Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-08-23, 19:51   #76
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av Bruce Banner Visa inlägg
Om jag lärt mig en sak här i världen så är det att dopade byggare generellt sett är helt opålitliga i någonting som har med självupplevda fenomen att göra.

Som ren anekdot så kan jag säga att jag personligen känner, och har varit i kontakt med väldigt väldigt många dopade personer genom åren som säger att de inte får någon roid rage överhuvudtaget. Nu lägger jag rätt liten vikt vid det, av orsaken i första stycket.

MVH
/Bruce
Vi behöver ju inte titta längre än till kvinnosläktet för att kunna konstatera att hormonsvängningar kan ge KRAFTIGA humörsvängningar.

Vi kan ju även dra liknelsen längre och konstatera att många kvinnor förnekar att deras humör beror på mensen (det är ju för att du är som du är som jag blir arg!!) precis som många steroidmissbrukare förnekar att preparaten påverkar deras humör.
Det självupplevda är ju förstås att man blir irriterad på någon eller något, inte att det är ens hormoner som gör en irriterad.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-23, 20:05   #77
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av Grahn Visa inlägg
Skulle du säga att du faktiskt var argare eller att du bara för att du blev självsäkrare slutade lyssna på den där interna rösten som normalt ifrågasätter och hindrar en från att säga/göra en massa dumma onödiga saker?
Har folk en inre röst som säger åt en hur man ska agera? Så upplever jag det inte.
Jag upplever heller inte att jag blir mer aggressiv om jag känner mig mer självsäker, snarare tvärtom.
Jag vill påstå att jag har låååång stubin och ofta beror det mest på att jag inte orkar bli upprörd över småsaker. Det krävs att jag ska vara rejält pressad under en längre tid för att jag ska tända till och då föranleds utbrottet knappast av en inre dialog. För mig handlar det om att orken att inte ta mer skit är mer utmattad än den allmänna bristen på ork till att bli upprörd
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-23, 20:18   #78
Viktor_Balck
Registered User
 
Viktor_Balcks avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Mandalay Bay
Inlägg: 421
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Det jag råkade vara intresserad av är hur ''resultatet'' fysikmässigt av allt detta elände/lycka var.
Här är en nytagen bild på trådskaparen

Viktor_Balck är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-23, 20:29   #79
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av Viktor_Balck Visa inlägg
Här är en nytagen bild på trådskaparen

Stackars Läskeblask det där hade han ju lätt kunnat uppnå ren...
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-23, 20:32   #80
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Vi behöver ju inte titta längre än till kvinnosläktet för att kunna konstatera att hormonsvängningar kan ge KRAFTIGA humörsvängningar.

Vi kan ju även dra liknelsen längre och konstatera att många kvinnor förnekar att deras humör beror på mensen (det är ju för att du är som du är som jag blir arg!!) precis som många steroidmissbrukare förnekar att preparaten påverkar deras humör.
Det självupplevda är ju förstås att man blir irriterad på någon eller något, inte att det är ens hormoner som gör en irriterad.
Det kanske visserligen är skitsamma, men nu handlade det ju om motsatsen, folk som sa att hormonerna gjorde dem arga.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-23, 20:37   #81
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det kanske visserligen är skitsamma, men nu handlade det ju om motsatsen, folk som sa att hormonerna gjorde dem arga.
Va? Inlägget av Bruce handlade ju om att han kände jättemånga som brukar och påstår att de inte alls får något roidrage.
Eller har jag helt tappat läsförståelsen?
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-23, 20:56   #82
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Va? Inlägget av Bruce handlade ju om att han kände jättemånga som brukar och påstår att de inte alls får något roidrage.
Eller har jag helt tappat läsförståelsen?
Bruce syftade inte på personerna som han kände. Han syftade på personerna som jag pratade om: TS, Dorian Yates samt Rich Piana som påstår att de har blivit argare av steroider.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-23, 21:14   #83
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Bruce syftade inte på personerna som han kände. Han syftade på personerna som jag pratade om: TS, Dorian Yates samt Rich Piana som påstår att de har blivit argare av steroider.
Okej... jag är inte säker på att vi har uppfattat diskussionen på samma sätt. Mitt intryck var att du menade att roidrage inte är en myt, medan Bruce menade att det (mer eller mindre) var det.

