Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum
Visa resultat för omröstning: Är skatt stöld?
Ja 91 19.53%
Nej 275 59.01%
Det beror på... 91 19.53%
Vet ej/osäker 9 1.93%
Antal röster: 466. Du får inte rösta i den här omröstningen


Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-04-07, 21:39   #31
Olegh
mjau
 
Oleghs avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 445
Citat:
Ursprungligen postat av Guskleto Visa inlägg
Det har inte med ditt medborgarskap att göra utan om du får inkomst i någon av de tre inkomstslagen.
Ah, tankevurpa.. . Poängen är likväl att det är ett medvetet val. Istället blir det då att uppehålla sig i Sverige för att tjäna sitt uppehälle.

Citat:
Ursprungligen postat av Exdiaq Visa inlägg
Som sagt. Jag är inte dum på riktigt. Jag lovar!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av arjeplogarn Visa inlägg
Jag vill äga en range rover och en pool där vattnet rinner över kanten. Allt annat är detaljer egentligen.

Senast redigerad av Olegh den 2013-04-07 klockan 21:41.
Olegh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-07, 21:40   #32
Exdiaq
Registered User
 
Exdiaqs avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 5 211
Citat:
Ursprungligen postat av pwnyou Visa inlägg
Sen får vi komma ihåg att bara för att man anser att skatt = stöld så behöver man inte vara emot skatten som sådan.
Lite det jag fiskar efter.
__________________
Lennart, Sir.
Exdiaq är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-07, 21:41   #33
Guskleto
Registered User
 
Guskletos avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Göteborg så klart
Inlägg: 11
Citat:
Ursprungligen postat av Exdiaq Visa inlägg
Lite det jag fiskar efter.
Men tänker du ur ett juridiskt perspektiv eller moraliskt?
Guskleto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-07, 21:42   #34
Latissimus Dorsi
Banned User
 
Latissimus Dorsis avatar
 
Reg.datum: Nov 2010
Inlägg: 4 479
Citat:
Ursprungligen postat av Amfksp Visa inlägg
haha va?
Vad va:ar du åt? Att bryta benet i ett annat land är om du är utsatt en katastrof, och här grinar man över plötsliga tandläkaräkningar på 10k...
Latissimus Dorsi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-07, 21:43   #35
Amfksp
Registered User
 
Amfksps avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 295
Citat:
Ursprungligen postat av Latissimus Dorsi Visa inlägg
Vad va:ar du åt? Att bryta benet i ett annat land är om du är utsatt en katastrof, och här grinar man över plötsliga tandläkaräkningar på 10k...
"Tänk på det nästa gång du får billig sjukvård, om det är stöld eller ej. Löjlig fråga. "

Kostnaden ökar ju inte bara för att sjukvården är skattefinansierad. Du betalar bara på ett annat sätt. Ett besök blir ju inte billigare, snarare tvärtom. Jag som nästan aldrig är på sjukhus betalar tvärtom svinmycket per besök genom skatten.

Senast redigerad av Amfksp den 2013-04-07 klockan 21:45.
Amfksp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-07, 21:46   #36
Andy.da.wohoo
Fick höra en rolig historia
 
Andy.da.wohoos avatar
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 3 982
Var tvungen att fundera lite över vad stöld är. Kollade upp vad Wikipedia hade att säga, deras definition var
Citat:
Stöld innebär att utan tillåtelse ta föremål eller pengar som tillhör någon annan
Så det får väll ses som personligt. För mig är det inte stöld, jag betalar gärna skatt. Förutsatt att den används på ett vettigt sätt, slösas den bort eller används till skit så anser jag det vara stöld däremot.

Så nej.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Tricklev, Andy och Klopfer var "narnias kungar" med mela på släptag som "narnias drottning" i 'babbla, babbla-tråden'.
Bänkpress: 130kg, Knäböj: 175kg, Marklyft: 212,5kg, Vikt: 78kg
Andy.da.wohoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-07, 21:56   #37
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Citat:
Ursprungligen postat av Olegh Visa inlägg
Jag är rätt säker på att du på något sätt kan frigöra dig från ditt medborgarskap och därmed din skatteplikt.

