Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-04-01, 10:35   #31
elektronikfreak
Registered User
 
elektronikfreaks avatar
 
Reg.datum: Mar 2020
Ort: Borgholm, Öland
Inlägg: 0
Citat:
Ursprungligen postat av Köttis Visa inlägg
Har ingenting att tillägga till topic men jag tror man kunde kolla tiden på mobiltelefonen även innan smartphones. Kul att du är nöjd med ditt köp iaf.

Sent from my FRD-L19 using Tapatalk
Självfallet fanns det tidsangivelse redan på de gamla Ericsson telefonerna som var stora som attacheportföljer på 1970-talet. Men iom att mobilen blev populär och något som nästan alla köpte i slutet av 1990-talet så får jag en känsla av att användandet av armbandsklockor minskat.
elektronikfreak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-01, 10:38   #32
elektronikfreak
Registered User
 
elektronikfreaks avatar
 
Reg.datum: Mar 2020
Ort: Borgholm, Öland
Inlägg: 0
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Fin klocka.

Jorå, gillar armbandsur och föredrag automatiska verk. Känns naket utan klocka. Det är främst inte funktionen, utan känslan som uppskattas.
Jag har några gamla mekaniska "automatiska" klockor liggandes som är fullt fungerande. Den äldsta måste nog vara min första klocka i vuxen ålder. Ska se om jag hittar bilder på dom framöver. Seiko även dom. :-)

Det där med mekaniska automatiska vs elektroniska quartz är ju en svår nöt att knäcka. De mekaniska automatiska är ju små mekaniska underverk medans däremot de elektroniska quartz bara är ytterligare en elektronpryl. Samlarna som köper Rolex för 100K kronor eller Hublot och A. Lange & Söhne för 1M kronor befattar sig naturligtvis bara med de mekaniska automatiska.

Som jag ser på saken så förutom den rent prismässiga bilden så finns det egentligen bara två nackdelar med de mekaniska automatiska. Den ena är att de måste servas, rengöras och oljas in med jämna mellanrum för någon dryg tusenlapp för ett vanligt standardur. Den biten är naturligtvis helt ok. Det är vi vana vid när det gäller bilar. All bilar behöver service.
Men den betydligt större nackdelen med de mekaniska automatiska är att de aldrig går riktigt rätt. Vill minnas att Rolex har satt som gräns plus minus 6 sekunder per dygn. Det är tre minuter per månad.
Skulle gissa på att en quartzklocka från ÖoB för en hundring går bättre.

Däremot en stor applåd för ATOM-uren även kallade radiokontrollerade (styrs via div "atom-baser" på jorden. För Europa ligger den i Tyskland) och de senare GPS-uren som styrs via satelliter.

Senast redigerad av elektronikfreak den 2020-04-01 klockan 10:41.
elektronikfreak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-01, 10:49   #33
elektronikfreak
Registered User
 
elektronikfreaks avatar
 
Reg.datum: Mar 2020
Ort: Borgholm, Öland
Inlägg: 0
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben Visa inlägg
20:- på att det när som helst kommer ett inlägg om vart man kan köpa billiga klockor från the UK.
Det skiljer mycket lite i pris inom EU på märkesklockor. USA däremot är något billigare liksom Japan. Men då åker man på både PostNords ockeravgift liksom moms.
Däremot om man vill "sänka sig" till att köpa counterfeits dvs rena förfalskningar så är naturligtvis Kina och WISH den stora handelsplatsen. Då kanske man dessutom får några COVID-19 med som en free sample.
elektronikfreak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-01, 10:57   #34
elektronikfreak
Registered User
 
elektronikfreaks avatar
 
Reg.datum: Mar 2020
Ort: Borgholm, Öland
Inlägg: 0
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Du tror inte det bara handlar om att marknadsföra elektronikfreak . com då?
Jag ligger redan "etta" på GOOGLE så den delen var avklarad för 10 år sedan. Tänk på att jag är pensionär och bara njuter av livet just nu. Och lyssnar alldeles för mycket på rockmusik... och bootlegs... som var den branschen som gjorde mig till en rik musiclover.

Senast redigerad av elektronikfreak den 2020-04-01 klockan 11:01.
elektronikfreak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-01, 11:25   #35
eternallord
Registered User
 
eternallords avatar
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 190
Citat:
Ursprungligen postat av elektronikfreak Visa inlägg
Det där med mekaniska automatiska vs elektroniska quartz är ju en svår nöt att knäcka. De mekaniska automatiska är ju små mekaniska underverk medans däremot de elektroniska quartz bara är ytterligare en elektronpryl. Samlarna som köper Rolex för 100K kronor eller Hublot och A. Lange & Söhne för 1M kronor befattar sig naturligtvis bara med de mekaniska automatiska.
Nej då. Att mekaniska ur är vanligare i den prisklassen råder det inget tvivel om, men självklart görs det quartzklockor från lyxmärken också. Grand Seiko exempelvis tillverkar otroligt sofistikerade quartz-klockor och om du verkligen vill kan du till och med skaffa en Royal Oak med quartz också.
__________________
"Hey, I'm not surprised motherfuckers" -Nate Diaz
eternallord är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-01, 12:12   #36
elektronikfreak
Registered User
 
elektronikfreaks avatar
 
Reg.datum: Mar 2020
Ort: Borgholm, Öland
Inlägg: 0
Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Nej då. Att mekaniska ur är vanligare i den prisklassen råder det inget tvivel om, men självklart görs det quartzklockor från lyxmärken också. Grand Seiko exempelvis tillverkar otroligt sofistikerade quartz-klockor och om du verkligen vill kan du till och med skaffa en Royal Oak med quartz också.
Det var väl Seiko som upptäckte sambandet mellan kvatskristallen och elektrisk spänning.



