Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-08-05, 18:39   #1
Klicken
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 378
Öka muskelmassa efter stor viktnedgång???

Hej!

Jag har pendlat mycket i vikt dom senaste åren, från 85 - 110 - tillbaka igen - till 120 osv, och är nu på väg ner ifrån 120kg till 80kg (jag väger 100kg nu).
Efter varje lyckad viktnedgång så går jag upp nästan lika fort i fett.
Jag har gjort lite forskning och hittade något att om man har varit fet så får man fler fettceller i kroppen som aldrig försvinner även vid viktnedgång, och därför vid överätning så består den mesta av vikten av just fett.

Min fråga är ganska simpel egentligen, men jag lider av väldigt mycket oro och ångest, så efter jag läste om att kroppen bildar nya fettceller vid fetma så har jag tappat motivationen helt och känner mig nere. Som att det är onödigt att gå ner i vikt om jag inte kunna kommer bygga muskler igen. Så jag är väldigt tacksam om någon kan hjälpa ge mig lite information om hur det fungerar att bygga muskler när man varit fet och bildat nya fettceller i kroppen.


Så, på vilket sätt ska jag, när jag är klar med min viktnedgång, lägga upp min kost för att bygga maximalt med muskelmassa och förhindra att göra samma misstag jag alltid gjort när jag lagt på mig all vikt igen?

För att förtydliga hur ska JAG med mina problem med fler fettceller efter att ha varit fet, lägga upp en diet för att bygga muskler och inte göra något dum bulk och gå upp 40kg fett igen?
"lean bulk? Kaloribalans?

Senast redigerad av Klicken den 2018-08-05 klockan 18:41.
Klicken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-05, 18:47   #2
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Styrketräningen bygger muskler effektivt även om man varit fet. Det är överätning som bildar muskelmassa mycket sämre om man varit fet. Bygg muskler genom att träna och äta vettigt, men utan att överäta och "bulka" framledes.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-05, 19:00   #3
Klicken
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 378
Om jag förstår dig rätt, så i teorin så är varje kalori jag stoppar i mig (som är över mitt dagliga behov), överätning och leder till försämrad chans till att bygga muskelmassa? Så då är det alltså bättre för mig att ligga på en kaloribalans, för då kan jag fortfarande bygga muskler med hjälp av styrketräningen och slippa behöva oroa mig för att ge mina fettceller vad dem vill ha?
Klicken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-05, 19:06   #4
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Har man aldrig varit överviktig och har rätt muskelfibersammansättning och gener och börjar kombinera överätning med styrketräning kan 60 % eller mer av vikten man lägger på sig bestå av fettfri massa. Går man upp ett kilo av att äta mer kommer alltså mer än hälften att bestå av muskler, till att börja med.

Har man varit kraftigt överviktig och gått ner mycket i fettvikt, kommer en mycket mindre del av en överätning att bilda fettfri massa. Kanske 800 till 900 gram av en viktuppgång som man äter sig till kommer att bestå av rent fett och man skapar bara sitt gamla feta jag igen.

Träna på kaloribalans med en balanserad kost så bygger du bara muskler utan att lägga på dig fett. Du kommer inte att se några dramatiska ökningar på vågen på det sättet, och det kommer att ta år att lägga på sig några större mängder muskelmassa, men det kommer att vara kvalitet och du slipper problemen du beskriver.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-05, 19:18   #5
Klicken
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 378
Jag tror jag förstår nu, så även vid långsam viktuppgång så kommer majoriteten av vikten bestå av fett, om man har varit kraftigt överviktig?`

Om man leker med tanken att jag går ner till 80kg. Sen går jag upp 10 kg på 3 månader kontra 5kg på 3 månader så kommer det rent procentuellt vara lika mycket fett?
Klicken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-05, 19:24   #6
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Du behöver inte gå upp i vikt alls på bra länge. Du kan förbättra din kroppssammansättning och få mer muskler och mindre fett och se bättre och bättre ut månad för månad, år för år, på samma vikt.

Jag var fet som en gris när jag började träna. När jag hade tränat ett par år hade jag gått ner massor och vägde runt 70 kilo. Såg allmänt smalfet ut. Ytterligare 25 år senare vägde jag fortfarande 70 kilo, men då såg jag ut som https://www.styrkelabbet.se/author/andreas-abelsson/ i stället. Samma vikt, helt annan kropp. Gå efter vad spegeln säger, inte vad vågen säger. Den vet inte vad vikten består av.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-06, 21:16   #7
Klicken
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 378
Tack så mycket för din hjälp, detta är väldigt intressant!

