Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-08-21, 08:59   #1
Alfabeta
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2019
Inlägg: 2
Komplettera konditionsträningen

Hej,

Jag har sedan något år tillbaka primärt fokuserat på konditionsträning. Jag trivs väldigt bra med det. Jag mår bra, känner att jag bränner av lite stress och känner mig allmänt i god form. Jag har ett krävande jobb och ett aktivt liv med familj etc som gör att jag inte har hur mycket energi som helst över till att träna. Jag har i perioder utökat mitt upplägg med fler träningsdagar men alltid känt att det blivit för mycket - vilket slutat med sjukdom, låg motivation eller att jag blivit väldigt sliten.

Mitt upplägg ser ut som följer:

Söndag: Löpning utomhus 30-60min
Tisdag: Crosstrainer på gymmet 30-60min
Torsdag: Crosstrainer på gymmet 30-60min

Det jag märkt på sistone är att jag gått ner mycket i muskelvikt. Förr i tiden tränade jag väldigt mycket styrketräning och hade en ganska stor andel muskelmassa.

Nu till min fråga:
Om jag ville komplettera ovan med styrketräning - med målet att framförallt behålla men kanske även bygga lite muskelmassa - hur skulle ni gå tillväga?
Givet mina övriga förutsättningar:
* Inte mycket återhämtningsförmåga som helst kvar
* Vill hålla mig till 3 träningsdagar i veckan
* På gymmet 2 dagar i veckan (crosstrainer) med tillgång till gymgrejer, utomhus 1 dag i veckan utan tillgång till gymgrejer.
Alfabeta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-21, 09:02   #2
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 407
Jag hade lagt på 45-60 min styrka på tisdag och torsdag. Kanske som press och drag dagar. Om du har tid till det?

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-21, 09:06   #3
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Jag hade lagt på 45-60 min styrka på tisdag och torsdag. Kanske som press och drag dagar. Om du har tid till det?

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Något i den stilen. Jag tror inte på att trycka in allt på ett pass.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-21, 12:40   #4
Alfabeta
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2019
Inlägg: 2
Tack för svaren!

"Problemet" är att jag inte har tid till att gå från 3 till 5 pass i veckan, utan känner att jag behöver hitta ett alternativ där jag täcker in allt på mina 3 pass utan att för den sakens skull behöva spendera 2h på gymmet.
Alfabeta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-21, 12:46   #5
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av Alfabeta Visa inlägg
Tack för svaren!

"Problemet" är att jag inte har tid till att gå från 3 till 5 pass i veckan, utan känner att jag behöver hitta ett alternativ där jag täcker in allt på mina 3 pass utan att för den sakens skull behöva spendera 2h på gymmet.
Hur nära har du till gymmet? Har du nära kan du springa till och från gymmet och på så vis spara in tid(det blir då konditionsträningen istället för crosstrainern, tiden som sparas är den då du annars hade åkt bil/cyklat/gått till gymmet).
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-21, 15:32   #6
Bigass
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 61
Transportträna var ett bra tips. En annan grej är att lägga till typ en rejäl basövning efter crosstrainer tex mark , böj. Sen kan du köra armhävningar och pullups lite bål någon övrig dag hemma, det kan man ju riva av på några minuter och borde inte slita nämnvärt eller gå ut över övrig träning
Bigass är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-21, 21:22   #7
Alexton
Registered User
 
Alextons avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Ort: Frankrike
Inlägg: 524
Personligen skulle jag kört normal löpträning som du gör och skippat crosstrainern och istället kört ett press och ett dragpass (kortare) och försöka få in lite hiit på 15-20 min i slutet så du ändå rundar av på 60minuter.

Då får du både styrkan, löpningen samt hiit känns jävligt bra efteråt (när du återhämtat dig).
__________________
“If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality.”

/ Desmond Tutu
Alexton är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)