Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2017-06-06, 11:04   #676
Bjorneman
Registered User
 
Bjornemans avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 3 410
Ja, så är det nog. Det finns inte en chans att Shaw typ alltid väger 420 lbs (190 kg?).

Årsjö väger ofta, men inte alltid, 138 kg på tävlingarna. Det stämmer ju inte. Vad jag vet så vägde han det på sin första internationella tävling Viking Power Challenge 2008. På senare år har han väl legat på 155.
Bjorneman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-06, 13:42   #677
rattlesnake61
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2015
Inlägg: 224
Årsjö la upp nån bild på en våg som visade 160kg för nåt år sedan. Jag tycker han ska gå ner till 140kg igen, han kan ändå inte utmana top-5 i världen när det kommer till råstyrka.

Brian Shaw har alltid sett ut som en Hafthor med 30kg extra fett, finns ingen chans att han väger 190kg.
rattlesnake61 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-06, 22:21   #678
Bjorneman
Registered User
 
Bjornemans avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 3 410
Citat:
Ursprungligen postat av rattlesnake61 Visa inlägg
Årsjö la upp nån bild på en våg som visade 160kg för nåt år sedan. Jag tycker han ska gå ner till 140kg igen, han kan ändå inte utmana top-5 i världen när det kommer till råstyrka.

Brian Shaw har alltid sett ut som en Hafthor med 30kg extra fett, finns ingen chans att han väger 190kg.
Nej, det blir svårt. Vad hade han kunnat placera sig på WSM i år om han var i form och inte skadade sig? Jag skulle säga att han hade haft väldigt svårt att kvala till finalen och väl där hade han definitivt hamnat på den undre halvan. Ingen skugga over Årsjö, men nivån är väldigt hög i finalen.
Bjorneman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-07, 09:16   #679
rattlesnake61
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2015
Inlägg: 224
Citat:
Ursprungligen postat av Bjorneman Visa inlägg
Nej, det blir svårt. Vad hade han kunnat placera sig på WSM i år om han var i form och inte skadade sig? Jag skulle säga att han hade haft väldigt svårt att kvala till finalen och väl där hade han definitivt hamnat på den undre halvan. Ingen skugga over Årsjö, men nivån är väldigt hög i finalen.
Om han hade kvalat till årets final tror jag på en 8-10:e plats, men ifall finalen har med hans bästa grenar (keg toss, farmers walk etc) kan han placera sig lite bättre.

Som sagt ingen skugga ska falla över Årsjö i vissa grenar håller han världsklass men hans imponerande placeringar på Europas Starkaste Man de senaste åren har mest berott på att konkurrenterna varit skadade.
rattlesnake61 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-07, 10:44   #680
ccm
#maxstyrka
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 214
Det känns som att Johannes inte satsar längre på WSM. Han känner nog på sig att han inte längre har chans på pallen, och satsar därför uteslutande på SSM där han fortfarande har en chans att ta Magnus rekord på nio titlar. En skadefri Årsjö i toppform med hans bästa grenar i finalen kanske hade tagit honom till en topp-7 plats nu för tiden, men pallen är nog bara att glömma tyvärr. Vi lär inte få se en svensk på WSM-pallen på några decennium... Ingen av de svenskar som är aktiva i dag har så vitt jag ser det någon realistisk chans att bli topp-3 i världen. Forsmark, Hansson, Liljeblad och Ståhlberg ligger bäst till, men... Det blir svårt att utmana 200-kilosmonster...
ccm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-07, 11:01   #681
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Det dyker ju i och för sig upp kompetenta strongmans mest hela tiden men faktum är ju att två av de starkaste inte lär vara kvar särskilt länge till. Hall ska sluta och Z sjunger väl på sista versen. Då öppnar det ändå upp lite i.o.m. att det är två stycken som är fastgjutna i topp 10 som slutar. Säger inte att Johannes har någon realistisk chans på pallen men det borde inte bli svårare att placera sig högre än han har gjort tidigare. Förutsatt att han får vara helt skadefri under en längre period, något som jag i och för sig gissar inte kommer att inträffa.

Det blir även tråkigare tävlingar framöver. Det har ofta varit tre i den absoluta toppen. Först fick Shaw och Z sällskap av Thor, därefter fick Shaw och Thor sällskap av Hall. Nu är det bara Shaw och Thor. Finns väl ingen som nu direkt är redo att axla rollen som det tredje hjulet.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-07, 12:55   #682
ccm
#maxstyrka
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 214
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Det dyker ju i och för sig upp kompetenta strongmans mest hela tiden men faktum är ju att två av de starkaste inte lär vara kvar särskilt länge till. Hall ska sluta och Z sjunger väl på sista versen. Då öppnar det ändå upp lite i.o.m. att det är två stycken som är fastgjutna i topp 10 som slutar. Säger inte att Johannes har någon realistisk chans på pallen men det borde inte bli svårare att placera sig högre än han har gjort tidigare. Förutsatt att han får vara helt skadefri under en längre period, något som jag i och för sig gissar inte kommer att inträffa.

