Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2007-03-20, 21:56   #46
rikke_B
Tränande akademiker
 
rikke_Bs avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 10
Vilka aktier och främst fonder är köpvärda nu?

Vad tror ni om börsläget kommer det en nergång innan sommaren?

Är lite sugen på att investera just nu.
rikke_B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-20, 22:22   #47
fothermucker
°<*///><
 
fothermuckers avatar
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 417
Citat:
Ursprungligen postat av rikke_B Visa inlägg
Vilka aktier och främst fonder är köpvärda nu?

Vad tror ni om börsläget kommer det en nergång innan sommaren?

Är lite sugen på att investera just nu.

Även om läget just nu inte är särskilt stabilt så tror jag att det fortfarande finns en del att hämta i kina- och taiwanfonder. Säg på absolut minst ett års sikt. Men det är fantastiskt svårt att säga och fantastiskt dumt att lita på tomma råd från internetforum!
Var aktiv och bilda dig en egen uppfattning.
fothermucker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-20, 23:37   #48
The_RobRoy
Living the good life
 
The_RobRoys avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Hongkong
Inlägg: 1 787
Citat:
Ursprungligen postat av fothermucker Visa inlägg
Även om läget just nu inte är särskilt stabilt så tror jag att det fortfarande finns en del att hämta i kina- och taiwanfonder. Säg på absolut minst ett års sikt. Men det är fantastiskt svårt att säga och fantastiskt dumt att lita på tomma råd från internetforum!
Var aktiv och bilda dig en egen uppfattning.
Särskilt fantastiskt svårt att bilda sig en uppfattning om marknader nere i asien som svensk.. ..det jag hört, är att kinesiska börsen har väldigt höga p/e-tal just nu iallafall..
__________________
Iron addict for life
The_RobRoy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-21, 00:07   #49
rikke_B
Tränande akademiker
 
rikke_Bs avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 10
Jo ska nog inte lyssna allt för mycket på alla internetexperter Men alltid skoj med lite input från annat håll!

Indien och Ryssland går ju dåligt nu. Kina har ju gått hyffsat och kanske fortsätter göra det närmsta 3-4 mån.

Vad tror ni om Latinamerika fonder?

Något intressant aktietips, gärna svenskt!?!
rikke_B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-21, 07:33   #50
kharon
Deffa suger fett!
 
kharons avatar
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 2 260
Citat:
Ursprungligen postat av Litecore Visa inlägg
hur funkar det om man vill köpa aktier som är noterade på börsen i usa?
jag har länge gått och funderat på apple inc. som jag personligen tror på
men problemet ligger mer i att jag inte vet hur jag ska gå tillväga..

antar att det enklaste är att kontakta min bankrådgivare men om nån av er har
lite matnyttig information i frågan så kan jag ju bespara honom besväret :]
Skaffa amerikansk mäklare. Säkert hittar du inhemska mäklare som erbjuder aktier från nasdaq men då kan du säkert räkna med höga avgifter. Har du tänkt investera långsiktigt så är det säkert lättast med inhemsk, ska du spekulera aktivt så söker du bättre, snabbare och förmånligare alternativ. Du bör ju också tänka på valutakurserna, du kan ju både vinna och förlora på dom också.
__________________
Don't worry, be happy!
kharon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-21, 07:39   #51
kharon
Deffa suger fett!
 
kharons avatar
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 2 260
Citat:
Ursprungligen postat av rikke_B Visa inlägg
Jo ska nog inte lyssna allt för mycket på alla internetexperter Men alltid skoj med lite input från annat håll!

Indien och Ryssland går ju dåligt nu. Kina har ju gått hyffsat och kanske fortsätter göra det närmsta 3-4 mån.
Gillar ordet kanske i den meningen!
Citat:
Vad tror ni om Latinamerika fonder?

Något intressant aktietips, gärna svenskt!?!
Latinamerika kommer garanterat att påverkas mkt starkt av USA, så ska du köra på det bör du hålla koll på vad som händer där.