Man kan ju inte bli medlem i en klubb med medlemsavgift och därefter hävda att klubben stjäl dina pengar när den utverkar medlemsavgiften. Du har däremot all rätt att tycka och tänka om att medlemsavgiften ska var lägre och/eller finansiera andra saker.
Ungefär som att födas i en förort som domineras av gäng. Vill du lämnas ifred måste du betala. Du kan lämna förorten men för att ta dig dit måste du jobba och betala först. Detta trots att gängen varken har rätt till marken de påstår sig äga, eller din tid och energi.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-07, 21:59   #38
hugok
Böj i curlracket
 
hugoks avatar
 
Reg.datum: Jun 2009
Ort: Lund
Inlägg: 3 020
Jag tycker att fler skattefinansierade saker ska vara "frivilliga" som t ex kyrkskatten är. Däremot är många skattefinansierade saker väsentliga för alla och samhället skulle inte fungera om allt vore privat. Då skulle t ex varje medborgare behöva ett eget brandförsvar, egen polis mm. Vilket inte skulle bli ekonomiskt hållbart ens för dom som har mycket pengar. Men som sagt, många delar anser jag borde vara frivilliga. T ex olika sorters välgörenhet. Hade skatten varit lägre hade fler varit villiga att självmant skänka till välgörenhet och känna sig nöjda med sig själva när de gör det istället för att bli "tvingad" att skänka.
hugok är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-07, 22:05   #39
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Citat:
Ursprungligen postat av hugok Visa inlägg
Jag tycker att fler skattefinansierade saker ska vara "frivilliga" som t ex kyrkskatten är. Däremot är många skattefinansierade saker väsentliga för alla och samhället skulle inte fungera om allt vore privat. Då skulle t ex varje medborgare behöva ett eget brandförsvar, egen polis mm. Vilket inte skulle bli ekonomiskt hållbart ens för dom som har mycket pengar. Men som sagt, många delar anser jag borde vara frivilliga. T ex olika sorters välgörenhet. Hade skatten varit lägre hade fler varit villiga att självmant skänka till välgörenhet och känna sig nöjda med sig själva när de gör det istället för att bli "tvingad" att skänka.
Brandförsvar ser jag inget problem med. Det finns ett behov av brandförsvar som fungerar smidigt och effektivt. Jag ser inte något problem med att marknaden löser det.
Försvar, polis och rättsväsende är däremot nödvändiga. Staten måste ha ett våldsmonopol om det inte ska råda anarki. Det är statens rättmätiga uppgift att tillhandahålla det som ett skydd för medborgarnas rättigheter. Finansieringen behöver inte heller ske genom skatt.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-07, 22:07   #40
ducedo
Registered User
 
ducedos avatar
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 181
Citat:
Ursprungligen postat av Allan Visa inlägg
Men i en demokrati är det inte så. I fria val har vi alla möjligheter att säga vad vi tycker om förd politik, och då kan det näppeligen kallas stöld
Blir det verkligen "mindre" stöld, när man tar något utan lov, om en majoritet önskar det? Vill ogärna dra liknelser men hur långt kan man dra det och rättfärdiga olovliga saker genom att hänvisa till majoritetens vilja?
__________________
// Stefan Nilsson | Twitter

"Det är ju så att alla bedömare är ju helt eniga om att det inte finns något militärt hot mot Sverige och jag kan väl säga att vi är beredda på det." - TV4
ducedo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-07, 22:10   #41
Olegh
mjau
 
Oleghs avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 445
Det gör mig nästan lite arg att frågan ens ställs som den gör, faktiskt. Definitionsmässigt är det inget annat än solklart. Skatt är inte stöld, eftersom det är frivilligt.

