Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum
Visa resultat för omröstning: Är skatt stöld?
Ja 91 19.53%
Nej 275 59.01%
Det beror på... 91 19.53%
Vet ej/osäker 9 1.93%
Antal röster: 466. Du får inte rösta i den här omröstningen


Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-04-07, 22:18   #46
Spinkis
Disce aut discede
 
Spinkiss avatar
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 288
Citat:
Ursprungligen postat av Amfksp Visa inlägg
Så fungerar ju det i ett skattefinansierat samhälle också.. Eller har du aldrig hört talas om svartjobb?
Ja? Jag tycker att det är dåligt? Jag förstår nog inte riktigt vad du menar?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Tricklew Visa inlägg
Jag har haft internet i 15år, mina krav för onanerande går upp avsevärt för varje år. Jag har passerat den ålder då jag kunde onanera till Mtv och inkorrekt fakta.
Spinkis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-07, 22:26   #47
hugok
Böj i curlracket
 
hugoks avatar
 
Reg.datum: Jun 2009
Ort: Lund
Inlägg: 3 020
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Brandförsvar ser jag inget problem med. Det finns ett behov av brandförsvar som fungerar smidigt och effektivt. Jag ser inte något problem med att marknaden löser det.
Du har rätt i att det skulle kunna lösas genom privata medel. Men det skulle försämra effektiviteten avsevärt i många situationer.
hugok är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-07, 22:40   #48
Carnes
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2013
Inlägg: 503
Röstade ''Det beror på...''

Jag skattar mer än gärna för vissa saker.. Att skattefinansiera ett skämt till mångkultur svider ganska mycket. Ja, jag har betalat skatt sen X antal år tillbaka.
Carnes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-07, 22:41   #49
dluddeckens
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 822
Citat:
Ursprungligen postat av Amfksp Visa inlägg
Tror du det är helt omöjligt att hjälpas åt att betala saker frivilligt?

Vet inte.
dluddeckens är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-07, 22:55   #50
Mantus
småmysigt slampig
 
Mantuss avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 470
Vad menar du med stöld?

Du använder dig av opassande begrepp, "stöld" är inte rätt begrepp i det här fallet då det är ett juridiskt definierat begrepp.

Varför antar du förresten att du har rätt att äga saker? Besittningsrätt är enbart metafysiskt dravel som alla andra rättigheter.
__________________
Done with shadows
Mantus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-07, 23:38   #51
filmjölk
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2010
Ort: Hisingen
Inlägg: 4 258
Jag känner mig bestulen av staten på skatten jag betalat in. Vid ett tillfälle behövde jag få tillbaks lite av det jag betalat in under en period, men tji fick jag på det trots dubbla läkarintyg.
filmjölk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-07, 23:56   #52
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Citat:
Ursprungligen postat av Mantus Visa inlägg
Vad menar du med stöld?

Du använder dig av opassande begrepp, "stöld" är inte rätt begrepp i det här fallet då det är ett juridiskt definierat begrepp.

Varför antar du förresten att du har rätt att äga saker? Besittningsrätt är enbart metafysiskt dravel som alla andra rättigheter.
Juridiken definierar inte begreppet. Det är att sätta hästen före vagnen.
Begrepp definieras genom genus och differentia, eller klassificering och differentiering. Exempelvis kan man sätta genus som "att ta något". Vi vet dock att det finns olika sätt att ta saker på och måste därför skilja dessa åt för att kunna bilda begrepp: "Att ta något genom tvång" är en korrekt definition som slår an på just en specifik företeelse och skiljer den från andra, liknande, företeelser. Begreppet vi talar om är stöld.
Eftersom företeelsen existerar oberoende av juridiken, är det inte juridiken som definierar den. Däremot kan lagen definiera det inom en juridisk kontext. Det påverkar inte företeelsen utan endast hur lagen tolkar den.

