Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2002-04-10, 17:35   #1
emmzan
SL-Kirurg
 
emmzans avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 10 830
Question Rapsolja vs. Linfröolja

Hepp!
Tar just nu linfröolja som tillskott. Jag vet att fiskolja är bättre i omega-3 avsnittet men köpte linfröolja.. Men om man bortser från eventuella ökad fettförbränning och såna fördelar av omega-3 rika oljor..

Spelar det då någon roll, om man tar oljan som rent fetttillskott, vilken sort man tar?

Nu tar jag 1/2-3/4 msk linfröolja varje morgon. Men kan jag istället ta lika mkt rapsolja el. olivolja? Jag vet med mig att jag definitivt får för lite fett utan tillskott och får med det i mig totalt ca 15-20E% fett/dag.
__________________
Cardiologer gör det underifrån
emmzan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-04-10, 18:21   #2
Pumping
Guest
 
Inlägg: n/a
Post

Olika fett fungerar på olika sätt i kroppen. det är därför du kan få olika resultat på fetförbränning tex. ett mixat fettintag är ju att rekomendera, men namnet på oljan är ju inte viktigt...

har nyss hört om höga halter av miljögift i omega-3 tillskotten dock... någon som vet mer om detta?

[ 10 April 2002: Inlägget har ändrats av: Pumping ]
  Svara med citat
Gammal 2002-04-10, 18:25   #3
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 518
Post

Nej ! Rapsolja är mestadels enkelomättad med ca 70 % av fettsyran oljesyra. Inget ont om enkeltomättat fett det är bra energi.

Linoljan är till drygt 50 % omega-3 fettsyran alfa-linolinsyra. Vilket är viktigt i följande resonemang :

Vi äter i västerlandet för mycket omega-6 fett främst från margarin och matolja. För att jämna ut förhållandet bör vi äta mer omega-3. Antingen från fisk eller från växtriket med linoljan som bästa alternativ.

Pumping hann tydling just före ! att hänvisa till en tidigare tråd.


Pumping ! I den litteratur jag har tillgång till nämns inte miljögifter alls ! Jag letar vidare !
Sverker

[ 10 April 2002: Inlägget har ändrats av: Sverker ]
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-04-10, 19:16   #4
emmzan
SL-Kirurg
 
emmzans avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 10 830
Question

Alltså, det är okej att jag "dricker" rapsolja istället för linfröolja då jag "bara" vill ha fett-tillskott... Eller är olivolja el. andra "vanliga" oljor då bättre?
__________________
Cardiologer gör det underifrån
emmzan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-04-10, 19:40   #5
RussianLady
Guest
 
Inlägg: n/a
Post

varför så lite olja?
jag vet ifs inte om du äter smör eller margarin osv,jag tar 1-2 msk Udos choice, dvs färdigblandad omega3 och omega 6 men äter inget annat fett alls.
  Svara med citat
Gammal 2002-04-10, 19:47   #6
emmzan
SL-Kirurg
 
emmzans avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 10 830
Post

jag tar den mängden linfröolja eftersom jag é fattig student...
om jag övergår till rapsolja/olivolja blir det definitivt 1-2 msk!!

Äter inte heller mycket fett i kosten, förutom fiskfett samt fett från hasselnötter och mandlar.
__________________
Cardiologer gör det underifrån
emmzan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-04-10, 20:07   #7
Pumping
Guest
 
Inlägg: n/a
Post

Sverker

de här med miljögifter är en helt ny undersökning som gjorts. förmodligen gäller de bara vissa märken... om det fortsätter i denna siteln kan vi nästan va säkra på att de kommer bli hårdare kontroll av "kosttillskott"

  Svara med citat
Gammal 2002-04-10, 20:35   #8
619102
Guest
 
Inlägg: n/a
Post

Om du har ett fettintag på 30E% bör ca15% utgöras av enkelomättat fett, ca 10% fleromättat samt ca 5% mättat!!!!!

Linfröolja innehåller mer än 50% fleromättat fett, dvs ingen bra källa att utgå ifrån om man vill ha ett balanserat intag.

