Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-03-28, 10:47   #1081
Ekko
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2015
Inlägg: 35
Citat:
Ursprungligen postat av Bifftek Visa inlägg
Kommer ni ta ett vaccin om det kommer ett?
Självklart, det handlar inte bara om att skydda sig själv, utan även föräldrarna osv.
Ekko är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-28, 10:49   #1082
Bifftek
Registered User
 
Biffteks avatar
 
Reg.datum: Dec 2016
Inlägg: 140
Citat:
Ursprungligen postat av dmoller Visa inlägg
Ytterst tveksamt
Varför?

Citat:
Ursprungligen postat av Ekko Visa inlägg
Självklart, det handlar inte bara om att skydda sig själv, utan även föräldrarna osv.
Är du inte rädd för bieffekter?
Bifftek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-28, 10:59   #1083
Ekko
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2015
Inlägg: 35
Citat:
Ursprungligen postat av Bifftek Visa inlägg
Är du inte rädd för bieffekter?
Sällsynta bieffekter (som inte är garanterade att finnas i detta fall) känns inte som en tillräckligt stark motivering för att undvika vaccinering.

Lite statistik från Pandemrix:

Citat:
Bland de vaccinerade med Pandemrix upptäcktes 4,06 fall av narkolepsi per 100 000 medan fallen bland ovaccinerade låg på 0,97 per 100 000.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Pandemrix

Senast redigerad av Ekko den 2020-03-28 klockan 11:01.
Ekko är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-28, 11:09   #1084
Sasquatch
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2017
Inlägg: 32
Läst att ett flertal länder såsom Singapore och Polen har satt i system att infekterade som satts i karantän måste vara redo att flera gånger per dag snabbt svara på textmeddelendanden för att bekräfta att de befinner sig hemma.

Spontant känns det inte som att vad någon som är sängliggande med feber och försöker bekämpa en sjukdom behöver är att bibehålla ständig beredskap att svara på textmeddelanden eller annars riskera polisbesök och böter.

Senast redigerad av Sasquatch den 2020-03-28 klockan 11:17.
Sasquatch är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-28, 11:18   #1085
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Sasquatch Visa inlägg
Läst att ett flertal länder såsom Singapore och Polen har satt i system att infekterade som satts i karantän måste vara redo att flera gånger per dag svara på textmeddelendanden för att bekräfta att de befinner sig hemma.

Tankar om detta? Spontant känns det inte som att vad någon som är sängliggande med feber och försöker bekämpa en sjukdom behöver är att bibehålla ständig beredskap att svara på textmeddelanden eller annars få böter eller polisbesök.
Fast iofs lär väl långt från alla som är smittade vara sängliggande i feberyrsel. Ganska många har ju också väldigt lindriga symptom. Dessa personer är ju förmodligen också de som kanske får för sig att gå ner på affären och handla mjölk fast de är lite krassliga.

Dock har jag lite svårt att se hur det ska funka i praktiken. De som är sängliggande lär ju ibland inte svara, eftersom de just är sängliggande och kanske sover. Så egentligen vore det bästa om dessa inte fick dessa SMS. Men hur tusan ska myndigheterna lyckas avgöra vilka som ska hamna i "för sjuka för SMS" kategorin. Låter som en byråkratisk mardröm. Även själva hembesöks funktionaliteten lär ju kräva väldigt mycket personal.

Så i praktiken kanske det låter som nåt som kan vara vettigt, men aningens invasivt. Men i praktiken vette fan om det kan funka. Kanske det kan funka om man har väldigt få smittade, eller om man bara applicerar det på en hyfsat liten area, typ ett stadscentrum.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-28, 11:30   #1086
stridis
stridis- avatartextmästare
 
stridiss avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: lindome
Inlägg: 6 062
Citat:
Ursprungligen postat av Baldr Visa inlägg
KTH-studenter har applicerat en utvidgad SEIR-modell på Sverige:

Tyvärr så vet de inte varför då FHM trots upprepad kritik vägrar publicera sin metod.
Tror mer på deras modell än regimens lydiga hjon.

Citat:
Ursprungligen postat av Bifftek Visa inlägg
Kommer ni ta ett vaccin om det kommer ett?
Det beror på världsläget, läget här och om de har fått fram ett läkemedelsprotokoll för smittade. Även om en själv redan åkt på skiten och de har kommit fram till om man har tillräcklig immunitet.

Om man har kvar anhöriga(de man vanligtvis har kontakt med) i riskgrupperna...

Så kanske, man vill inte riskera eventuella men i onödan av corona?
__________________
Stridis invictus.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-03-28, 11:36   #1087
Sasquatch
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2017
Inlägg: 32
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Fast iofs lär väl långt från alla som är smittade vara sängliggande i feberyrsel. Ganska många har ju också väldigt lindriga symptom. Dessa personer är ju förmodligen också de som kanske får för sig att gå ner på affären och handla mjölk fast de är lite krassliga.

Dock har jag lite svårt att se hur det ska funka i praktiken. De som är sängliggande lär ju ibland inte svara, eftersom de just är sängliggande och kanske sover. Så egentligen vore det bästa om dessa inte fick dessa SMS. Men hur tusan ska myndigheterna lyckas avgöra vilka som ska hamna i "för sjuka för SMS" kategorin. Låter som en byråkratisk mardröm. Även själva hembesöks funktionaliteten lär ju kräva väldigt mycket personal.

