Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2017-01-14, 18:46   #61
Dreas
Maaaaaaat!
 
Dreass avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Karlstad
Inlägg: 6 323
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Folk har för små marginaler även ifall de bor i glesbygd, det är det problemet som leder till den här gnälligheten över bagateller.
Sen en fotnot, medellönen är 8% lägre här än i Stockholm.
Men boendekostnaden är cirka 1/5.

Ersättningen är värdelös, det är makten som anställd som är värd något när man pratar föräldradagar.

Jag tänkte ha mina till sportlov och liknande när dom istället är värda något.

Jo visst är det viktigt för dom att umgås, tyvärr tillåts inte privata dagmammor här, jag hade velat välja vilka mitt barn är med, då majoriteten på glesbygden är "de som blev kvar" och deras avkommor och de själva är närmare djur än barn tyvärr, så vi har barngrupper privat än så länge istället, så blir det dagis när fröknarna har lättare att kommunicera med åldersgruppen

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk
Du får väl inte spara hela högen med dagar förbi en viss ålder?

Sen var dagarna enskilt för mig. Vet inte vad sambon har men troligen något liknande.

Jag vet inte vilka småsaker det gnälls om. Delad ekonomi är en ganska viktig punkt för vissa.

Att marknaden och folks marginaler i förhållande till inkomst är uppåt väggarna kan vi ta i en annan tråd
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
"Vem vare? Vem vare som curla?"
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-14, 20:52   #62
mini
Svensk mästarinna 2011.
 
minis avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 12 717
Efter 4 får man bara ha 96 dagar kvar.
__________________
STK
Andra bullar
mini är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-14, 21:46   #63
Riddle
Ego sum Lord Voldemort
 
Riddles avatar
 
Reg.datum: Jul 2012
Ort: Luleå
Inlägg: 3 117
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben Visa inlägg
Jag blir mest ställd av att så många inte ser sig som ett "vi" utan förhållandet är fortfarande "jag" och "du", speciellt när det finns ett barn i bilden.
jag blir också förvånad över detta...
__________________
Journal
Riddle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-14, 23:36   #64
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Edit:

Det är även jävligt trevligt att va pappaledig, jag tror inte många fäder tror det men det är bättre att va hemma, pank och umgås med barnet än att jobba.

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk
Inte så bra för testot dock. Men å andra sidan så kanske de flesta moderna jobb också är dåliga för testot.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-15, 07:50   #65
Spunken
Bulimi & alzheimers.
 
Spunkens avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 493
Här hemma i stugan lägger vi alla pengar på ett gemensamt konto där räkningar och annat dras ifrån. Jag och frun får sedan lika mycket i månadspeng för personliga nöjen och dylikt. Därefter får man ha kommunikation kring de resterande slantarna på det gemensamma kontot. Om någon av oss skulle "gå lös på gucci-rean" utan den andres vetskap vet jag inte ens om jag skulle se det som att vi har en gemensam ekonomi, utan skulle snarare se det som ett svek mot den andra partnern.
__________________
Som huggen ur granit, allmänt hård fysträning och en del cykling.
Spunken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-16, 14:28   #66
Gerdler
Bleksvag, fet och osymmetrisk
 
Reg.datum: Jul 2015
Inlägg: 1 638
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Edit: alla som säger att man ska stötta under föräldradagarna, varför då?

Man får ju ersättning under tiden och det finns inget behov av att stötta den ena eller andra partnern ekonomiskt?
Två anledningar, som iofs inte gäller alla par:
1. Om man lever med små marginaler, som de flesta verkar göra nuförtiden, så kommer den parten som är föräldraledig bli genuint fattig under tiden om man inte stöttar upp.
2. Om man som par kommer fram till att det är mest ekonomiskt och trevligt för familjen att en person tar större delen av ledigheten. Det kan till exempel vara som med mina föräldrar; min mor med mindre lön hatade sitt jobb och min far med högre lön älskade sitt. Om det är så, är det då rimligt att den parten som hatar sitt jobb och tjänar mindre ska av temporära personliga ekonomiska skäl tvinga familjen att tjäna mindre och samtidigt lida mer?
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Det är även jävligt trevligt att va pappaledig, jag tror inte många fäder tror det men det är bättre att va hemma, pank och umgås med barnet än att jobba.
Beror som sagt på om man älskar sitt jobb och vet att barnet har det bra med sin mamma.
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Felet är att folk gör saker så svårt och dyrt för sig.
Det kan jag iofs hålla med om. Men sen beror det lite på var man bor, vilken inkomst man har och sånt också.

