Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-02-10, 11:37   #1546
Zarfot
Registered User
 
Zarfots avatar
 
Reg.datum: Jan 2012
Ort: Trollhättan
Inlägg: 357
Jag kommer vara bortrest i 9 dagar och har ganska nyligen börjat med stronglifts(kommer hinna ha kört 8 pass innan jag åker). Frågan är om jag ska sänka vikten när jag kommer hem eller fortsätta på den vikt jag är på när jag åker?
Zarfot är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-10, 11:45   #1547
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Citat:
Ursprungligen postat av thundershit Visa inlägg
Jag började med stången och har ökat med 2,5kg varje pass förutom i militärpressen där jag inte klarade 32,5 första gången och marklyft där jag har höjt med 5kg istället för att få rätt proportioner i övningarna.
Nu efter 4 veckor ligger jag på:

Knäböj 57,5kg
Bänkpress 40kg
Stångrodd 40kg
Militärpress 35kg
Marklyft 55kg

Jag tycker det börjar bli tungt i de flesta övningarna nu, marklyftet går som förväntat lite lättare än de andra och militärpressen som sagt vika på 32,5.

Vid vilka vikter är det vanligt att otränade personer börjar missa repetitioner på?
Ligger på dessa nivåer:

Knäböj 42,5kg
Bänkpress 55kg
Stångrodd 50kg
Militärpress 42,5kg
Marklyft 60kg

Har haft lite ryggproblem samt att jag halkade till när jag gjorde marklyft vilket gjorde att jag fått ont i knät. Har därför delvis haft uppehåll i både knäböj och marklyft därav de jämförelsevis låga nivåerna på dessa lyft.

Har failat en gång på 40 kg miltärpress men klarade det igår. Denna övning blir ju jobbig tidigast som väntat.

Bänkpressen känns stabil och där tror jag att det inte blir problem förrän vid 60 kg.

Ser mig som normalstark varken starkare eller svagare än genomsnittet. 180/77 just nu.
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-10, 13:37   #1548
Tyrwing
Registered User
 
Tyrwings avatar
 
Reg.datum: Dec 2011
Ort: HPC Växjö
Inlägg: 1 909
Någon gång stannar man.
Hade platåer på knäböj redan vid 55/70/80kg pga förkylningar som återkom. Ligger stabilt på 80kg nu iallafall igen efter en seriöst delift till 60kg.
Bänkpress segar igen nu på 60kg och marklyftet är tungt på 100kg.
Axelpressen ska vi inte tala om på 45kg.

Summann av kardemumman är iaf, platåer kommer, bara till att nöta igenom, något som funkade(tidigare nämnt) är att höja vikten iallafall.
Fick göra delift 2ggr på 40 kg och kom inte förbi, så jag höjde bara vidare till 47,5kg innan min paus, vips så funkade det.
193/83 just nu.
__________________
Total: [ 635 ] Knäböj: [ 235 ] Bänkpress: [ 140 ] Marklyft: [ 260 ] @ 112,1
Tyrwings Journal
Citat:
Ursprungligen postat av justblaze Visa inlägg
... givetvis trillar någon in på styrkelyft och då får man acceptera det.
Tyrwing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-10, 13:44   #1549
andeem
Registered User
 
andeems avatar
 
Reg.datum: Nov 2011
Ort: Gustavsberg
Inlägg: 3 303
Citat:
Ursprungligen postat av Zarfot Visa inlägg
Jag kommer vara bortrest i 9 dagar och har ganska nyligen börjat med stronglifts(kommer hinna ha kört 8 pass innan jag åker). Frågan är om jag ska sänka vikten när jag kommer hem eller fortsätta på den vikt jag är på när jag åker?
Beror ju en del på vilka vikter du började med och hur tungt du upplever att det är sista passet innan du åker. Känns det lätt då kommer det förmodligen att kännas lätt nio dagar senare.
andeem är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-10, 13:46   #1550
jurgenkock
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 12
Citat:
Ursprungligen postat av Macroman Visa inlägg
Ligger på dessa nivåer:

Knäböj 42,5kg
Bänkpress 55kg
Stångrodd 50kg
Militärpress 42,5kg
Marklyft 60kg

Har haft lite ryggproblem samt att jag halkade till när jag gjorde marklyft vilket gjorde att jag fått ont i knät. Har därför delvis haft uppehåll i både knäböj och marklyft därav de jämförelsevis låga nivåerna på dessa lyft.

