Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-04-19, 18:16   #8881
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 713
Kör här istället:

Funderar på att köpa en väldigt basic smart-TV. Går det att hitta någon för 3-4k?
Har typ inga krav på den, förutom att det ska vara en smart-TV på 40+ tum Så länge jag kan se sport på den och kanske spela NHL/Fifa så är jag nöjd. Och att den är smart så att man kan slå igång Netflix/Viaplay/Youtube med kontrollen.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-19, 19:19   #8882
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 972
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Kör här istället:

Funderar på att köpa en väldigt basic smart-TV. Går det att hitta någon för 3-4k?
Har typ inga krav på den, förutom att det ska vara en smart-TV på 40+ tum Så länge jag kan se sport på den och kanske spela NHL/Fifa så är jag nöjd. Och att den är smart så att man kan slå igång Netflix/Viaplay/Youtube med kontrollen.
https://www.elgiganten.se/product/tv...art-tv-43dp600
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-20, 10:08   #8883
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 713
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Danke!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-04, 08:38   #8884
Kimball
Registered User
 
Kimballs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 351
Stendöd tråd men ändå. Skrev för första gången på ett leasingavtal på bil igår:

Kia Ceed SW Plugin-hybrid! Spiken i kistan blev den låga fordonsskatten (tack miljöpartiet?) på 360kr / år
__________________
Citat:
“Where attention goes, energy flows. Where energy flows, life grows.”
Kimball är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-04, 08:45   #8885
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 409
Kul med leasing. Skönt med fräsch bil kan jag tänka mig.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-06-04, 08:46   #8886
40plus
Registered User
 
40pluss avatar
 
Reg.datum: Mar 2019
Ort: Skåne
Inlägg: 284
Citat:
Ursprungligen postat av Kimball Visa inlägg
Stendöd tråd men ändå. Skrev för första gången på ett leasingavtal på bil igår:

Kia Ceed SW Plugin-hybrid! Spiken i kistan blev den låga fordonsskatten (tack miljöpartiet?) på 360kr / år
Brukar inte skatt ingå i leasingavtal? Vad kostar denna bilen dig i månaden, hur många mil om året ingår, och vad annat ingår? (däck, bes, förs, service etc)


Själv införskaffade jag 4st golvfläktar från Jula, med fjärrkontroll, timer etc för 199kt/st samt 6st myggnät för fönster med kardborreinfästning. Så förhoppningsvis kan jag stävja en del av hettan som är runt knuten.

Senast redigerad av 40plus den 2020-06-04 klockan 08:52.
40plus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-04, 09:49   #8887
Kimball
Registered User
 
Kimballs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 351
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Kul med leasing. Skönt med fräsch bil kan jag tänka mig.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Egentligen hade vi gärna kört en 2-4 år gammal bil också, men samtidigt är ingen av sos ett dugg intresserade av bilar så efter några veckors övervägande och räknande föll det ändå på att leasing ändå är bäst för vårt ändamål/värt det ur bekvämlighetssynpunkt.

Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
Brukar inte skatt ingå i leasingavtal? Vad kostar denna bilen dig i månaden, hur många mil om året ingår, och vad annat ingår? (däck, bes, förs, service etc)


Själv införskaffade jag 4st golvfläktar från Jula, med fjärrkontroll, timer etc för 199kt/st samt 6st myggnät för fönster med kardborreinfästning. Så förhoppningsvis kan jag stävja en del av hettan som är runt knuten.
Av alla olika avtal osv jag kikat på har aldrig bilskatt nämnts öht, troligtvis för att detta inte betalas till finansbolaget? Jämförde med bla Citroen C3 Aircross som hamnade på 4.2k/år med manuell och 5k/år med automatlåda, blir ändå 350-400kr extra/månad som är klart kännbart!

Vi hamnar på:
2995:-/mån i leasing. där följande ingår:
3 års garanti ingår
Service ingår
3 års vägassistans ingår
1 500 mil körsträcka/år ingår

Försäkring: 325:-/mån

Bilskatt: 30:-/mån (360:-/år)

Tot: 3350:-/mån exkl vinterdäck men allt annat inkluderat.

Vinterdäck skippade vi då det hade gått på ~340:-/mån i 36mån = ~12k som man sedan lämnar ifrån sig. Vi köper egna vinterdäck och säljer av de efter 3 år, höftar 9-10k för dessa och kanske 2-3k tillbaks vid försäljningen om 3 år.

Uppläggningsavgift av leasingavtalet tillkom även med 695:-, men jag lyckades få samma rabatt avdragen på gummimattor fram, bak och bagage så det kändes ändå okej också.

Vi kommer även inom kort ha möjlighet att kunna ladda bilen nere i vårt garage och då verkar kostnaden landa på 2-3kr/mil på el utifrån de exempel jag sett, så köra de första ~10milen med fulladdat batteri (som täcker 85% av alla våra resor) kommer bli väldigt ekonomiskt vilket också lockade för oss som aldrig innan ägt bil och därmed sluppit dessa hutlösa utgifter...
__________________
Citat:
“Where attention goes, energy flows. Where energy flows, life grows.”
Kimball är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-04, 11:19   #8888
40plus
Registered User
 
40pluss avatar
 
Reg.datum: Mar 2019
Ort: Skåne
Inlägg: 284
Citat:
Ursprungligen postat av Kimball Visa inlägg
Egentligen hade vi gärna kört en 2-4 år gammal bil också, men samtidigt är ingen av sos ett dugg intresserade av bilar så efter några veckors övervägande och räknande föll det ändå på att leasing ändå är bäst för vårt ändamål/värt det ur bekvämlighetssynpunkt.