Rapsolja däremot har fördelningen per 100g; mättat ca 8g, enkelomättat ca 56g och fleromätatt ca 30g, dvs en mycket bättre sammansatt källa då det gäller fettsyrorna.
  Svara med citat
Gammal 2002-04-10, 20:42   #9
Pumping
Guest
 
Inlägg: n/a
Post

hmm linfröolja inehåller omega-6 och omega-9


Fleromättade linolensyra omega - 3 60 %
Fleromättade linolsyra omega - 6 16 %
Enkelomättad oljesyra omega - 9 16 %
Mättade fettsyror 8 %

detta är inte dåligt... men kanske lite en fråga vad man är ute efter... omega-6 är ju oxå bra i rimligmängd.

en mix i rätta propotioner är väll bäst som vanligt...
http://home.admax.net/kolozzeum/ubb/...=3&t=000303&p=

[ 10 April 2002: Inlägget har ändrats av: Pumping ]
  Svara med citat
Gammal 2002-04-10, 20:57   #10
619102
Guest
 
Inlägg: n/a
Post

Med tanke på att Linfröolja inte innehåller några omega-6 fettsyror, förstår jag inte vad du menar??

Så jag tror nog att du får ta och läsa på lite innan du ger dig in i diskussionen!

Mvh
///619102

[ 10 April 2002: Inlägget har ändrats av: 619102 ]
  Svara med citat
Gammal 2002-04-10, 21:08   #11
nina
Guest
 
Inlägg: n/a
Thumbs up

jag har alltid använt rapsolja...tänk att jag var så omedvetet smart

[ 10 April 2002: Inlägget har ändrats av: Nina ]
  Svara med citat
Gammal 2002-04-11, 06:04   #12
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 518
Post

Man skall inte använda linolja som energi.
När det gäller kalorierna skall man ersätta det mättade fettet i smör/kött/fläsk och det fleromättade fettet i margarin och oljor som majs/solros/soja/tistel med det enkelomättade fettet som svensk rapsolja eller olivolja. Olivoljan har bra effekter på blodfettsbilden pga sitt innehåll av olika steroler och antioxidanter.

Sänker man intaget av omega-6 så räcker det med en eller två skedar linolja och/eller en portion fet fisk per dag för en bra balans och skydd mot långsiktiga hjärt/kärlsjukdommar mm.

Udos olja är ett komplett fett, en blandning av flertalet olika oljer. Den har sin största fördel för dem som äter lite fett dvs ned mot 10 - 15 energi%.
Sverker
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-04-11, 07:28   #13
nostro
Guest
 
Inlägg: n/a
Post

Citat:
Ursprungligen skickat av Pumping:
<STRONG>hmm linfröolja inehåller omega-6 och omega-9


Fleromättade linolensyra omega - 3 60 %
Fleromättade linolsyra omega - 6 16 %
Enkelomättad oljesyra omega - 9 16 %
Mättade fettsyror 8 %

detta är inte dåligt... men kanske lite en fråga vad man är ute efter... omega-6 är ju oxå bra i rimligmängd.

en mix i rätta propotioner är väll bäst som vanligt...
http:/ /home.admax.net/kolozzeum/ubb/cgi-bin/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic&f=3&t=000303&p=

[ 10 April 2002: Inlägget har ändrats av: Pumping ]</STRONG>
Okunskapen flödar på!!! du har ju inte en aning om vad du pratar om!!!
  Svara med citat
Gammal 2002-04-11, 07:38   #14
Oxen
GROOOV ska jag bli.
 
Oxens avatar
 
Reg.datum: Dec 2001
Ort: Märsta
Inlägg: 58
Post

Linfröolja är klockrent, tar det som tillskott för att få i mig tillräckligt med fett.

Värdena som Pumping skriver stämmer till punkt och pricka åtminstone enligt min Linfröoljeflaska så jag vet inte vad ni andra (619102 och nostro) dillar om.

Perfekt att blanda i proteindrinkar och att hälla lite på maten, speciellt om man äter pasta.
Oxen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-04-11, 07:51   #15
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Post

Pumping & Sverker: Miljögifter (Dioxin) i fiskoljetillskott, har för mig det bara var ett av de märken som säljs i Sverige som testades och det hade långt under gränsvärdena, blev antagligen stora rubriker i kvällspressen ändå
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)