Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-03-14, 21:43   #61
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 231
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Är ni för övrigt medvetna om att coronaviruset eventuellt kan påverka testiklarna?

https://www.dailymail.co.uk/news/art...TESTICLES.html
Då blir det "runkskrubben" för många sedan. Både jag och Langster har dragit våra livs mest tragiska runk i den där runkskrubben, om än i olika städer. Det är inget jag kan hävda var en trevlig upplevelse.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-14, 21:45   #62
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Då blir det "runkskrubben" för många sedan. Både jag och Langster har dragit våra livs mest tragiska runk i den där runkskrubben, om än i olika städer. Det är inget jag kan hävda var en trevlig upplevelse.
Går det bra med runkskrubben även om bollarna är sönderbrända?
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-14, 21:54   #63
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av Ekko Visa inlägg
Spanien ser ut att bli nästa italien baserat på hur snabbt siffrorna gått upp där, och bra utspridning också.
Sverige har samma ökningstakt just nu. Vi ligger bara längre bort så några dagar efter. Dubbling var 2.36e dag. Kika på grafen nedan.

Källa WHO:
https://www.andreasburkert.com/

Senast redigerad av Vinter den 2020-03-14 klockan 21:56.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-14, 22:00   #64
Ekko
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2015
Inlägg: 35
Citat:
Ursprungligen postat av Vinter Visa inlägg
Sverige har samma ökningstakt just nu. Vi ligger bara längre bort så några dagar efter. Dubbling var 2.36e dag. Kika på grafen nedan.

Källa WHO:
https://www.andreasburkert.com/
Yup, kanske är troligt att vi når samma nivå i Sverige också. Känns dock inte lika säkert att säga eftersom Spanien redan är uppe i en enorm växt, över 1000 nya fall bara idag. Med 60 rapporterade dödsfall idag (troligen många odiagnoserade) https://www.worldometers.info/coronavirus/
Ekko är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-14, 22:02   #65
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av Ekko Visa inlägg
Yup, kanske är troligt att vi når samma nivå i Sverige också. Känns dock inte lika säkert att säga eftersom Spanien redan är uppe i en enorm växt, över 1000 nya fall bara idag.
I Sverige testar man väl mer selektivt eller har jag fått det om bakfoten?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/n...e-coronatester


https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=7427058

Citat:
I region Stockholm har man nu ändrat strategi när det gäller provtagning för coronasmitta. Istället för att testa personer med symptom som varit i riskområden, ska man fokusera på riskgrupper vilket medför att nya fall riskerar att undgå statistiken.

Senast redigerad av Klein den 2020-03-14 klockan 22:03.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-14, 22:04   #66
Ekko
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2015
Inlägg: 35
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
I Sverige testar man väl mer selektivt eller har jag fått det om bakfoten?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/n...e-coronatester
Jo, Sverige är inte bra på att testa många. Men tror ändå vi är ganska långt bakom Spanien än så länge. Som jag la till ovan har de 60 rapporterade dödsfall bara idag. Kanske vi når dit snart dock, vem vet?
Svårt att veta hur stor andel som är odiagnoserade.
Ekko är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-14, 22:13   #67
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av Ekko Visa inlägg
Jo, Sverige är inte bra på att testa många. Men tror ändå vi är ganska långt bakom Spanien än så länge. Som jag la till ovan har de 60 rapporterade dödsfall bara idag. Kanske vi når dit snart dock, vem vet?
Svårt att veta hur stor andel som är odiagnoserade.
Det lär märkas, jag ser över allt i samhället att folk inte riktigt har fattat än. Kan bli en jobbig vecka för allmänheten, så gäller att motverka panik.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-14, 22:16   #68
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Citat:
Ursprungligen postat av Vinter Visa inlägg
Det lär märkas, jag ser över allt i samhället att folk inte riktigt har fattat än. Kan bli en jobbig vecka för allmänheten, så gäller att motverka panik.
Centrala Stockholm ekade tomt i fredags, Hötorget, Odenplan och pendeln var minst 50% färre individer än vid tidigare rusningstider..
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-14, 22:16   #69
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av Ekko Visa inlägg
Jo, Sverige är inte bra på att testa många. Men tror ändå vi är ganska långt bakom Spanien än så länge. Som jag la till ovan har de 60 rapporterade dödsfall bara idag. Kanske vi når dit snart dock, vem vet?
Svårt att veta hur stor andel som är odiagnoserade.
Allt beror på 1) myndigheternas åtgärder 2) folks agerande och 3) sjukvårdens kapacitet. Siffror som man ser i Sydkorea och Taiwan tror jag bara vi kan drömma om i Sverige då myndigheterna här är tafatta, många vägrar ta individuellt ansvar, och sjukvårdens kapacitet knappast kan mäta sig med tex Sydkoreas.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-14, 22:20   #70
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Allt beror på 1) myndigeternas åtgärder 2) folks agerande och 3) sjukvårdens kapacitet. Siffror som man ser i Sydkorea och Taiwan tror jag bara vi kan drömma om i Sverige då myndigheterna här är tafatta, folket vägrar ta individuellt ansvar, och sjukvårdens kapacitet knappast kan mäta sig med tex Sydkoreas.
Jag tror nog Sveriges problem handlar mest om det individuella ansvaret. Man tar det inte på allvar eller bryr sig inte.

