Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2016-10-05, 21:46   #46
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
När jag hade små ben gjorde jag strikta med +25 kg. Nu gör jag med +5 kg.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-21, 20:29   #47
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Har haft en ofrivillig paus från chinsandet på ett par veckor men idag körde jag igen. Vettifan alltså, det är så himla svååårt att inte gunga minsta lilla. Jag kör max treor och försöker vara strikt men lyckas inte helt. Så här ser det ut nu:



Har kanske lite för smalt grepp igen också, detta tycks vara mitt comfort-grepp.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-21, 21:22   #48
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 782
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Har haft en ofrivillig paus från chinsandet på ett par veckor men idag körde jag igen. Vettifan alltså, det är så himla svååårt att inte gunga minsta lilla. Jag kör max treor och försöker vara strikt men lyckas inte helt. Så här ser det ut nu:



Har kanske lite för smalt grepp igen också, detta tycks vara mitt comfort-grepp.
Det blir gung med från början för första reppen du gör låter du inte kroppen hänga ut innan du börjar utan du drar upp dig direkt från att du haft fötterna i backen (jag skulle inte räkna en sådan chins eftersom jag är chins nazi) De resterande två repsen du gör får du gung på eftersom det är tungt för dig att göra chins. Du börjar rörelsen med ett ryck och ett litet litet sving just för att det är så tungt.

Om det är så viktigt att göra chins som är kontrollerade till tusen så får du nog slänga på ett band som hjälper dig lite och utföra rörelsen långsamt tills "mekanismen" sitter.

Jag hade inte brytt mig så mycket om jag var du och mina chins såg ut på det viset, jag hade bara fortsatt kötta dom tills jag blev starkare och sedan när chins blir en mer hanterbar rörelse fokusera på extrem strikthet, om det är något du vill
baggard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-21, 23:49   #49
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Nu orkar jag inte kolla på de tidigare filmerna, men har för mig att det såg mycket knyckigare ut då. Dvs rörelsen såg ut att vara mer uppdelad i olika moment. Nu såg det mer ut som en rörelse från botten till toppen. Dock tycker jag fortfarande du ska flytta isär händerna lite, eller ha handflatorna mot dig. Tror detta kan göra att du slipper komma så långt ut från stången i toppläget, så du slipper sticka fram huvudet.

I övrigt håller jag med ovanstående.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-22, 07:54   #50
forslund
Registered User
 
forslunds avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 2 314
Bra förbättring

Som baggard säger har du bara inte styrkan för att göra dem bättre i dagsläget. Fortsätt nöta på styrkan och komplettera med högre reps i latsdrag (eller chins med gummiband) så kommer det släppa.
__________________
MP -182 cm Tyngre Classic I 2015
Athletic Fitness 180+ cm SM 2016
forslund är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-22, 09:23   #51
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Citat:
Ursprungligen postat av baggard Visa inlägg
Det blir gung med från början för första reppen du gör låter du inte kroppen hänga ut innan du börjar utan du drar upp dig direkt från att du haft fötterna i backen (jag skulle inte räkna en sådan chins eftersom jag är chins nazi) De resterande två repsen du gör får du gung på eftersom det är tungt för dig att göra chins. Du börjar rörelsen med ett ryck och ett litet litet sving just för att det är så tungt.

Om det är så viktigt att göra chins som är kontrollerade till tusen så får du nog slänga på ett band som hjälper dig lite och utföra rörelsen långsamt tills "mekanismen" sitter.

Jag hade inte brytt mig så mycket om jag var du och mina chins såg ut på det viset, jag hade bara fortsatt kötta dom tills jag blev starkare och sedan när chins blir en mer hanterbar rörelse fokusera på extrem strikthet, om det är något du vill
Mycket riktigt, den första räknar jag också som fusk eftersom jag inte släppet marken . Eftersom stången är rätt låg brukar jag göra så (jag jämför ju bara antal och progression med mig själv). Jag har ett tunnt och ett tjockt gummiband som jag varvar med; precis som du säger så är fria chins på toppen av min förmåga. Jag tror att jag ska filma några assisterade chins också. Jag är rädd att jag "okynnesgungar" med banden även om det egentligen inte behövs.

Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Nu orkar jag inte kolla på de tidigare filmerna, men har för mig att det såg mycket knyckigare ut då. Dvs rörelsen såg ut att vara mer uppdelad i olika moment. Nu såg det mer ut som en rörelse från botten till toppen. Dock tycker jag fortfarande du ska flytta isär händerna lite, eller ha handflatorna mot dig. Tror detta kan göra att du slipper komma så långt ut från stången i toppläget, så du slipper sticka fram huvudet.