Oavsett, hormoner påverkar humöret, det är ingen myt. Sen om det leder till okontrollerbara vredesutbrott eller inte beror på individen.
Så visst roidrage är en myt såtillvida att ”Tar man steroider så slår man förr eller senare ihjäl någon” inte är sant.
Men det kanske räcker att man kan säga eller göra saker som man kan få ångra för att det inte ska vara värt det? Saker man inte hade gjort annars. Sen vet man ju aldrig vilka situationer man kan råka ut för, där man reagerar på ett sätt man drogfri inte hade gjort.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-23, 21:28   #84
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Det är inte min definition av roid rage.

Jag tänker så här angående fenomenet: Alla har åtminstone några gånger i livet blivit så arg att man tappar fattningen något och verkligen skriker ut en utskällning eller t.o.m är redo att ta till nävarna. För de flesta är det som leder dit en lång och kanske komplicerad väg, typ lång tid av fel beteende av den eller det man blir arg på, kanske att man har sovit dåligt, andra irriterande faktorer i ens liv, allmän stress osv... Det beror även på ens egen status i sammanhanget, man är kanske inte lika benägen att skälla ut sin chef eller annan auktoritet som man är att skälla ut sina barn eller en kollega med samma befattning som man själv etc.
Jag tror att steroider leder till att vägen till att man tappar fattningen blir kortare - och att reaktionen möjligtvis blir starkare när den kommer.
Nu är det ju möjligt att detta inte direkt är kopplat till en högre testosteronnivå. Det kan ha med en mängd faktorer att göra, som en ökad stress i samband med bruket osv osv, se bara på läskeblasks beskrivning om att bruket sker i lönndom, sånt och annat skapar oundvikligen extra stress.
Men sen ska vi inte bortse från att kroppens hormonnivåer är helt ur balans också och att testosteron knappast är det starkaste folk trycker i sig och väldigt sällan är det enda folk tar i en ”kur”, det finns många mycket - MYCKET - starkare hormonpreparat som i princip ersätter testosteronets funktioner i kroppen... hur dessa påverkar psyket är vad jag vet inte helt utrett. Sen kan säkert vissa kombinationer av preparat vara värre än andra då de kan trycka ned olika andra hormoner i kroppen.
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Skulle nog säga att ett roid RAGE är att man spöar folk, eller typ har sönder saker osv. Rage är inte tillståndet man upplever när man är smått irriterad.
Jämför med road rage, det är en viss skillnad på att hoppa ur bilen med ett basebollträ i högsta hugg och att svära lite för sig själv bakom ratten åt någons beteende i trafiken.

De som får roid rage är nog typ samma personer som får road rage, alltså de med ovanligt kort stubin. Med den typen av människor kan man kanske inte direkt skylla deras beteende på steroider. Men de gör ju knappast saken bättre.
Visst, men fenomenet du listar är ett sånt exempel som skrivs om i tidningarna. Där någon fullständigt tappar fattningen och går bärsärk, eller bara står och skriker som en sann asförbannad svensk. Det händer typ aldrig.

Anledningen till att jag mjukar upp min definition, är för att den då inkluderar alla dessa historier jag hört om byggare på diverse preparat som kanske inte tappar fattningen, men som medvetet behöver kontrollera och behärska sig för absoluta skitsaker. Tappa rostbröd med smörsidan nedåt, slå tån i en tröskel, tappa bort en strumpa, jag kan fortsätta till döddagar. Det är inte helt olikt hur humöret blir dagarna efter man slutat snusa, eller röka, eller någon drog med fysiskt beroende.

Roid rage är i min värld en samlingsterm för hur humöret påverkas när man dopar sig på ett visst sätt.

Sen gällande er andra diskussion så syftade väl Bruce Banner på att byggare inte känner sig själva som de tror att de gör. Folk som hävdar att de inte blir irriterade eller får roid rage är alltså inte så introspektiva som de kanske upplever, och vice versa.

