Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-07-13, 15:02   #136
Grandmaster
Registered User
 
Grandmasters avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 621
[QUOTE=z_bumbi;2406142]Då fick du inte i dig dagsbehovet för en som tränar.

Citat:
Seriöst så är det svåra snarare att äta +4500-5000 kcal i en måltid varje dag än att äta det en gång och om man har tränat styrka ett tag (med resultat) och gör något annat än sitter på kontor/framför datorn under dagarna så handlar det minst om de mängderna.
Så om man har tränat styrka ett tag, "med resultat", och är måttligt aktiv under dagen så har man ett dagsbehov på minst 5000 kcal? Märkligt, jag äter 3300 kcal för att vara viktstabil på en kroppsvikt av 93-94 kg. Vad är det för referensramar du har?


Citat:
Allmänt om metoden
Det har ju visat sig x antal gånger att resultat som inte är vetenskapligt bekräftade inte är något att ta så allvarligt på, i det här fallet har jag inte ännu sett något som tyder på att det skulle vara befogat att lägga om kosten. Det kanske funkar och det kanske inte funkar men så mycket mer är det inte men det får framtiden utvisa, att man t ex kan få högre blodtryck som är en riskfaktor vid hjärt- och kärlsjukdomar kanske t ex uppväger de andra fördelarna?

Jag har gång på gång poängterat att den kanske största behållningen ligger på det psykologiska planet. Trivs du bra med en hög måltidsfrekvens är du välkommen att fortsätta med det.

Citat:
Eftersom vi inte får se någon typ av fallstudie från grandmaster är ju även de resultaten ganska ointressanta då uttalande av typen "kommit i sin livs form" etc inte alls behöver ha med kostens upplägg att göra, en förändring i en annan parameter gör ju att bevisvärdet för att det är kosten som funkar försvinner helt. Det är förövrigt det vanliga reklamköret om man ska förorda sin egen metod/sälja fast det behöver självklart inte betyda att det inte stämmer etc men jag är lutrad och det särskilt med tanke på att Grandmaster har kört ungefär samma variant på de flesta olika dieter han har beskrivit.

Vill du kanske att jag ska finansiera en randomiserad kohortstudie på en population som får träna med 6 mål om dagen och en population som använder mitt upplägg? Jag har hjälpt en mängd personer och de är samtliga mycket nöjda med metoden. Jag har postat en del under testimonials sektionen på min blogg.

Vad är det för "samma variant" jag har kört? Förtydliga dig.

Citat:
Den sista studien handlar t ex om 3 vs 6 måltider?

Du kan läsa/förstå engelska? Ja/nej?
__________________
www.leangains.com
Grandmaster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-17, 14:13   #137
larre
Registered User
 
larres avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 1 194
Tycker det här låter väldigt intressant och jag håller nu på att lägga om min kost för att prova detta.

Har idag ätit 1 macka och 1 banan för att kunna hålla mig tills när jag kommer hem och kan äta. Imorgon skall jag gå hela vägen.
Kan tillägga att hungern har kommit i omgångar men faktiskt gått över.

Det ska bli najs att sova en timma längre och sluta en timma tidigare från jobbet i fortsättningen Samt att inte behöva tillaga och äta så många olika måltider.

Tycker dock är lite skumt att beefcake och norsk gadd har börjat med dieten och hänvisar endast till Grandmasters blogg utan att gå in på dieten så mkt. Försäljningstrick? =)
larre är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-17, 14:55   #138
JohnRick
Registered User
 
JohnRicks avatar
 
Reg.datum: May 2007
Ort: Södra Sverige (äntligen ute ur @#!¤@&! Lund och inne i Malmö)
Inlägg: 1 188
Det låter intressant ja, men i praktiken kan man då lite grovt säga att man extrembulkar halva dygnet ( i en måltid) och ligger på extremdeff den andra halvan? Give or take a few timmar.

