Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-03-27, 11:07   #1
PKtarzan
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 321
Övningsvariation?

Vad är den egentliga vitsen med att variera övningsvalen? Chocka musklerna? Just nu tränar jag PPL rullande schema inspirerat av Proxy här på Kollo. Likt han beskriver börjar jag i regel varje pass med ett av de tre stora lyften beroende på dag. Kör här med RPT-principen alltså första setet med hög vikt och få repetetionsantal och därefter minskar vikten och repsen således ökar. Försöker även här göra någon förbättring från föregående pass om det så är antal reps eller vikt spelar mindre roll. Efter detta kör jag lite mer "freestyle" vad gäller själva hypertrofi-träningen. Min fråga är hur ofta och vad poängen är med att ofta eller iaf kanske var 3/4e vecka byta ut lite övningar här och där? Som de flesta vet brukar man ju få ganska go träningsvärk när man plötsligt slänger in en övning man inte kört på länge (och det gillar vi ju) Kanske ska tilläggas att "assistans/byggarövningarna görs i antingen raka set eller med pyramider/omvända pyramider
__________________
Vill Du veta resultatet i en fotbollsmatch mellan
två 16-åriga pojklag??
”Mät lagens sammanlagda testikelvolym!”
PKtarzan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-27, 11:25   #2
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Ja, den här eviga debatten är väl lika gammal som forumet åtminstone. Tror inte det finns någon enhetlig åsikt här.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-27, 11:55   #3
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 971
Jag skulle säga att det är bra att variera när man är ny på gymmet eller under de första åren, det bara för att kunna hitta "sina" övningar. Dvs övningar som man fungerar bra ihop med och som man kan utföra tungt samt utan att kunna skada sig.

Exempelvis när jag började träna så gjorde jag ju mycket sånt som alla andra gjorde eller som andra ville att man skulle göra, böj bänk mark os.v. medans nu så gör jag mera utfall, hantelpressar/eget.

Jag har skräddarsydda variationer på i stort sett alla övningar jag gör.

När du har kommit upp i åren däremot spelar det ingen roll, då har du ju hittat dina övningar som du vet tar där de ska ta och får med hela det området du vill träna på ett effektivt sätt.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-27, 12:45   #4
Stoltz
Jag ber om det.
 
Stoltzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 3 622
Det jag har märkt på senare år är att mer variation innebär för mig mindre slitage. Att göra 20 set med samma teknik i samma övning skapar mycket stress på exakt samma platser, medan lite variation ger mycket men sliter mindre.

T.ex.
Bänkpress
Hantelpress
Smalbänk
Incline Bänkpress
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-27, 13:03   #5
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Det jag har märkt på senare år är att mer variation innebär för mig mindre slitage. Att göra 20 set med samma teknik i samma övning skapar mycket stress på exakt samma platser, medan lite variation ger mycket men sliter mindre.

T.ex.
Bänkpress
Hantelpress
Smalbänk
Incline Bänkpress
Låter vettigt
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)