Senast redigerad av Rahf den 2019-08-23 klockan 21:36.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-23, 21:44   #85
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Visst, men fenomenet du listar är ett sånt exempel som skrivs om i tidningarna. Där någon fullständigt tappar fattningen och går bärsärk, eller bara står och skriker som en sann asförbannad svensk. Det händer typ aldrig.
Det där har jag gjort oräkneliga gånger i mina yngre dagar. Behandlade ett ex riktigt dåligt. Och jag har aldrig preppat. Varit deprimerade, ja. Rökt weed och käkat svamp, ja. Men aldrig preppat. Alltid hållit mitt drogbruk till helgen med.

Senast redigerad av sumialic den 2019-08-23 klockan 21:51.
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-23, 22:22   #86
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Men det kanske räcker att man kan säga eller göra saker som man kan få ångra för att det inte ska vara värt det?
Jag hade inte tyckt det iallafall. Tror jag har ångrat typ 100 % av allt jag vräkt ur mig i vredesmod. Att bara få en liten ökning av det låter vedervärdigt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-24, 07:29   #87
Grahn
Registered User
 
Grahns avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vault 13
Inlägg: 11 123
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Har folk en inre röst som säger åt en hur man ska agera? Så upplever jag det inte.
Menar givetvis inte bokstavligen, folk får alla möjliga infall och tankar men de flesta agerar inte på dem. Det beskrivs som en inre dialog, om man har en faktiskt sådan undrar jag lite över ens psykiska hälsa.

Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Jag upplever heller inte att jag blir mer aggressiv om jag känner mig mer självsäker, snarare tvärtom.
Absolut, men om du är extremt självsäker tenderar du inte att ifrågasätta dig själv och dina handlingar lika mycket. Frågan var om det försämrade din impulskontroll snarare än temperament.

Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Jag vill påstå att jag har låååång stubin och ofta beror det mest på att jag inte orkar bli upprörd över småsaker. Det krävs att jag ska vara rejält pressad under en längre tid för att jag ska tända till och då föranleds utbrottet knappast av en inre dialog. För mig handlar det om att orken att inte ta mer skit är mer utmattad än den allmänna bristen på ork till att bli upprörd
Så är det nog för de flesta, bägaren rinner över och allt det där. Men jag talade mer om impulskontroll.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Utöver det bör du endast gå värdigt men bestämt.
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-24, 07:50   #88
Bruce Banner
Registered User
 
Bruce Banners avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 374
Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
Får jag fråga dig om du känner många som brukar aas eller har du själv erfarenhet? Jag kan säga att jag läste på ordentligt innan jag började. forts..
Utan att verka på något sätt vara dryg så anser jag mig ha mycket stor erfarenhet av ämnet. Mycket stor. Och med det menar jag att jag tror det är få i landet som besitter mer kunskap än vad jag gör, det är jag tveksam till. Jag är helt uppriktig.

Om vi nu skall försöka bena ut fenomenet Roid Rage så är nog en definition, som påpekats av andra ovan, antagligen bra för att inte missförstå varandra. Jag menar storleksordningen raseriutbrott, vansinnesageranden osv. Jag menar inte att någon blir tonårssur på sin flickvän för att glassen tog slut eller liknande.

Rent vetenskapligt har vi inte mycket att gå på när det kommer till detta fenomen. De studier som snuddat vid ämnet visar inget speciellt skulle jag säga, förutom att majoriteten inte upplever någon större skillnad i humör (stor skillnad mot fenomenet Roid Dage enligt ovan) på motsvarande en "normaldos" doping. Nej, självklart finns inte studier på andra hormonpreparat som inte är ämnat för människor tex.

Då återstår anekdoter att gå på, som Läskeblasks och mina tex.

Jag skall vara tydlig med att det som Langster påpekar en självklarhet att hormoner kan påverka ens psyke, därom tror jag ingen är oenig.

Mina observationer, som baseras på ganska många individer säger följande. Jag har inte träffat en normalt sund och frisk person som dopat sig som varit i närheten av att balla ur som ofta beskrivs. Har jag träffat dopade som ballat ur? Ja, absolut. Men det har i princip uteslutande varit j-vligt trasiga människor från start, ofta med massor med psykisk ohälsa i bagaget och i princip alltid med förhållandevis grova missbruksbeteenden överlag. Det oavsett om det handlar om doping, smärtstillande, narkotikaklassade mediciner, uppers, downers, screamers, laghuers osv. Dessa människor skall satsa på att förebygga sina problem, inte addera komponenter som riskerar att göra saken värre. Det må vara doping, narkotika, alkohol, extrem träning, extrem kosthållning som många pysslar med eller annat som kan missbrukas så att säga.