I övrigt håller jag med ovanstående.
Handflatorna mot mig känns så himla wierd . Men jag ska nog börja experimentera mer med det! Att jag tenderar att hålla för smalt är redan konstaterat så det får jag försöka jobba på. Tack för input!

Citat:
Ursprungligen postat av forslund Visa inlägg
Bra förbättring

Som baggard säger har du bara inte styrkan för att göra dem bättre i dagsläget. Fortsätt nöta på styrkan och komplettera med högre reps i latsdrag (eller chins med gummiband) så kommer det släppa.
Tack! I will!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio

Senast redigerad av wintersnowdrift den 2016-10-22 klockan 09:24.
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-24, 11:49   #52
therunningman
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2014
Ort: Västkusten
Inlägg: 1 605
Det hade varit enklare att se från sidan men jag gissar att du har utförandet du har för att:

Du är lite för upprätt i överkroppen och måste dra huvudet runt stången för annars får du den på hjässan.. . Jämför militärpress med stång och hantelpress axlar så är du med på hur jag menar.

Dina underarmar är tämligen vertikala genom hela rörelsen. Titta en gång i slow motion så ser du tydligare. "Överarmens hävarm" (längden från skuldran i sidled till händerna) varierar genom rörelsen och ges inte nog utrymme i sidled utan armbågarna tvingas framåt.

Vad som är rätt och fel avgör du själv. Ditt nuvarande sätt kan bero på att du helt enkelt väljer att göra så eller att du inte orkar göra det på ett annat sätt. Styrkemässigt kan det bero på att du är för svag i skuldrans utåtrotatorer eller att du är inte är stark nog i de musklerna som utför själva rörelsen.

Du ser också ut att behöva koppla på övre trapezius för att orka upp sista biten.

Om jag velat bli starkare i botten och toppläge skulle jag tränat mycket excentriska chins nästan överdrivet långsamma i lägena högst upp (minus lyft av skuldran: hellre hjälp upp så du orkar en högre volym och komma upp utan konstig teknik) och sista biten i botten. Vill du ha tekniken där du inte rör dig framåt bakåt så skulle jag komplettera med utåtrotationer med överarmen i 20 + 45 + 90 grader (de två första i sidoliggande m hantel, den sista stående m gummiband) samt axelpressar med hantlar och gummiband för trapezius och utåtrotatorer. Du knyter alltså en gummisnodd och har den runt dina handleder när du pressar = väldigt mycket utåtrotationsövning + trapezius. Köp stång och ha hemma. Träna excentrisk 3-4-5 gånger i veckan. Ger förhoppningsvis bra resultat.
therunningman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-06, 12:49   #53
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Citat:
Ursprungligen postat av therunningman Visa inlägg
Det hade varit enklare att se från sidan men jag gissar att du har utförandet du har för att:

Du är lite för upprätt i överkroppen och måste dra huvudet runt stången för annars får du den på hjässan.. . Jämför militärpress med stång och hantelpress axlar så är du med på hur jag menar.

Dina underarmar är tämligen vertikala genom hela rörelsen. Titta en gång i slow motion så ser du tydligare. "Överarmens hävarm" (längden från skuldran i sidled till händerna) varierar genom rörelsen och ges inte nog utrymme i sidled utan armbågarna tvingas framåt.

Vad som är rätt och fel avgör du själv. Ditt nuvarande sätt kan bero på att du helt enkelt väljer att göra så eller att du inte orkar göra det på ett annat sätt. Styrkemässigt kan det bero på att du är för svag i skuldrans utåtrotatorer eller att du är inte är stark nog i de musklerna som utför själva rörelsen.

Du ser också ut att behöva koppla på övre trapezius för att orka upp sista biten.

