Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Matlagning & Recept

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-01-15, 00:32   #1
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Question Göra potatisgratäng med kvarg eller keso?

Har blivit sugen på att bredda min matlagningsförmåga utöver pasta och havregryn vad gäller kolhydrater, och jag läste på nätet att potatisgratäng kan hålla upp till 5 dagar i kylskåpet så. Och potatis är ju rätt bra om jag har förstått det hela rätt. Mitt kylskåp är lite kallare än mer moderna kylskåp så bör fungera.

MEN! Det som gör potatisgratängen krämig utöver att potatisen verkar ska vara mjölig är grädden vilket är en kaloribomb. Därför undrar jag om kvarg eller keso skulle kunna ge en liknande krämighet utan att vara en sådan kaloribomb?

Alltså, det är tänkt att fungera som krämighet, inte ge proteinintag. Det fixar jag på andra håll. Kan man kanske trixa lite genom att blanda kvarg med pyttelite rapsolja eller annan olja så det kan skapa den härliga krämigheten i potatisgratäng? Eller kommer oljan ej att kunna spädas ut i kvargen/keson?
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-15, 00:35   #2
Nattljus
Ljuset i mörkret
 
Nattljuss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Vintergatan, nånstans..
Inlägg: 584
Koka upp mjölk med lite mjöl och använd istället för grädde.
__________________
Erst kommt das Fressen, dann kommt die Moral
Nattljus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-15, 11:04   #3
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 066
kvargen kommer nog att separera/koagulera och skapa klumpar.

tror på nattljus idé, även om det mesta av smaken från potatisgratäng kommer från fettet
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-15, 13:48   #4
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 685
Testa mildas 4% grädde Eller 10%.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-01-15, 13:59   #5
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Koka potatisen i mjölken innan du kör det i ugnen

Och ha i lite grädde, lev lite för fan
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-15, 15:40   #6
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Thumbs up

Jag ska prova med mjölk+mjöl. Måste det vara vanligt hederligt vetemjöl, eller fungerar fullkornsmjöl? Vet att fullkornsmjöl blir extremt klibbigare när man bakar så kanske här oxå?

Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Koka potatisen i mjölken innan du kör det i ugnen

Och ha i lite grädde, lev lite för fan
"Lev lite för fan" har jag gjort i snart 15 år med konstant godisätande, chokladätande och säkerligen över 1000 pizzor på knappt 10 år.

Därför står jag oxå där jag står med 75 kg i vikt som bara 170 cm lång som knappt orkar ta 1x1 60 kg i bänkpress. Det är över nu när man fyllt 30.

Samtidigt vill jag ha lite smak så gott som det går. Dessutom verkar man ju behöva 1 g fett/kilovikt av biologiska överlevnadsskäl.

Självfallet är en lösning att motionera mer men tid är pengar och att bo på gatan är inget liv jag föredrar. Får skylla mig själv såklart att jag lever lite vilda västern.
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-18, 13:55   #7
Nuggets
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2018
Inlägg: 150
Citat:
Ursprungligen postat av MaxTheMarketer Visa inlägg
Jag ska prova med mjölk+mjöl. Måste det vara vanligt hederligt vetemjöl, eller fungerar fullkornsmjöl? Vet att fullkornsmjöl blir extremt klibbigare när man bakar så kanske här oxå?



"Lev lite för fan" har jag gjort i snart 15 år med konstant godisätande, chokladätande och säkerligen över 1000 pizzor på knappt 10 år.

Därför står jag oxå där jag står med 75 kg i vikt som bara 170 cm lång som knappt orkar ta 1x1 60 kg i bänkpress. Det är över nu när man fyllt 30.

Samtidigt vill jag ha lite smak så gott som det går. Dessutom verkar man ju behöva 1 g fett/kilovikt av biologiska överlevnadsskäl.

Självfallet är en lösning att motionera mer men tid är pengar och att bo på gatan är inget liv jag föredrar. Får skylla mig själv såklart att jag lever lite vilda västern.
Fast det där stämmer väl inte riktigt... Standardrekommendationen (mig veterligen iaf) ligger väl på 25-45% av ditt dagliga energiintag, vilket kan bli avsevärt lägre än 1 g/kg för dom flesta..
Nuggets är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-18, 15:28   #8
Animalisk
Registered User
 
Animalisks avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Ort: Västerås
Inlägg: 1 265
Har du testat gratängen?
__________________
En Gammal Journal
Jag är inte bara viktig, jag är överviktig!
If you are training to failure, you are training to fail. Dr. Terry Todd
Animalisk är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)