En ny fråga uppstod när jag läste din senaste post.

Jag tränade mycket styrketräning förr och jag har tappat mycket av dom musklerna och blivit fet istället. Om jag har förstått det rätt så kommer kroppen ihåg att man har haft muskler och när man försöker få tillbaka dom musklerna så kommer det gå mycket fortare än första gången man fick kämpa för dom.
Påverkas "muskelminnet" av att man har varit fet? Dvs kommer det ta längre tid för mig att få tillbaka dom musklerna jag förlorat, pga av min fetma, jämfört med om man förlorade musklerna men inte varit fet? Slår dom extra fettcellerna ut "muskelminnet" så att säga.
Klicken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-06, 21:35   #8
yia
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 66
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Du behöver inte gå upp i vikt alls på bra länge. Du kan förbättra din kroppssammansättning och få mer muskler och mindre fett och se bättre och bättre ut månad för månad, år för år, på samma vikt.

Jag var fet som en gris när jag började träna. När jag hade tränat ett par år hade jag gått ner massor och vägde runt 70 kilo. Såg allmänt smalfet ut. Ytterligare 25 år senare vägde jag fortfarande 70 kilo, men då såg jag ut som https://www.styrkelabbet.se/author/andreas-abelsson/ i stället. Samma vikt, helt annan kropp. Gå efter vad spegeln säger, inte vad vågen säger. Den vet inte vad vikten består av.
Så om man tränar på kaloribalans och äter vettigt så kommer man successivt lägga på sig muskler tills dess att man har så låg fettprocent att man inte lägger på sig mer utan att gå upp i vikt?
yia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-08, 12:43   #9
Sarco
Imorgon, då jävlar
 
Reg.datum: Sep 2012
Inlägg: 536
Citat:
Ursprungligen postat av Klicken Visa inlägg
Tack så mycket för din hjälp, detta är väldigt intressant!

En ny fråga uppstod när jag läste din senaste post.

Jag tränade mycket styrketräning förr och jag har tappat mycket av dom musklerna och blivit fet istället. Om jag har förstått det rätt så kommer kroppen ihåg att man har haft muskler och när man försöker få tillbaka dom musklerna så kommer det gå mycket fortare än första gången man fick kämpa för dom.
Påverkas "muskelminnet" av att man har varit fet? Dvs kommer det ta längre tid för mig att få tillbaka dom musklerna jag förlorat, pga av min fetma, jämfört med om man förlorade musklerna men inte varit fet? Slår dom extra fettcellerna ut "muskelminnet" så att säga.
Det får du bara reda på genom att prova, dvs träna och då med progression.

I din situation finns det bara en väg att gå:
- underskott tills du är nere på en fettmängd du tycker är acceptabel
- därefter balans
- styrketräning hela tiden. Och gärna kondition också, men det är mest för hälsans skull.

När du väl gått ner i vikt så spelar din tidigare fetma i prktiken bara roll för att du i princip inte kan bulka, för att du liksom oss andra tjockisar går upp i fettvikt mycket, mycket snabbare än någon som aldrig varit fet.
Sarco är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-09, 14:09   #10
Xacieg
Registered User
 
Xaciegs avatar
 
Reg.datum: Aug 2018
Inlägg: 1
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Du behöver inte gå upp i vikt alls på bra länge. Du kan förbättra din kroppssammansättning och få mer muskler och mindre fett och se bättre och bättre ut månad för månad, år för år, på samma vikt.

Jag var fet som en gris när jag började träna. När jag hade tränat ett par år hade jag gått ner massor och vägde runt 70 kilo. Såg allmänt smalfet ut. Ytterligare 25 år senare vägde jag fortfarande 70 kilo, men då såg jag ut som https://www.styrkelabbet.se/authorhemsida/andreas-abelsson/ i stället. Samma vikt, helt annan kropp. Gå efter vad spegeln säger, inte vad vågen säger. Den vet inte vad vikten består av.

mycket intressant information tack för delningen!
Xacieg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-21, 15:16   #11
PrimalAeon
Registered User
 
PrimalAeons avatar
 
Reg.datum: Jun 2012
Ort: Uppsala
Inlägg: 284
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Träna på kaloribalans med en balanserad kost så bygger du bara muskler utan att lägga på dig fett. Du kommer inte att se några dramatiska ökningar på vågen på det sättet, och det kommer att ta år att lägga på sig några större mängder muskelmassa, men det kommer att vara kvalitet och du slipper problemen du beskriver.
Bör kaloribalansen gälla varje dag, eller kan en ligga på 10% överskott vid träning, som sedan hanteras med en dag av motsvarande underskott, så det är +/- 0 i slutet av veckan?