Själv kan jag tycka att myndigheterna har i mångt och mycket agerat bra utifrån situationen. Absolut kan man diskuteraa om man borde ha satt in åtgärderna en elelr två veckor tidigare men man ska komma ihåg att vi har precis börjat bygga upp både civil- som totalförsvaret igen. Detta innebär att myndigheter som styr har under väldigt väldigt många år inte haft några direkta krisövningar, utvärderingar, testet etc. Detta är på väg att byggas upp igen men det tar år och år för att få det på plats.

Det som jag blir mer berörd över är t.ex. FMH och Tegnell. Han är säkert duktig på det han gör men han är (1) värdelös på att föra fram det (2) blandar hans statstjänsteman med sina privata åsikter och det dödar förtroende för hela myndigheten.
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-14, 22:21   #71
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben Visa inlägg
Centrala Stockholm ekade tomt i fredags, Hötorget, Odenplan och pendeln var minst 50% färre individer än vid tidigare rusningstider..
Det är sant. Men vi har en bit kvar till 14 dagar total isolering och lastbilar som dagligen åker runt och sprejar denaturerad etanol i en dimma.

De där 50% räcker ganska långt.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-14, 22:26   #72
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben Visa inlägg
Själv kan jag tycka att myndigheterna har i mångt och mycket agerat bra utifrån situationen. Absolut kan man diskuteraa om man borde ha satt in åtgärderna en elelr två veckor tidigare men man ska komma ihåg att vi har precis börjat bygga upp både civil- som totalförsvaret igen. Detta innebär att myndigheter som styr har under väldigt väldigt många år inte haft några direkta krisövningar, utvärderingar, testet etc. Detta är på väg att byggas upp igen men det tar år och år för att få det på plats.
Jag håller inte med. Hade man upprättat gränskontroller när tid var så hade viruset aldrig tagit sig in i landet. Jag ser stora likheter med immigrationsfrågan. Man släpper in problem i landet och processar dem där istället för att lösa saken vid gränsen.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-14, 22:31   #73
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Jag håller inte med. Hade man upprättat gränskontroller när tid var så hade viruset aldrig tagit sig in i landet. Jag ser stora likheter med immigrationsfrågan. Man släpper in problem i landet och processar dem där istället för att lösa saken vid gränsen.
Har du missat att viruset är asymptomatiskt i upp till 3 dagar? Jag vet inte hur du tänkt att man ska organisera den kontrollen på några tiotusentals personer/dag.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-14, 22:35   #74
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av Vinter Visa inlägg
Har du missat att viruset är asymptomatiskt i upp till 3 dagar? Jag vet inte hur du tänkt att man ska organisera den kontrollen på några tiotusentals personer/dag.
I ett tidigt skede räcker det ju med att testa folk som kommer från riskområden. Övriga får sättas i karantän i 2 veckor. Utländska medborgare släppes över huvud taget inte in.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-14, 22:40   #75
TranceII
Registered User
 
TranceIIs avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 225
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
I ett tidigt skede räcker det ju med att testa folk som kommer från riskområden. Övriga får sättas i karantän i 2 veckor. Utländska medborgare släppes över huvud taget inte in.
Vid vilken tidpunkt skulle detta skett?
TranceII är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)