Har failat en gång på 40 kg miltärpress men klarade det igår. Denna övning blir ju jobbig tidigast som väntat.

Bänkpressen känns stabil och där tror jag att det inte blir problem förrän vid 60 kg.

Ser mig som normalstark varken starkare eller svagare än genomsnittet. 180/77 just nu.
Min polare som e nybörjare började5x5 stronglifts samtidigt som mig, min progress ser ni ett 2sidor bak i tråden. Han har senaste gångerna fått ont i axeln när han kört bänkpress (vid 52.5kg tror jag). Han berättar att den svider till o det är tur att jag står o spottar honom annars hade han inte ens kunnat kriga upp vikten.

Jag som tränat ett tag gillar denna träningsmetoden skarpt, dock så börjar jag som relativt rutinerad se ett antal negativa aspekter för en färsking som hoppar på 5x5 stronglifts direkt när han ska börja gymma.

1. Mycket stång övningar gör nybörjaren obalanserad, o starkare på sin högra resp. vänstra sida.
2. Dåligt axelfokus. Den stående Militärpressen är en basövning och tar på så många olika ställen, triceps, biceps, övrerygg, övrebröst.. egentligne hela torson. Jag kommer att ändra min 5x5 stronglifts o köra varannan sittande axelpress me hantlar o militärpressen.
3. För snabb utveckling, för låga reps (Snap some shit up).. Många nybörjare har stora egon och har svårt för o lyssna på sina kroppar.
4. Dåliga stretching möjligheter, man ska aldrig stretcha när man är kall. Övningarnas uppbyggnad gör att vissa muskelgrupper blir kalla när man efter passet ska stretcha. Jag brukar cykla i 2 min innan jag stretchar benen efter varje pass.
jurgenkock är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-10, 14:27   #1551
herzie
Registered User
 
herzies avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 197
Citat:
Ursprungligen postat av jurgenkock Visa inlägg
Min polare som e nybörjare började5x5 stronglifts samtidigt som mig, min progress ser ni ett 2sidor bak i tråden. Han har senaste gångerna fått ont i axeln när han kört bänkpress (vid 52.5kg tror jag). Han berättar att den svider till o det är tur att jag står o spottar honom annars hade han inte ens kunnat kriga upp vikten.

Jag som tränat ett tag gillar denna träningsmetoden skarpt, dock så börjar jag som relativt rutinerad se ett antal negativa aspekter för en färsking som hoppar på 5x5 stronglifts direkt när han ska börja gymma.

1. Mycket stång övningar gör nybörjaren obalanserad, o starkare på sin högra resp. vänstra sida.
2. Dåligt axelfokus. Den stående Militärpressen är en basövning och tar på så många olika ställen, triceps, biceps, övrerygg, övrebröst.. egentligne hela torson. Jag kommer att ändra min 5x5 stronglifts o köra varannan sittande axelpress me hantlar o militärpressen.
3. För snabb utveckling, för låga reps (Snap some shit up).. Många nybörjare har stora egon och har svårt för o lyssna på sina kroppar.
4. Dåliga stretching möjligheter, man ska aldrig stretcha när man är kall. Övningarnas uppbyggnad gör att vissa muskelgrupper blir kalla när man efter passet ska stretcha. Jag brukar cykla i 2 min innan jag stretchar benen efter varje pass.
1: Jag anser att det är tvärtom.
2: Den är väl med just för att det är en bra basövning? Axlarna brukar vara det första som pajar.
3: Vad menar du? Vem har någonsin råkat ut för en för snabb utveckling, gällande allt annat än midjemåttet? Finns väl inget bättre för egot än att böja dubbelt så tungt som 99% av folket på gymmet?
4: Är du kall i vissa kroppsdelar efter ett 5x5-pass så tar du inte i tillräckligt, alternativt följer inte upplägget.
herzie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-10, 14:29   #1552
aijou
Registered User
 
aijous avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Löddeköpinge
Inlägg: 3 743
Tänkte flika in men en lite rolig grej som hände idag på gymmet. Handlar egentligen inte så mycket om SL 5x5. Men eftersom jag kör efter ett schema som bygger på just sl 5x5 så tar jag det i den här tråden.

