Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-03-25, 07:41   #1
40plus
Registered User
 
40pluss avatar
 
Reg.datum: Mar 2019
Ort: Skåne
Inlägg: 284
Latsdrag, vilken teknik är rätt?

Jag vet inte vilket sätt som är bäst för massa. Jag har läst en hel del om att tunga latsdrag är bra, men jag tillhör skaran som gillar långsamma kontrollerade övningar.
Jag ryser inombords när jag ser folk stå med alldeles för tunga hantlar och bicepscurla genom att svinga upp dom med hela överkroppen och sedan släppa ner utan mothåll.

Jag kan göra (i "min" maskin på mitt gym) 10-12 fina reps på 48kg eller ca 8 reps på 55kg. men dom här tyngre känner jag nästan inte alls i latsen, bara lite i övre latsen strax under axeln.
Men om jag istället sänker vikten till 41kg och kör sakta och kontrollerat så känner jag hela latsen jobba, det drar och spänner fint ända ner i nedre infästningen för latsen. Det är inte lika tungt och jobbigt men det känns som det tar bättre på latsen. Mer vikt verkar ta mer på allt annat men mindre på just latsen.

Vad är rätt och fel? Min logik säger mig att för mig så verkar mindre vikt och bättre kontakt vara lösningen, samtidigt som man hör av yt-fitnessprofiler att man ska köra tungt.

Sittande rodd som jag kör efter kör jag alltid tungt och det känns bättre, känns som det tar bra där jag vill även om jag kör tungt.
40plus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-25, 08:12   #2
crilloan
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2018
Ort: Uppsala
Inlägg: 70
Jag är på din linje. Rygg vill jag köra kontrollerat och känna att jag har kontakt. Mera "byggarstuk" än styrkelyfts. Vill få det att kännas så tungt som möjligt.

C

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
crilloan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)