Edit: totalt fuckat detta inlägget. Men jag har fixat det nu, hoppas ingen läste det innan.

Senast redigerad av Gerdler den 2017-01-16 klockan 14:31.
Gerdler är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-16, 21:03   #67
ApexProcyon
Biggus Dickus
 
ApexProcyons avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 368
Power metal och säckpipa är en oväntat bra kombination.
ApexProcyon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-16, 21:44   #68
Ado2000
You dont make friends with sallad
 
Ado2000s avatar
 
Reg.datum: Dec 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 199
Citat:
Ursprungligen postat av jakobson Visa inlägg

hon får vara ledig? Hon kommer få jobba röven av sig med en nyfödd!
Vad är du ? 12 år

ts: Ni ska få ett barn! Tillsammans! Att hålla på dela ekonomiska utgifter känns småaktigt. Ni blir en familj, ni har en ekonomi tillsammans !

Och folk undrar varför skilsmässor är så vanligt i sverige

+10000000000
__________________
Min träningsjournal: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=175869

Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag hade en vilodag 2005.
Citat:
Ursprungligen postat av shut teh face Visa inlägg
Gillar midgets (and goats)
Ado2000 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-19, 14:38   #69
chidde
Projektledare
 
chiddes avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: London
Inlägg: 1 352
Tjena Fettecke,

Kul att se en old school kolomedlem starta en trad

Pallar inte ga igenom 5 sidor, sa jag ber om ursakt om nagon redan har foreslagit nat liknande

Du tjanar 25k och hon tjanar 16.5k, vilket betyder att din lon ar 34% hogre

1. Ni startar ett gemensamt konto
2. Gemensamma/Fasta utgifter bor utgora samma procent mot er inkomst. Sa om hyran ar 10.000 kr foreslar jag att du betalar 5000x1.34
3. For varje krona ni satter in for gemensamma nojen, semestrar, resor etc bor forslagsvis folja samma modell dvs x1.34 for din del

Resterande peng som blir over kan spenderas till vad du/hon vill at vardera hall
__________________
chidde.blogg.se

Projekt: Hästsvans
Läs om mig och Titta på mig
chidde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-19, 16:06   #70
Dreas
Maaaaaaat!
 
Dreass avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Karlstad
Inlägg: 6 323
Citat:
Ursprungligen postat av chidde Visa inlägg
Tjena Fettecke,

Kul att se en old school kolomedlem starta en trad

Pallar inte ga igenom 5 sidor, sa jag ber om ursakt om nagon redan har foreslagit nat liknande

Du tjanar 25k och hon tjanar 16.5k, vilket betyder att din lon ar 34% hogre

1. Ni startar ett gemensamt konto
2. Gemensamma/Fasta utgifter bor utgora samma procent mot er inkomst. Sa om hyran ar 10.000 kr foreslar jag att du betalar 5000x1.34
3. For varje krona ni satter in for gemensamma nojen, semestrar, resor etc bor forslagsvis folja samma modell dvs x1.34 for din del

Resterande peng som blir over kan spenderas till vad du/hon vill at vardera hall
Fast om hon är hemma och är föräldraledig så fungerar inte riktigt det där.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
"Vem vare? Vem vare som curla?"
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-20, 15:54   #71
chidde
Projektledare
 
chiddes avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: London
Inlägg: 1 352
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Jag tror man resonerar annorlunda om man har en partner som är slösaktig och spenderar hejvilt från det gemensamma kontot varje månad, dvs handlar för pengar som hen inte hade haft om det varit skild/separerad ekonomi.

Jag personligen hade blivit lite putt på om jag arbetat hårt och sedan upptäckt att det inte funnits några pengar kvar på kontot, varken för gemensamma nöjen eller för något till mig själv - för att min partner gått bananas på Gucci-rea.

Man gör nog klokt i att börja med skild/separerad ekonomi i varje fall tills man ser hur sin partner handskas med kapital.
This!!

Citat:
Ursprungligen postat av tomccc Visa inlägg
Att gå bananas på en Gucci-rea låter ju visserligen som ett slags framtida sparande?