Hjälpte en kille med att passa när han bänkade några set på 180 kg på fem reps. Det gick bra. Fick hjälpa till lite på sista repetitionen. Kände mig sedan otroligt manlig när jag frågade om han ville passa åt mig när jag försökte pressa upp 70 kg (klarade 4 reps i sista settet). Först trodde han nog att jag skämtade men han var ändå trevlig och förstående till situationen.

Trots att det var personbästa för mig så känner man sig ganska svag efter en sådan händelse. Men det är inget jag sticker under stolen med. Alla har olika förutsättningar och man måste ju börja någonstans. Dessutom så tyckte jag mest att det var roligt.
__________________
Godkänt på tävling: Knäböj: 190kg, Bänkpress: 105kg, Marklyft: 220kg, Total: 515kg, Viktklass -93
Journal - Peka och Skratta!

Hårt, tungt och snabbt: Spotify Playlist: Workout by aijou
aijou är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-10, 14:50   #1553
jurgenkock
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 12
Citat:
Ursprungligen postat av herzie Visa inlägg
1: Jag anser att det är tvärtom.
2: Den är väl med just för att det är en bra basövning? Axlarna brukar vara det första som pajar.
3: Vad menar du? Vem har någonsin råkat ut för en för snabb utveckling, gällande allt annat än midjemåttet? Finns väl inget bättre för egot än att böja dubbelt så tungt som 99% av folket på gymmet?
4: Är du kall i vissa kroppsdelar efter ett 5x5-pass så tar du inte i tillräckligt, alternativt följer inte upplägget.
1. OK? Så du påstår alltså att det är mer risk för obalans höger/vänster när du kör hantlar istället för stång. Jag skulle kunna lära dig något nytt om att så är inte fallet, du upptäcker och kan hantera obalans på ett bättre sätt med hantlar. När du trycker stången aktiverar du den starka sidan mera för att hjälpa den svaga och bildar därmed obalans i kroppen.

2. Axlarna pajar för att lederna inte kan hantera så tung vikt och skriker efter lägre vikt o fler reps.. Tror att man måste bygga upp axlarna med hjälp av en kombination av isolationsövningar, för att förhindra skador och bygga en solid grund.

3. Jag syftar på min vän som nu skadat axeln efter 5veckor. Och han började från scratch med tom stång och massa fokus på o ha rätt teknik i alla övningar.

4. första veckan när jag stretchade ryckte de till i baksida lår o jag fick lugna ner mig i ett par dagar. Detta pga längden mellan squat - stretching. En sak som Mehdi inte tänkte på i sin rapport, som jag vill uppmärksamma.

Senast redigerad av jurgenkock den 2012-02-10 klockan 14:51.
jurgenkock är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-10, 15:16   #1554
Tyrwing
Registered User
 
Tyrwings avatar
 
Reg.datum: Dec 2011
Ort: HPC Växjö
Inlägg: 1 909
Citat:
Ursprungligen postat av aijou Visa inlägg
Trots att det var personbästa för mig så känner man sig ganska svag efter en sådan händelse. Men det är inget jag sticker under stolen med. Alla har olika förutsättningar och man måste ju börja någonstans. Dessutom så tyckte jag mest att det var roligt.
Ödmjukhet är bra, alla är inte mastodontstarka i början. Här är en som kämpar med 60kg bänkpress.
__________________
Total: [ 635 ] Knäböj: [ 235 ] Bänkpress: [ 140 ] Marklyft: [ 260 ] @ 112,1
Tyrwings Journal
Citat:
Ursprungligen postat av justblaze Visa inlägg
... givetvis trillar någon in på styrkelyft och då får man acceptera det.
Tyrwing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-10, 16:16   #1555
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Citat:
Ursprungligen postat av jurgenkock Visa inlägg
1. OK? Så du påstår alltså att det är mer risk för obalans höger/vänster när du kör hantlar istället för stång. Jag skulle kunna lära dig något nytt om att så är inte fallet, du upptäcker och kan hantera obalans på ett bättre sätt med hantlar. När du trycker stången aktiverar du den starka sidan mera för att hjälpa den svaga och bildar därmed obalans i kroppen.