Av alla olika avtal osv jag kikat på har aldrig bilskatt nämnts öht, troligtvis för att detta inte betalas till finansbolaget? Jämförde med bla Citroen C3 Aircross som hamnade på 4.2k/år med manuell och 5k/år med automatlåda, blir ändå 350-400kr extra/månad som är klart kännbart!

Vi hamnar på:
2995:-/mån i leasing. där följande ingår:
3 års garanti ingår
Service ingår
3 års vägassistans ingår
1 500 mil körsträcka/år ingår

Försäkring: 325:-/mån

Bilskatt: 30:-/mån (360:-/år)

Tot: 3350:-/mån exkl vinterdäck men allt annat inkluderat.

Vinterdäck skippade vi då det hade gått på ~340:-/mån i 36mån = ~12k som man sedan lämnar ifrån sig. Vi köper egna vinterdäck och säljer av de efter 3 år, höftar 9-10k för dessa och kanske 2-3k tillbaks vid försäljningen om 3 år.

Uppläggningsavgift av leasingavtalet tillkom även med 695:-, men jag lyckades få samma rabatt avdragen på gummimattor fram, bak och bagage så det kändes ändå okej också.

Vi kommer även inom kort ha möjlighet att kunna ladda bilen nere i vårt garage och då verkar kostnaden landa på 2-3kr/mil på el utifrån de exempel jag sett, så köra de första ~10milen med fulladdat batteri (som täcker 85% av alla våra resor) kommer bli väldigt ekonomiskt vilket också lockade för oss som aldrig innan ägt bil och därmed sluppit dessa hutlösa utgifter...
Ja privatleasing är onekligen intressant. Men själv kör jag en del i jobbet och skulle behövs runt 2500 mil om året. Har för mig att det kostar apmycket med "övermil".
40plus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-04, 11:26   #8889
r1kkie
Registered User
 
r1kkies avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 1 209
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
Ja privatleasing är onekligen intressant. Men själv kör jag en del i jobbet och skulle behövs runt 2500 mil om året. Har för mig att det kostar apmycket med "övermil".
Är nog rätt svettiga påslag om man kör mer än vad avtalet tillåter. Du är det nog en bättre idè att hitta ett leasing avtal som tillåter 2500 mil om året eller mer för att slippa. Kommer ju bli dyrare i vilket fall som helst då värdeminskningen kommer vara högre som leasingfirman måste ta med i ekvationen.
__________________
"If it was easy, everybody would be good at it.
I was told that long time ago by a coach. If you want something you never had before, you gotta be willing to do something you've never done before."
-Phil Heath
r1kkie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-04, 12:12   #8890
Kaalle
Registered User
 
Kaalles avatar
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 242
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Danke!
Jag köpte en tcl efter solida recensioner osv. Det var horribla artefakter i bilden, ljudet var uselt och netflix och ett par andra appar fungerade inte. Jag är på intet sätt bild eller ljud nörd men vill gärna att saker och ting ska fungera. Det var inte just den modellen jag hade, men är väldigt kritiskt inställd till det märket numera.
Kaalle är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-06-04, 14:20   #8891
Kimball
Registered User
 
Kimballs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 351
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
Ja privatleasing är onekligen intressant. Men själv kör jag en del i jobbet och skulle behövs runt 2500 mil om året. Har för mig att det kostar apmycket med "övermil".
Just denna bil kostar 875:- mer/månad för 3000mil/år, så så farligt är det ju inte. Övermil brukar debiteras 11-14kr/mil beroende på bolag. Inte kikat exakt själv då vi inte kommer vara i närheten av 1500mil/år
__________________
Citat:
“Where attention goes, energy flows. Where energy flows, life grows.”
Kimball är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-04, 18:59   #8892
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 907
Citat:
Ursprungligen postat av Kaalle Visa inlägg
Jag köpte en tcl efter solida recensioner osv. Det var horribla artefakter i bilden, ljudet var uselt och netflix och ett par andra appar fungerade inte. Jag är på intet sätt bild eller ljud nörd men vill gärna att saker och ting ska fungera. Det var inte just den modellen jag hade, men är väldigt kritiskt inställd till det märket numera.
Min funkar klockrent men det verkar va lite hit or miss

Tcl ep660 75 tum

Saknar dock 10 bit panel

För löjligt låga 10.200kr fick jag den hemskickad.

Öppnar man Android utvecklar menyn och drar ner animationstiden till 0.5 blir tvn ruggigt snabb också i menyerna


Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-04, 18:59   #8893
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 907
Är det inte så än att leasing kostar 35kr milen minst och ägd bil kostar 25 minst?

Är det för att slippa greja alla leasar nuförtiden?

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-04, 19:29   #8894
tomccc
Kärlek
 
tomcccs avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 354
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Är det inte så än att leasing kostar 35kr milen minst och ägd bil kostar 25 minst?

Är det för att slippa greja alla leasar nuförtiden?

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
De flesta leasar sannolikt för att slippa krediten, dvs de kan köra nyare bil och ha bättre boende. Sen slipper de risken med reparationer och andrahandsvärde.
tomccc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-04, 20:28   #8895
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 907
Citat:
Ursprungligen postat av tomccc Visa inlägg
De flesta leasar sannolikt för att slippa krediten, dvs de kan köra nyare bil och ha bättre boende. Sen slipper de risken med reparationer och andrahandsvärde.
Det är ju billigare att ha en egen statistiskt sett inklusive reparationer och andrahandsvärde.

Själv funderat på det men kan aldrig motivera kostnaden för transport, jag har iof möjligheten att ta eller låna en annan bil ifall min ska till verkstan

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)