Metafysik ligger till grund för kunskapsteori som ligger till grund för etik som ligger til grund för juridik. Frågan är snarare vilken filosofisk grund du vill stå på, men ett svepande avfärdande av metafysik är att svepa undan fötterna på dig själv om du vill ge juridiken någon slags legitimitet.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-08, 00:41   #53
C.E.J.
Korsordet
 
C.E.J.s avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Malmö
Inlägg: 5 410
Man äger sig själv och har därför rätt till det man tjänar ihop genom att hyra ut sina tjänster. En del av detta tas ifrån en med våld, alltså är det stöld. Eller hur går resonemanget nu? Liknande formuleringar tycker jag inte är tillräckliga argument hursomhelst. Min syn på människan är att hon bortom en mycket begränsad krets är högst självisk och likgiltig. Jag tror inte folk skulle donera tillräckligt för att täcka behoven för samhällets "worst off".

Att vi öht är så pass solidariska och "upplysta" som vi är idag ser jag bara som en konsekvens av ordinanser ovanifrån; det är möjligt att rökning hade försvunnit allt mer även utan punktskatter m.m., men det hade tagit väldigt mycket längre tid.

Människor är heller inte särskilt duktiga på långsiktigt tänkande, ett resultat av att vi alla är idioter samt inte tillräckligt insatta i tillräckligt mycket. Vi är inte alltid noga med tandborstning, insulininjektionerna, sluta röka eller vad det nu må vara för att vi inte kan förutse, eller helt enkelt skiter i (yolo), hur vi kommer uppfatta de negativa effekterna som så småningom kommer.

Jag tycker vi ska ha ideal, och dessa uppnås bara av vad som enklast kallas "centralplanering". Att "jag äger mig själv" duger inte.

Disclaimer: IMO.



Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Finansieringen behöver inte heller ske genom skatt.
Kanske inte. De rika som fortfarande skulle behöva donera allra mest är inte skrupelfria de heller tyvärr. Inget hindrar Sveriges elit att samla ihop en redig "armé" som skyddar dem och raidar övriga befolkning efter godtycke. Detta är på subtilare sätt även vad som sker idag (och igår).
__________________
"Det är verkligen inte lite omskolning det handlar om" http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...&postcount=285
C.E.J. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-08, 00:43   #54
eternallord
Registered User
 
eternallords avatar
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 190
Definitionen av stöld ses som att utan lov ta någon annans egendom. Men detta är inte beskattning. En mer korrekt jämförelse vore rån, det vill säga att genom våld eller hot om våld ta någon annans egendom. Betala, annars kommer du kidnappas och frihetsberövas.
__________________
"Hey, I'm not surprised motherfuckers" -Nate Diaz
eternallord är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-08, 02:46   #55
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Citat:
Ursprungligen postat av hugok Visa inlägg
Du har rätt i att det skulle kunna lösas genom privata medel. Men det skulle försämra effektiviteten avsevärt i många situationer.
Hur vet du det? Vad är det som säger att branförsvar inte kan ordnas på frivillig väg?

Citat:
Ursprungligen postat av C.E.J. Visa inlägg
Man äger sig själv och har därför rätt till det man tjänar ihop genom att hyra ut sina tjänster. En del av detta tas ifrån en med våld, alltså är det stöld. Eller hur går resonemanget nu? Liknande formuleringar tycker jag inte är tillräckliga argument hursomhelst. Min syn på människan är att hon bortom en mycket begränsad krets är högst självisk och likgiltig. Jag tror inte folk skulle donera tillräckligt för att täcka behoven för samhällets "worst off".

Att vi öht är så pass solidariska och "upplysta" som vi är idag ser jag bara som en konsekvens av ordinanser ovanifrån; det är möjligt att rökning hade försvunnit allt mer även utan punktskatter m.m., men det hade tagit väldigt mycket längre tid.

Människor är heller inte särskilt duktiga på långsiktigt tänkande, ett resultat av att vi alla är idioter samt inte tillräckligt insatta i tillräckligt mycket. Vi är inte alltid noga med tandborstning, insulininjektionerna, sluta röka eller vad det nu må vara för att vi inte kan förutse, eller helt enkelt skiter i (yolo), hur vi kommer uppfatta de negativa effekterna som så småningom kommer.

Jag tycker vi ska ha ideal, och dessa uppnås bara av vad som enklast kallas "centralplanering". Att "jag äger mig själv" duger inte.