Jag ställer mig på en kulle för att kasta sten, dag och natt, hela tiden. Jag är mycket noggrann med att meddela alla i närheten om att "här står jag och kastar sten!". Människorna omkring mig, en övervägande majoritet ser inget problem i min stenkastning, eftersom de helt enkelt kan uträtta sina dagliga bestyr utanför det området som det föreligger risk att träffas. Inte heller bryr jag mig om vad de övriga sysslar med på sina kullar, jag låter dem hållas. Så en dag dyker en typ upp och går gladeligen in i stenskuren och blir naturligtvis träffad. Detta trots att jag upplyst honom om saken, att det kommer stenar flygandes. Mannen träffas, blir knockad. Han kvicknar till slut till och verkar må ganska bra. Han beslutar att slå läger mitt i det området där stenarna duggar som tätast. Återigen träffas han av en sten, och blir återigen utslagen. Han kvicknar till igen, utan bestående men. Proceduren upprepas om och om igen. Lika många gånger som det hela upprepas frågar jag mig själv, varför mannen inte bara kliver några meter åt sidan för att undvika stenarna.


Frågan som ska ställas skulle kunna vara:

Är skatten för hög?
Ska staten utkräva skatt?
Varifrån får staten legitimitet att utkräva skatt?


Det är ju frågar som kan diskuteras.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av arjeplogarn Visa inlägg
Jag vill äga en range rover och en pool där vattnet rinner över kanten. Allt annat är detaljer egentligen.
Olegh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-07, 22:12   #42
Amfksp
Registered User
 
Amfksps avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 295
" Definitionsmässigt är det inget annat än solklart. Skatt är inte stöld, eftersom det är frivilligt."
Nej, skatt är stöld. 2 människor gör en affär, staten tar 25%, om det ej betalas in väntar fängelse. Det är stöld.

Senast redigerad av Amfksp den 2013-04-07 klockan 22:14.
Amfksp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-07, 22:13   #43
Spinkis
Disce aut discede
 
Spinkiss avatar
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 288
Jag vet inte om man kan kalla det stöld men jag vet att det är ett väldigt mycket smidigare och effektivare sätt att finansiera saker som många människor har stor nytta av.

Jag tycker att skatt är bra, för även om 90% frivilligt skulle betala för samma tjänster vi får idag så finns det fortfarande 10% som skulle slingra sig in i det sista men ändå vilja ta del av förmånerna. Det är fan den värsta sortens människor.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Tricklew Visa inlägg
Jag har haft internet i 15år, mina krav för onanerande går upp avsevärt för varje år. Jag har passerat den ålder då jag kunde onanera till Mtv och inkorrekt fakta.
Spinkis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-07, 22:14   #44
Olegh
mjau
 
Oleghs avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 445
Citat:
Ursprungligen postat av Amfksp Visa inlägg
" Definitionsmässigt är det inget annat än solklart. Skatt är inte stöld, eftersom det är frivilligt."
Nej, skatt är stöld.
Fyll gärna på med ett "eftersom.." annars vinner jag på WO!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av arjeplogarn Visa inlägg
Jag vill äga en range rover och en pool där vattnet rinner över kanten. Allt annat är detaljer egentligen.
Olegh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-07, 22:14   #45
Amfksp
Registered User
 
Amfksps avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 295
Citat:
Ursprungligen postat av Spinkis Visa inlägg
Jag vet inte om man kan kalla det stöld men jag vet att det är ett väldigt mycket smidigare och effektivare sätt att finansiera saker som många människor har stor nytta av.

Jag tycker att skatt är bra, för även om 90% frivilligt skulle betala för samma tjänster vi får idag så finns det fortfarande 10% som skulle slingra sig in i det sista men ändå vilja ta del av förmånerna. Det är fan den värsta sortens människor
.
Så fungerar ju det i ett skattefinansierat samhälle också.. Eller har du aldrig hört talas om svartjobb?
Amfksp är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)