 23:42   #15
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Som jag förstår det nu, så om det sätter sig i lungorna så kan det vara kört, oavsett hur hälsan ser ut tidigare. En stor riskfaktor är högt blodtryck, då viruset binder till ACE-proteiner, som finns i lungorna. Och ACE har man tydligen mer av om man har högt blodtryck. Är man gammal och eller sjuklig på något sätt så är risken att man dör - när det väl satt sig på lungorna - större, för man orkar helt enkelt inte lika länge med syrebrist. Men med lite otur dör man ändå, för att man helt enkelt inte får tillräckligt med syre.
Den här processen är snabb om det sätter sig på lungorna. Man går från småsjuk till döende på någon dag. Lungorna fylls med vätska och man drunknar helt enkelt.
Det handlar alltså inte om en överreaktion av immunförsvaret.
Lungorna fylls av vätska därför att när viruset angriper kroppen triggas en inflammatorisk respons för att ta död på det angripande viruset, men viruset kan utlösa en överdriven inflammatorisk respons från immunförsvaret som hindrar B- och T-celler från att göra sitt jobb. Risken är därmed att kroppen angriper sig själv och lungorna fylls med blod och vätska tills man kvävs till döds.

Äldre personer producerar färre B- och T-celler, samt producerar fler cytokiner som triggar immunförsvarets respons, och löper därmed större risk. Andra faktorer kan vara genetiska såväl som status på immunförsvaret samt hur mycket virus du blir smittad av.
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)