2. Axlarna pajar för att lederna inte kan hantera så tung vikt och skriker efter lägre vikt o fler reps.. Tror att man måste bygga upp axlarna med hjälp av en kombination av isolationsövningar, för att förhindra skador och bygga en solid grund.

3. Jag syftar på min vän som nu skadat axeln efter 5veckor. Och han började från scratch med tom stång och massa fokus på o ha rätt teknik i alla övningar.

4. första veckan när jag stretchade ryckte de till i baksida lår o jag fick lugna ner mig i ett par dagar. Detta pga längden mellan squat - stretching. En sak som Mehdi inte tänkte på i sin rapport, som jag vill uppmärksamma.
Så du menar alltså att du har mer kunskaper än välrenommerade styrkecoacher (flera!) med 20-30 års erfarenhet som tagit fram dessa och liknande program?

Att din vän gjort sig illa är naturligtvis tråkigt men har 0 värde för att bedöma skaderisker. Samplesize = 1...
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-10, 16:35   #1556
herzie
Registered User
 
herzies avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 197
Citat:
Ursprungligen postat av jurgenkock Visa inlägg
1. OK? Så du påstår alltså att det är mer risk för obalans höger/vänster när du kör hantlar istället för stång. Jag skulle kunna lära dig något nytt om att så är inte fallet, du upptäcker och kan hantera obalans på ett bättre sätt med hantlar. När du trycker stången aktiverar du den starka sidan mera för att hjälpa den svaga och bildar därmed obalans i kroppen.

2. Axlarna pajar för att lederna inte kan hantera så tung vikt och skriker efter lägre vikt o fler reps.. Tror att man måste bygga upp axlarna med hjälp av en kombination av isolationsövningar, för att förhindra skador och bygga en solid grund.

3. Jag syftar på min vän som nu skadat axeln efter 5veckor. Och han började från scratch med tom stång och massa fokus på o ha rätt teknik i alla övningar.

4. första veckan när jag stretchade ryckte de till i baksida lår o jag fick lugna ner mig i ett par dagar. Detta pga längden mellan squat - stretching. En sak som Mehdi inte tänkte på i sin rapport, som jag vill uppmärksamma.
Jag lär mig gärna nya saker, men du verkar helt okunnig i dina uttalanden.

Om din kompis har börjat med tom stång, och skadat sig efter 5 veckor så har han gjort något fundamentalt fel.
Och att du nu konstaterat att man absolut inte kan stretcha kall för att du skadade dig första veckan är då likställt med fakta? Det går alldeles utmärkt att stretcha kall. Det är bara att ta det försiktigare.

Senast redigerad av herzie den 2012-02-10 klockan 16:37.
herzie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-10, 16:58   #1557
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 708
Om man får dåligt i axlarna av så pass lätta vikter som stången, så bör man nog verkligen fundera på om tekniken är rätt. Speciellt i t.ex bänkpress, där många har fått dåligt i axlarna pga just usel teknik.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-10, 17:06   #1558
Stoltz
Jag ber om det.
 
Stoltzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 3 622
Eller om man har någon (genetisk) axelskada som bör kollas upp asap!
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-10, 18:21   #1559
zerdic
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 9
tror tyvärr han måste ha haft fel teknik eller tränat kall eller nått. Har kört 3 månader och känner inte av i axeln över huvudtaget. Och då började jag inte med tom stång
zerdic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-10, 23:30   #1560
leo1
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 701
Idag gjorde jag mitt sjätte pass med stronglift och än så länge rullar det på. Med skivstångövningarna började jag med att bara köra med stången och det är så lätta vikter så det går bra än så länge.

Eftersom jag inte orkar en enda chins så körde jag första gången i en sån där chinsmaskin. Började med 45 kilo och gjorde 10,8,6 sen nästa gång körde jag 40 kilo 10,8,6 och sen idag 35 kilo 10,8,6 och blev totalt slut idag. Jag borde börjat med högre hjälpvikt första gången antar jag. Vad är att rekommendera egentligen? Känner mej grundlurad för att jag trodde det skulle gå enkelt för det är en övning med bara kroppsvikten Nu hittar jag inte på den där mastodontchins-guiden som nån postade förut heller.

Väl mött!

Leo
leo1 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)