Disclaimer: IMO.
Det är inget argument mot självägande.

Om sen människor är småsinta, ondskefulla och dumma i huvudet, varför tror du det blir bättre av en centralplanering? En centralplanering som dessutom styrs av det dummaste som finns - människor i stora grupper.

Det är ju inte som att människor blir bättre för att du ger dem en röstsedel till ett val om vilka som styr en organisation som ska bestämma över andra människor.

Oavsett om vi talar om ett bra eller ett dåligt samhälle är det definitivt inte de bästa personerna som utgör majoritet. Och det är ju den delen av samhället du menar ska styra över andra, för vårat eget och samhällets bästa.



Citat:
Kanske inte. De rika som fortfarande skulle behöva donera allra mest är inte skrupelfria de heller tyvärr. Inget hindrar Sveriges elit att samla ihop en redig "armé" som skyddar dem och raidar övriga befolkning efter godtycke. Detta är på subtilare sätt även vad som sker idag (och igår).
Den risken finns väl alltid, men jag ser inget som tyder på att den skulle vara särskilt stor. Om landets försvar finansieras genom avgifter, donationer eller skattemedel påverkar inte heller den risken.

De rika är annars de som har mest att förlora på krig. Det skulle endast vara destruktivt och det finns ingenting att vinna.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-08, 05:06   #56
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Har vi fått en "you didnt build that!" diskussion här med?
Ni som inte gillar skatt kan ju tex, skita i att nyttja alla allmäna vägar(självklart får ni gå på privata vägar och gator om ni har lov) en vecka, och se hur sugna ni är på att inte betala skatt efter det.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-08, 05:08   #57
Bryggan
Registered User
 
Bryggans avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Hufvudstaden
Inlägg: 1 765
Skatt är stöld så länge den går till att finansiera cirkusen i EU!!

Jag är på intet sätt emot skatt och anser att sjukvård, polis, skola etc ska vara skattefinansierad men samtidigt emot att våra skattepengar inte används alla gånger på "rätt sätt", utan till en massa BS!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Jävla googlesamhälle, tänk själv lite.

Senast redigerad av Bryggan den 2013-04-08 klockan 05:09.
Bryggan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-08, 05:58   #58
Ignatius72
Gubbe
 
Ignatius72s avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Ort: Hörby
Inlägg: 5 290
Citat:
Ursprungligen postat av Latissimus Dorsi Visa inlägg
Tänk på det nästa gång du får billig sjukvård, om det är stöld eller ej. Löjlig fråga.
En helt vanlig familj (typ lärare) betalar ca 40000 i månaden i olika skatter. Ingenting är gratis eller "billigt.
__________________
En gubbdjävels bekännelser

Citat:
Ursprungligen postat av Pågasnöre efter dagis
Pappa, lejon har inga händer och får inga paket.
Ignatius72 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-08, 06:08   #59
Bryggan
Registered User
 
Bryggans avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Hufvudstaden
Inlägg: 1 765
Skatt är lite som ett mörkt hål där politikerna framhäver fördelarna medan allt "slös" döljs. Fram för en bättre insikt i media om hur våra skattepengar fördelas! Jag skiter i...jag vill inte att mina skattepengar går till Nordeas chefer i bonus, jag vill inte hålla teatrar under armarna för att de inte går ihop sig, jag vill inte att folk tar jägarexamen för mina pengar, jag vill inte att jag bekostar snöröjning åt de som bor i villa....tex!!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Jävla googlesamhälle, tänk själv lite.
Bryggan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-08, 06:27   #60
Amfksp
Registered User
 
Amfksps avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 295
Citat:
Ursprungligen postat av Vinter Visa inlägg
Har vi fått en "you didnt build that!" diskussion här med?
Ni som inte gillar skatt kan ju tex, skita i att nyttja alla allmäna vägar(självklart får ni gå på privata vägar och gator om ni har lov) en vecka, och se hur sugna ni är på att inte betala skatt efter det.
Eh ja fast nu är det inte frivilligt att betala skatt och då finns inga alternativ....
Amfksp är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)