Ingen som drar paralleller till ABCD-dieten (har jag för mig den kallas)? Ingen fasta men i stället för längre bulk/deff-perioder förläggs dessa i tvåveckorsspann.

Hur som helst:
*Man måste vara djävulskt hungrig för att få i sig dagsbehovet i ett mål mat.
Hur påverkar det magsäckens storlek i förlängningen? Ngnstans antyddes ju att hungern inte blev lättare att klara av med tiden. Åtminstone fysiskt.
*Om så är fallet - hur blir det med prestation all övrig tid? Då menar jag inte träning, utan arbete, fritid i stort. Enbart psykisk tillvänjning, men hunger består?
JohnRick är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-17, 19:32   #139
Grandmaster
Registered User
 
Grandmasters avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 621
Citat:
Hur som helst:
*Man måste vara djävulskt hungrig för att få i sig dagsbehovet i ett mål mat.
Hur påverkar det magsäckens storlek i förlängningen? Ngnstans antyddes ju att hungern inte blev lättare att klara av med tiden. Åtminstone fysiskt

*Om så är fallet - hur blir det med prestation all övrig tid? Då menar jag inte träning, utan arbete, fritid i stort. Enbart psykisk tillvänjning, men hunger består?

Oftast tre mål mat, varav ett innan träning och två större mål efter träning.

Hungerhormonet ghrelin styrs delvis av invanda måltidsmönster, vilket betyder att du blir hungrig på de tidpunkter du är van att äta på. Detta har också bekräftats av den absoluta majoriteten som använder upplägget; efter en kort omställningsperiod på några dagar kommer fastan bli lätt och problemfri. Fastan förtrycker i regel hungern, inte tvärtom. Kortvariga ögonblick av hunger kan förekomma tidigare under timmarna, men de är flyende och ersätts av ett ökat mentalt fokus, förtryckt hunger och högre spontan aktivitet. Som jag har påpekat innan har dessa effekter sin förklaring i ökad ämnesomsättning och förhöjda nivåer av katekolaminer i blodet.
__________________
www.leangains.com
Grandmaster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-18, 10:42   #140
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 217
Jag är rätt övertygad om att det går att jämföra dieten med ABCDE dock i lite modifierad form.
Jag är också övertygad om att man kan äta några små mål mat under dagen dvs måltider som inte ger tillräcklig energi och sedan svulla ett kraftfullt energirikt mål mat efter träningen i stället för att lägga in tre måltider kring träningen....
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-18, 11:34   #141
dessbee
Registered User
 
dessbees avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 192
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Jag är rätt övertygad om att det går att jämföra dieten med ABCDE dock i lite modifierad form.
Jag är också övertygad om att man kan äta några små mål mat under dagen dvs måltider som inte ger tillräcklig energi och sedan svulla ett kraftfullt energirikt mål mat efter träningen i stället för att lägga in tre måltider kring träningen....
Warrior diet tillåter underätande under fastan och passar vissa.
Problemet med att småäta under fastan är att det kan trigga aptiten.
Huruvida man drabbas av "cephalic insulin response" är individuellt.
dessbee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-18, 13:16   #142
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 217
Citat:
Ursprungligen postat av dessbee Visa inlägg
Warrior diet tillåter underätande under fastan och passar vissa.
Problemet med att småäta under fastan är att det kan trigga aptiten.
Huruvida man drabbas av "cephalic insulin response" är individuellt.
Jag vet att det är tuffare men troligen effektivare än att förlägga hela matintaget inom ett par timmar. Jag prövar ett sådant upplägg nu och jag tycker att det fungerar bra. Tycker att kroppen känns mer receptiv jämfört med att äta all mat inom ett par timmar, men hungrig är man hela tiden.
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-18, 17:11   #143
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg
 
Slartibartfasts avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Finland
Inlägg: 15 928
Vad är det egentligen för skillnad mellan att äta hela dagens energibehov i en måltid och fasta resten av dygnet, och att äta hela veckans energibehov på en dag och fasta resten av veckan?