Det finns alltid intressanta aktietips! vad har du för mål och framför allt tidshorissont?
__________________
Don't worry, be happy!
kharon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-21, 09:04   #52
Dk1ng
Registered User
 
Dk1ngs avatar
 
Reg.datum: Apr 2003
Ort: Sverige
Inlägg: 424
Citat:
Ursprungligen postat av rikke_B Visa inlägg

Något intressant aktietips, gärna svenskt!?!
Av principskäl så lämnar jag sällan några tips eftersom jag själv handlar aktivt och är väl medveten om att riskexponeringen för den som inte följer börsen dagligen ökar avsevärt, särskilt när börsen är så volatil som den varit de senaste veckorna. Du verkar dock ha en sund inställning till alla självutnämnda "internetexperter" så jag vågar mig på att lämna ett tips på en aktie som KAN vara värd att titta lite närmare på.

LUPE (Lundin Petroleum) är ett svenskt oberoende olje- och gasprospekteringsbolag samt produktionsbolag med en portfölj av tillgångar i flera länder. Bolaget har i mina ögon en attraktiv värdering i dagsläget och de kommer i år genomföra borrningar i bl.a. Lagansky där Lukoil nyligen gjort goda fyndigheter. Dock bör nämnas att aktien historiskt svängt med oljepriset så den faktorn bör också tas med i beräkningen. Mitt råd är att du läser vidare om det låter intressant och skaffar dig en egen uppfattning!!

Lycka till!
Dk1ng är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-21, 19:50   #53
rikke_B
Tränande akademiker
 
rikke_Bs avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 10
Citat:
Ursprungligen postat av kharon Visa inlägg
Gillar ordet kanske i den meningen!


Det finns alltid intressanta aktietips! vad har du för mål och framför allt tidshorissont?
Ska vara troligtvis, Men det är lite som att spå vädret nästkommande vecka...

Tänkte gå in å "trada" lite. Intresserad av att köpa en hel portfölj i något bolag. Har haft koll på Neti sen den kostade 2,50. Ångrar minst sagt att man inte hoppa på då!!!

Målen kring aktier är alltså kortsiktiga (1-3 mån). Men gällande fonder tänkte jag försöka hitta nåt som kan gå bra året ut.

Dk1ng: Lundin kan vara intressant - helt klart. Men det känns som att man skulle gått in i den för länge sedan!? Men det utesluter inte iofs att den fortsätter upp.

Vad tror ni om Panaxia Sec. ?
rikke_B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-21, 22:08   #54
NiXPhoenix
Banned
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 243
Citat:
Ursprungligen postat av rikke_B Visa inlägg
Jo ska nog inte lyssna allt för mycket på alla internetexperter Men alltid skoj med lite input från annat håll!

Indien och Ryssland går ju dåligt nu. Kina har ju gått hyffsat och kanske fortsätter göra det närmsta 3-4 mån.

Vad tror ni om Latinamerika fonder?

Något intressant aktietips, gärna svenskt!?!


Jag har haft HQs Kinafond sen den startade, början av 2004 var det.
Den har gått upp typ 40%, inget jättefantastiskt med andra ord. Tre år är egentligen kort tid i sammanhanget, men jag hade absolut inte tänkt ha den mer än 10 år. Om jag också satsat på Indien som de drog igång kort efter så hade jag fått betydligt bättre ökning, ~120% upp sen starten...
Förstår inte riktigt hur mycket du hoppas tjäna på 3-4 månader? Måste vara stora summor för att det ska bli nåt värt att tala om.
NiXPhoenix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-21, 23:30   #55
rQx
Ignorerad
 
rQxs avatar
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Trelleborg
Inlägg: 1 939
Citat:
Ursprungligen postat av NiXPhoenix Visa inlägg
.................................................. .................................................. ...
Förstår inte riktigt hur mycket du hoppas tjäna på 3-4 månader? Måste vara stora summor för att det ska bli nåt värt att tala om.
Han tjänar ju procentuellt lika mycket till vad han stoppar in oavsett hur mycket han stoppar in. Är 10 000 kr mycket för honom och det ökar till 20 000 så är det lika mycket för honom som det är för en som tycker 100 000 är mycket och ökar till 200 000.