Om jag velat bli starkare i botten och toppläge skulle jag tränat mycket excentriska chins nästan överdrivet långsamma i lägena högst upp (minus lyft av skuldran: hellre hjälp upp så du orkar en högre volym och komma upp utan konstig teknik) och sista biten i botten. Vill du ha tekniken där du inte rör dig framåt bakåt så skulle jag komplettera med utåtrotationer med överarmen i 20 + 45 + 90 grader (de två första i sidoliggande m hantel, den sista stående m gummiband) samt axelpressar med hantlar och gummiband för trapezius och utåtrotatorer. Du knyter alltså en gummisnodd och har den runt dina handleder när du pressar = väldigt mycket utåtrotationsövning + trapezius. Köp stång och ha hemma. Träna excentrisk 3-4-5 gånger i veckan. Ger förhoppningsvis bra resultat.
Tack! Jag ska filma från sidan nästa gång. Jag känner egentligen inte att det är suuuuper duper tungt, så jag tycker att jag borde orka typ två korrekta/strikta i alla fall. Jag misstänker därför att det är något i min teknik som jag borde försöka ändra, utöver att bättra på styrkan.

Hur menar du att jag kan ge "överarmens hävarm" mer plats? (Ännu) bredare grepp har ju diskuterats tidigare i tråden. Jag känner också att jag får "sticka upp hakan över stången" på ett lite onaturligt sätt, även när jag kör med gummiband (ska försöka filma det också).

Jag vet inte om jag fattar det här med gummisnodd runt handlederna vid axelpressar? Finns det någon film?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-06, 13:12   #54
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Tycker du ska fortsätta göra några fuskchins när du inte orkar göra de strikta.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-06, 13:14   #55
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg

Jag vet inte om jag fattar det här med gummisnodd runt handlederna vid axelpressar? Finns det någon film?
Utåtrotationer var det väl?

Dvs typ såhär.

svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-06, 19:03   #56
therunningman
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2014
Ort: Västkusten
Inlägg: 1 605
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Tack! Jag ska filma från sidan nästa gång. Jag känner egentligen inte att det är suuuuper duper tungt, så jag tycker att jag borde orka typ två korrekta/strikta i alla fall. Jag misstänker därför att det är något i min teknik som jag borde försöka ändra, utöver att bättra på styrkan.

Hur menar du att jag kan ge "överarmens hävarm" mer plats? (Ännu) bredare grepp har ju diskuterats tidigare i tråden. Jag känner också att jag får "sticka upp hakan över stången" på ett lite onaturligt sätt, även när jag kör med gummiband (ska försöka filma det också).

Jag vet inte om jag fattar det här med gummisnodd runt handlederna vid axelpressar? Finns det någon film?
Min gissning är att du fortfarande är svag (svag och svag.. starkare än många andra) i latissimus och låter armbågarna peka framåt för att få mer hjälp av bröst och trapezius. Mot slutet av rörelsen ser du ut att inte orka mer i latissimus utan gör de sista centimeterna genom att dra ihop skulderbladen. Bräddar du greppet ytterligare kommer du försvåra dina hjälprörelser och troligtvis bli svagare.

Jag tror på mängder av excentriska chins med det utförande du önskar ha. Kanske komplettera m latsdrag bakom nacken om det känns bra och det är mer det utförandet som du vill åt?

I excentriska chins kanske du kan börja med bröstbenet i mot stången och sedan sakta sänka ned med armbågarna utåt. Hellre många set med få repetitioner där du behärskar tekniken.

Tanken är 3-4 kgs hantlar med en knuten gummisnodd runt handlederna som spänns ut desto längre i pressrörelsen du kommer. Gummisnodd är motståndet, hantlarna är mest för att hålla i något och behövs eg inte.



Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk
therunningman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-06, 19:31   #57
lagerrensning
Registered User
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 19
Lås axlarna lite mer samtidigt som du gungar liiiite.
lagerrensning är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-06, 20:18   #58
Arne Persson
BodyPumpens grundare.
 
Arne Perssons avatar
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Lödde
Inlägg: 15 217
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Utåtrotationer var det väl?

Dvs typ såhär.

Tyvärr endast en halv (inskränkt) rörelsebana.
__________________
Sänka vikter? Vad menas med det? Höja vikter däremot det vet jag vad betyder!
Arne Persson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-06, 20:32   #59
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 782
Menar du för handen i startläget inte är mer ner mot naveln?
baggard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-07, 08:20   #60
therunningman
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2014
Ort: Västkusten
Inlägg: 1 605
Citat:
Ursprungligen postat av baggard Visa inlägg
Menar du för handen i startläget inte är mer ner mot naveln?
Utan att flytta armbågen blir det svårt att genomföra på ett praktiskt bra sätt. Med en isokinetisk maskin går det säkert.

Vad man däremot kan göra är att dra ett gummiband med hö hand från vä höft till bildens slutposition.

Nu när jag skrivit gissar jag att det var så du menade?

Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk
therunningman är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)