Exempel:
Kod:
M: +200
T:    0
O: +200
T:    0
F: +200
L:    0
S: -600

Summa: +/-0
Eller kvittar det helt?
PrimalAeon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-21, 15:22   #12
MrMuggelSnuggel
EXPERT USER
 
MrMuggelSnuggels avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 322
Citat:
Ursprungligen postat av PrimalAeon Visa inlägg
Bör kaloribalansen gälla varje dag, eller kan en ligga på 10% överskott vid träning, som sedan hanteras med en dag av motsvarande underskott, så det är +/- 0 i slutet av veckan?

Exempel:
Kod:
M: +200
T:    0
O: +200
T:    0
F: +200
L:    0
S: -600

Summa: +/-0
Eller kvittar det helt?
I det långa loppet är det nog varken bättre eller sämre. Personligen skulle jag finna det betydligt enklare att ligga på kaloribalans varje dag så jag slipper dagen med -600.
MrMuggelSnuggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-22, 09:59   #13
Jarp
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Eksjö
Inlägg: 273
Citat:
Ursprungligen postat av PrimalAeon Visa inlägg
Bör kaloribalansen gälla varje dag, eller kan en ligga på 10% överskott vid träning, som sedan hanteras med en dag av motsvarande underskott, så det är +/- 0 i slutet av veckan?

Exempel:
Kod:
M: +200
T:    0
O: +200
T:    0
F: +200
L:    0
S: -600

Summa: +/-0
Eller kvittar det helt?
Att cykla intaget är inte alls en dålig idé, det förespråkas av många respektabla PT:s. Förslagsvis är proteinintaget extra högt på träningsdagar.

http://www.kolozzeum.com/forum/showp...5&postcount=14
"Den normala ständigt pågående proteinsyntesen är kaloriberoende lika mycket som proteinberoende. Uppregleringen av proteinsyntesen som styrketräningen åstadkommer är proteinberoende, inte kaloriberonde."
Jarp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-22, 10:02   #14
PrimalAeon
Registered User
 
PrimalAeons avatar
 
Reg.datum: Jun 2012
Ort: Uppsala
Inlägg: 284
Citat:
Ursprungligen postat av Jarp Visa inlägg
Att cykla intaget är inte alls en dålig idé, det förespråkas av många respektabla PT:s. Förslagsvis är proteinintaget extra högt på träningsdagar.

Precis det jag tänker. Jag tar en proteinshake, med lite kolhydrater i, innan jag tränar på morgonen. Den landar på ~200kcal.




Sent from my iPhone using Tapatalk
PrimalAeon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-22, 12:07   #15
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 654
Går det att säga vid hur högt fettprocent som det börjar bildas signifikant mycket fler fettceller?

Jag hade lågt kroppsfett som tonåring och började träna och gick från typ 65kg till 87kg (ca 15-17 års ålder). Blev ''fatswole'' som det ironiskt brukar kallas. Magen var helt platt men jag såg väldigt vattnig ut, så jag låg gissningsvis runt 20% kroppsfett.

Låg vid den vikten ett tag ett par år (17-19 år) utan några visuella skillnader alls, sedan gick jag långsamt ned till 77kg, efter att morsan kallade mig tjock :p, bara genom att käka oprocessad mat (20-21 år). Det var sommaren 2017.

Sen dess har jag försökt mig på en lean bulk och har gått upp 6kg från 77kg till 83kg på ett år, dvs ca +0.5kg per månad, med endast 1cm ökning runt midjan. (75cm till 76 cm).

Utifrån detta verkar det som att jag inte bildat extremt mycket nya fettceller då jag kunde bygga rätt mycket fettfri massa det senaste? Är det vid grov fetma det sker en ökning av fettceller?

Senast redigerad av smerk den 2018-08-22 klockan 12:17.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)