Sedan hoppade ju tom Rolex på tåget och i slutet av 1970-talet tillverkade sitt första quartzur - Rolex Oyster. Ryktena säger att det finns 25K tillverkade exemplar innan tillverkningen lades ner i början av 2K-talet. Klockor som tom de inbitna Rolexsamlarna värderar högt.

Visst finns det även High End producerade quartzklockor. Det är ju inget snack om det. Själv är jag definitivt ingen klocksamlare utan är nog mer ute efter en snygg klocka som håller ett antal år innan den går sönder och som håller tiden hyfsat.

Är nog mer som mitt user ID ger en hänvisning om... HiFi och vinyl(skiv)samlare. Och för att ingen ska få några förhoppningsfulla drömmar ang tidigare inlägg i denna tråd - JAG HAR INGET TILL SALU!

ROCK ON
elektronikfreak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-01, 15:31   #37
Bandid0
Registered User
 
Bandid0s avatar
 
Reg.datum: Aug 2013
Inlägg: 1 618
Jag har en klocka, just av den anledningen att jag inte vill plocka upp mobilen varenda gång jag behöver veta vad tiden är.

Off topic så föredrar jag att ha separata prylar till olika ändamål (klocka, kamera, telefon osv). Jag vill inte ha all-i-ett i telefonen.
Bandid0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-01, 17:50   #38
Anton Fräs
Stark
 
Anton Fräss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 9 035
Har försökt ha klocka några perioder, gillar hur det ser ut men är opraktiskt och helt enkelt inte nödvändigt.
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-01, 17:59   #39
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Antingen kollar jag på mobilklockan eller solen.
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-01, 18:00   #40
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
På riktigt, har du ingen mobiltelefon? Har du fast telefon hemma?
Resten av familjen har, jag liter på dem

Har vilande företagstelefon med fast lina ja.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-01, 23:15   #41
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
Ja, dagligen. I fickan när jag gör saker i jobbet där klockan inte får vara med. Praktiskt (det går t.ex. utmärkt att snegla på klockan för att hålla reda på tide utan att det blir så uppenbart för omgivningen), och dessutom ser det trevligt ut. Säkert är det mycket vana; fick mitt första armbandsur när jag var typ 8 år, och har alltid haft det sedan dess.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-02, 07:49   #42
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Bandid0 Visa inlägg
Off topic så föredrar jag att ha separata prylar till olika ändamål (klocka, kamera, telefon osv). Jag vill inte ha all-i-ett i telefonen.
Bra idé egentligen, det är lagom drygt när mobilen urladdas när man har ”allt” på mobilen.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-02, 11:34   #43
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 905
Har ett armbandsur för jag gillar historian bakom urverk.

Tänkte köpa en smartklocka för jag vill ha hälsoövervakning. Inte bestämt mig ifall det blir en Oppo eller Samsung, eller ifall jag ska vänta ett år till
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-04, 11:40   #44
elektronikfreak
Registered User
 
elektronikfreaks avatar
 
Reg.datum: Mar 2020
Ort: Borgholm, Öland
Inlägg: 0
Citat:
Ursprungligen postat av Bandid0 Visa inlägg
Jag har en klocka, just av den anledningen att jag inte vill plocka upp mobilen varenda gång jag behöver veta vad tiden är.

Off topic så föredrar jag att ha separata prylar till olika ändamål (klocka, kamera, telefon osv). Jag vill inte ha all-i-ett i telefonen.
Det är väl exakt så jag själv tänker. Mobilen har jag att ringa med och skicka SMS med. Vill jag fota så har jag systemkamera alt kompaktkamera. Vill jag videofilma så använder jag en videokamera. Och vill jag lyssna på musik så gör jag det via min HiFi-anläggning och konsertfilmer och filmer rent allmänt så blir det via min 100" TV-skärm. Har aldrig riktigt fattat grejen med att sitta och se på film på en skärm som är någon dm stor.
__________________
Varför inte göra som jag, dvs... allt det roliga tar jag ut i förskott och allt det tråkiga skjuter jag på framtiden.
elektronikfreak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-04, 13:04   #45
bighulken
Live my Dream
 
bighulkens avatar
 
Reg.datum: Dec 2011
Ort: hemma
Inlägg: 3 587
Jepp, armbands ur!!....

Provat med dyrare, tidigare i livet, men insåg, att det var lite dyrt, att hava på armen!!.....Om något skulle hända!!......Iom att jag har ett aktivt liv, med mkt mekande och annat i livet........

Nu en billigare klocka, typ 3-5000:-, och stl 55 mm i diameter,!!!

Oj vad stor klocka du har!!..... Brukar en del säga......lol.....Då brukar jag säga, det behövs, för att se tiden!!!......Har ju kommit till åldern, där synen, kanske inte är som ett förstoringsglas, längre!!......lol.

Men visst är det roligt med olika saker/smycken/klockor, och annat!!.....
Men i vissa fall, så straffar det sig mera, än belönar !!!........Typ: dyra klockor, för över, års inkomst osv......

Jag menar, jag har ju en sjysst klocka i guld/stål, men såg var priset låg på, i dagens läge!!....Har ju stigit kraftigt!!....Guldpriset också....

Och den vågar jag inte ha på mig längre, för dyr!!!.......
Jao jao, så kan det bli!!!..........lol........
__________________
[ youtube kanalen

Att se stark ut, eller att (Vara stark), det är skillnad.....
bighulken är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)