Så i praktiken kanske det låter som nåt som kan vara vettigt, men aningens invasivt. Men i praktiken vette fan om det kan funka. Kanske det kan funka om man har väldigt få smittade, eller om man bara applicerar det på en hyfsat liten area, typ ett stadscentrum.
Ja, verkar som att i Polen tillämpas detta bara på friska som är i karantän efter utlandsvistelse, och i Singapore har man hittills satt alla med symptom på sjukhus, så denna situation verkar inte ha uppstått än.
Sasquatch är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-28, 11:42   #1088
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av Bifftek Visa inlägg
Kommer ni ta ett vaccin om det kommer ett?
Tveksamt. Jag förutsätter att jag kommer få viruset själv tids nog. Förutsätter att riskgrupper kommer ta vaccinet när det finns tillgängligt.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-28, 11:57   #1089
Torsk_ole
Fil.Kand Oxéfilé
 
Torsk_oles avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Ort: Allt från söder till norr
Inlägg: 1 360
Recension på imperial college studien. De sågar mycket av antaganden som görs i den. Rätt intressant att läsa om hur som helst!

https://www.academia.edu/42242357/Re...erventions..._


Citat:
However, they make structural mistakes in analyzing out-break response. They ignore standard Contact Tracing [2]allowing isolation of infected prior to symptoms. They also ig-nore door-to-door monitoring to identify cases with symptoms[3]. Their conclusions that there will be resurgent outbreaks are wrong.
Torsk_ole är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-28, 12:53   #1090
Helgehorse
Registered User
 
Helgehorses avatar
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 496
Citat:
Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
Du kommer inte att bita på naglarna eller peta dig i näsan. Om du nyser så hamnar det i masken och risken att du smittar någon annan, om du själv är sjuk är aningen mindre. Säga att alla gick omkring med en sådan mask eller bättre, då skulle spridningen i stort bromsas lite.

Nu handlar det ju om att jag åker ut som en frisk brandman, Och eventuellt kanske hjälper någon som har däckat, Med misstänkt corona. Säg att jag gör kompressioner på personen och hon/han börjar hosta till, Och jag har ansiktet en liten bit ovanför. Hjälper denna masken för att jag inte skall bli smittad isådanafall?

Vi har ju handskar och en splashdräkt på oss förövrigt.
Helgehorse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-28, 12:55   #1091
Helgehorse
Registered User
 
Helgehorses avatar
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 496
Citat:
Ursprungligen postat av Vinter Visa inlägg
Ja studier visar att all typer av masker hjälper, generellt. De mest filtrerande använd mest av personal som arbetar med smittade patienter. Allt beror på situation.
Tänker mest, Som min kommentar ovanför. Om jag hjälper en som eventuellt har corona, Och jag gör kompressioner på personen. Personen hostar till, Och jag har ansiktet ovanför. Förhindrar dessa standard filtermasker att jag blir smittad isådanafall?

Hjälper dessa visir överlag som viss personal har börjat använda med? Det är ju öppet undertill, Det är ju bara direkt framifrån som visiren skyddar
Helgehorse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-28, 13:41   #1092
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av Helgehorse Visa inlägg
Tänker mest, Som min kommentar ovanför. Om jag hjälper en som eventuellt har corona, Och jag gör kompressioner på personen. Personen hostar till, Och jag har ansiktet ovanför. Förhindrar dessa standard filtermasker att jag blir smittad isådanafall?

Hjälper dessa visir överlag som viss personal har börjat använda med? Det är ju öppet undertill, Det är ju bara direkt framifrån som visiren skyddar
Det är omöjligt att säga, det är egentligen vid dessa fall som just de maskerna med skyddsklass är tillverkade.

Men köper du ett par ok skyddsglasögon och har en bandana för ansiktet så har du ett visst skydd. Det minskar risken.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-28, 14:38   #1093
Baskagge
Registered User
 
Baskagges avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
Citat:
Ursprungligen postat av Bifftek Visa inlägg
Kommer ni ta ett vaccin om det kommer ett?
Nej det tror jag inte. Misstänker att jag haft skiten den här veckan och hoppas därmed att jag är immun. Får hoppas att det kommer något hemmatest man kan ta för att se om man haft det.
__________________
Ju jävligare ju ljuvligare.

Skaffa dig en livstidsdom själv innan du uttalar dig! - Christer Pettersson
Baskagge är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-28, 16:55   #1094
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Thumbs up

Tråden borde byta namn till:

"Folk HJÄLPER Coronaviruset att skörda fler offer"


Virus sprids inte av sig själva utan av deras värdar, dvs., människor i detta fall.
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-28, 17:06   #1095
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av Helgehorse Visa inlägg
Tänker mest, Som min kommentar ovanför. Om jag hjälper en som eventuellt har corona, Och jag gör kompressioner på personen. Personen hostar till, Och jag har ansiktet ovanför. Förhindrar dessa standard filtermasker att jag blir smittad isådanafall?

Hjälper dessa visir överlag som viss personal har börjat använda med? Det är ju öppet undertill, Det är ju bara direkt framifrån som visiren skyddar
Svår att ge ett kvantitativt svar, tror inte det finns data. Du får en liten aning skydd, dock troligtvis väldigt lite. Visir frammåt skyddar mot det mest koncentrerade i stora vätskedroppar.

De "bra" skydden ger inte heller 100%.
__________________
Mr. Dad-bod

Senast redigerad av Wain den 2020-03-28 klockan 17:08.
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)