När blir fastan negativ för träningen, välmåendet och allt sånt?
__________________
Allt kött behöver disciplin!

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-18, 17:28   #144
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast Visa inlägg
Vad är det egentligen för skillnad mellan att äta hela dagens energibehov i en måltid och fasta resten av dygnet, och att äta hela veckans energibehov på en dag och fasta resten av veckan?

När blir fastan negativ för träningen, välmåendet och allt sånt?
Vitamin- och mineralupptaget? OK att man har en hyfsat lång magsäckstömning så man kanske håller sig i en vecka, men det kommer ju vara helt fysiskt omöjligt att få i sig 20Mcal på en dag.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-18, 20:51   #145
JohnRick
Registered User
 
JohnRicks avatar
 
Reg.datum: May 2007
Ort: Södra Sverige (äntligen ute ur @#!¤@&! Lund och inne i Malmö)
Inlägg: 1 188
Varför inte ta en månads kost under en dag, och sedan följa upp det med en månads fasta?
JohnRick är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-19, 10:59   #146
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg
 
Slartibartfasts avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Finland
Inlägg: 15 928
Är det inte dåligt för kroppen att blodsockret stiger och sjunker rejält under dygnet i och med att man fastar och svullar?
__________________
Allt kött behöver disciplin!

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-19, 11:24   #147
dessbee
Registered User
 
dessbees avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 192
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast Visa inlägg
Är det inte dåligt för kroppen att blodsockret stiger och sjunker rejält under dygnet i och med att man fastar och svullar?
Studier visar att fördelarna överväger med IF

Hur mycket blodsockret stiger under icke-fastan kan man ju också själv styra genom att begränsa kolhydratintaget.
dessbee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-19, 16:31   #148
Jacky
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 912
Känns som att IF kan vara svårt för människor som ibland tränar på morgonen och ibland på kvällen.

Om personen alltid tränar på em kan ju maten ätas t ex från 16.00 och se till att rätt kost slinker ner för återhämning...därefter bli det fastetid ca 16 tim..osv osv...

Om personen tränar eftermiddag 2 dagar i veckan och förmiddag 2 dagar i veckan då kan han/hon ju inte trycka i sig tillräckligt för återhämtning efter ett morgonpass (ex 9.00) om träning har skett på em dagen innan (ätit ca 16.00-00.00 och planerad fasta i 16 tim). Om ätning sker efter morgonpasset så blir det ju inte 16 timmars fasta utan bara ca 9 timmar.
Typ: ben på kvällen, armar och mage morgonen efter...

Känns som att IF bara passar personer som tränar ungefär samma tid på dagen....har jag fel eller har jag missat nått?
Jacky är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-19, 17:10   #149
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 518
Jag tycker att z_bumbi har bra referensramar. Hela tanken med en diet för att maximera proteinsyntesen BORDE vara att utnyttja syntesen till något användbart...i vårat fall på Kolozzeum till muskelmassa.
Kanske fungerar upplägget för konvalesens efter månader i sjuksängen eller för att maximera immunförsvaret men för de flesta så är just de sakerna inte intressanta.

Fysisk aktivitet och muskelmassa kostar energi och jag kan mycket väl tänka mig att
4 000 - 4 500 kcal är ett måste för en tiger på gymmet som är allmänt aktiv på dagarna.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-19, 18:17   #150
Jay-Z
Mr Assparade
 
Jay-Zs avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 11 128
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Fysisk aktivitet och muskelmassa kostar energi och jag kan mycket väl tänka mig att
4 000 - 4 500 kcal är ett måste för en tiger på gymmet som är allmänt aktiv på dagarna.
Undrar hur många här inne som kommer upp i de kcal-nivåerna? Blir nog en grisbulk för majoriteten.
__________________
Born in Jaktville, Broland.

The Only Easy Day Was Yesterday 🔱
Jay-Z är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)