Det blir även tråkigare tävlingar framöver. Det har ofta varit tre i den absoluta toppen. Först fick Shaw och Z sällskap av Thor, därefter fick Shaw och Thor sällskap av Hall. Nu är det bara Shaw och Thor. Finns väl ingen som nu direkt är redo att axla rollen som det tredje hjulet.
Det finns fler än dem som hade kunnat bli problem för Årsjö. Shahlaei, Licis, Caron, Lalas, Radzikowski, Janashia, Kieliszkowski m.fl. Dessutom ska ju Poundstone göra comeback, och om han kommer upp i samma nivå som förr så är han också bättre i de flesta grenar. Årsjö är ruskigt bra när han är hel, men frågan är om han kommer bli tillräckligt stridsduglig till att kunna konkurrera i en WSM-final. Det kommer bli intressant att se om han kommer kunna ta Forsmark i SSM i år med tanke på skadorna.
ccm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-07, 13:05   #683
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av ccm Visa inlägg
Det finns fler än dem som hade kunnat bli problem för Årsjö. Shahlaei, Licis, Caron, Lalas, Radzikowski, Janashia, Kieliszkowski m.fl. Dessutom ska ju Poundstone göra comeback, och om han kommer upp i samma nivå som förr så är han också bättre i de flesta grenar. Årsjö är ruskigt bra när han är hel, men frågan är om han kommer bli tillräckligt stridsduglig till att kunna konkurrera i en WSM-final. Det kommer bli intressant att se om han kommer kunna ta Forsmark i SSM i år med tanke på skadorna.
Jag är medveten om att det finns fler atleter än topp tre som är bättre strongmans än vad Årsjö är. Det jag menade var att två stycken försvinner som garanterat är före honom. Flera av dom du nämner är jävligt grymma men betydligt mer mänskliga än den absoluta toppen.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-07, 13:14   #684
ccm
#maxstyrka
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 214
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Jag är medveten om att det finns fler atleter än topp tre som är bättre strongmans än vad Årsjö är. Det jag menade var att två stycken försvinner som garanterat är före honom. Flera av dom du nämner är jävligt grymma men betydligt mer mänskliga än den absoluta toppen.
Ja, det är sant. Samtidigt lär det ploppa upp många fler nya som kommer kunna placera sig bra på WSM, även om Hafthor och Brian kommer vara där uppe i flera år till.
ccm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-07, 13:28   #685
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av ccm Visa inlägg
Ja, det är sant. Samtidigt lär det ploppa upp många fler nya som kommer kunna placera sig bra på WSM, även om Hafthor och Brian kommer vara där uppe i flera år till.
Jo, det är klart. Det var bara en tanke från mig som dök upp, att det de senaste åren alltid varit tre klara favoriter i toppen. Nu borde det bara vara två stycken ett tag framöver. Förutsätter att ingen av de andra duktiga i toppen höjer sig så pass mycket att de på riktigt utmanar Shaw och Thor, inte till nästa år i vilket fall.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-07, 16:48   #686
rattlesnake61
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2015
Inlägg: 224
Citat:
Ursprungligen postat av ccm Visa inlägg
Det finns fler än dem som hade kunnat bli problem för Årsjö. Shahlaei, Licis, Caron, Lalas, Radzikowski, Janashia, Kieliszkowski m.fl. Dessutom ska ju Poundstone göra comeback, och om han kommer upp i samma nivå som förr så är han också bättre i de flesta grenar. Årsjö är ruskigt bra när han är hel, men frågan är om han kommer bli tillräckligt stridsduglig till att kunna konkurrera i en WSM-final. Det kommer bli intressant att se om han kommer kunna ta Forsmark i SSM i år med tanke på skadorna.
Poundstone kan bli livsfarlig igen, blir intressant att se hur han presterar på lördag på ''Summermania''.

Tyvärr så har strongman i Sverige varit ganska ointressant sedan Samuelsson la av, men nu kan det faktiskt bli ganska spännande i årets final. Forsmark var väl bara ett poäng från att vinna förra året och sedan dess har Årsjö haft otur med ytterligare skador.

Senast redigerad av rattlesnake61 den 2017-06-07 klockan 16:54.
rattlesnake61 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-07, 17:56   #687
Bjorneman
Registered User
 
Bjornemans avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 3 410
Vi får se hur det går på SSM. Såg att Årsjö fått en bristning i baklåret igen. Mitt tips blir Forsmark. Johannes skulle givetvis vinna om han var hel eller bara halvskadad som han brukar, men Forsmark har blivit så bra att det inte kommer funka att vara trasig här och där.

Vad är det som hander när man blir så skadedrabbad? Att han är för stark och det bara byggs på med nya skador hela tiden och de gamla aldrig hinner läka? Han verkar ha haft hundratals skador av varierande allvarlighetsgrad.

Jag vet att de flesta på den nivån också är skadedrabbade i varierande grad, men Årsjö verkar sakna motsvarighet. Skulle vara Shahlaei i så fall eller att man inte hör så mycket sådant om de andra.
Bjorneman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-07, 18:45   #688
ccm
#maxstyrka
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 214
Jag tror att det handlar om att man måste ligga så nära gränsen för vad kroppen klarar av, hela tiden. Fästen, diskar, senor o.s.v. klarar inte påfrestningarna i längden, om man belastar kroppen med de vikterna som eliten måste köra på. Att dessutom väga 150 kg+ gör nog sitt för knän och hälsenor.
ccm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-07, 20:18   #689
Bjorneman
Registered User
 
Bjornemans avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 3 410
Jo, det måste vara väldigt slitsamt. Jag har aldrig hört något om att Hafthor skulle vara skadad, men det är ju Hafthor. Världens grövsta benstruktur och världens största knäskålar?
Bjorneman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-07, 21:19   #690
rattlesnake61
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2015
Inlägg: 224
Haha antagligen. Fascinerande är också att Hafthor trots att han är 7 år yngre än Shaw, redan verkar vara starkare i både marklyft och alla pressövningar, dessutom är han mycket snabbare och uthålligare.

Jag ser framför mig att Shaw kan ha vunnit sina titlar nu och bara kommer tävla några år till. Hafthor däremot kan dominera totalt tio år framöver om han håller huvudet kallt.
rattlesnake61 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)