Med det sagt så har man inte virket så gör något annat. Har man däremot virket, känner sig själv väl, står på stabil grund och har god självkontroll osv, ja då är Roid Rage antagligen det sista man behöver oroa sig för. Och känner man att man blir negativt påverkad, men sluta med det då för sjutton. Lite ansvar har man väl för sin omgivning och sig själv.

Jag förringar ingen dess egna upplevelser, men man skall passa sig för att projicera sig själv på andra i för stor omfattning.

MVH
/Bruce
Bruce Banner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-24, 08:03   #89
Grahn
Registered User
 
Grahns avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vault 13
Inlägg: 11 123
Borde inte att tillföra exakta och regelbundna mängder testosteron ge en en mer stabil om än hög nivå än den naturliga? Eller är det något i sättet man tillför och doserar som ger svängningar?

Att hormonsvängningar påverkar humöret på massor av olika sätt, på gott och ont, är precis som man tidigare sagt rätt självklart. Exakt hur man reagerar på förändringar är nog väldigt individuellt dock då vi är komplexa system.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Utöver det bör du endast gå värdigt men bestämt.
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-24, 08:25   #90
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Bruce Banner Visa inlägg
Utan att verka på något sätt vara dryg så anser jag mig ha mycket stor erfarenhet av ämnet. Mycket stor. Och med det menar jag att jag tror det är få i landet som besitter mer kunskap än vad jag gör, det är jag tveksam till. Jag är helt uppriktig.

Om vi nu skall försöka bena ut fenomenet Roid Rage så är nog en definition, som påpekats av andra ovan, antagligen bra för att inte missförstå varandra. Jag menar storleksordningen raseriutbrott, vansinnesageranden osv. Jag menar inte att någon blir tonårssur på sin flickvän för att glassen tog slut eller liknande.

Rent vetenskapligt har vi inte mycket att gå på när det kommer till detta fenomen. De studier som snuddat vid ämnet visar inget speciellt skulle jag säga, förutom att majoriteten inte upplever någon större skillnad i humör (stor skillnad mot fenomenet Roid Dage enligt ovan) på motsvarande en "normaldos" doping. Nej, självklart finns inte studier på andra hormonpreparat som inte är ämnat för människor tex.

Då återstår anekdoter att gå på, som Läskeblasks och mina tex.

Jag skall vara tydlig med att det som Langster påpekar en självklarhet att hormoner kan påverka ens psyke, därom tror jag ingen är oenig.

Mina observationer, som baseras på ganska många individer säger följande. Jag har inte träffat en normalt sund och frisk person som dopat sig som varit i närheten av att balla ur som ofta beskrivs. Har jag träffat dopade som ballat ur? Ja, absolut. Men det har i princip uteslutande varit j-vligt trasiga människor från start, ofta med massor med psykisk ohälsa i bagaget och i princip alltid med förhållandevis grova missbruksbeteenden överlag. Det oavsett om det handlar om doping, smärtstillande, narkotikaklassade mediciner, uppers, downers, screamers, laghuers osv. Dessa människor skall satsa på att förebygga sina problem, inte addera komponenter som riskerar att göra saken värre. Det må vara doping, narkotika, alkohol, extrem träning, extrem kosthållning som många pysslar med eller annat som kan missbrukas så att säga.

Med det sagt så har man inte virket så gör något annat. Har man däremot virket, känner sig själv väl, står på stabil grund och har god självkontroll osv, ja då är Roid Rage antagligen det sista man behöver oroa sig för. Och känner man att man blir negativt påverkad, men sluta med det då för sjutton. Lite ansvar har man väl för sin omgivning och sig själv.

Jag förringar ingen dess egna upplevelser, men man skall passa sig för att projicera sig själv på andra i för stor omfattning.

MVH
/Bruce
Återigen, är ingen statistiker, men: Låter som om det passar in på en normalfördelningskurva som flyttats lite till höger. För de stora flertalet i mitten av kurvan är det ingen större skillnad, för extremfallen längst till höger blir de explosiva vredesutbrotten ett faktum.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)