Men jag förstår din tankegång =)
rQx är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-21, 23:44   #56
The_RobRoy
Living the good life
 
The_RobRoys avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Hongkong
Inlägg: 1 787
Senaste dagarna har det varit Molymania i Kanada, underbara dagar
__________________
Iron addict for life
The_RobRoy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-22, 01:10   #57
abbarn
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Västerås
Inlägg: 141
Kan säga att det är härligt att vara LUPE ägare nu. 16% upp på en månad. Kommer nog fortsätta uppåt nu när oljepriset förhoppningsvis stiger inför sommaren. Plus alla härliga borrningar . Mot 90kr!!
abbarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-22, 06:52   #58
kharon
Deffa suger fett!
 
kharons avatar
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 2 260
Citat:
Ursprungligen postat av rikke_B Visa inlägg
Ska vara troligtvis, Men det är lite som att spå vädret nästkommande vecka...

Tänkte gå in å "trada" lite. Intresserad av att köpa en hel portfölj i något bolag. Har haft koll på Neti sen den kostade 2,50. Ångrar minst sagt att man inte hoppa på då!!!

Målen kring aktier är alltså kortsiktiga (1-3 mån). Men gällande fonder tänkte jag försöka hitta nåt som kan gå bra året ut.

Dk1ng: Lundin kan vara intressant - helt klart. Men det känns som att man skulle gått in i den för länge sedan!? Men det utesluter inte iofs att den fortsätter upp.

Vad tror ni om Panaxia Sec. ?

Nej du, det ska vara kanske. Intetroligtvis. Om det kommer gå bra i Kina kan du bara spekulera i. Det finns ingenting som är säkert i denna bransch, och du bör utgå från det och agera utgående från det.

1-3 månader är inte kortsiktiga positioner om du funderar på "trading", snarare medel.

Om jag får föreslå något så skulle det vara att bara satsa på fonder tillsvidare och läsa och lära dig istället, och öva trada på papper tills du gått igenom några cykler i marknaden; upp, ner, vågrätt. Trading handlar i grund och botten om att kunna sitta med händerna i fickorna och vänta på rätt tillfälle, inte att hela tiden tvinga in sig i positioner som man vill att ska gå rätt. Marknaden har funnits i hundratals år, och fungerat likadant i stort sätt. Den kommer att vara kvar i hundratals år ännu, så du har god tid på dig att lära dig.
__________________
Don't worry, be happy!
kharon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-22, 14:41   #59
abbarn
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Västerås
Inlägg: 141
Bra dag idag. Inga som äger lupe här? verkar bli saftig utdelning efter dagens besked.
abbarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-22, 15:19   #60
Mirre
Ms BootyPump.
 
Mirres avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Ort: Stockholm, Kungsholmen
Inlägg: 592
Citat:
Ursprungligen postat av Litecore Visa inlägg
hur funkar det om man vill köpa aktier som är noterade på börsen i usa?
jag har länge gått och funderat på apple inc. som jag personligen tror på
men problemet ligger mer i att jag inte vet hur jag ska gå tillväga..

antar att det enklaste är att kontakta min bankrådgivare men om nån av er har
lite matnyttig information i frågan så kan jag ju bespara honom besväret :]
Om du vill ha bra tillgång till andra marknader till ett så mycket lägre courtage än bankernas så kan jag ju alltid tipsa dig om min arbetsplats: Nordnet - Nordens största aktiemäkleri mätt i antal avslut:

Lågt courtage och bra service. Det är bara att gå in på http://www.nordnet.se
Handla på sju marknader: Sverige, Norge, Danmark, Finland, Tyskland, USA och Kanada.
Nordnet har alltid varit en prispressare med flera roliga tjänster såsom t ex traidingprogrammet Wintrade.

Mvh,
Mirre
Mirre är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)