Nu lever jag ej med en sån person och har svårt att se mig någonsin kunna göra det men jag blir ändå nyfiken. Hur gör ni med säg en weekend i London. Kör ni gemensam ekonomi där eller betalar ni separat biljetter, hotell, taxiresor, restaurangbesök osv?
Om det var min ide att aka till London over en weekend hade jag betalt allt inklusive barnvakten. Det kan mycket val vara en Alla hjartans dag present eller vilken random spoil your lady day som helst

Jag ar helt med pa det skuggan ar inne pa, man kan traffa en partner som man kommer overens med pa manga plan men det ar inte alla som har lika syn pa allt (t ex pengar)

Citat:
Ursprungligen postat av Dreas Visa inlägg
Fast om hon är hemma och är föräldraledig så fungerar inte riktigt det där.
Hon far ju sin ersattning nar hon ar foraldrarledig? Ar inte helt insatt hur det funkar i Sverige men enligt TS far hon 16.500SEK efter skatt.
En del av det maste val anda ga till hushallet?

Fast nu nar jag tanker efter hade jag nog gjort sahar.
Lagt ihop badas inkomster till alla utgifter och sedan tagit ut 2.000SEK i fickpeng vardera varje manad tills hon borjar jobba fulltid igen
__________________
chidde.blogg.se

Projekt: Hästsvans
Läs om mig och Titta på mig
chidde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-20, 17:39   #72
Dreas
Maaaaaaat!
 
Dreass avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Karlstad
Inlägg: 6 323
Citat:
Ursprungligen postat av chidde Visa inlägg
Hon far ju sin ersattning nar hon ar foraldrarledig? Ar inte helt insatt hur det funkar i Sverige men enligt TS far hon 16.500SEK efter skatt.
En del av det maste val anda ga till hushallet?

Fast nu nar jag tanker efter hade jag nog gjort sahar.
Lagt ihop badas inkomster till alla utgifter och sedan tagit ut 2.000SEK i fickpeng vardera varje manad tills hon borjar jobba fulltid igen
Då maxar man föräldraledigheten rätt bra, sju dagar i veckan tar man troligen ut, går dagar som tusan.

Som föräldraledig får du inga pensionsinsättningar, iaf inte tjänstepension. Sen är det ingen dans på rosor att ta hand om barn.

Att straffas ekonomiskt för att man är den som är hemma är inte jätteschysst.

Så gjorde vi, fast 1500 vanligen, mer om vi skulle åka bort eller den ena visste att det skulle spenderas mer av olika anledningar.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
"Vem vare? Vem vare som curla?"
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-20, 22:24   #73
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Varför skulle man dela sina pengar, lägga allt insamma hög? Kan ju bara gå åt helvete. Jag sade att jag betalar kläderna,blöjjorna och annan skit ungen behöver men bostadslånet förblev 50/50. Jag betalar gärna nån extra räkning också. Iofs sket ju allt sig men ideen var bra. Jag har sett hur endel kvinnor använder sina pengar så tror att ett gemensamt konto lätt skulle gå,åt helvete
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-20, 23:53   #74
Dreas
Maaaaaaat!
 
Dreass avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Karlstad
Inlägg: 6 323
Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
Varför skulle man dela sina pengar, lägga allt insamma hög? Kan ju bara gå åt helvete. Jag sade att jag betalar kläderna,blöjjorna och annan skit ungen behöver men bostadslånet förblev 50/50. Jag betalar gärna nån extra räkning också. Iofs sket ju allt sig men ideen var bra. Jag har sett hur endel kvinnor använder sina pengar så tror att ett gemensamt konto lätt skulle gå,åt helvete
Ja, varför skulle man dela på dom gemensamma utgifterna, speciellt när den ena är föräldraledig och gör en stor uppoffring inte bara ekonomiskt? Inget snack om att det ska gälla under annan tid.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
"Vem vare? Vem vare som curla?"
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-21, 00:09   #75
anvihl
Registered User
 
anvihls avatar
 
Reg.datum: Apr 2012
Ort: Småland
Inlägg: 1 516
När jag var sambo så la vi ihop alla fasta utgifter+besparingar+genomsnittskostnad för mat varje månad och delade på två, sen pytsade vi in den siffran från våra lönekonton till ett gemensamt utgiftskonto/sparkonto. Resterande delar av lönerna var upp till var och en att distribuera. Bygger ju dock på att båda heltidsarbetar.

Hon hade häst och la pengar på det och jag la mina pengar på sportfisket. Hade vi delat alla pengar hade det varit konstant tjafs om vem som skulle få köpa vad.

Var det något vi ville ha till lägenheten diskuterade vi det och ville båda ha en ny soffa t.ex la vi ihop till det.

Akuta kostnader för reparationer osv eller ett akut tandläkarbesök etc ingick i besparings/buffertpengarna.
__________________
"When I die, I want to go peacefully like my grandfather did–in his sleep. Not yelling and screaming like the passengers in his car."- Bob Monkhouse
anvihl är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)